Seminar
Leksjon 49: Lære og pakter 42:43-93


Leksjon 49

Lære og pakter 42:43-93

Innledning

Siste del av Lære og pakter 42 er en fortsettelse av det som er kjent som Kirkens lov. Den inneholder Herrens læresetninger om død og helbredelse. Den inneholder også Herrens råd til de hellige om hvordan vi skulle håndtere alvorlige synder og forbrytelser, og hvordan vi på riktig måte skulle håndtere situasjoner der vi har blitt fornærmet eller har fornærmet noen.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 42:43-55

Herren gir råd om død og helbredelse

I den ene hånden holder du en flaske eller liten beholder med innviet olivenolje til salving av syke. I den andre hånden holder du en flaske medisin.

  • Hva brukes disse tingene til? Hvilken av disse skulle vi sette vår lit til når vi er syke?

Når noen elever har uttrykt sine tanker, ber du en elev lese Lære og pakter 42:43-44 høyt. Be klassen se etter Herrens instruksjoner om hva vi skulle sette vår lit til når vi er syke. For å hjelpe elevene å forstå disse versene, kan det være nyttig å forklare at urter og mild føde som er nevnt i vers 43, sikter til den medisinske behandling som var vanlig da denne åpenbaringen ble gitt.

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter hvordan helbredelse kan komme både ved tro og medisinsk behandling.

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Siste-dagers-hellige tror på å anvende den beste vitenskapelige kunnskap og teknikk som finnes. Vi bruker kosthold, mosjon og annet til å bevare vår helse, og vi søker hjelp fra fagfolk som leger og kirurger for å gjenopprette helsen.

Bruk av legevitenskap står ikke i motsetning til våre bønner i tro og vår tillit til prestedømsvelsignelser…

Vi venter naturligvis ikke til alle andre metoder er prøvd før vi ber i tro eller gir prestedømsvelsignelser til helbredelse. I nødssituasjoner kommer bønner og velsignelser først. Som oftest gjør vi alt samtidig” (“Helbredelse av syke”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 47).

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å bruke bønn og prestedømsvelsignelser i tillegg til medisinsk behandling for å helbrede sykdom?

  • Sier vers 44 at alle syke som mottar en prestedømsvelsignelse, vil bli helbredet?

Fortell elevene at Herren forklarte hvorfor noen som mottar prestedømsvelsignelser, kanskje ikke vil bli friske. Be en elev lese Lære og pakter 42:48 høyt. Be klassen følge med, og merke seg prinsipper som avgjør om noen vil bli helbredet som følge av en prestedømsvelsignelse.

  • Hva sier vers 48 er den viktigste faktoren som avgjør utfallet av en prestedømsvelsignelse? (Når elevene svarer, kan du forklare at “og ikke er bestemt til å dø” sikter til det faktum at død eller helbredelse vil finne sted i henhold til Herrens timeplan, visdom og vilje.)

  • Hvorfor vil ikke alle som har tro på Jesus Kristus, bli helbredet?

  • Hvorfor er det viktig å ha tro på Guds vilje og tidsplan for hver enkelt av oss?

Be elevene nevne et prinsipp vi kan lære av Lære og pakter 42:48 om å bli helbredet for våre skrøpeligheter. Elevenes svar skulle gjenspeile følgende prinsipp: Hvis vi har tro på Jesus Kristus, kan vi bli helbredet ifølge hans vilje. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ord eller setninger i vers 48 som underviser dette prinsippet.

For å hjelpe elevene å forstå at vår tro må fokusere på Jesus Kristus istedenfor på bestemte utfall som vi ønsker, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter en grunn til at det er viktig at vår tro fokuserer på Jesus Kristus.

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Som Guds barn som kjenner til hans store kjærlighet og hans kunnskap om hva som er best for vår evige velferd, stoler vi på ham. Evangeliets første prinsipp er tro på Herren Jesus Kristus, og tro betyr tillit… Jeg følte denne tilliten i en tale min fetter holdt i begravelsen til en tenåringsjente som døde av en alvorlig sykdom. Han uttalte disse ordene som først forbløffet meg og så oppbygget meg: ‘Jeg vet at det var Herrens vilje at hun døde. Hun hadde godt legetilsyn. Hun fikk prestedømsvelsignelser. Navnet hennes var på bønnelisten i templet. Hun var med i hundrevis av bønner om at hun måtte bli frisk. Og jeg vet at det er nok tro i denne familien til at hun ville ha blitt helbredet om det ikke var Herrens vilje å bringe henne hjem nå.’ Jeg følte den samme tilliten i det som ble sagt av faren til en annen spesiell pike som døde av kreft i tenårene. Han erklærte: ‘Vår familie tror på Jesus Kristus, og troen er ikke avhengig av resultater.’ Dette stemmer med min oppfatning. Vi gjør alt vi kan for at en av våre kjære skal bli frisk, og så legger vi resultatet i Herrens hender” (“Helbredelse av syke”, 50).

  • Hvordan utøvde de eldste Oaks omtalte, tro på Jesus Kristus?

  • Noen ganger krever det større tro å se en av sine nærmeste dø eller gjennomgå langvarig sykdom enn det gjør å se dem leve eller bli helbredet. Hvorfor tror du det kan være slik?

  • Hvorfor tror du det er viktig å utøve tro på Jesus Kristus, selv om vi kanskje ikke oppnår det resultatet vi ønsker?

Spør elevene om de kjenner noen som har gått bort til tross for at de fulgte riktige medisinsk råd og søkte helbredelse ved hjelp av bønn og prestedømsvelsignelser. (Vær spesielt oppmerksom på deres følelser som har vært i denne situasjonen.) Be en elev lese Lære og pakter 42:45-47 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til ord eller setninger som kan gi trøst til en som har opplevd å miste en av sine kjære.

  • Vers 45 forteller oss at det er naturlig for oss å sørge over tapet av dem vi elsker. Hvilken læresetning som undervises i vers 46, kan gi trøst til dem som sørger over tapet av en av sine nærmeste? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de bør nevne følgende læresetning: Døden er søt for dem som dør i Herren.)

  • Hva tror du det vil si å dø i Herren?

  • Hva tror du det betyr at døden vil være “søt” for dem som dør i Herren? (Du må kanskje forklare at selv om en trofast person som dør, kan gjennomgå fysisk smerte, sikter dette løftet til den fred og hvile han eller hun vil oppleve i åndeverdenen.)

Be elevene tenke over om de lever på en måte som ville gjøre døden “søt” for dem hvis den skulle finne sted i dag. (Du kan gjerne be elevene skrive sine tanker i notatboken eller skriftstudiedagboken.)

Lære og pakter 42:56-73

Herren lover å åpenbare mer hellig skrift og kunnskap til dem som ber om det

Gi et sammendrag av Lære og pakter 42:56-58 ved å forklare at disse versene viser til Joseph Smiths oversettelse av Bibelen. Herren fortalte de hellige at Joseph Smiths oversettelse skulle undervises til alle mennesker. Gi et sammendrag av Lære og pakter 42:59-69 ved å forklare at disse versene inneholder instruksjoner fra Herren til Joseph Smith og andre ledere i Kirken om når og hvem de skulle forkynne evangeliet for. Herren formante dem til å etterleve lovene som de hadde mottatt, og han forklarte at de ville få ytterligere veiledning som ville hjelpe dem å grunnfeste Kirken og forberede de hellige til å bo i det fremtidige nye Jerusalem. I tillegg underviste Herren dem prinsipper for hvordan de kunne fortsette å motta guddommelig åpenbaring. Sammenfatt Lære og pakter 42:70-73 ved å forklare at under innvielsesloven fikk de som utførte tjeneste i Kirken på hel- eller deltid, økonomisk bistand.

Be elevene lese Lære og pakter 42:61, 68 hver for seg, og se etter prinsipper om å motta åpenbaring. Elevene kan for eksempel svare:

Hvis vi ber, vil Herren gi oss kunnskap som vil gi oss fred, glede og evig liv.

Hvis vi ber om visdom, vil Herren gi oss rikelig.

  • Hva er velsignelsene ved flittig å be Herren om åpenbaring?

Bær vitnesbyrd om at våre ledere i Kirken leder og veileder oss ved prinsippet om fortsatt åpenbaring.

Lære og pakter 42:74-87

Prestedømsledere mottar instruksjoner om hvordan de skal håndtere medlemmer som begår alvorlig synd

Forklar at i Lære og pakter 42: 74-87 beskrev Herren noen lover som regulerer disiplinering i Kirken. Han ga konkret veiledning til prestedømsledere om hvordan de kan hjelpe dem som har begått alvorlig synd, herunder seksuelle synder, tyveri, løgn eller “noen misgjerning” (L&p 42:87).

Lære og pakter 42:88-93

Herren gir de hellige instruksjoner om hvordan de kan håndtere personlige overtredelser

  • Når har du sett noen ta anstøt av en annens ord eller handlinger? Har du noensinne blitt såret eller fornærmet av andres ord eller handlinger?

Be en elev lese Lære og pakter 42:88-89 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Herrens instruksjoner om hva vi skulle gjøre hvis noen fornærmer oss.

  • Hva skal vi gjøre med en som har fornærmet oss? (Forsone oss med ham eller henne på tomannshånd. Du kan gjerne forklare at ordet forsone betyr å løse uoverensstemmelser og gjenopprette harmonien.)

  • Hvorfor tror du denne fremgangsmåten kan være nyttig?

Skriv følgende ufullstendige utsagn på én side av tavlen:

Krenkelser som finner sted på tomannshånd, skulle…

Krenkelser som finner sted offentlig, skulle…

På den andre siden av tavlen skriver du resten av hvert av de tidligere utsagnene:

…løses offentlig.

…løses på tomannshånd.

Be elevene lese Lære og pakter 42:90-93 hver for seg, og be dem sette hvert ufullstendige utsagn sammen med riktig avslutning. (Krenkelser som finner sted på tomannshånd, skulle løses på tomannshånd. Krenkelser som finner sted offentlig, skulle løses offentlig.)

  • Hvorfor kan det være upassende å håndtere private krenkelser offentlig?

  • Hvorfor kan det noen ganger være lurt å løse offentlige krenkelser offentlig?

Be elevene tenke på situasjoner som illustrerer både god og dårlig anvendelse av disse sannhetene. Be noen elever uttrykke sine tanker. (Etter hvert som elevene svarer, kan du understreke at det å takle krenkelser på Herrens måte omfatter omvendelse og tilgivelse.)

  • Hvordan tror du det kan være til velsignelse for en familie å takle krenkelser på riktig måte? En menighet eller gren? En gruppe klassekamerater?

Du kan gjerne forklare at det krever mot å snakke med en som har krenket oss. Oppfordre elevene til å be om hjelp fra vår himmelske Fader når de prøver å løse uoverensstemmelser med andre.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 42:46-47. Døden er søt for dem som dør i Herren

President Joseph Fielding Smith forklarte hva det betyr at døden er søt for dem som dør i Herren:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“For noen medlemmer av Kirken har visdomsordet at de som dør i Herren, ikke skal smake døden, vært vanskelig å høre. De har sett gode og trofaste menn og kvinner lide i flere dager og noen ganger i flere måneder før de døde. Men Herren sier ikke her at de ikke skal lide smerter i legemet, men at de skal være fri for de sorger og kvaler i sjelen som de ugudelige vil få del i, og selv om de lider i legemet, vil døden likevel være søt for dem fordi de vil forstå at de er verdige for Herren” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:186). (Se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 85.)

Lære og pakter 42:48. “Ikke… bestemt til å dø”

Bilde
President Joseph Fielding Smith

President Joseph Fielding Smith sa: “Ingen rettferdige blir noensinne tatt før sin tid” (i “Funeral Services for Elder Richard L. Evans”, Ensign, des. 1971, 10).

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum forklarte at akkurat slik vi trenger tro for å bli helbredet, trenger vi tro for å godta at det er Herrens vilje at vi ikke blir helbredet:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“[Det finnes] et prinsipp som gjelder for enhver hengiven disippel: Sterk tro på Frelseren innebærer at vi underdanig godtar hans vilje og tidsplan i vårt liv – selv om utfallet ikke er det vi håpet på eller ønsket…

Rettferdighet og tro er helt klart medvirkende til å flytte fjell, hvis det å flytte fjell utretter Guds hensikter og er i samsvar med hans vilje. Rettferdighet og tro er helt klart medvirkende til å helbrede de syke, døve eller lamme dersom helbredelse utretter Guds hensikter og er i samsvar med hans vilje. Med andre ord vil mange fjell ikke bli flyttet, selv om man har sterk tro. Og ikke alle de syke og svakelige vil bli helbredet. Hvis enhver motgang ble innskrenket, hvis alle sykdommer ble fjernet, ville de viktigste hensiktene med Faderens plan bli forpurret.

Mange av de lærdommer vi skal oppnå i jordelivet, kan bare mottas gjennom de tingene vi opplever og noen ganger lider. Og Gud forventer og stoler på at vi møter midlertidig jordisk motgang med hans hjelp, slik at vi kan lære det vi trenger å lære og til slutt bli det vi skal bli i evigheten” (“Måtte vi ‘[aldri]… vike tilbake’ [L&p 19:18]” [Kirkens skoleverks andakt for unge voksne, 3. mars 2013], LDS.org). (Se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 85.)

Lære og pakter 42:70-73. Motta “en rettferdig godtgjørelse for alle sine tjenester”

I disse versene henvises det til at biskopen og hans rådgivere mottar “en rettferdig godtgjørelse for” sine tjenester. I vår tid gjelder dette spesielt generalautoriteter, misjonspresidenter og tempelpresidenter som blir nødt til å gi avkall på sitt levebrød for å virke i Kirken på heltid. Disse personene mottar et beskjedent livsopphold som er tilstrekkelig til å forsørge dem og deres nærmeste familie mens de utfører sin tjeneste.