Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 65-71 (Enhet 15)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 65-71 (Enhet 15)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 65-71 (enhet 15), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 65-66)

Da de studerte denne leksjonen, lærte elevene at Jesu Kristi evangelium vil bli utbredt over hele verden. De oppdaget at vi har et ansvar for å forberede oss selv og andre for Jesu Kristi annet komme.

Dag 2 (Lære og pakter 67)

I denne leksjonen fant elevene følgende prinsipper: Herren hører våre bønner og kjenner vårt hjerte. Hvis vi slipper frykten inn i vårt hjerte, kan vi miste velsignelser. De lærte også at når vi kvitter oss med misunnelse og frykt, ydmyker oss og fortsetter i tålmodighet, vil vi være i stand til å tåle Herrens nærhet.

Dag 3 (Lære og pakter 68)

Som en del av denne leksjonen lærte elevene at når Herrens tjenere blir påvirket av Den hellige ånd, vil deres ord lede mennesker til frelse. Elevene lærte også at biskoper må godkjennes av Det første presidentskap og ordineres ved riktig myndighet. I tillegg fant elevene ut at Herren har befalt foreldre å lære sine barn å forstå læren om omvendelse, tro på Kristus, dåp og Den hellige ånds gave.

Dag 4 (Lære og pakter 69-71)

Av Herrens råd til John Whitmer lærte elevene at Herren forventer at det føres historier til beste for Kirken og den oppvoksende generasjon. Elevene fant også ut at Herren vil holde oss ansvarlige for de plikter han har betrodd oss. Sist, men ikke minst lærte elevene at når noen kritiserer Kirken, kan vi svare ved å dele sannheter fra Skriftene og følge Åndens veiledning.

Innledning

Denne leksjonen fokuserer på Herrens ord til William E. McLellin i Lære og pakter 66. Gjennom sitt studium av dette kapitlet kan elevene lære hvor viktig det er å omvende seg fra alle sine synder, fjerne ting fra sitt liv som kan hindre deres åndelige fremgang, og være trofaste til enden.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 66

Herren befaler William E. McLellin å forkynne evangeliet, avstå fra all urettferdighet og fortsette å være trofast til enden

Før leksjonen tegner du følgende oversikt på tavlen.

Bilde
linjediagram

Når leksjonen begynner, kan du be elevene granske oversikten på tavlen. Be dem hver for seg tenke over hvor de ville plassere seg selv i oversikten. Foreslå også at de vurderer i hvilken retning de beveger seg – nærmere Gud eller lenger bort fra ham. Be så en elev lese høyt følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap. Be klassen lytte etter hvordan vi kan komme nærmere Gud.

Bilde
President Henry B. Eyring

“Hvis du ønsker å holde deg nær til noen som du har kjær, men som du er adskilt fra, vet du hvordan du skal få det til. Du vil finne en utvei til å snakke med dem, du vil lytte til dem, og dere vil oppdage hvordan dere kan gjøre ting for hverandre. Jo oftere dette skjer og jo lenger det varer, jo dypere hengivenhet vil dere få for hverandre. Hvis det gikk lang tid uten at dere snakket sammen, lyttet til hverandre eller gjorde noe for hverandre, ville båndene bli svakere.

Gud er fullkommen og allmektig, og du og jeg er kjødelige. Men han er vår Fader, han elsker oss, og han gir oss den samme mulighet til å komme nærmere ham som en kjærlig venn ville. Og du kan gjøre det på stort sett samme måte: Snakke med ham, lytte til ham og gjøre ting for ham” (“Hvordan komme nærmere Gud”, Lys over Norge, juli 1991, 63).

  • Hva sier president Eyring om hvordan vi kan komme nærmere Gud?

  • Hva tror du det innebærer å snakke, lytte og gjøre når vi forsøker å komme nærmere Gud?

Forklar at i Kirkens tidlige tid kom en mann ved navn William E. McLellin nærmere Gud da han fikk høre om det gjengitte evangelium. Han ble døpt 20. august 1831. Kort tid senere ble han ordinert til eldste, og han ledsaget Hyrum Smith som misjonær i noen uker. I oktober 1831 reiste han til Ohio til en konferanse i Kirken. Der møtte han profeten Joseph Smith. 29. oktober ba bror McLellin i lønndom, og ba Herren om å åpenbare svar på fem konkrete spørsmål gjennom profeten. Uten å si til Joseph Smith hva spørsmålene var, ba bror McLellin om en åpenbaring. Da profeten dikterte åpenbaringen som finnes i Lære og pakter 66, skjønte bror McLellin at hvert av spørsmålene hans ble besvart. Herren ga ham instruksjoner og advarsler for å hjelpe ham å holde seg trofast og til slutt motta evig liv.

Be en elev lese Lære og pakter 66:1-2 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvorfor Herren velsignet William McLellin da denne åpenbaringen kom.

  • Hvorfor hadde bror McLellin vært i stand til å motta velsignelser fra Herren? (Fordi han hadde vendt seg bort fra sine synder, mottatt Herrens sannheter og tatt imot evangeliets fylde.)

Be elevene lese Lære og pakter 66:3 hver for seg, og legge merke til hva Herren sa bror McLellin fortsatt måtte gjøre for å behage ham. Be elevene fortelle hva de finner ut.

  • Hva tror du det vil si å være “ren, men ikke helt”? (Du må kanskje hjelpe elevene å forstå at selv om bror McLellin hadde gjort store fremskritt og hadde blitt velsignet for sin innsats, hadde han fortsatt behov for å omvende seg fra noen synder.)

  • Hva kan vi lære av Herrens råd i vers 3? (Elevene bør nevne følgende befaling: Vi er befalt å omvende oss fra alle våre synder.)

  • Hvorfor er det viktig å omvende oss fra alle våre synder, og ikke bare noen av dem?

  • Hva kan dette verset lære oss om hvordan Herren vil hjelpe oss i vår omvendelse? (Elevenes svar kan variere, men de bør uttrykke følgende prinsipp: Herren vil vise oss det vi trenger å omvende oss fra.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Henry B. Eyring. Be klassen lytte etter hvordan vi kan be Herren om hjelp til å omvende oss.

Bilde
President Henry B. Eyring

“Et av spørsmålene vi må stille vår himmelske Fader i personlig bønn, er dette: ‘Hva har jeg gjort eller ikke gjort i dag som du er misfornøyd med? Hvis jeg bare kan få vite det, vil jeg straks omvende meg av hele mitt hjerte.’ Denne ydmyke bønnen vil bli besvart” (“Utsett det ikke”, Liahona, jan. 2000, 40).

Oppfordre elevene til å tenke på velsignelser de har mottatt når de har vendt seg bort fra synd og mottatt evangeliet. Oppfordre dem til å prøve å få vite hva de trenger å omvende seg fra, slik at de kan motta enda større velsignelser.

La elevene gå sammen to og to. Be parene lese Lære og pakter 66:5-9 sammen, og se etter hva Herren ønsket at bror McLellin skulle gjøre. Be elevene fortelle det de finner ut.

  • Hva sier vers 8-9 om hvilke velsignelser bror McLellin ville motta hvis han trofast ville gjøre Herrens vilje?

  • Hva kan disse versene lære oss om velsignelser kan vi motta når vi følger Herrens vilje for oss? (Elevene bør identifisere følgende prinsipp: Hvis vi trofast gjør Herrens vilje, vil han være med oss og velsigne oss slik at vi kan utføre det han krever av oss.)

Forklar at i tillegg til å gi William McLellin instruksjoner om hva han skulle gjøre, ga Herren ham en advarsel. Be en elev lese de to første setningene i Lære og pakter 66:10 høyt. Før han eller hun leser, kan du forklare at den første setningen inneholder ordet tynget. Forklar at noe tynger oss hvis det sperrer veien for oss eller gjør en oppgave svært vanskelig å utføre.

  • Herren befalte bror McLellin å “avstå fra all urettferdighet”. Hvordan ville urettferdighet, eller synd, tynge hans misjonærarbeid?

  • Hvordan tynger urettferdighet oss åndelig?

Les tredje setning av Lære og pakter 66:10 høyt, og be klassen se etter en konkret advarsel som Herren ga William McLellin.

  • Hva sier vers 10 om hvilke fristelser bror McLellin strevde med?

  • Hva kan vi lære av vers 10 om Herrens kunnskap om hver enkelt av oss? (Hjelp elevene å forstå at Herren kjenner våre konkrete utfordringer og fristelser, akkurat slik han kjente bror McLellins.)

  • Hvorfor tror du det er viktig å forstå at Herren kjenner våre konkrete utfordringer og fristelser?

Be en elev lese Lære og pakter 66:11-13 høyt. Be klassen følge med, og se etter andre råd Herren ga William McLellin.

  • Hva må vi ifølge vers 12 gjøre for å motta evig liv? (Hjelp elevene å forstå at hvis vi er trofaste til enden, vil vi motta evig liv.)

  • Hva betyr det for deg å være trofast til enden?

Forklar at da denne åpenbaringen ble gitt, hadde William McLellin fått et vitnesbyrd om det gjengitte evangelium. Etter at åpenbaringen ble gitt, vitnet han om Joseph Smiths profetiske kall. Bror McLellin virket trofast i mange år, og ble kalt som et av de første medlemmene av De tolv apostlers quorum i denne evangelieutdeling. Han var imidlertid ikke trofast til enden. Han vendte seg faktisk mot profeten Joseph Smith, og han ble utelukket i 1838.

Rett elevenes oppmerksomhet mot oversikten på tavlen, og foreslå at de igjen overveier hvor de vil plassere seg på denne oversikten. Be dem tenke på følgende spørsmål:

  • Hva vil du gjøre for å komme nærmere Gud og være trofast til enden?

Bær vitnesbyrd om læresetningene og prinsippene dere har snakket om, og oppfordre elevene til å handle i samsvar med disse sannhetene.

Neste enhet (Lære og pakter 72-76)

Be elevene forestille seg hvordan det ville være å få et glimt av helvete (det ytterste mørke) og andre lidelser blant de ugudelige, og deretter se et syn om det celestiale, terrestriale og telestiale herlighetsrike. Forklar at på grunn av deres arbeid med den inspirerte oversettelsen av Bibelen, fikk profeten Joseph Smith og Sidney Rigdon sine øyne åpnet og fikk se et syn om de tre herlighetsgradene, som er nedtegnet i Lære og pakter 76.