Seminar
Leksjon 40: Lære og pakter 35


Leksjon 40

Lære og pakter 35

Innledning

Mindre enn seks måneder etter at Kirken ble organisert, ble Oliver Cowdery og Peter Whitmer jr. kalt til å forkynne evangeliet for de amerikanske indianerne (se L&p 28:8; 30:5). Ziba Peterson og Parley P. Pratt ble kort tid senere kalt til å ledsage dem (se L&p 32). På vei mot Missouris grense mot vest stoppet de i Mentor, Ohio og Kirtland, Ohio, hvor de delte budskapet om det gjengitte evangelium med eldste Pratts venn og tidligere prest, Sidney Rigdon. På kort tid ble mer enn 100 personer, heriblant Sidney Rigdon og mange medlemmer av forsamlingen hans, døpt. Dette mer enn doblet Kirkens samlede medlemstall.

Da eldstene forlot Kirtland-området for å fortsette sin reise, dro Sidney Rigdon og en venn ved navn Edward Partridge til Fayette, New York for å møte profeten Joseph Smith. Kort tid etter deres ankomst, mottok Joseph åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 35. I den ga Herren Sidney bestemte ansvarsoppgaver i den nylig gjenopprettede Kirken.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 35:1-12

Herren sier at han har forberedt Sidney Rigdon til et større verk

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen: Hva har dere opplevd som hjelper dere å vite at Herren kjenner dere og har en plan for livet deres?

For å innlede leksjonen, kan du be elevene dele svarene på følgende spørsmål med hverandre hvis de føler seg komfortable med å gjøre det.

Forklar at i åpenbaringen som nå er nedtegnet i Lære og pakter 35, henvendte Herren seg til en mann ved navn Sidney Rigdon, som nylig hadde blitt døpt og bekreftet. Herren talte til Sidney om hans bidrag for å hjelpe profeten Joseph Smith. Oppfordre elevene til å fortsette å tenke på spørsmålet på tavlen mens de studerer Herrens instruksjoner til Sidney.

For å hjelpe elevene å forstå noe av Sidney Rigdons bakgrunn, kan du be en elev lese høyt innledningen til denne leksjonen. Be en elev lese Lære og pakter 35:1-3 høyt. Be klassen følge med, og se etter tegn på at Herren var oppmerksom på Sidney Rigdon og hans gjerninger.

  • Hvilke tegn fant du på at Herren var oppmerksom på Sidney Rigdon?

  • Hva antyder disse versene om Herrens forhold til oss? (Når elevene svarer, kan du skrive følgende prinsipp på tavlen: Herren kjenner oss og har et arbeid for hver enkelt av oss å utføre.)

  • Hvorfor er denne sannheten viktig for deg?

For å bekrefte at Herren kjenner oss personlig, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum høyt:

Bilde
Eldste Neal A. Maxwell

“Jeg vitner for dere om at Gud har kjent dere individuelt… i lang, lang tid (se L&p 93:23). Han har elsket dere i lang, lang tid… Han kjenner deres navn og alle deres sorger og gleder.” (“Minnes hvor barmhjertig Herren har vært”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 46).

Bilde
Døperen Johannes døper Jesus

Vis et bilde av døperen Johannes som forkynner, eller Johannes som døper Frelseren (se Døperen Johannes døper Jesus, Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr 35; se også LDS.org). Be elevene forklare hvem døperen Johannes var, og hvordan han forberedte andre til Jesu Kristi komme.

Be en elev lese Lære og pakter 35:4-6 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til en likhet mellom Sidney Rigdon og døperen Johannes.

  • Hva sier vers 4 om hvilken likhet det var mellom Sidney og døperen Johannes? (Han hadde forberedt andre til å motta evangeliets fylde.)

  • Herren sa at Sidney skulle utføre et “større verk” enn det han allerede hadde gjort (L&p 35:3). Hva sier Lære og pakter 35:6 var en del av dette “større verk”? (Han skulle hjelpe andre å motta dåp og Den hellige ånds gave ved den rette myndighet.)

Be elevene tenke over hvordan opplevelser og situasjoner i livet deres nå kan forberede dem til et “større verk” i fremtiden. Du kan gjerne gi dem noen minutter til å skrive om dette i notatboken eller skriftstudiedagboken.

Fremhev ordene “og du visste det ikke” i Lære og pakter 35:4. Forklar at før Sidney lærte om Jesu Kristi gjenopprettede kirke, hadde han forberedt seg selv og andre til å motta den. Han gjorde det ved å bruke Bibelen til å undervise medlemmene av sitt kirkesamfunn i Ohio. Bær vitnesbyrd om at selv om vi kanskje ikke vet konkret hvilket arbeid Herren har i vente for oss, kan vi ha tillit til at han er oppmerksom på oss. Når vi gjør vårt beste for å følge ham, vil han hjelpe oss å utføre arbeidet han ønsker at vi skal gjøre.

Be elevene lese Lære og pakter 35:7-11 hver for seg. Be dem se etter hva som kan skje med dem som tror og utøver tro på Gud i de siste dager.

  • Hva sier disse versene om hva Herren lovet dem som følger ham i tro? (Selv om elevene kan bruke forskjellige ord, bør de finne følgende læresetning: Herren vil utføre mirakler, tegn og undere i henhold til deres tro som tror på hans navn.)

  • Hvorfor tror du mirakler, tegn og undere er så nært forbundet med tro?

Lære og pakter 35:13-19

Herren lover å hjelpe dem han kaller til å utføre sitt verk

Be elevene forestille seg at de setter sammen et sportslag. Be dem beskrive sterke sider og ferdigheter de ønsker i spillerne sine.

Forklar at i denne åpenbaringen beskrev Herren dem han kaller til å hjelpe til med arbeidet med å bygge opp hans rike i de siste dager. Be en elev lese Lære og pakter 35:13 høyt, og be klassen merke seg kjennetegn ved dem som Herren velger til å bistå i hans verk.

  • Hvilke ord eller uttrykk i dette verset beskriver dem som Herren kaller til å hjelpe til med hans verk?

  • På hvilke måter kan de som Herren kaller til å bistå i sitt verk, anses som “det som er svakt i verden”?

  • Hvorfor kan de som verden anser som svake, være gode kandidater til å hjelpe Herren å utføre hans verk?

Forklar at ordet treske i dette verset sikter til tresking av korn. Tresking er prosessen hvorved korn, som for eksempel hvete, blir adskilt fra strået og skallet. Kornet beholdes, mens strået og skallet blir kastet.

  • Hva tror du setningen “treske nasjonene ved min Ånds kraft” betyr? (Du må kanskje hjelpe elevene å forstå at dette sikter til Herrens arbeid med å skille og samle dem som er klare til å motta evangeliet, fra dem som ikke er det.)

  • Hvilken sannhet kan vi lære av vers 13? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de bør nevne følgende prinsipp: Gud kaller på dem som er svake, til å utføre hans arbeid ved hans Ånds kraft. Skriv denne sannheten på tavlen.)

  • Hvordan kan denne sannheten hjelpe noen som er nervøs for å reise på misjon? Hvordan kan den hjelpe noen som har blitt bedt om å undervise i kirken, men føler seg utilstrekkelig? Hvordan kan den hjelpe noen som føler seg tilskyndet til å dele evangeliet med andre, men ikke er sikker på hva han eller hun skal si eller gjøre?

Be elevene lese Lære og pakter 35:14-15 hver for seg, og finne ut hvordan Herren har lovet å styrke dem som hjelper til med hans arbeid.

  • Kan du finne noen setninger i disse versene som beskriver hvordan Herren vil velsigne oss når vi hjelper til med hans arbeid?

Be en elev lese Lære og pakter 35:17-19, 22 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Herrens råd til Sidney Rigdon med hensyn til profeten Joseph Smith.

  • Hvilke råd ga Herren Sidney Rigdon med hensyn til profeten Joseph Smith? (“Våk over ham så hans tro ikke svikter” “bli… hos ham” og “forlat ham ikke”.)

  • Hvordan kan vi anvende dette rådet med hensyn til våre ledere i Kirken i dag?

Lære og pakter 35:20-27

Herren befaler Sidney Rigdon å skrive for Joseph Smith, forkynne evangeliet og holde paktene han har inngått

Be elevene beskrive sine kall eller oppgaver i Kirken. Be så elevene skumlese Lære og pakter 35:20-23 hver for seg, og legge merke til bestemte plikter Herren kalte Sidney Rigdon til å utføre.

  • Hva er noen av pliktene Herren kalte Sidney Rigdon til å utføre?

Forklar at en av Sidneys oppgaver var å være skriver for Joseph Smith. Josephs tidligere skrivere, Oliver Cowdery og John Whitmer, hadde blitt kalt på misjon. Oversettelsen av Mormons bok var fullført på dette tidspunktet, men Herren hadde befalt Joseph å gjengi eller revidere deler av Kong Jakobs versjon av Bibelen som hadde gått tapt eller blitt endret. Joseph trengte en skriver som kunne hjelpe til med dette arbeidet. (Se Bible Dictionary, “Joseph Smith Translation.”)

Be en elev lese Lære og pakter 35:24-25 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til velsignelser Herren lovet Sidney hvis han ville holde paktene han hadde inngått med Herren. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner.

  • Hva tror du det betyr at Herren ville få himlene til å ryste til ditt gavn? (En mulig betydning er at Herren ville sende velsignelser og himmelens krefter for å hjelpe oss å utføre hans arbeid og overvinne det onde. Se også L&p 21:6.)

Be elevene sammenfatte disse versene ved å finne frem til et prinsipp for hvordan vi kan lykkes med å utføre det arbeidet Gud har for oss. Selv om elevene kan formulere det annerledes, bør svarene gjenspeile følgende prinsipp: Når vi holder budene og overholder våre pakter, vil Herren hjelpe oss å utføre hans arbeid. Skriv dette prinsippet på tavlen.

Rett elevenes oppmerksomhet mot de tre sannhetene som står på tavlen:

Herren kjenner oss og har et arbeid for hver enkelt av oss å utføre.

Gud kaller på dem som er svake, til å utføre hans arbeid ved hans Ånds kraft.

Når vi holder budene og overholder våre pakter, vil Herren hjelpe oss å utføre hans arbeid.

  • Hvilken sammenheng er det mellom de tre sannhetene på tavlen?

  • Når har du (eller noen du kjenner) fått Herrens hjelp til utføre hans arbeid?

Som avslutning kan du be en elev lese Lære og pakter 35:26-27 høyt.

  • Basert på det du har lært i Lære og pakter 35, hvilke grunner tror du Sidney Rigdon og Joseph Smith hadde til å oppløfte sitt hjerte og være glade?

Be elevene fortelle hvilke grunner de har til å oppløfte sitt hjerte og være glade. Du kan gjerne tilføye ditt vitnesbyrd om Herrens villighet til å hjelpe oss i våre anstrengelser for å fremme hans verk.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 35:3-4. “Jeg har … beredt deg til et større verk”

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum sa følgende om betydningen av å godta Herrens planer for vårt liv:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Tro og tillit til Herren gir oss styrke til å godta og holde ut, uansett hva som skjer i livet…

Stol ikke på at du kan planlegge enhver begivenhet i livet – selv ikke alle viktige begivenheter. Vær rede til å godta Herrens plan og andres handlefrihet i forbindelse med saker som uunngåelig berører deg. Du skal naturligvis planlegge, men baser planen på personlige forpliktelser som vil holde deg oppe uansett hva som skjer. Forankre ditt liv i evige prinsipper, og handle ifølge disse prinsippene uansett omstendigheter og uansett andres handlinger. Da kan du se frem til Herrens tidspunkt og være sikker på det evige resultat” (“Timing”, Ensign, okt. 2003, 17).

Lære og pakter 35:13-14. “Det som er svakt i verden”

President Boyd K. Packer sa:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Kirken har ikke noen presteskapsprofesjon. De som kalles til lederstillinger over hele verden, hentes fra menighetene…

Alt som gjøres i Kirken – ledelse, undervisning, kall, ordinering, bønn, sang, forrettelse av nadverden, rådgivning og alt annet – utføres av vanlige medlemmer, ‘det som er svakt i verden’” (“De svake og enfoldige i Kirken”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 6–7).

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum ga følgende oppmuntring til dem som føler seg for utilstrekkelige eller trette til å bistå i Herrens verk:

Bilde
Eldste Joseph B. Wirthlin

“Dere medlemmer av Kirken som nøler fordi dere føler at dere ikke strekker til, jeg trygler dere om å komme frem, ta et tak for sannhets sak og være med. Selv om dere føler at deres styrke hjelper lite, så trenger Kirken dere. Herren trenger dere. Husk at Herren ofte velger ‘det som er svakt i verden’ for å utføre sine hensikter. [L&p 1:19.]

Alle som er trette, la Frelserens trøstende ord være en trøst for dere: ‘Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!’ [Matteus 11:28.] La oss stole på dette løftet. Guds kraft kan fylle vår ånd og vårt legeme med energi og styrke. Jeg trygler dere om å søke denne velsignelsen fra Herren.

Hold dere nær til ham, og han vil holde seg nær til dere, for han har lovet: ‘De som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner. De løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette.’ [Jesaja 40:31]

Husk, de som er langsomst i starten, ender av og til opp med å gå lengst” (“Omtanke for den enkelte”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 19).

Lære og pakter 35:13-14. “Jeg vil binde omkring deres lender”

President Thomas S. Monson har sagt at Herren vil hjelpe oss å utføre hans arbeid:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Noen av dere er kanskje sjenerte av natur eller føler dere uskikket til å kunne ta imot et kall. Husk at dette arbeidet ikke bare er deres og mitt. Det er Herrens verk, og når vi går Herrens ærend, har vi krav på Herrens hjelp. Husk at Herren vil forme ryggen i forhold til byrden som blir lagt på den” (“Å lære, å gjøre, å være”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 62)

Lære og pakter 35:19, 22. “Våk over ham… bli… hos ham… forlat ham ikke”

Herren befalte Sidney Rigdon å våke over Joseph Smith, å “bli… hos ham” og å ikke forlate ham (L&p 35:19, 22). Selv om Sidney vendte seg bort fra Kirken etter Joseph Smiths martyrdød, var han alltid trofast mens profeten var i live. Han var en flittig og trofast leder i Kirken, den eneste rådgiveren i Det første presidentskap som virket under hele Joseph Smiths forvaltning som Kirkens president. Sidney led forferdelig motgang ved profetens side, og han mottok store åndelige tilkjennegivelser sammen med profeten.

Lære og pakter 35:20. Joseph Smiths oversettelse av Bibelen

“Skriftene skal bli gitt slik de finnes i mitt eget bryst” (L&p 35:20). Dette skriftstedet antyder at Joseph Smiths arbeid med den inspirerte oversettelsen av Bibelen skulle omfatte mye mer enn bare å gjengi Bibelens opprinnelige tekster. I stedet skulle bibelteksten formidle det budskapet som Herren selv ønsket å formidle. Derfor korrigerte eller reviderte ikke bare Joseph bibelteksten, men han ble også inspirert til å legge til det som opprinnelig hadde vært med, for slik å gi oss en mer fullstendig forståelse av de sannheter Herren ønsker at vi skal forstå.

Lære og pakter 35:23. “Henvise til de hellige profeter for å bevise hans ord”

Sidney Rigdon var en erfaren predikant med god kjennskap til Bibelen. Herren befalte ham å bruke disse gavene til å forkynne det gjengitte evangelium og bruke bibelske profeters læresetninger til å underbygge Josephs ord.