Seminar
Del 14, dag 1, Mosija 26


Del 14, dag 1

Mosija 26

Indledning

Som der står i Mosija 26, påvirkede nogle ikketroende nefitter fra den opvoksende slægt medlemmer af Kirken med smigrende ord og førte dem i synd. Alma bad om at finde ud af, hvordan han skulle dømme disse medlemmer i overensstemmelse med Guds vilje. Herren åbenbarede for Alma, hvordan han skulle holde kirkemedlemmer ansvarlige for deres synder. Herren fremsatte også betingelser for omvendelse. Alma lærte om Guds villighed til at tilgive dem, der virkelig omvender sig.

Mosija 26:1-6

Mange af den opvoksende slægt tror ikke, og de begår synd

Brug et øjeblik til at tænke over følgende spørgsmål: Hvorfor tror du, at nogle unge ikke har et vidnesbyrd eller et stærkt vidnesbyrd, selv når de har lyttet til profeterne og er blevet undervist af deres forældre?

Mosija 26 giver indsigt i dette spørgsmål. Studér versene og besvar spørgsmålene i følgende skema (skriv dine svar i hæftet):

Mosija 26:1-2

Hvilke tre ting troede mange fra den opvoksende slægt ikke på?

Mosija 26:3

Hvordan kan det påvirke os at læse skrifterne eller lytte til profeterne med en vantro indstilling?

Mosija 26:4

Hvad var en af hovedårsagerne til, at disse folk ikke troede på Frelseren eller tilsluttede sig Kirken?

Skriv et princip, du har lært ved at studere disse vers:

Udtrykket »deres fædres overlevering« i Mosija 26:1 henviser til evangeliske sandheder, der er givet videre fra tidligere generationer. Udtrykket kan somme tider også henvise til falske forestillinger (se fx Alma 9:16). Et af de principper, der forklares i Mosija 26:1-4, er: Ønsket om at tro og personlig indsats er nødvendig for at udvikle et vidnesbyrd.

Læs følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab og markér, hvilke handlinger der er nødvendige for at få og bevare et vidnesbyrd:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Et vidnesbyrd kræver at blive næret ved troens bøn, en hunger efter Guds ord i skrifterne og lydighed mod den sandhed, som vi har modtaget. Der er fare i at forsømme bøn. Der er fare for vores vidnesbyrd ved kun at studere og læse overfladisk i skrifterne. De er de nødvendige næringsstoffer for vores vidnesbyrd …

At tage for sig af Guds ord, inderlig bøn og lydighed over for Herrens befalinger skal anvendes jævnligt og til stadighed, for at jeres vidnesbyrd kan vokse og have fremgang« (»Et levende vidnesbyrd«, Liahona, maj 2011, s. 127).

Bemærk, at da Alma levede, gjorde de i den opvoksende slægt ikke det, som præsident Eyring nævner.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor er det vigtigt ud fra din erfaring at have en troende indstilling, når du beder, læser skrifterne og stræber efter at adlyde befalingerne?

    2. Beskriv en oplevelse, hvor trofast bøn, skriftstudium eller lydighed mod befalingerne har styrket dit vidnesbyrd.

Overvej et øjeblik, om du nogen sinde har set mennesker uden vidnesbyrd om evangeliet påvirke Kirkens medlemmer. Læs Mosija 26:5-6 og se efter, hvordan de vantro påvirkede dem i Kirken.

Når du fortsætter dit studium, kan det være en hjælp at kende betydningen af denne udtalelse fra Mosija 26:6: »De, som begik synd, og som var i kirken, måtte formanes [advares og irettesættes] af kirken.« Dette betyder, at det var nødvendigt for oprørske kirkemedlemmer at blive dømt i henhold til deres synder og få mulighed for omvendelse.

Mosija 26:7-39

Alma forhører sig om, hvordan han skal dømme dem, der begår synd

Billede
en ung pige og biskoppen ved hans skrivebord

Som forberedelse til at studere resten af Mosija 26 skal du forestille dig, at du er biskop for en menighed, der har nogle medlemmer, der har begået alvorlige synder. Som biskop har Herren pålagt dig at holde disse medlemmer ansvarlige og hjælpe dem til at omvende sig. Overvej, hvordan du vil behandle disse medlemmer, og hvordan du bedst kan hjælpe dem.

Denne situation var svær for Alma. Lige som bemyndigede præstedømmeledere i dag havde han ansvaret for at hjælpe Kirkens medlemmer, der havde begået alvorlige synder, til at omvende sig, få tilgivelse og vende tilbage til at være aktiv i Kirken og være værdig. Læs Mosija 26:7-14 og se efter, hvordan Alma reagerede på denne situation, og hvad han gjorde for at få et svar fra Herren.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor det er vigtigt for os at vide, at præstedømmeledere søger og modtager Herrens vejledning, når de hjælper dem, der har syndet.

Husk, at Alma havde været præst for den ugudelige kong Noa inden sin omvendelse. Læs Mosija 26:15-18 og find frem til, hvad Alma og hans folk havde gjort for at vende tilbage til Herren, og hvilke velsignelser Herren havde givet dem.

  1. Læs Mosija 26:29-30. Besvar derefter en eller begge af følgende opgaver:

    1. Forklar, hvorfor du tror, at det følgende princip er vigtigt for alle at forstå, deriblandt dem, som har begået en alvorlig synd: Herren vil tilgive dem, der omvender sig med oprigtigt hjerte.

    2. Skriv dit vidnesbyrd om følgende princip: Herren vil tilgive dem, der omvender sig med oprigtigt hjerte.

Efter Alma bad om vejledning om, hvordan han skulle hjælper kirkemedlemmer, der havde begået alvorlige synder, fik han instruktioner fra Herren. Han skulle give medlemmerne mulighed for at omvende sig, men hvis de ikke omvendte sig, skulle de ikke regnes blandt Herrens folk. Disse instruktioner giver en vigtig indsigt i princippet om omvendelse. Læs Mosija 26:21-31 og led efter større indsigt i omvendelse.

  1. For at hjælpe dig til at analysere det, du har læst i disse vers, besvares to eller flere af følgende opgaver i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan ville du sammenfatte Frelserens ord i Mosija 26:23? Hvorfor tror du, at det er vigtigt for os at indse, at Frelseren selv betalte for vore synder?

    2. Hvilke udtryk i Mosija 26:21-31 viser Frelserens tillid og tiltro til Alma som præstedømmeleder? Hvordan kan det at få hjælp af en præstedømmeleder hjælpe dem, der kæmper med svære synder eller fristelser?

    3. Hvad tror du, at det betyder at omvende sig »i hjertes oprigtighed«? (Mosi 26:29).

    4. Hvorfor tror du, at vi skal tilgive andre for at modtage Herrens tilgivelse? (Se Mosi 26:31).

Skriv med dine egne ord et princip, som du har fundet i Mosija 26:21-31:

Selvom du har fundet et andet princip, eller du har brugt andre ord, er følgende nogle eksempler på principper fra Mosija 26:21-31:

  • Biskopper og grenspræsidenter repræsenterer Herren, når de hjælper os til at omvende os og få tilgivelse.

  • Bekendelse af vore synder fører til tilgivelse. (Alle synder skal bekendes for Gud, og alvorlige synder bør bekendes for en præstedømmeleder, der kan hjælpe med omvendelsesprocessen).

  • Vi skal tilgive andre for at modtage Herrens tilgivelse.

  1. For at hjælpe dig til at analysere disse principper læses følgende problemanalyser. Vælg en problemanalyse og skriv i din skriftstudiebog, hvordan de vers og principper, du har studeret i dag, kan hjælpe folk i den beskrevne situation:

    1. En ung kvinde har begået en alvorlig synd, men hun er bange for at tale med sin biskop.

    2. En ung mand har et ønske om at omvende sig, men han ved ikke hvordan.

    3. En ung kvinde gentager en synd, hun tidligere har begået, og hun er bekymret for, at Herren ikke længere vil tilgive hende.

    4. En ung mand beslutter at omvende sig, men han nægter at tilgive en person, der har fornærmet ham.

  2. Vælg et af principperne fra denne lektion og tænk over, hvordan du kan anvende det i din egen omvendelsesproces. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du vil anvende dette princip.

Læs Mosija 26:37-39 for at opdage, hvad der skete, da Alma førte Herrens råd ud i livet. Almas og hans folks oplevelse forklarer os, at når vi omvender os og leve retskaffent, kan vi også få fred og fremgang.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mosija 26 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: