Seminar
Leksjon 12: Lære og pakter 10


Leksjon 12

Lære og pakter 10

Innledning

Etter tapet av de 116 manuskriptsidene mistet profeten kraften til å oversette. Etter en periode med ydmyk bønn og omvendelse ble platene og urim og tummim gitt tilbake til Joseph. Herren befalte at Joseph ikke skulle oversette på nytt den delen av platene som tilsvarte de 116 tapte sidene, og han åpenbarte Satans plan for å ødelegge Guds verk. Herren befalte deretter Joseph Smith å oversette Nephis mindre plater. Han forklarte også hensikten med Mormons bok og dens rolle i etableringen av hans kirke.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 10:1-4

Herren gjengir Josephs evne til å oversette

Be elevene kort repetere det de lærte i forrige leksjon om tapet av de 116 manuskriptsidene (se L&p 3). Minn elevene om at på grunn av profetens gjentatte anmodninger om å la Martin Harris ta med seg manuskriptsidene og det påfølgende tapet av disse sidene, tok Moroni gullplatene og urim og tummim fra Joseph Smith.

Moroni returnerte senere platene og urim og tummim. Noe tid etter at han fikk dem tilbake, mottok Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 10. I denne åpenbaringen ga Herren instruksjoner til Joseph om hva han skulle gjøre med den delen av platene som det tapte manuskriptet kom fra. (Se Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, red. Preston Nibley [1958], 133-36.)

Oppsummer Lære og pakter 10:1-2 ved å forklare at Herren minnet Joseph på hvorfor kraften til å oversette hadde blitt tatt fra ham, og hva som skjedde som følge av feiltrinnet hans. Be en elev lese Lære og pakter 10:3-4. Be klassen følge med og se etter hvilke råd Frelseren ga da Joseph Smith begynte å oversette igjen. Be elevene fortelle det de finner ut.

  • Hvorfor tror du Joseph Smith trengte å bli rådet til ikke å arbeide eller oversette mer enn han hadde styrke til?

  • Hvordan kan rådet i Lære og pakter 10:4 veilede oss når vi tjener Herren?

Lære og pakter 10:5-37

Herren advarer mot Satans planer for å ødelegge Joseph Smith og Guds verk

Vis en snare eller en felle (eller tegn et bilde av en på tavlen).

Bilde
tegning av en musefelle
  • Hvordan kan en innretning som dette symbolisere Satans planer mot oss?

Be en elev lese lese Lære og pakter 10:5 høyt. Be klassen merke seg hva Herren befalte profeten Joseph Smith å gjøre for å unnslippe Satan.

  • Hva kan vi lære av dette verset? (Elevene kan nevne en rekke prinsipper, men sørg for å understreke at når vi alltid ber, vil vi ha styrke til å overvinne Satan og hans tjenere. Vurder å skrive dette prinsippet på tavlen.)

  • Hvordan kan bønn hjelpe oss å “seire over Satan og… unnslippe [dem] som støtter hans verk”?

Be noen elever gi eksempler på hvordan bønn har hjulpet dem å motstå Satans fristelser. (Minn elevene på at de ikke bør fortelle om erfaringer som er for personlige eller private.)

Forklar at Herren advarte Joseph mot en felle som Satan hadde lagt ut for å prøve å ødelegge profeten og Guds verk. Be noen elever bytte på å lese høyt fra Lære og pakter 10:8-19. Be klassen følge med og finne planen til de ugudelige personene som da var i besittelse av manuskriptet.

  • Hva var planen til de ugudelige personene som hadde manuskriptet? (Å bringe profeten og Herrens verk i vanry ved å endre manuskriptet. Hvis Joseph hadde oversatt det samme materialet igjen, ville de ha sagt at han ikke klarte å gjøre det på samme måte to ganger, og derfor ikke hadde noen gave.)

Hold opp fellen eller snaren du viste tidligere (eller henvis til tegningen på tavlen). Forklar at i Lære og pakter 10:20-29 taler Herren om Satans innflytelse på de ugudelige menneskene som tilegnet seg de 116 manuskriptsidene, og hvordan Satan utfører sine onde hensikter. La elevene gå sammen to og to. Be en elev i hvert par lese Lære og pakter 10:20-29 stille, og se etter hva disse versene sier om Satans mål. Be den andre eleven lese de samme versene og merke seg metodene Satan bruker for å nå sine mål. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem fortelle partneren hva de har funnet ut.

  • Hva kan vi lære av disse versene om Satans hensikter? (Elevene kan oppdage en rekke prinsipper, men forviss deg om at de finner følgende sannhet: Satan ønsker å ødelegge Herrens verk og vår sjel. Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen. Du kan også foreslå at elevene markerer ord og uttrykk som lærer oss denne sannheten i vers 22-23 og 27.)

  • Ut fra det du leser i disse versene, hvordan prøver Satan å ødelegge Herrens verk og vår sjel?

For å hjelpe elevene å forstå og føle betydningen av denne sannheten, kan du stille følgende spørsmål. Be parene snakke om svarene sine.

  • Hvilke tegn har du sett på at Satan bruker bedrag, sinne, smiger og løgn til å ødelegge Herrens verk og vår sjel?

  • Hvordan kan det å være oppmerksom på Satans hensikter og metoder hjelpe oss å unngå og unnslippe fellene hans?

Be elevene bruke noen minutter på å skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om motstanderens metoder som er nevnt i Lære og pakter 10:20-29, og som de har følt eller sett. Be dem også å skrive om hva de kan gjøre for å unngå eller unnslippe Satans feller.

Etter at elevene har hatt tilstrekkelig tid til å skrive, oppsummer Lære og pakter 10:30-37 ved å forklare at på grunn av ugudelige menneskers planer om å ødelegge Guds verk og Joseph Smiths omdømme, befalte Herren Joseph å ikke oversette på nytt den delen av platene som de tapte 116 sidene var blitt oversatt fra.

Lære og pakter 10:38-45

Herren befaler Joseph Smith å oversette Nephis mindre plater

Be noen få elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 10:38-42. Be klassen se etter hva Herren befalte Joseph å oversette istedenfor å la ham oversette på nytt den delen av platene som de tapte 116 sidene var blitt oversatt fra.

  • Hva befalte Herren Joseph å oversette? Hvorfor?

Hjelp elevene å forstå hvordan Herren hadde forberedt seg på tapet av de 116 manuskriptsidene. Forklar at det tapte dokumentet inneholdt oversettelsen av Lehis bok, som var med i Mormons forkortelse av Nephis større plater. Mormon hadde blitt inspirert til å legge Nephis mindre plater ved sin opptegnelse i “en vis hensikt” som han da ikke forsto (se Mormons ord 1:3-7). Nephis mindre plater dekket omtrent samme tidsrom som Lehis bok. Etter tapet av de 116 sidene befalte Herren profeten Joseph Smith å oversette materialet fra Nephis mindre plater.

Be elevene lese Lære og pakter 10:43 stille og se etter en viktig sannhet som Herren ville at Joseph Smith skulle forstå. (Mens elevene svarer, skriver du følgende sannhet på tavlen: Guds visdom er større enn djevelens list. Du må kanskje forklare at list sikter til bruk av knep for å narre folk.)

  • Hvordan illustrerer Herrens plan for å erstatte det tapte manuskriptet denne sannheten?

Be elevene lese Lære og pakter 10:44-45 stille, og se etter tegn på denne sannheten i vers 43.

  • I følge Lære og pakter 10:44-45, hvorfor er Nephis mindre plater av større verdi enn det som gikk tapt med de 116 manuskriptsidene?

  • Hvordan hjelper din kunnskap om at Gud beredte en måte å kompensere for de 116 tapte manuskriptsidene på, deg å stole mer fullstendig på ham?

Lære og pakter 10:46-70

Herren forklarer hensikten med Mormons bok og dens rolle i å etablere Hans kirke

Oppsummer Lære og pakter 10:46-61 ved å forklare at i disse versene vitnet Herren om at han besvarte sine nephittiske disiplers bønner ved å bevare og frembringe Mormons bok i vår tid.

Be en elev lese Lære og pakter 10:62-63 høyt. Be klassen følge med for å finne ut hva Herren sa at Mormons bok vil bringe frem i lyset.

  • Hva vil Mormons bok bringe frem i lyset? (Sannheten i Jesu Kristi lære.)

  • I følge vers 63, hvordan vil Herren bruke sannheten i sin lære til å overvinne Satans verk?

Be en elev lese høyt Herrens avsluttende løfte i Lære og pakter 10:67, 69-70. Be elevene følge med og merke seg uttrykk som er meningsfylte for dem i lys av det de har lært i dag. Be elevene dele hvilke uttrykk som er meningsfylte for dem, og hvorfor. Avslutt med ditt vitnesbyrd.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 10:45. “Større lys over mitt evangelium”

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt at Herrens “vise hensikt” (se 1 Nephi 9:5; Mormons ord 1:7) med å befale at Nephis mindre plater skulle skrives gikk lenger enn å kompensere for tapet av de 116 manuskriptsidene:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Det slår meg at det finnes en visere hensikt enn som så [med å kompensere for tapet av de 116 sidene], eller mer presist, en visere hensikt i det. Nøkkelen til en slik visere hensikt finnes i vers 45 i Lære og pakter kapittel 10. Mens Herren underviser Joseph om fremgangsmåten for å oversette og sette materialet fra de mindre platene inn i det som var påbegynt som oversettelsen av de forkortede større platene, sier han: ‘Se, det er mange ting gravert på Nephis [mindre] plater som kaster større lys over mitt evangelium’ (uthevelse tilføyd).

Så dette var tydeligvis ikke et quid pro quo i utviklingen av sluttproduktet Mormons bok. Så dette var helt klart ikke… like for like, dette for det – gi meg 116 manuskriptsider, så skal jeg gi deg 142 sider med trykt tekst. Slik var det ikke. Vi fikk igjen mer enn vi mistet. Og det var kjent fra begynnelsen at det ville bli slik. Det var i en visere hensikt. Vi vet ikke nøyaktig hva vi gikk glipp av i de 116 sidene, men vi vet at det vi mottok fra de mindre plater, var personlige erklæringer fra tre store vitner, tre av Mormons boks største doktrinære røster, som vitnet om at Jesus er Kristus…

Vi skulle så gjerne hatt alle de klare og verdifulle vitnesbyrdene som har blitt fjernet fra Bibelen. Men som lesere av Mormons bok har vi i det minste Nephi, Jakob og Jesaja til å tale til oss umiddelbart som personlige øyenvitner om den førjordiske Frelseren. De mottok strålende åpenbaringer angående hans liv og virke og Guds paktsforhold til Israels hus, både før og nå…

Jeg syns det ville være spennende om de 116 sidene av manuskriptet dukket opp en dag, men om de ble levert til kontoret mitt i morgen, ville jeg aldri bytte dem mot materialet på Nephis mindre plater, for ‘større lys’ ble gitt gjennom de store profetiske voktere som står ved bokens port. Så be elevene deres slutte å klage og begynne å lese – også Jesaja” (“A Standard unto My People” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 9. aug. 1994], 7–9, LDS.org).

Lære og pakter 10:38-45. Lehis bok

Bilde
Profeten Joseph Smith

I forordet til den første utgaven av Mormons bok, beskrev Joseph Smith den kilden hvorfra de 116 tapte manuskriptsidene ble oversatt: “Jeg [Joseph Smith] oversatte, ved Guds gave og kraft, og fikk nedskrevet, 116 sider, som jeg hentet fra Lehis bok, som ble forkortet av Mormon fra Lehis plater. Den nevnte beretning har en eller flere personer stjålet og holdt skjult for meg, til tross for mine iherdige anstrengelser for å få dem tilbake” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 64).