Seminar
Del 7, dag 3, 2 Nefi 21-24


Del 7, dag 3

2 Nefi 21-24

Indledning

Mange af Esajas’ profetier i Mormons Bog handler om de sidste dage. Han profeterede om evangeliets gengivelse, profeten Joseph Smith, det andet komme og udryddelsen af de ugudelige. Han forudså, at Herren ville »rejse et banner for folkeslagene« for at indsamle sit folk i de sidste dage (se 2 Ne 21:11-12). Esajas vidnede også om, at Herren ville besejre Satan og indlede tusindårsriget, en periode med fred og glæde.

2 Nefi 21:1-4, 10-12

Esajas forudser gengivelsen af Jesu Kristi evangelium i de sidste dage

Stop op et øjeblik og forestil dig et lys, der begynder at dukke frem foran dig. Lyset bliver stærkere og stærkere. Pludselig står en budbringer sendt fra Guds nærhed foran dig. Han fortæller dig, at de gamle profetier er ved at blive opfyldt, og at du kan hjælpe til med opfyldelsen. Hvordan ville din første reaktion, tanker og spørgsmål være?

Billede
Moroni viser sig for Joseph Smith i hans værelse

Den nat, da Moroni viste sig for første gang for Joseph Smith – den 21. september 1823 – citerede han Esajas 11, der også findes i 2 Nefi 21. Moroni fortalte Joseph Smith, at profetierne i det kapitel snart skulle »blive opfyldt« (JS–H 1:40). Når du studerer disse profetier fra Esajas, tænk da over, hvorfor Nefi skulle optegne dem på de små plader, og også hvorfor Moroni skulle citere dem for Joseph Smith.

Profeten Joseph Smith modtog en åbenbaring, der tydeliggjorde betydningen af profetierne, der står i 2 Nefi 21. Lærde har længe været fascineret af at forsøge at forstå betydningen af symbolerne i dette kapitel. Mormons Bog og nutidige profeter har hjulpet os til bedre at forstå betydningen. Esajas brugte fx billedet af et træ eller en plante. Læs 2 Nefi 21:1, 10 og find de specifikke dele af træet eller planten, som Esajas nævnte. Læs derefter Lære og Pagter 113:1-6 for at hjælpe dig til at forstå, hvad disse symboler betyder. Det kan være en hjælp at skrive fortolkningerne af symbolerne i dine skrifter.

Isajs stub – Jesus Kristus

Kvist fra Isajs stub – En Jesu Kristi tjener

Isajs rod – En person, der har præstedømmenøgler

Tænk over følgende udtalelse af ældste Bruce R. McConkie, der forklarede »Isajs rod« og »kvist fra Isajs stub«, der begge henviser til profeten Joseph Smith: »Tager vi fejl, når vi siger, at den profet, der nævnes her [i L&P 113:5-6], er Joseph Smith, til hvem præstedømmet kom, som modtog rigets nøgler, og som rejste et banner for indsamlingen af Herrens folk i vores uddeling? Og er han ikke også en ›tjener i Kristi hænder, der til dels er efterkommer af Isaj såvel som af Efraim eller af Josefs hus, og på hvem der er lagt stor magt‹? [L&P 113:3-4]« (Millennial Messiah, 1982, s. 339-340).

Læs 2 Nefi 21:10, 12 og se efter det, som Esajas profeterede, at Herren ville gøre gennem »Isajs rod« (Joseph Smith). Ordet banner henviser til en »fane«, som folk samles om.

Disse vers underviser i følgende sandhed: Herren har gengivet sit evangelium og genoprettet sin kirke gennem profeten Joseph Smith og indsamler nu sit folk i de sidste dage.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan er Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige et banner for verden?

2 Nefi 21:6-9; 22:1-6

Esajas beskriver tusindårsriget

Et af de mest omdiskuterede emner blandt kristne er Frelserens tusindårsrige. Har du nogensinde tænkt meget over det? Forestil dig, at en ven spørger dig om, hvad du tror på om tusindårsriget. Hvad ville du sige?

Billede
Uden nogen vrede

Esajas profeterede, at efter Frelserens andet komme ville der være forandringer på jorden, som ville vare i et tusind år. Vi kalder denne periode med fred for tusindårsriget. Læs 2 Nefi 21:6-9 og se efter, hvordan forholdene på jorden vil være under tusindårsriget.

Ifølge 2 Nefi 21:9 er en af profetierne om tusindårsriget, at »jorden skal være fuld af kundskab om Herren«. Overvej, hvordan opfyldelsen af denne profeti vil påvirke folk rundt om i verden. Læs 2 Nefi 22:1-6 og bemærk den tilbedelsesånd, som folk vil have under tusindårsriget. Hvordan kan vi udvikle den samme indstilling i dag?

De vers, du har studeret, underviser i denne sandhed: Under tusindårsriget vil jorden være et sted med fred, fordi jorden vil være fuld af Herrens kundskab. Hvilke aspekter af tusindårsriget ville du gerne have i dit liv lige nu? Tænk et øjeblik over, hvad du kan gøre for at modtage nogle af disse velsignelser.

Du kan eventuelt synge, lytte til eller læse »Min Gud er mit lys« (Salmer og sange, nr. 42) for at færdiggøre dit studium af 2 Nefi 22.

2 Nefi 23-24

Esajas beskriver Babylons fald, de ugudeliges fald og Lucifers fald

Som der står i 2 Nefi 23-24, fordømte Esajas ugudeligheden i Israels hus og sammenlignede udryddelsen af de ugudelige i de sidste dage med udryddelsen af det gamle Babylon. Babylon var en meget ugudelig nation på Esajas’ tid og er siden kommet til at symbolisere verdens ugudelighed (se L&P 133:14).

Studér det, Esajas profeterede ville ske med de ugudelige i de sidste dage ved at læse 2 Nefi 23:1, 4-9, 11, 15, 19 og 22.

Esajas sammenlignede også udryddelsen af det gamle Babylon med Lucifers (Satans) fald fra himlen. Han talte om Lucifer som Babylons symbolske konge, det vil sige hele den ugudelige verden. Esajas brugte Lucifers fald i forudtilværelsen som en illustration af, hvordan de ugudelige ville mislykkes og falde. Studér 2 Nefi 24:12-14 og markér de udtryk, der fremhæver Satans arrogance og stolthed.

Lagde du mærke til brugen af ordet jeg i disse vers? Du kan sætte en cirkel om alle jeg’er i dine skrifter. Præsident N. Eldon Tanner fra Det Første Præsidentskab sagde engang, at Satan »var mere optaget af belønning end af resultater; herlighed og ære var målet i sig selv« (»Thi de ville hellere have ære fra mennesker end ære fra Gud«, Den danske Stjerne, apr. 1976, s. 61).

Søg i 2 Nefi 24:15-16 efter det, som i sidste ende vil ske med Satan, og hvordan folk vil føle for ham, når de ser ham som det, han er.

Læs følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson: »I det store råd i himlen var det stolthed, der var skyld i Lucifers fald, han der var ›morgengryets søn‹ (2 Ne 24:12-15; se også L&P 76:25-27; Moses 4:3) … Lucifer [fremsatte] sit forslag i modsætning til Faderens plan, der blev forsvaret af Jesus Kristus (se Moses 4:1-3). Satan ønskede æren frem for nogen anden (se 2 Ne 24:13). Hans hovmodige ønske var kort og godt at overtage Guds trone (se L&P 29:36); 76:28)« (»Vogt jer for stolthed og hovmod«, Stjernen, juli 1989, s. 3-4).

I 2 Nefi 23:22 lærer vi, at man er tryg, hvis man er retskaffen. Gud vil være barmhjertig mod dig, men de ugudelige vil omkomme.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvad kan jeg ændre i mit liv i dag for at være mere lydig?

    2. Hvordan kan jeg beslutte mig for at forblive lydig?

Bed om mulighed for at bære dit vidnesbyrd om de sandheder, du har lært i 2 Nefi 23.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 2 Nefi 21-24 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: