Seminar
Leksjon 132: Lære og pakter 124:22-83


Leksjon 132

Lære og pakter 124:22-83

Innledning

19. januar 1841 befalte Herren de hellige å bygge et tempel i Nauvoo i Illinois. I denne åpenbaringen, som er nedtegnet i Lære og pakter 124, forklarte Herren velsignelsene som ville være tilgjengelig for de hellige hvis de ville være flittige med hensyn til å bygge et tempel. Herren befalte også de hellige å bygge et hus hvor reisende kunne bo i Nauvoo.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 124:22-41; 56-83

Herren befaler de hellige å bygge et tempel og et hus for besøkende i Nauvoo

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen: Hva er noe dere har oppnådd som krevde betydelig med tid, innsats eller offer fra deres side? Når elevene kommer, kan du be dem om å være forberedt på å svare på dette spørsmålet. Etter andakten kan du be noen elever fortelle klassen hva de har svart.

  • Hvorfor var det du oppnådde, verdt den tid, innsats eller offer som krevdes?

Forklar at i 1841 hadde en stor del av de hellige flyttet til Nauvoo i Illinois. Be elevene lese Lære og pakter 124:25-27 hver for seg, og merke seg hva Herren befalte de hellige i Nauvoo å gjøre.

  • Hva befalte Herren de hellige å gjøre?

  • Hva ønsket Herren at de hellige skulle bruke til å bygge templet?

Be en elev lese Lære og pakter 124:28 høyt. Be klassen følge med, og se etter grunnen Herren ga til at de hellige trengte å bygge et tempel.

  • Hvorfor trengte de hellige å bygge et tempel? (For å ha et sted hvor Herren kunne komme og gjengi prestedømmets fylde.)

For å hjelpe elevene å forstå uttrykket “prestedømmets fylde” i vers 28, kan du be en elev lese følgende uttalelse av president Joseph Fielding Smith:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Enhver mann som er trofast og mottar disse ordinanser og velsignelser, mottar en fylde av prestedømmet, og Herren har sagt at ‘han gjør dem likestilt i kraft og i makt og i herredømme’ [L&p 76:95; se også L&p 88:107]… Herren har gjort det mulig for alle menn i denne Kirke, hvis de er lydige, å motta prestedømmets fylde gjennom ordinansene i Herrens tempel. Dette kan ikke mottas noe annet sted.”(i Frelsende læresetninger,red. Bruce R. McConkie, 3 bind, [1954-56] 3:110-11).

Forklar at alle medlemmer av Kirken – menn og kvinner – kan motta fylden av prestedømmets velsignelser ved å motta alle templets ordinanser. Ved hjelp av disse ordinansene kan vi få tilgang til alle de velsignelser vår himmelske Fader ønsker å gi sine barn. Forklar at gjengivelsen av templets ordinanser og pakter begynte i Kirtland tempel, men hadde ikke blitt fullført. Å bygge et tempel i Nauvoo ville gjøre det mulig for gjengivelsen av templets ordinanser og pakter å fortsette (se L&p 124:28, 40–41).

  • Hva er en ordinans? (En hellig, formell handling som utføres ved prestedømmets myndighet.)

Forklar at noen ordinanser er avgjørende for vår frelse, og mange av disse frelsende ordinansene kan bare utføres i templer. Be elevene lese Lære og pakter 124:29 hver for seg, og se etter en av disse avgjørende tempelordinansene som Herren sa at måtte gjengis. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

Forklar at 15. august 1840 underviste profeten Joseph Smith for første gang at de hellige kunne utføre frelsende ordinanser som dåp på vegne av sine avdøde familiemedlemmer og venner som ikke hadde hatt muligheten til å motta evangeliet (se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 403). Etter denne bekjentgjørelsen ble mange dåp for de døde utført i elven Mississippi eller i bekker i nærheten.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Lære og pakter 124:30-34. Be klassen følge med, og legge merke til Herrens veiledning om hvor dåpsordinansen for de døde må utføres.

  • Hvor sa Herren at ordinansen dåp for de døde måtte finne sted for å være antagelig for ham? Hvorfor lot Herren de hellige utføre dåp utenfor templet en stund?

Bilde
Nauvoo tempel

Du kan gjerne vise et bilde av Nauvoo tempel (Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 118; se også LDS.org). Forklar at etter at Joseph Smith mottok åpenbaringen i Lære og pakter 124, gikk arbeidet på templet raskt. 3. oktober 1841, etter at templets kjeller var delvis ferdig, fortalte Joseph Smith de hellige: “Ingen dåp for de døde skal lenger finne sted før ordinansen kan utføres i Herrens hus… For så sier Herren!” (Læresetninger – Joseph Smith, 463). 21. november 1841, etter at en døpefont hadde blitt bygget og innviet i kjelleren i Nauvoo tempel, ble dåp for de døde gjenopptatt. (Se Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 251–52; Læresetninger – Joseph Smith, 469–70.)

Bilde
døpefont

Da Nauvoo tempel ble bygget, bestemte profeten Joseph Smith at døpefonten skulle bygges i kjelleren på ryggen til tolv okser, som symboliserte Israels tolv stammer.

  • Hvor sier Lære og pakter 124 er det eneste stedet hvor fylden av prestedømmets ordinanser kan oppnås for å forløse både levende og døde? (Elevene kan bruke andre ord, men de bør nevne følgende læresetning: Templet er det eneste stedet hvor vi kan oppnå fylden av prestedømmets ordinanser for å forløse både levende og døde.)

  • Hvordan kan denne læren ha motivert de hellige til å ofre det som var nødvendig for å bygge et tempel i Nauvoo?

For å hjelpe elevene å føle sannheten og viktigheten av denne læren, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Thomas S. Monson. (Du kan gjerne gi hver elev en kopi av uttalelsen.)

Bilde
President Thomas S. Monson

“De som forstår de evige velsignelser som kommer fra templet, vet at intet offer er for stort, ingen pris for høy, ingen anstrengelse for vanskelig for å kunne motta disse velsignelsene. Det er aldri for mange kilometer å reise, for mange hindre å overvinne eller for mye ubehag å tåle. De forstår at de frelsende ordinanser vi mottar i templet, som gjør oss i stand til en dag å vende tilbake til vår himmelske Fader i et evig familieforhold og å bli begavet med velsignelser og kraft fra det høye, er verdt ethvert offer og enhver anstrengelse” (“Det hellige tempel – et fyrtårn for verden”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 92).

  • Hva må du kanskje ofre å gjøre for å være verdig og forberedt til å motta templets ordinanser?

Be en elev lese Lære og pakter 124:38-41 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hvorfor Herren befalte Moses å bygge et tabernakel i ørkenen, og hvorfor han befalte sitt folk å bygge et tempel i det lovede land. (Du må kanskje forklare at Moses og hans folk ikke utførte dåp for de døde. Intet arbeid for de døde ble utført før Frelseren innstiftet dette arbeidet i åndeverdenen etter sin død.)

  • Hva sier vers 38 om hvorfor Herren befalte oldtidens israelitter å bygge et tabernakel og templer?

Skriv følgende to spørsmål på tavlen:

Hvorfor er templet viktig for deg? Hvorfor bygger Kirken templer?

La elevene arbeide sammen to og to. Be elevene velge ett av spørsmålene på tavlen. Be elevene snu seg til partneren sin og bytte på å svare på spørsmålene hans eller hennes, basert på det de har lært i Lære og pakter 124:25-41. I tillegg kan du gjerne be noen elever fortelle klassen om sin innsikt (eller sin partners).

Du kan gjerne gi et sammendrag av Lære og pakter 124:22-24, 56-83 ved å forklare at i tillegg til templet, befalte Herren de hellige å bygge en annen bygning som ble kalt Nauvoo House, hvor besøkende til Nauvoo kunne bo.

Lære og pakter 124:42-55

Herren forklarer hva som vil skje hvis de hellige adlyder befalingen om å bygge et tempel

Be elevene lese Lære og pakter 124:42-45 hver for seg, og legge merke til hva Herren sa ville skje hvis de hellige ville bygge templet og lytte til hans røst og hans tjeneres røst. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

Gi et sammendrag av Lære og pakter 124:46-54 ved å forklare at Herren fortalte de hellige hva som ville skje hvis de bygget templet, men så ikke lyttet til hans røst eller hans tjeneres røst. Herren forklarte også at han ville godta de helliges innsats for å utføre hans arbeid (blant annet å bygge templer), selv om de ble forhindret i å gjøre det på grunn av forfølgelsen de opplevde.

Be en elev lese Lære og pakter 124:55 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Herren erklærte at de hellige ville bevise for ham ved å adlyde hans befaling om å bygge Nauvoo tempel.

  • Hva sier vers 55 at vi beviser for Herren når vi adlyder hans bud? (Elevene kan bruke andre ord, men de bør nevne følgende prinsipp: Ved å adlyde Herrens bud, beviser vi vår trofasthet. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.)

Be elevene tenke over den innsats, tid og det offer som noen ganger følger med å holde Herrens bud.

  • Hvordan kan muligheten til å bevise din trofasthet mot Gud motivere deg til å adlyde hans bud?

  • Hvilke andre velsignelser lovet Herren de hellige i vers 55, hvis de ville bygge et tempel i Nauvoo?

Forklar at velsignelsene heder, udødelighet og evig liv som loves i vers 55, er av evig art.

  • Hvorfor er det viktig å forstå at velsignelsene vi mottar for vår trofasthet mot Herren, kanskje ikke kommer umiddelbart?

Be elevene tenke på tilfeller i sitt liv da de har vært lydige mot et bud fordi de ønsket å være lojale og trofaste mot sin himmelske Fader og Frelseren. Be noen elever fortelle om sine erfaringer og følelser med hensyn til å vise Herren sin lojalitet og trofasthet. Be elevene se etter muligheter til å vise sin trofasthet mot Herren.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 124:45. “[De skal] ikke bli flyttet fra sitt sted”

Da Herren befalte de hellige å bygge et tempel, lovet han også at de ikke ville “bli flyttet fra sitt sted”.

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
President Boyd K. Packer

“På en tid som var svært vanskelig, ga Herren den skarpeste advarsel som jeg kjenner fra noe sted i Skriftene. Den hadde med oppføringen av Nauvoo tempel å gjøre. De hellige visste av egen erfaring at hvis de satte i gang med å bygge et tempel, ville det medføre fryktelig forfølgelse, så derfor ventet de. Herren forlenget fristen og sa: ‘Hvis dere ikke utfører disse ting når denne tid er omme, skal dere bli forkastet som en kirke sammen med deres avdøde, sier Herren deres Gud’ [L&p 124:32].

Ofte overser man et fantastisk løfte i den åpenbaringen: ‘Hvis mitt folk vil lytte til min røst og til røsten fra mine tjenere som jeg har utpekt til å lede mitt folk, se, sannelig sier jeg dere, skal de ikke bli flyttet fra sitt sted’ [L&p 124:45].

Husk dette løftet, hold fast ved det. Det skulle være til stor trøst for dem som strever med å holde en familie sammen i et samfunn som blir stadig mer likegyldig, og til og med fiendtlig innstilt, overfor de normer som er avgjørende for å ha en lykkelig familie…

Jeg gjentar løftet om at de som lytter til røsten til disse menn som Herren har oppreist, ‘skal… ikke bli flyttet fra sitt sted’ [L&p 124:45].

Men løftet ble etterfulgt av denne advarselen: ‘Men hvis de ikke vil lytte til min røst eller til røsten fra disse menn som jeg har utpekt, skal de ikke bli velsignet’ [L&p 124:46]” (“De tolv apostler”, Liahona, sep. 2005, 20).