Seminar
Leksjon 97: Lære og pakter 93:1-20


Leksjon 97

Lære og pakter 93:1-20

Innledning

6. mai 1833 mottok profeten Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 93. Denne åpenbaringen vil bli undervist i to deler. Denne leksjonen fokuserer på vers 1–20, der Jesus Kristus forklarte hensikten med åpenbaringen: “Jeg gir dere disse ord for at dere kan forstå og vite hvordan dere skal tilbe og vite hva dere tilber, så dere kan komme til Faderen i mitt navn, og når tiden er inne, motta av hans fylde” (L&p 93:19).

Undervisningsforslag

Lære og pakter 93:1-5

Jesus Kristus forklarer hvordan enkeltpersoner kan se hans ansikt og vite at han er til

Vis et bilde av en kjent person som elevene vil gjenkjenne, og spør dem om de vet navnet på vedkommende. (Hvis du ikke kan vise et bilde, kan du skrive navnet på tavlen og be elevene forklare hvem vedkommende er og hva han eller hun er kjent for.)

  • Hvorfor er det så mange som vet hvem dette er?

  • Syns du det er viktig å vite hvem dette er? Hvorfor?

Vis et bilde av Jesus Kristus (du kan bruke Jesus Kristus [Kunst inspirert av evangeliet, bok (2009), nr. 1]; se også LDS.org), og forklar at det er mange i dag som ikke vet hvem han er.

Bilde
Jesus Kristus
  • Hvorfor tror du det er viktig å vite hvem Jesus Kristus er?

Bær vitnesbyrd om at vi ikke er i stand til å oppnå våre fulle muligheter som Guds barn, med mindre vi vet noe om Jesus Kristus. Forklar at i Lære og pakter 93 forklarte Herren hvordan vi kan øke vår kunnskap om ham og hans evne til å velsigne oss nå og i all evighet. Skriv følgende to spørsmål på tavlen slik at det er plass til at elevene kan skrive sine svar under spørsmålene.

Hva må vi gjøre for å få et vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Hva kan vi vite om ham hvis vi gjør disse tingene?

Be en elev lese Lære og pakter 93:1-5 høyt. Før eleven begynner å lese, kan du be halvparten av elevene se etter svar på det første spørsmålet og den andre halvparten se etter svar på det andre spørsmålet. Når de har lest, kan du be noen elever komme frem til tavlen og skrive sine svar på spørsmålene. Still så klassen følgende spørsmål:

  • Hvordan vil du uttrykke løftet i vers 1 som et “hvis-da”-prinsipp? (Elevenes svar bør gjenspeile følgende prinsipp: Hvis vi forsaker våre synder, kommer til Kristus, påkaller hans navn, adlyder hans røst og holder hans bud, vil vi få se hans ansikt og vite at han er til.)

Du kan gjerne understreke at denne velsignelsen vil komme i Herrens egen tid, på hans egen måte og ifølge hans egen vilje (se L&p 88:68; se også Enos 1:27).

  • Hvordan kan hver av handlingene i Lære og pakter 93:1 hjelpe oss å bli kjent med Jesus Kristus?

  • Ut fra det du lærer i vers 3, hva er en viktig læresetning å forstå om Faderen og Sønnen? (Elevene bør identifisere følgende læresetning: Faderen og sønnen er ett.)

  • Hva betyr det at Faderen og Sønnen er ett?

Hjelp elevene å forstå at Faderen og Sønnen er to adskilte og forskjellige personer, hver med et herliggjort fysisk legeme (se L&p 130:22). Men Faderen og Sønnen er ett i hensikt og lære. De er fullkomment forenet når det gjelder å tilveiebringe vår himmelske Faders frelsesplan.

Fremhev følgende setning i Lære og pakter 93:4: “Faderen fordi han ga meg av sin fylde.” Be så elevene lese Lære og pakter 93:17, 26. Still følgende spørsmål:

  • Hva vil det si at Jesus Kristus mottok en fylde av Faderen? (Se L&p 93:16-17, 26.)

  • Hvordan hjelper sannhetene i vers 4-5 oss å forstå hva det betyr at Faderen og Sønnen er ett?

Forklar at fordi Faderen og Sønnen er ett, vil vi lære både vår himmelske Fader og Jesus Kristus å kjenne når vi gjør det Herren sa i Lære og pakter 93:1.

Lære og pakter 93:6-20

Johannes’ opptegnelse brukes til å hjelpe oss å forstå hvordan Jesus Kristus mottok en fylde av vår himmelske Faders herlighet

Forklar at vi kan lære mer om Jesus Kristus ved å studere informasjonen Herren ga fra Johannes’ opptegnelse i Lære og pakter 93. Det kan også være nyttig å forklare at apostelen Johannes var en disippel av døperen Johannes da Jesus Kristus begynte sitt virke på jorden. I sine skrifter ga apostelen Johannes en delvis beretning om det vitnesbyrd døperen Johannes bar om Frelseren.

Del elevene inn i grupper på fire. La hver gruppe lese Lære og pakter 93:6-11 sammen, og finne titlene som brukes til å beskrive Frelseren. Titlene elevene finner, bør omfatte “Ordet, ja, frelsens sendebud” (vers 8), “verdens lys og Forløser” (vers 9), “Sannhetens Ånd” (vers 9), og “den Enbårne” (vers 11).

Når de har lest versene, kan du gi hver elev en kopi av følgende informasjon om titlene som er nevnt ovenfor. Be hvert gruppemedlem velge en av titlene og studere den tilhørende informasjonen hver for seg. Be elevene forberede seg til å forklare for resten av gruppen hva denne tittelen betyr, og dele sine svar på følgende spørsmål. Du kan gjerne vise spørsmålet på tavlen, eller ta det med på utdelingsarket slik at elevene kan se det når de trenger det.

  • Hvordan hjelper denne informasjonen deg å kjenne, verdsette og følge Jesus Kristus?

“Ordet, ja, frelsens sendebud”

Jesus Kristus omtales som “Ordet” i Johannes 1:1. Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“I den greske utgaven av Det nye testamente bruktes ordet Logos, eller ‘uttrykk’… Denne terminologien kan virke underlig, men den er på sin plass. Vi bruker ord for å uttrykke hva vi vil formidle til andre. Derfor var Jesus sin Faders Ord, uttrykk eller tilkjennegivelse, til verden” (“Jesus Kristus – vår Mester og mer”, Liahona, april 2000, 4). Jesus Kristus kalles frelsens sendebud fordi han erklærer Faderens ord til oss, og de som hører og adlyder hans budskap, vil motta frelse (se Johannes 12:49–50).

“Verdens lys og Forløser”

Gjennom Kristi lys gir Jesus Kristus liv og lys til alle ting. Han kalles også Verdens lys fordi han har satt et fullkomment eksempel på hvordan alle mennesker burde leve. Jesus Kristus er verdens Forløser fordi han ved sin forsoning betalte prisen for alle menneskers synder og gjorde det mulig for alle mennesker å oppstå fra de døde.

“Sannhetens Ånd”

Tittelen “Sannhetens Ånd” hjelper oss å forstå at Jesus Kristus ikke lyver, og at han har en fylde av sannhet (se Enos 1:6; L&p 93:26). Han åpenbarer sannhet til menneskene (se L&p 76:7–8). Denne tittelen brukes også om Den hellige ånd, som vitner om Jesus Kristus (se Johannes 15:26).

“Den Enbårne”

Jesus Kristus er den viktigste skapning som har blitt født på denne jord. Gud er far til alle menneskers ånd, men Jesus Kristus er den eneste som har blitt født inn i verden som Guds bokstavelige Sønn i kjødet. Fordi Jesus Kristus ble født av en udødelig far, hadde han makt over døden (se Johannes 5:26). Denne kraften gjorde det mulig for ham å utføre forsoningen og tilveiebringe oppstandelsen for alle mennesker.

Når gruppene har fått tilstrekkelig tid til å fullføre samtalene sine, kan du be en elev lese Lære og pakter 93:12-17 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvordan Jesus Kristus ble som sin Fader.

  • Hvordan ble Jesus Kristus som sin Fader? (Elevenes svar bør gjenspeile følgende prinsipp: Jesus Kristus vokste fra nåde til nåde inntil han mottok en fylde av Faderens herlighet.)

  • Hva tror du det betyr at Jesus Kristus fortsatte fra nåde til nåde inntil han mottok en fylde?

Hjelp elevene å forstå at nåde er styrke og kraft fra Gud som gjør det mulig for oss å oppnå evig liv og opphøyelse. Be en elev lese Lære og pakter 93:19-20 høyt. Be klassen følge med, og finne grunnen Frelseren ga for å åpenbare hvordan han mottok Faderens fylde.

  • Hva sier vers 19 om hvorfor Frelseren åpenbarte hvordan han mottok Faderens fylde?

Hjelp elevene å forstå at Frelseren åpenbarte hvordan han mottok en fylde, slik at vi kunne forstå og kjenne ham og vår himmelske Fader, og vite hvordan vi kan tilbe Faderen og motta av hans fylde. Skriv følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum på tavlen. (Denne uttalelsen finnes i The Promised Messiah: The First Coming of Christ [1978], 568.)

“Fullkommen tilbedelse er å etterligne. Vi hedrer dem vi etterligner” (eldste Bruce R. McConkie).

  • Hva tror du det innebærer å tilbe?

  • Hvordan skal vi tilbe vår himmelske Fader? (Elevene bør uttrykke følgende prinsipp: Vi skal tilbe vår himmelske Fader ved å følge Jesu Kristi eksempel.)

  • Hvordan lignet Frelserens utvikling fra nåde til nåde på den prosessen med å lære og utvikle oss som vi kan oppleve?

  • Hvilket løfte er gitt i Lære og pakter 93:20 til dem som følger Jesu Kristi eksempel og holder hans bud? (Elevene bør uttrykke følgende prinsipp: Hvis vi holder budene, kan vi motta en fylde av Faderen, slik Jesus Kristus har gjort.)

Hold opp bildet av Frelseren som du viste i begynnelsen av leksjonen.

  • Hvorfor er det viktig å ha et vitnesbyrd om Jesu Kristi eksempel, lære og forsoning?

  • Hva kan du gjøre for å fortsette “fra nåde til nåde” (L&p 93:13) og bli mer lik ham?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Lorenzo Snow, og be klassen tenke på hva de ønsker å gjøre for å bli mer lik Frelseren:

Bilde
President Lorenzo Snow

“Forvent ikke å bli fullkomne med en gang. Hvis dere gjør det, vil dere bli skuffet. Vær bedre i dag enn dere var i går, og vær bedre i morgen enn dere er i dag. De fristelser som kanskje delvis overvinner oss i dag, la dem ikke overvinne oss i like stor grad i morgen. Fortsett derfor å bli bedre og bedre dag for dag, og la ikke deres liv svinne hen uten å gjøre godt mot andre så vel som mot dere selv” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Lorenzo Snow [2012], 98).

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken en bestemt måte de vil prøve å utvikle seg og bli bedre på ved å følge Frelserens eksempel.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 93:5. Jesus Kristus åpenbarte Faderens gjerninger

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte at en viktig hensikt med Jesu Kristi jordiske virke var å hjelpe oss å bli kjent med vår himmelske Fader:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“I alt Jesus skulle si og gjøre, heriblant og spesielt hans forsonende lidelse og offer, viste han oss hvem og hva Gud vår evige Fader er, og hvor fullstendig hengiven han er mot sine barn i enhver tidsalder og enhver nasjon. I ord og gjerning prøvde Jesus å åpenbare og personliggjøre for oss sin Faders og vår himmelske Faders sanne natur.

Han gjorde dette iallfall delvis fordi vi alle, både da og nå, trenger å kjenne Gud bedre for å kunne elske ham dypere og adlyde ham mer fullstendig…

Ved å mette de sultne, helbrede de syke, ta til motmæle mot hykleri og be om tro, viste Kristus oss veien til Faderen, han som er ‘barmhjertig og nådig, sen til å bli vred, tålmodig og full av godhet’ [Lectures on Faith (1985), 42.]” (“Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, 70, 72).

Lære og pakter 93:12-16. Faderen ønsker at vi skal motta av hans fylde

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum forklarte hvordan vi kan bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli, og motta av hans fylde:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Jesu Kristi evangelium er en plan som viser oss hvordan vi kan bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli.

En lignelse illustrerer dette. En velstående far visste at om han skulle skjenke sin rikdom til et barn som ennå ikke hadde utviklet nødvendig visdom og modenhet, ville arven trolig bli ødslet bort. Faren sa til sitt barn:

‘Alt jeg har, ønsker jeg å gi deg – ikke bare min rikdom, men også min stilling og anseelse hos menneskene. Det jeg har, kan jeg med letthet gi deg, men det jeg er, må du selv tilegne deg. Du vil gjøre deg kvalifisert til arven ved å lære det jeg har lært og ved å leve slik jeg har levet. Jeg vil gi deg lovene og prinsippene som jeg har tilegnet meg min visdom og modenhet ved. Følg mitt eksempel, lær å mestre slik jeg har mestret, så vil du bli slik jeg er, og alt jeg har vil bli ditt.’

Denne lignelsen er en parallell til himmelens mønster. Jesu Kristi evangelium gir løfter om det evige livs uforlignelige arv, Faderens fylde, og åpenbarer lovene og prinsippene som den kan oppnås ved” (“Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40).

Lære og pakter 93:13-14. Jesus Kristus “mottok ikke av fylden til å begynne med”

Jesu Kristi nedlatenhet innebar at selv han, et medlem av Guddommen, gikk gjennom sløret inn i jordelivet, ble som en av oss, og var i utgangspunktet ikke klar over sin guddommelige identitet som Gud Faderens enbårne Sønn. President Lorenzo Snow forklarte: “Da Jesus lå i krybben som et hjelpeløst spedbarn, visste han ikke at han var Guds Sønn og at han tidligere hadde skapt jorden. Da Herodes’ ordre ble utstedt, visste han ingenting om den. Han hadde ikke makt til å redde seg selv, og [Josef og Maria] måtte ta ham med seg og [flykte] til Egypt for å spare ham for konsekvensene av denne ordren… Han vokste opp, og i løpet av hans utvikling ble det åpenbart for ham hvem han var og i hvilken hensikt han var kommet til verden. Den herlighet og kraft han var i besittelse av før han kom til verden, ble gjort kjent for ham” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Lorenzo Snow [2012], 264).

Lære og pakter 93:12, 19-20. Vi kan fortsette fra nåde til nåde og motta en fylde av Faderens herlighet

Følgende uttalelse av profeten Joseph Smith klargjør en del av det å vokse fra nåde til nåde inntil vi mottar en fylde:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Det er ikke visdom i at vi får all kunnskap lagt frem på én gang, men at vi får litt om gangen, for da kan vi forstå den” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 264

Han sa videre:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Når du klatrer opp en stige, må du begynne nederst og gå oppover trinn for trinn inntil du kommer til toppen. Og slik er det også med evangeliets prinsipper – du må begynne med det første og gå videre inntil du har lært alle opphøyelsens prinsipper. Men det vil gå svært lang tid etter at du har gått gjennom sløret før du vil ha lært dem. Ikke alt kan forstås i denne verden, også på den andre siden av graven vil det bli et stort arbeide å lære om vår frelse og opphøyelse” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 264).