Seminar
Leksjon 118: Lære og pakter 110


Leksjon 118

Lære og pakter 110

Innledning

Søndag den 3. april 1836 ble det holdt et møte i Kirtland tempel. Under dette møtet gikk profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery til en område i templet der et forheng skilte dem fra forsamlingen. Der oppsendte de en bønn. Da de reiste seg etter bønnen viste Jesus Kristus seg for dem og godkjente det nylig innviede templet. Moses, Elias og Elijah viste seg deretter, og prestedømsnøkler ble gjengitt. Lære og pakter 110 er en beretning om dette synet.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 110:1-10

Herren viser seg og godkjenner Kirtland tempel

Spør elevene om hva som står skrevet på utsiden av alle templene. (“Helliget Herren, Herrens hus”.)

  • Hva betyr uttrykket “Herrens hus” for deg?

Etter at elevene har drøftet dette spørsmålet forklarer du at Herren besøkte sitt hus i Kirtland, Ohio, like etter at det var innviet. For å hjelpe elevene å forstå forholdene omkring denne hellige begivenheten, be en elev lese kapittelinnledningen til Lære og pakter 110 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvem som var tilstede og hva de gjorde før dette synet fant sted.

  • Hvem var tilstede under dette synet? Hva hadde de gjort før dette synet fant sted?

Be en annen elev lese Lære og pakter 110:1-3 høyt. Før eleven leser, be klassen følge med og prøve å se for seg det som beskrives i disse versene.

Be elevene lese Lære og pakter 110:4-5 hver for seg for å finne ut hva Frelseren sa til Joseph Smith og Oliver Cowdery.

  • Hva er det i disse versene som er meningsfylt for deg? Hvorfor?

Be flere elever etter tur lese Lære og pakter 110:6-10 høyt. Be klassen følge med, og se etter grunner Herren ga for at de hellige kunne glede seg.

  • Ifølge vers 7, hvorfor hadde de hellige stor grunn til å glede seg? (Herren godtok templet og lovet å åpenbare seg der for dem.)

  • Hvordan kan Herren åpenbare seg for mennesker i templet? (Minn elevene på at de drøftet dette da de studerte Lære og pakter 97 og Lære og pakter 109. De fleste ganger åpenbarer Herren seg ved Den hellige ånds kraft.)

Be elevene identifisere et prinsipp fra løftet i vers 7-8. Elevene kan identifisere forskjellige prinsipper, men sørg for å understreke følgende: Hvis vi adlyder Herrens bud og holder hans hus rent, vil han åpenbare seg for oss i sine templer. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.

For å hjelpe elevene å få en bedre forståelse av dette prinsippet, drøft følgende spørsmål:

  • Hvordan kan vi holde Herrens hus rent og ubesmittet?

  • Hvorfor tror du Herren krever at vi er lydige og rene før han vil åpenbare seg for oss i sitt hus?

Hvis elevene har vært i templet kan du be dem tenke over en opplevelse de har hatt da de følte deg nær til Herren mens de var der. Overvei å dele hva du føler når du tilber i templet.

Be en elev lese Lære og pakter 110:9-10 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvem som ville glede seg og hvorfor.

  • Ifølge disse versene, hvem vil bli velsignet på grunn av gjengivelsen av templets velsignelser?

  • Hvordan er verden velsignet på grunn av templer og frelsesarbeidet for de levende og de døde?

  • Hvordan er templet en velsignelse i ditt liv?

Lære og pakter 110:11-16

Moses, Elias og Elijah viser seg, og prestedømsnøkler gjengis til Joseph Smith og Oliver Cowdery

Be elevene fortelle om en gang da medlemmer av deres familie var midlertidig adskilt fra hverandre. Be dem dele det de følte under denne adskillelsen. Når elevene studerer Lære og pakter 110:11-16, ber du dem se etter hvordan dette synet kan forsikre oss om at vår familie kan overvinne enhver adskillelse.

Skriv følgende oversikt på tavlen. Ikke ta med informasjonen som står i parentes.

Moses

L&p 110:11

Elias

L&p 110:12

Elijah

L&p 110:13-16

Prestedømsnøkler gjengitt

(Nøklene til Israels innsamling)

(Abrahams evangelieutdeling)

(Nøklene til denne evangelieutdelingen)

Hva disse nøklene administrerer

(Misjonærarbeid)

(Celestialt ekteskap og uendelig etterslekt)

(Beseglingskraft, herunder tempelarbeid og slektshistorie)

Forklar at etter at synet av Frelseren var over, viste tre andre enkeltpersoner seg én etter én for Joseph Smith og Oliver Cowdery. Vis bilder av Moses og Elijah (se Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 14, 20; se også LDS.org). Be elevene forklare hvem Moses og Elijah er og å nevne noen bemerkelsesverdige ting de gjorde. (Hvis elevene trenger hjelp, kan du foreslå at de slår opp disse profetene i Veiledning til Skriftene.) Forklar at Elias kan ha vært en profet som levde på Abrahams tid. I tillegg til å være et navn er Elias også en tittel som betyr forløper eller gjenoppretter (se Bible Dictionary eller Veiledning til Skriftene, “Elias”, scriptures.lds.org).

Bilde
De ti bud
Bilde
Elijah kjemper mot Baals prester

Del klassen i tre grupper. Gi hver gruppe et av de tre navnene i oversikten på tavlen. Forklar at hver av budbærerne gjenga prestedømsnøkler til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Be elevene studere skriftstedene som står skrevet under sitt tildelte navn og finne ut hva den himmelske budbæreren gjenga. Når elevene har fått tilstrekkelig tid kan du be en elev fra hver gruppe om å lese sitt tildelte skriftsted for klassen. Be en annen elev fra hver gruppe om å skrive hva budbæreren gjenga i raden merket “Prestedømsnøkler gjengitt” i oversikten på tavlen.

For å hjelpe elevene å forstå hva nøklene til Israels innsamling er, drøft følgende spørsmål:

  • I vår tid, hvordan samler Herren inn sine barn til sitt rike?

For å supplere eller bekrefte elevenes svar kan du be noen lese følgende forklaring av president Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Misjonærarbeid er helt avgjørende for Israels innsamling… I mange land har våre misjonærer søkt etter det adspredte Israel” (“Innsamlingen av det adspredte Israel”, Ensign eller Liahona, nov. 2006, 81).

Skriv misjonærarbeid på tavlen under “Moses” i raden merket “Hva disse nøklene administrerer”.

  • Hvordan har ditt liv blitt påvirket av at Moses gjenga nøklene som administrerer misjonærarbeide?

Abrahams evangelieutdeling, som ble overdratt til Joseph Smith og Oliver Cowdery av Elias, gjenga løftene Herren ga Abraham. For å hjelpe elevene å forstå Abrahams evangelieutdeling som ble gjengitt av Elias, kan du be en elev lese følgende forklaring av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Elias [bragte] tilbake… ‘Abrahams evangelium’, den store pakt som Abraham inngikk og som gir de trofaste løfter om evig avkom, løfter om at deres evige avkom ved celestialt ekteskap skal bli så tallrikt som sanden på havets bredd og som stjernene på himmelen. Elias gir det løfte som Abraham, Isak og Jakob mottok i sin tid – om at ved mennesker i vår tid og deres etterkommere skal alle generasjoner bli velsignet. Vi tilbyr Abrahams, Isaks og Jakobs velsignelser til alle som vil motta dem” (“Rikets nøkler”, Lys over Norge, okt 1983, 36).

  • Ifølge eldste McConkie, hvilke løfter ble gitt til Abraham? (Når elevene svarer, skriv celestialt ekteskap og evig avkom på tavlen i kolonnen under “Elias”.)

  • Hva betyr velsignelsene ved celestialt ekteskap og evig avkom for deg? Hvorfor er de viktige for deg?

For å hjelpe elevene å forstå de nøklene som ble gjengitt av Elijah kan du be to elever om å lese følgende uttalelser:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

President Joseph Fielding Smith sa: “Denne beseglingsmyndighet som Elijah var i besittelse av er den kraft som besegler mann og hustru, og barn til foreldre for tid og evighet. Det er den bindende kraft som eksisterer i enhver ordinans i evangeliet… Det er ved denne kraft at alle ordinanser som angår frelse blir bundet, eller beseglet, og det var Elijahs oppgave å komme og gjengi den” (Elijah the Prophet and His Mission [1957], 5).

Bilde
Eldste David A. Bednar

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum forklarte: “Som medlemmer av Kristi gjenopprettede kirke, er vi imidlertid forpliktet ved pakt til å søke etter våre forfedre og gjøre evangeliets frelsende ordinanser tilgjengelig for dem… Dette er grunnen til at vi driver slektsforskning, bygger templer og utfører stedfortredende ordinanser. Dette er grunnen til at Elijah ble sendt for å gjengi den beseglingsmyndighet som binder på jorden og i himmelen” (“Barnas hjerter skal vendes,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 25–26).

  • Ifølge disse forklaringene, hvilken kraft eller myndighet gjenga Elijah? (Når elevene svarer, skriv beseglingskraft, herunder tempelarbeid og slektshistorisk arbeid på tavlen i kolonnen under “Elijah”.) Du kan gjerne minne elevene på at uten disse prestedømsnøklene ville “hele jorden bli lagt fullstendig øde ved [Herrens] komme” [L&p 2:3].)

  • Hvordan har du blitt velsignet på grunn av gjengivelsen av beseglingskraften?

Forklar at president Joseph Fielding Smith sa at Kirtland tempel “ble først og fremst bygget med henblikk på gjengivelse av myndighetsnøkler. Ved å motta disse nøkler, [ble] fylden av evangeliets ordinanser åpenbart” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954–56], 2:200). Kirkens president og De tolv apostlers quorum fortsetter å bruke disse prestedømsnøklene i vår tid.

Skriv følgende ufullstendige utsagn på tavlen: Nøklene til misjonærarbeid, evige familier og tempelarbeid hjelper oss å…

Be elevene lese Lære og pakter 110:11-16 hver for seg, og se etter hvordan de kan fullføre dette prinsippet.

  • Ifølge disse versene, hvorfor er misjonærarbeid, evige familier og tempelarbeid nødvendig? (Når elevene svarer, fullfører du utsagnet på tavlen. Svarene deres bør gjenspeile følgende prinsipp: Nøklene til misjonærarbeid, evige familier og tempelarbeid hjelper oss å forberede oss til Herrens annet komme.)

For å hjelpe elevene å forstå denne læresetningen, tildel hver gruppe ett av følgende spørsmål som de kan grunne på: (1) Hvordan forbereder misjonærarbeid mennesker til Herrens annet komme? (2) Hvordan forbereder løftet om evig ekteskap og familie mennesker til Herrens annet komme? (3) Hvordan forbereder tempelarbeid mennesker til Herrens annet komme? Etter tilstrekkelig tid spør du en elev fra hver gruppe om hvordan han eller hun vil besvare spørsmålet.

Skriv følgende spørsmål på tavlen, og be elevene svare på dem i notatboken eller skriftstudiedagboken:

Hvordan har du blitt velsignet på grunn av prestedømsnøklene som har blitt gjengitt?

Hva kan du gjøre for å hjelpe noen andre å bli velsignet gjennom en av disse gjengitte nøklene?

Etter tilstrekkelig tid ber du elevene drøfte sine tanker med en partner. Overvei å dele hvordan ditt liv har blitt velsignet på grunn av at disse prestedømsnøklene har blitt gjengitt.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 110:10. “Ryktet om dette hus skal nå ut til fremmede land”

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
President Boyd K. Packer

“[I 1836] profeterte Herren at ‘ryktet om dette hus skal nå ut til fremmede land’. (L&p 110:10.) Dette var i beste fall usannsynlig under de rådende omstendigheter. Kirkens medlemmer besto av en håndfull hellige som bodde spredt i landlige områder i et nytt land. Men til tross for forfølgelse og vanskeligheter og prøvelser i denne første tiden, finnes det nå bokstavelig talt menigheter spredt over hele verden, og titusener misjonærer bærer vitnesbyrd ved hver dør der de er velkommen” (The Holy Temple [1980], 135).

Lære og pakter 110:11. Israels innsamling

President Joseph Fielding Smith forklarte: “Moses holdt nøklene til Israels innsamling. Han ledet Israel ut av Egypt og inn i Kana’ans land. Det var hans oppgave i denne evangelieutdeling å komme og gjengi disse nøklene til den moderne innsamlingen” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 2:48). Like etter profeten Joseph Smiths syn i Kirtland tempel, brukte han disse nøklene til å begynne innsamlingen av Israel fra alle deler av verden. For eksempel, i 1837 ble eldste Heber C. Kimball, eldste Orson Hyde og andre misjonærer sendt til England, der de hjalp til med å samle inn nesten 2 000 sjeler til Jesu Kristi gjenopprettede kirke gjennom sin forkynnelse.

Lære og pakter 110:13. Elijahs gjenkomst

“Denne store dagen med syner og åpenbaringer var påskesøndagen, 3. april 1836 [se kapittelinnledningen til Lære og pakter 110]. Hvilken mer passende dag i tidenes fyldes husholdning kunne bekrefte oppstandelsens realitet? Denne helgen var også jødenes påske. I århundrer hadde jødiske familier sørget for en ledig stol ved sin påskefest, i påvente av at Elijah skulle komme tilbake. Elijah har kommet tilbake - ikke på en påskefest, men til Herrens tempel i Kirtland” (Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 167).

Lære og pakter 110:13-16. Beseglingsnøklene vender fedrenes og barnas hjerter.

President James E. Faust i Det første presidentskap underviste:

Bilde
President James E. Faust

“Etter min mening har Kirkens medlemmer det mest effektive middel mot familielivets oppløsning. Det er at menn, kvinner og barn skal hedre og respektere de guddommelige rollene til både fedre og mødre i hjemmet. Ved å gjøre dette, vil gjensidig respekt og verdsettelse fostres blant Kirkens medlemmer ved den rettferdighet som finnes der. På denne måten kan de storartede beseglingsnøklene som Elijah gjenga, og som Malakias taler om, virke for ‘å vende fedrenes hjerter til barna og barna til fedrene, for at ikke hele jorden skulle bli slått med en forbannelse’. (L&p 110:15; Malaki 4:6.)

Vi betrakter kanskje den kraft som Elijah skjenket, som noe som bare er forbundet med formelle ordinanser utført på hellige steder. Men disse ordinansene blir dynamiske og frembringer godt først når de kommer til uttrykk i vårt daglige liv. Malakias sa at Elijahs kraft ville vende fedrenes og barnas hjerter til hverandre. Hjertet er setet for følelsene og en kanal for åpenbaring. (Se Malaki 4:5-6.) Denne beseglingskraften åpenbarer seg altså i familieforhold, i egenskaper og dyder som utvikles i et positivt miljø og i kjærlig tjeneste. Dette er de bånd som binder familier sammen” (“Far, kom hjem”, Lys over Norge, juli 1993, 37).

President Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Denne gjengivelsen [av prestedømsnøkler] ble ledsaget av det som av og til kalles Elias’ [Elijahs] ånd – en tilkjennegivelse av Den hellige ånd som bærer vitnesbyrd om familiens guddommelige natur” (“En ny innhøsting”, Lys over Norge, juli 1998, 34).