Seminar
Del 7, dag 2, 2 Nefi 17-20


Del 7, dag 2

2 Nefi 17-20

Indledning

I 2 Nefi 17-20 optegnede Nefi, at Esajas forsøgte at overtale Judas’ konge og hans folk til at stole på Herren snarere end på at indgå forbund i verden. Ved brug af sindbilleder og skygger – symboler eller repræsentationer, der underviser og vidner om store sandheder – profeterede Esajas om begivenheder på hans egen tid, Jesu Kristi fødsel og tilintetgørelsen af de ugudelige ved Herrens andet komme.

2 Nefi 17-18

Judas rige velsignes, når de sætter deres lid til Jesus Kristus

For at hjælpe dig til at forberede dig til dagens lektion kan du tænke på et tidspunkt, hvor du har stået i en frygtelig situation. Kan du huske din første reaktion? Når du studerer 2 Nefi 17-18, så forsøg at finde Esajas’ råd til dem, der står i en svær eller frygtelig situation.

Til dit studium af 2 Nefi 17-18 får du brug for at kende til de tre små riger Syrien, Israel og Juda, og det meget større assyriske imperium, der søgte at erobre disse mindre nationer. Gennemgå følgende kort og det medfølgende skema.

Billede
Kort over Israel og Juda

Nation

Syrien

Israel (Efraim)

Juda

Konge

Resin

Peka

Akaz

Hovedstad

Damaskus

Samaria

Jerusalem

Læs 2 Nefi 17:1-2 og henvis til kortet. »Syrien har indgået forbund med Efraim« betyder, at disse to lande dannede en alliance eller indgik en aftale. Prøv at afgøre, hvem der angreb hvem. Vær opmærksom på, at udtrykket »Davids hus« i vers 2 henviser til Akaz og Judas folk.

Israels og Syriens rige ønskede at erobre Judas rige og tvinge Juda til at danne en alliance med dem mod det mægtige assyriske imperium. Assyrien truede med at erobre en hel region af verden på det tidspunkt. Israel og Syrien troede, at de ved at erobre Juda kunne få flere folk og flere ressourcer til at kæmpe mod assyrerne, der nærmede sig (se 2 Ne 17:5-6). Kong Akaz overvejede at indgå denne alliance med Israel og Syrien.

Overvej, hvad du ville gøre, hvis du var kong Akaz. På den ene side truede Assyrien med at angribe dit folk. På den anden side truede Syrien og Israel med at angribe, hvis du ikke tilslutter dig en alliance sammen med dem for at kæmpe mod Assyrien. Esajas levede i Judas rige og Herren sendte ham til Akaz med et budskab. Hvordan tror du, at du ville have det med et budskab fra profeten, hvis du var kong Akaz?

  1. Læs 2 Nefi 17:3-8 og markér Herrens budskab til Akaz og hans folk, der blev givet gennem profeten Esajas. (Udtrykket »rygende fakkelstumper« i vers 4 henviser til en fakkel, hvis flamme er brændt ud, symbolet på at disse to riger er blevet nedbrudt og erobret). Forestil dig, at du hørte Esajas sige dette til Akaz. Senere spørger en ven dig, hvad Esajas sagde. Skriv to eller tre udtryk i din skriftstudiebog, som beskriver, hvad du ville svare din ven.

Esajas forsøgte at hjælpe kongen og hans folk til at stole på Herrens hjælp snarere end at stole på ustabile politiske alliancer.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor er det vigtigt for os at vende os mod Herren, når vi har brug for hjælp snarere end kun at stole på, at andre mennesker hjælper os?

    2. Hvordan kan unge mennesker blive fristet til at sætte deres forhold til andre før deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Herren sagde, at han ville give Akaz og Judas rige et tegn på, at han ville beskytte dem, og at de ikke behøvede at stole på verdslige alliancer. Læs 2 Nefi 17:14 for at finde tegnet. Sæt en ring om ordet Immanuel i dette vers. Skriv »Matt 1:22-23« ud for dette vers. Læs Matthæus 1:22-23 for at finde frem til betydningen af titlen Immanuel.

Hvordan ville et tegn, der betød »Gud med os«, hjælpe Akaz på dette tidspunkt? Hvordan kunne sådan en profeti fra Esajas også henvise til Jesu Kristi fødsel århundreder senere?

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

For at få en større forståelse af tegnet på et barn, der bliver født, overvej da følgende forklaring af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum: »Der er flere eller parallelle elementer i denne profeti som med så mange af Esajas’ skrivelser. Den betydning, der ligger mest ligefor, drejer sig sandsynligvis om Esajas’ hustru, en ren og god kvinde, som fødte en søn omtrent på dette tidspunkt (se 2 Ne 18:3), hvorved barnet blev et sindbillede og en skygge af den større, senere opfyldelse af profetien, som ville blive til virkelighed ved Jesu Kristi fødsel« (Christ and the New Covenant, 1997, s. 79).

Billede
Esajas skriver om Kristi fødsel

Esajas profeterede, at før barnet var voksent, ville Assyrien vinde over både Israels (Efraims) og Syriens hære (se 2 Ne 17:15-25). Tegnet, der betyder »Gud med os«, havde til hensigt at forsikre kong Akaz om, at Gud er med os, når vi stoler på ham, selv på svære og frygtelige tidspunkter. Overvej at skrive dette princip i dine skrifter.

Læs 2 Nefi 18:6-8 og markér udtrykket »Siloas vande«. Siloas vande symboliserede for Esajas Guds beroligende, vedholdende og bærende indflydelse og kraft, som var nødt til at være en del af nationens politiske liv (se 2 Ne 18:6). Esajas brugte henvisningen til Siloas vande som en kontrast, fordi Israels folk og Judas folk afviste Messias – »Siloas vande« eller Guds beroligende, blide, vedholdende og bærende kraft. Som Esajas profeterede, erobrede Assyriens konge og den frygtelige indflydelse og strømmende kraft fra hans invaderende hær derfor – repræsenteret ved »flodens vande, mægtige og mange« – Syrien og Israel.

Esajas brugte som digter de to flydende, men dramatisk meget forskellige vandløb til at forklare, hvad der ville ske med Juda. Den assyriske hær faldt over Juda – repræsenteret ved ordet land. Men hæren erobrede ikke Jerusalem – repræsenteret ved udtalelsen »han skal vælde frem og strømme over, han skal nå dem helt til halsen«.

Læs 2 Nefi 18:9-12 og bemærk, hvor mange gange Herren rådede Juda til ikke at slutte sig til Syrien og Israel. Hvor ifølge 2 Nefi 18:13 rådede Herren gennem Esajas Juda til at hente hjælp i stedet?

Da assyrerne havde besejret Juda og truede Jerusalem, fik Judas rige en ny konge. Han hed Hizkija. Han stolede på Herren og profeten Esajas. Til sidst blev 185.000 assyriske soldater slået ihjel i deres lejr af Herrens engel (se 2 Kong 19:35; Es 37:36).

  1. Besvar et eller flere af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad er farerne ved at sætte din lid til verdslige ting og indflydelse snarere end til Herren? (Du kan eventuelt tænke på situationer, hvor du er fristet til at træffe beslutninger baseret på frygt).

    2. Hvornår har du vendt dig mod Herren for at få styrke, selvom du i første omgang var fristet til at ty til andre kilder? Hvad lærte du af oplevelsen?

    3. Under kong Hizkija blev Judas folk skånet fra tilintetgørelse, fordi de fulgte Esajas’ råd fra Herren. Hvordan kan nutidige profeter beskytte dig mod åndelig skade?

2 Nefi 19:1-7

Esajas taler messiansk

Har du nogensinde gået i lang tid uden at se solen eller føle dens varme? Hvis ikke, så forestil dig, at du altid var dækket af en skygge, uden adgang til solens lys og varme (som at være i et mørkt rum hele tiden). Esajas brugte et lignende billede til at illustrere den åndelige tilstand hos mennesker, der bor uden Jesu Kristi lys.

To lande bliver nævnt i 2 Nefi 19:1-2. Læs disse vers og markér navnene på de to lande.

I flere århundreder før det tidspunkt, hvor Esajas skrev disse vers, blev der udkæmpet flere krige i et forsøg på at kontrollere området kendt som det hellige land. Nogle henviste til dette område som »dødsskyggens dal«, fordi så mange havde mistet deres liv i kamp der. På Det Nye Testamentes tid lå Nazaret, Kapernaum, Nain og Kana i regioner, der blev kendt som Zebulons og Naftalis land. I disse byer tilbragte Jesus Kristus meget af sin tid og tjente folket mere end 500 år senere. I dag kendes området om Galilæa.

Markér i 2 Nefi 19:2 det, som Esajas sagde, at folket i denne region ville komme til at se.

Esajas’ udtalelse om, at de, som »vandrer i mørke« og hviler i »dødsskyggens dal«, havde »set et stort lys«, var en profeti om Jesu Kristi jordiske mission i denne del af verden. Folket, der boede i Galilæa, gik rundt i åndeligt mørke, men da Jesus Kristus levede og tjente blandt dem, så de »et stort lys«.

  1. Læs 2 Nefi 19:6-7 og tænk over, hvilken af Frelserens titler i vers 6, der kan have haft særlig betydning for Judas folk på grund af deres omstændigheder. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan en eller flere af disse titler beskriver det, du føler for Frelseren.

2 Nefi 19-20

Esajas beskriver udryddelsen af de ugudelige ved det andet komme

Esajas’ profeti om udryddelsen af Assyrien, der står i 2 Nefi 20, er også en profeti om udryddelsen af de ugudelige ved det andet komme. Når du læser dette kapitel, så husk, at du, hvis du stoler på Herren, lige som Hizkija stolede på Esajas’ råd fra Herren og blev velsignet, ikke behøver frygte de domme, der vil komme over jordens indbyggere ved den tid, der fører op til det andet komme.

Hvilken sætning gentages i 2 Nefi 19:12, 17, 21 og 2 Nefi 20:4? Du kan eventuelt markere den i dine skrifter. Skriv sætningen i din skriftstudiebog og markér ordet vrede og ordet hånd. Under ordet vrede skrives dom, og under ordet hånd skrives barmhjertighed. Læs sætningen højt og erstat med ordene dom og barmhjertighed. (»Trods alt dette har hans [dom] ikke lagt sig, men hans [barmhjertighed] er stadig strakt ud«).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan beskriver udtrykket i øvelsen ovenover Herrens reaktion på lande, familier eller personer, som afviser ham?

    2. Hvordan kan du anvende følgende sandheder i dit liv? Jesus Kristus er en Gud med dømmekraft og barmhjertighed. Hans barmhjertighed er rakt ud til dem, som omvender sig og holder hans befalinger.

  2. Skriv i din skriftstudiebog om et tidspunkt, hvor du var lydig mod en bestemt befaling og følte Guds barmhjertighed.

  3. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 2 Nefi 17-20 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: