Seminar
Del 18, dag 2: Alma 30


Del 18, dag 2

Alma 30

Indledning

Efter det store slag mod lamanitterne lagde freden sig over Zarahemlas land. Midt i den periode med fred begyndte en mand ved navn Korihor at forkynde, at der ikke ville komme nogen Kristus. Hans falske lærdomme fik dem, der troede på ham, til at synde. Han talte mod Kirkens ledere og hævdede, at de underviste i »tåbelige overleveringer« (Alma 30:27). Korihor blev stillet for Alma, som belærte ham om, at alle ting vidner om Kristus. Til sidst tilstod Korihor, at han var blevet forledt af djævelen til sine handlinger.

Alma 30:1-29

Antikristen Korihor latterliggør Kristi lærdomme

Forestil dig, at nogen lavede mad til dig. Det så lækkert ud og lugtede godt, men du blev meget syg af at spise det. Brug et øjeblik på at overveje, hvordan falske lærdomme kan minde om at blive tilbudt mad, der ser lækkert ud, men i virkeligheden er giftigt.

Du har tidligere læst om antikristerne Sherem (se Jak 7) og Nehor (se Alma 1). Husk, at en definition på en antikrist er: »Hvem som helst eller hvad som helst, der forfalsker evangeliets sande plan for frelse, og som åbent eller i det skjulte sætter sig op mod Kristus« (Guide til Skrifterne, »Antikrist,« s. 8). I dag vil du lære om en anden mand, som var fjende af Kristus, og hvis falske lærdomme forledte andre og fik dem til at synde. Mange i verden i vore dage bruger argumenter magen til Korihors mod dem, der udtrykker tro på Gud.

Korihor begyndte at forkynde blandt nefitterne. Læs Alma 30:6, 12 og se efter udtryk, der viser, at Korihor var en antikrist.

Læs Alma 30:12-18 og sæt Korihors falske lærdomme sammen med deres konsekvenser.

Nogle af antikristen Korihors falske lærdomme

Mulige fortolkninger og konsekvenser af disse falske lærdomme

  1. Alma 30:13-14

  1. Medmindre du har fysisk bevis på religiøse sandheder, bør du ikke tro på Jesus Kristus eller hans evangelium. Personlig åbenbaring gennem Helligånden findes ikke.

  1. Alma 30:15

  1. Synd findes ikke. Der er ikke nogen universel standard for, hvad der er rigtigt eller forkert.

  1. Alma 30:16

  1. Mennesker har kun fremgang på grundlag af deres egen indsats. Mennesket har ikke brug for Gud.

  1. Alma 30:17 (»det … gik enhver …«)

  1. Profeternes ord og skrifterne er ikke sande, så man bør ikke tro på deres profetier.

  1. Alma 30:17 (»hvad end et menneske gjorde …«)

  1. Der findes ikke omvendelse fra synd. Det hjælper ikke at søge hjælp gennem forsoningen, fordi forsoningen findes ikke.

  1. Alma 30:18

  1. Der er ikke noget liv efter døden, så der er ikke nogen grund til at bekymre sig om en dom efter dette liv.

(Svarene på denne kombinationsopgave findes i slutningen af denne lektion).

Alma 30:18 belærer om dette princip: Satan bruger falske lærdomme til at friste os til at synde.

Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Vores adfærd bestemmes ikke udelukkende af medfødte drifter. Adfærd begynder også med tro.

Tro fødes af filosofier eller lærdomme. Lærdommene kan være åndelige eller verdslige, sande eller falske …

Når den sande lære forstås rigtigt, ændres holdning og opførsel« (se »Små børn«, Stjernen, jan. 1987, s. 13).

  1. Vælg to eller flere af Korihors falske lærdomme, der står i kombinationsopgaven. Skriv i din skriftstudiebog, hvad de sande lærdomme er og fortæl, hvordan det at kende sandheden påvirker din holdning og adfærd.

Korihor tog efter sin succes i Zarahemlas land til Jershons land for at forkynde for Ammons folk. Læs Alma 30:19-20 og find ud af, om de tog imod hans falske lærdomme.

Ammons folk »var mere vise end mange af nefitterne« og »foranledigede, at han skulle føres ud af landet« (Alma 30:20-21). Ud fra det, du har lært om Ammons folk, hvorfor tror du så, at de ikke troede på Korihors falske lærdomme?

Alma 30:21-29 fortæller om, hvordan Korihor derpå tog til Gideons land, »og her havde han ikke megen medgang« (Alma 30:21). Nogle af Korihors argumenter mod Kirkens og dens lærdomme findes i Alma 30:24, 27, hvoraf to af dem er: (1) dem, der tror på Gud er i trældom og (2) religion fratager folk deres frihed. Disse argumenter bruges stadig af religionsmodstandere i vore dage.

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har belært om, at vores tro på Gud giver os frihed: »Korihor hævdede det, som mænd og kvinder fejlagtigt har hævdet fra tidernes morgen, nemlig at det at tage imod råd fra Guds tjenere er at opgive sin gudgivne uafhængighed. Men det er en falsk påstand, fordi den repræsenterer ikke virkeligheden. Når vi afviser vejledning, der kommer fra Gud, vælger vi ikke at være uafhængige af udefrakommende påvirkninger. Vi vælger en anden påvirkning. Vi afviser at lade os beskytte af en fuldkommen kærlig, almægtig og alvidende himmelsk Fader, der, ligesom sin elskede Søn, udelukkende har til hensigt at give os evigt liv, at give os alt, hvad han har og føre os hjem i sin kærlige favn som familier. Når vi forkaster hans vejledning, vælger vi indflydelsen af en anden magt, hvis eneste hensigt er at gøre os ulykkelige, og hvis motiv er had. Vi har fået handlefrihed som en gave fra Gud. Snarere end retten til at vælge at være fri fra enhver indflydelse, er det den umistelige rettighed til at underkaste sig selv til hvilken som helst af de kræfter, vi vælger at følge« (se »Find tryghed i at følge råd«, Stjernen, juli 1997, s. 24).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvad du ville anbefale en person at gøre for at beskytte sig mod at tro på falske lærdomme som dem, Korihor underviste i.

Alma 30:30-60

Korihor forlangte et tegn fra Alma og bliver ved Guds kraft stum

Til sidst bliver Korihor ført frem for Alma. Læs Alma 30:30-31 og se efter, hvad Korihor anklagede Alma og andre kirkeledere for. »Mæske sig ved folkets arbejde« antyder, at Alma og andre blev rige på grund af deres tjeneste i Kirken. Tænk over svarene på følgende spørgsmål:

  • Hvorfor er disse anklager falske ud fra din oplevelse med dine kirkeledere?

  • Hvordan tror du, at du ville have reageret på Korihors anklager, hvis du var Alma?

Læs Alma 30:32-35 og find ud af, hvad Alma svarede Korihor. Tænk over, hvordan du har set sandheden i Almas svar hos dem, der leder din menighed eller hos andre kirkemedlemmer, du beundrer.

Hvis det er muligt, så bed en ven eller en fra din familie om at læse Alma 30:37-45 sammen med dig. En af jer læser det, som Alma siger, og den anden læser det, som Korihor siger. Når I begge to læser, så se efter, hvad Alma anførte som bevis for Guds eksistens. (Hvis det ikke er muligt at få nogen til at læse sammen med dig, så forestil dig samtalen mellem de to mænd, når du læser).

  1. Lav følgende opgaver i din skriftstudiebog:

    1. Skriv, hvilken en af de beviser, som Alma taler om, der er et specielt, betydningsfuldt vidne for dig om Guds eksistens, og hvorfor det er et så stærkt vidne om hans eksistens.

    2. Skriv mindst tre andre beviser, som du har set i dit liv, som »viser, at der er en Gud« (Alma 30:44), og forklar kort, hvordan hver af dem har styrket din tro på Gud.

En læresætning, som findes i de vers, du har læst, er: Al ting vidner om Gud som den store Skaber. Overvej, hvad der sker med din tro, når du vælger at se efter og huske disse vidner og vidnesbyrd.

Bemærk, hvad profeten Alma gjorde, da han talte med Korihor: Han rettede de falske lærdomme (se Alma 30:32-35), han vidnede om sandheden (se Alma 30:37-39), han lagde bevisbyrden over på Korihor (se Alma 30:40-42) og han kom med beviser på Guds eksistens (se Alma 30:44). Hvad kan du lære af Almas eksempel på, hvordan man skal behandle dem, der argumenterer mod sandheden.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Nogle gange er det eneste forsvar vi har mod dem, der angriber vores tro, at bære vores vidnesbyrd om sandheden. Det er ikke flovt at gøre det på den måde – Alma, en af Guds profeter, gjorde det over for Korihor. Som ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret: »Korihors argumenter lyder meget nutidige for nutidens læser, men Alma brugte et tidløst og i sidste ende ubestrideligt våben som svar – styrken i det personlige vidnesbyrd« (Christ and the New Covenant, 1997, s. 121).

Billede
Alma og Korihor

På trods af de mange beviser og tegn, som Alma viste Korihor for at bevise Guds eksistens, så bad Korihor om endnu et tegn, og han blev stum (hvilket betyder, at han ikke kunne tale; se Alma 30:45-50). Læs Alma 30:51-53 og se, hvad Korihor sagde, der var grunden til, at han sagde det, han gjorde.

Da Korihor ikke længere kunne forkynde falske lærdomme, indrømmede han, at han underviste i sine falske ideer »fordi de var behagelige for det kødelige sind« (Alma 30:53). »Kødelige sind« henviser til at være fokuseret på verdslige fornøjelser eller tilfredsstille legemets lyster. De, som troede på Korihors lærdomme, troede, at de kunne hengive sig til fysiske fornøjelser og materielle ting, og at der ikke ville være nogle konsekvenser. Disse overbevisninger førte til et syndefuldt liv (se Alma 30:18).

Alma 30:54-59 fortæller, at Korihor blev kastet ud og gik fra hus til hus og tiggede om mad, og at han til sidst blev trådt til døde. Læs Alma 30:60 og se efter vigtige sandheder om, hvad der i sidste ende sker for dem, der vælger at følge Satan. Markér følgende udtryk i dine skrifter: »Djævelen … støtter [ikke] sine børn [sine tilhængere] på den yderste dag.« (I dette vers betyder børn tilhængere).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan blev sandheden, som du markerede i Alma 30:60, vist i Korihors liv?

    2. Sammenlign Alma 30:60 med Alma 36:3. Hvilke beviser har du set i dit liv eller i andres liv på, at Gud fortsat vil støtte dem, der stræber efter at følge hans befalinger.

Gennemgå de sande principper og lærdomme, som du har studeret i dag. Tænk på, hvordan du kan undgå at blive forledt af falske lærdomme, såsom dem Korihor kom med.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Alma 30 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om:

  • Svar på kombinationsopgaven: (1) D, (2) A, (3) E, (4) C, (5) B, (6) F.