Seminar
Leksjon 15: Joseph Smith – Historie 1:66-67; Lære og pakter 6-7


Leksjon 15

Joseph Smith – Historie 1:66-67; Lære og pakter 6-7

Innledning

Våren 1829 følte profeten Joseph Smith at det hastet med oversettelsen av Mormons bok. Han hadde hatt svært begrenset tid til å oversette på grunn av behovet for å arbeide for å forsørge familien. Emma og Josephs bror Samuel hjalp til som skrivere, men de kunne ikke skrive for ham på heltid. Joseph hadde vært i besittelse av platene i mer enn et og et halvt år, og etter tapet av de 116 manuskriptsidene hadde han bare noen få sider med oversatt tekst. Joseph ba om at Herren måtte sende en som kunne hjelpe ham i arbeidet med oversettelsen. Som svar på Josephs bønn sendte Herren Oliver Cowdery som skriver.

Åpenbaringene i Lære og pakter 6 og 7 ble gitt kort tid etter Olivers ankomst. Lære og pakter 6 inneholder råd til Oliver med hensyn til hans rolle i Herrens verk. Lære og pakter 7 inneholder en oversatt versjon av noen skrifter som Johannes den elskede skrev, hvor Herren innvilget Johannes’ ønske om å leve og bringe sjeler til Jesus Kristus frem til det annet komme.

Undervisningsforslag

Joseph Smith – Historie 1:66-67; Lære og pakter 6:1-9

Oliver Cowdery blir skriver for Joseph Smith

Tegn en lyspære og en soloppgang på tavlen.

Bilde
tegning av en lyspære
Bilde
tegning av en soloppgang
  • Hvordan er det å slå på en lyspære forskjellig fra å se en soloppgang? (Elevene kan foreslå flere forskjeller, men påpek at med den ene ser man lyset umiddelbart, og med den andre ser man det gradvis.)

Forklar at eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum brukte denne analogien til å undervise om personlig åpenbaring. Han sa at noen ganger skjer åpenbaring “raskt, fullstendig og alt på én gang [som å slå på et lys i et mørkt rom]… [Men] som regel kommer åpenbaring i små doser over tid” (“Åpenbaringens ånd”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 88). Be elevene tenke på tilfeller da Herren har besvart deres bønner umiddelbart og tilfeller da han har besvart dem gradvis. Når de studerer Lære og pakter 6 i dag, kan du oppfordre dem til å se etter sannheter som vil hjelpe dem å oppfatte når Gud gir dem åpenbaring.

For å hjelpe elevene å forstå den historiske rammen rundt denne åpenbaringen, kan du be en elev lese høyt det første avsnittet av innledningen til denne leksjonen. Be deretter alle elevene lese Joseph Smith – Historie 1:66-67 hver for seg og finne ut hvordan vår himmelske Fader hjalp Joseph i hans innsats for å oversette raskere.

  • Hva gjorde Herren som svar på Josephs bønn om noen til å hjelpe seg med å oversette?

Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, kan du forklare at Oliver Cowdery kom fra Palmyra, New York, mer enn 225 km unna, for å møte Joseph i Harmony, Pennsylvania (se Kart tilknyttet Kirkens historie, kart 1, “De nordøstre forente stater”), og at han kom bare noen få dager etter at Joseph hadde bedt om hjelp.

Forklar at kort tid etter at Oliver begynte å virke som skriver for Joseph, fikk Joseph en åpenbaring hvor Herren talte til Oliver. Denne åpenbaringen handlet om Olivers ønsker, og svarte tilsynelatende på spørsmål han hadde bedt angående, men ikke uttrykt til Joseph. Be elevene lese Lære og pakter 6:5-6, 8 hver for seg, og se etter tegn på at Herren kjente Olivers ønsker.

  • Hva forteller disse versene og Olivers innsats da han reiste 225 km for å hjelpe Joseph, oss om Oliver?

Merk: Vers 1-9 blir gjentatt i Lære og pakter 11, en åpenbaring rettet til Hyrum Smith, og vil bli videre drøftet i den leksjonen.

Lære og pakter 6:10-24

Herren forsikrer Oliver Cowdery om verkets sannhet

Be elevene grunne på følgende spørsmål:

  • Har du noensinne fått et svar fra Gud og så senere opplevd bekymringer eller forvirring med hensyn til svaret? (Be noen få elever fortelle om sine erfaringer. Du kan også fortelle om noe du har opplevd selv. Minn elevene på at noen opplevelser er for hellige eller personlige til å fortelle om.)

Oppsummer Lære og pakter 6:10-13 ved å forklare at Herren sa til Oliver Cowdery at han hadde åpenbaringens gave. Be elevene lese Lære og pakter 6:14-17, 20 hver for seg, og se etter hva Herren lærte Oliver om å motta og oppfatte åpenbaring.

  • Hvilke sannheter lærte Herren Oliver med hensyn til å motta og oppfatte åpenbaring?

Elevene kan nevne mange ulike prinsipper. Du kan gjerne skrive dem på tavlen etter hvert som elevene finner dem. Du kan også gjerne foreslå at elevene markerer ord og uttrykk som skiller seg ut for dem i disse versene.

Når vi søker svar fra vår himmelske Fader, vil han gi oss instruksjoner.

Herren vil opplyse vårt sinn gjennom Den hellige ånd.

Gud kjenner våre tanker og vårt hjertes hensikter.

Når vi har mottatt åpenbaring, skulle vi gjemme den i vårt hjerte.

  • Hvorfor er det viktig for oss å vite at Herren hører og besvarer våre bønner?

  • Hva tror du det betyr at Herren vil “opplyse” vårt sinn? (Du kan gjerne forklare at gjennom Den hellige ånd vil Herren gi oss tanker og forståelse.)

  • Hvorfor er det viktig å vite at bare Gud kjenner våre tanker og vårt hjertes hensikter?

  • Hva tror du det betyr å “gjemme” Herrens ord? (Å studere, grunne på og handle ifølge det Herren åpenbarer, og stole på de åpenbaringene vi mottar.)

Be en elev lese Lære og pakter 6:21-24 høyt, og be elevene merke seg en annen måte Herren kommuniserer med oss på.

  • Hva kan vi lære av disse versene om en annen måte Herren taler til oss på? (Herren taler fred til vårt sinn som et vitne om sannheten. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer uttrykket “fred til ditt sinn” [L&p 6:23].)

  • Hvordan har du opplevd at det føles når Herren taler fred til vårt sinn?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan de kan motta åpenbaring, kan du forklare at det noen ganger kan være krevende å oppfatte når Herren taler til oss. Forklar at eldste Bednar tok analogien om soloppgangen ett skritt videre for å forklare hvordan kommunikasjon fra Herren ofte kommer. Be en elev lese følgende uttalelse høyt:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Noen ganger går solen opp en morgen hvor det er overskyet eller tåkete. Dette gjør det vanskeligere å oppfatte lyset, og det er ikke mulig å si med nøyaktighet når solen stiger over horisonten…

På lignende vis mottar vi også ofte åpenbaring uten å være klar over nøyaktig hvordan eller når vi mottar den” (“Åpenbaringens ånd”, 89).

  • Hvordan kan vi noen ganger overse eller avvise Herrens svar på våre bønner?

  • Hvilke råd ville du gi noen som ønsker å forstå når Herren taler til ham eller henne?

Forklar at det ikke var før etter at denne åpenbaringen ble mottatt at Oliver fortalte Joseph om “den natten” Herren nevnte i Lære og pakter 6:22. Be en elev lese det profeten Joseph fant ut etter at han mottok åpenbaringen i Lære og pakter 6:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Etter at vi hadde mottatt denne åpenbaringen, sa Oliver Cowdery at da han hadde losji hos min far og familien fortalte ham at jeg hadde mottatt platene, henvendte han seg til Herren den kvelden etter at han hadde lagt seg, og spurte om det var sant, og Herren tilkjennega for ham at det var sant. Han hadde imidlertid holdt dette helt hemmelig og ikke nevnt det for noen, så da denne åpenbaringen ble gitt, visste han at verket var sant, ettersom ingen levende sjel kjente til det som ble hentydet til i åpenbaringen, bortsett fra Gud og ham selv” (History of the Church, 1:35).

Be elevene tenke på tilfeller da Gud har opplyst deres sinn eller gitt dem fred. Vurder å be dem skrive ned noen av disse minnene. Oppfordre dem til å stole på personlig åpenbaring de har mottatt tidligere. Forklar at de to neste leksjonene vil hjelpe dem å lære å oppfatte svar på sine bønner.

Lære og pakter 6:25-37

Herren råder Joseph og Oliver til å oversette og ikke tvile eller frykte

Oppsummer Lære og pakter 6:25-31 ved å forklare at Herren fortalte Oliver at hvis han ønsket det, kunne han få oversettelsens gave og stå sammen med Joseph som et annet vitne om Mormons bok.

  • Hva tror du at du ville ha følt om du var Oliver og hørte hvilket ansvar Herren påla deg?

Be elevene tenke på tilfeller da de har følt tvil eller frykt med tanke på noe Herren ønsket at de skulle gjøre. Be elevene lese Lære og pakter 6:32-37 stille og se etter hvordan Herren rådet Joseph og Oliver til å overkomme tvil og frykt mens de fortsatte med Hans verk.

  • Hvilke sannheter eller prinsipper fra disse rådene kan vi anvende på oss selv? (Elevene kan nevne en rekke læresetninger, men sørg for å understreke at når vi ser hen til Jesus Kristus, kan vi overvinne tvil og frykt.)

  • Hva er noen eksempler på hvordan man kan se hen til Kristus i enhver tanke?

Be noen elever fortelle om erfaringer de har hatt da deres kunnskap om Frelseren har hjulpet dem å overvinne tvil eller frykt. Du kan også godt fortelle om en erfaring du selv har hatt.

Lære og pakter 7

Johannes den elskede blir lovet at han skal få leve og bringe sjeler til Kristus frem til det annet komme

Merk: Ingenting har blitt åpenbart om detaljene om Johannes’ virke som en forvandlet person. Ikke spekuler med hensyn til hvor Johannes befinner seg eller hva han gjør.

Forklar at en gang i april 1829, mens Oliver hjalp Joseph med oversettelsen, var han og Joseph “av forskjellig oppfatning… med hensyn til beretningen om apostelen Johannes i Det nye testamente [se Johannes 21:20-23]… , om han døde, eller om han fortsatte [å leve]” (Histories, Volume 1: 1832-1844, bind 1 av den historiske serien The Joseph Smith Papers [2012], 284).

Be elevene lese Lære og pakter 7:1-3 for å finne svar på Joseph og Olivers spørsmål. (Hvis elevene har problemer med å finne svaret, kan du foreslå at de leser kapittelsammendraget til Lære og pakter 7:1-3.)

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 6:14-15. Oppfatte svar på bønn

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum beskrev behovet for bønn og hvordan man oppfatter svar fra Gud:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Det kan [noen ganger] være meget vanskelig å oppfatte svar på bønner. Noen ganger prøver vi uklokt å møte livet ved å stole på vår egen erfaring og kapasitet. Det er mye klokere av oss å søke ved bønn og guddommelig inspirasjon å få vite hva vi skal gjøre. Vår lydighet sikrer at når det er påkrevd, kan vi kvalifisere oss for guddommelig kraft til å oppnå et inspirert mål.

Som så mange av oss, oppfattet ikke Oliver Cowdery de bønnesvar som Herren allerede hadde gitt…

Hvis dere føler at Gud ikke har besvart deres bønner, grunn på disse skriftstedene [L&p 6:14-15] – og let deretter nøye i deres eget liv etter tegn på at han allerede kan ha svart dere” (“Slik kan du få åpenbaring og inspirasjon for ditt eget liv”, Ensign eller Liahona, mai 2012, 47).

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum delte innsikt om hvordan man kan oppfatte personlig åpenbaring:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Vi vil kanskje ikke se engler, høre en røst fra himmelen eller motta overveldende åndelige tilskyndelser… Men hvis vi hedrer våre pakter og holder budene, hvis vi prøver å bli enda flinkere til å gjøre godt og bli bedre, kan vi vandre i tillit til at Gud vil veilede våre trinn…

Noen ganger vil åpenbaringens ånd virke øyeblikkelig og intenst, andre ganger varsomt og gradvis, og ofte så diskré at dere kanskje ikke engang vil legge merke til det. Men uavhengig av mønsteret som denne velsignelsen mottas ved, vil lyset fra den opplyse og utvide deres sjel, opplyse deres forstand (se Alma 5:7; 32:28) og veilede og beskytte dere og deres familie” (“Åpenbaringens ånd”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 90).