Seminar
Leksjon 99: Lære og pakter 94-96


Leksjon 99

Lære og pakter 94-96

Innledning

Herren ga åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 94, 2. august 1833, og befalte de hellige å planlegge byen Kirtland på samme måte som han hadde befalt dem å planlegge byen Sion i Missouri. Herren befalte også de hellige å bygge et hus til presidentskapet (en Kirkens administrasjonsbygning) og et trykkeri i tillegg til templet, som han tidligere hadde befalt de hellige å bygge. To måneder tidligere, den 1. juni 1833, mottok Joseph Smith åpenbaringen i Lære og pakter 95, hvor Herren refset de hellige for å utsette byggingen av templet. Lære og pakter 96 inneholder Herrens instruksjoner om å utnevne Newel K. Whitney til å “ta hånd om” (L&p 96:2) eiendommen hvor templet i Kirtland skulle bygges.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 94

Herren befaler de hellige å bygge to hus, og stadfester behovet for å bygge templet

Be elevene tenke seg at de har mulighet til å reise gjennom et land med mange byer. På reisen oppdager de at det er en idrettsarena i sentrum av hver by.

  • Hva sier dette om innbyggerne i dette landet?

  • Hvis du skulle planlegge en stor by, hva vil du ha midt i byen? Hvorfor?

Be en elev lese Lære og pakter 94:1, 3, 10 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til de tre bygningene Herren befalte de hellige å bygge i Kirtland i Ohio. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

Bilde
oversiktskart over Kirtland

Del av et oversiktskart over Kirtland i Ohio, ca. august 1833. De tre bygningene til høyre er Kirtland tempel, et hus hvor presidentskapet kan gjøre sitt arbeid, og et trykkeri.

  • Hva viser disse tre bygningene som er viktig for Herren? (Tempelordinanser, Det første presidentskaps arbeid for å motta åpenbaring og betjene Kirken, samt trykking av Skriftene og annet materiale som Herren befaler.)

Gi et sammendrag av Lære og pakter 94:13-17 ved å forklare at Herren befalte Hyrum Smith, Reynolds Cahoon og Jared Carter å danne en bygningskomité for bygningene som er nevnt i Lære og pakter 94.

Be elevene lese Lære og pakter 94:16 hver for seg for å finne ut hva Herren fortalte de hellige om bygningene til presidentskapet og til trykkeriet. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

  • Hvorfor tror du det var viktig at templet ble bygget før de to andre bygningene? Hva kan dette lære oss om hvor viktige templer er? (Du kan gjerne informere elevene om at de to andre bygningene aldri ble bygget.)

Lære og pakter 95

Herren refser de hellige for å utsette byggingen av templet

Minn elevene på at Herren første gang ga befalingen om å bygge Kirtland tempel i Lære og pakter 88:119, som ble nedtegnet den 27. og 28. desember 1832. (Skriv denne datoen på tavlen.) Be elevene granske kapitteloverskriften til Lære og pakter 95 for å finne datoen da denne åpenbaringen ble gitt. Be dem om å beregne omtrent hvor lang tid det gikk mellom disse to datoene. Forklar at i løpet av denne perioden kjøpte Kirkens ledere eiendom i Kirtland som de kunne bygge templet på. Men innen 1. juni 1833 hadde imidlertid ikke de hellige begynt å bygge templet. De hadde ikke engang begynt å forberede tomten.

Be en elev lese Lære og pakter 95:1-3 høyt. Be klassen finne ut hva Herren sa til de hellige om at de hadde utsatt å bygge templet. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

  • Hva gjør Herren for dem han elsker? (Elevene bør identifisere følgende sannhet: Gud refser dem han elsker. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordene som fremsetter denne sannheten i Skriftene.)

  • Hva vil det si å refse? (Å disiplinere eller irettesette.) Hva sier disse versene om hvorfor Gud refser dem han elsker?

Be elevene overveie hvordan de pleier å reagere når de blir refset eller irettesatt av en annen. Be en elev lese følgende beretning høyt. Be klassen lytte etter hvordan noen av de hellige reagerte på Herrens irettesettelse:

Etter at Joseph Smith hadde mottatt åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 95, holdt Kirkens ledere en konferanse for å drøfte byggingen av templet. “Noen var for å bygge et bindingsverkshus, mens andre mente det var bedre å sette opp et tømmerhus. Joseph minnet dem om at de ikke skulle bygge et hus for en mann, men for Gud, ‘og skal vi, brødre’, sa han, ‘bygge et hus for vår Gud, av tømmer? Nei, jeg har en bedre plan enn som så. Jeg har en plan for Herrens hus, gitt av Herren selv.’” Da Joseph hadde forklart hele planen for templet, var alle brødrene begeistret. De dro til byggeplassen, fjernet et gjerde og jevnet en hveteåker som tidligere hadde blitt sådd av familien Smith. Etter at kornet var fjernet, begynte Hyrum Smith “å grave en grøft til muren”. (Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, red. Preston Nibley [1958], 230, 231.)

  • Hva kan vi lære av disse hellige om hvordan vi kan reagere på irettesettelse?

Forklar at i vers 3 beskrev Herren de helliges utsettelse av å bygge templet som en “svært alvorlig” synd. Be elevene granske Lære og pakter 95:5-6 for å se hva Herren sammenlignet svært alvorlige synder med. Be dem fortelle hva de har lært.

  • Hvordan kan det å ignorere Herrens befaling om å bygge et tempel være som å “[vandre] i mørke ved høylys dag”? Hvordan kan vi “[vandre] i mørke ved høylys dag” hvis vi velger å ignorere andre bud?

Be elevene lese Lære og pakter 95:4, 8-9 sammen med en partner. Be dem identifisere årsaker til at Herren befalte de hellige å bygge Kirtland tempel. (Du kan gjerne forklare at setningen “så jeg kan utføre min underlige gjerning” [vers 4] kan vise til hvordan de som ikke tror på åpenbaring, himmelske besøk og andre åndelige saker, kan se på evangeliets gjengivelse som merkelig.)

  • Hva kan vi lære av disse versene om hvorfor Herren har befalt oss å bygge templer? (Når elevene har svart, kan du gjerne skrive følgende prinsipp på tavlen: I templer forbereder Herren sine tjenere på å gjøre hans arbeid og begaver dem med kraft.)

Forklar at begave betyr å gi noen en gave. Å motta vår begavelse i templet vil si å motta åndelig styrke og kunnskap. Be en elev lese følgende uttalelse av president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Før dere har gått inn i Herrens hus og mottatt alle velsignelsene som venter dere der, har dere ikke mottatt alt Kirken har å tilby. De viktigste og største velsignelsene ved medlemskap i Kirken, er de velsignelser vi mottar i Guds templer” (“Det hellige tempel – et fyrtårn for verden”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 93).

  • Hva er to frelsende ordinanser som vi bare kan motta i Guds templer? (Tempelbegavelsen og ekteskapets besegling.)

  • Hva kan dere gjøre nå for å forberede dere til å motta disse ordinansene og velsignelsene i templet? (Svarene kan omfatte å være trofaste mot de ordinanser og pakter de allerede har mottatt, og alltid leve verdig til en tempelanbefaling.)

Forklar at oppføringen av Kirtland tempel var en enorm oppgave for de hellige. I begynnelsen av 1833 var det færre enn 200 medlemmer av Kirken i Ohio, og de fleste av dem var fattige. Be en elev lese Lære og pakter 95:11-12 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren lovet hvis de hellige ville holde hans bud.

  • Hva lovet Herren hvis de hellige ville holde hans bud?

Informer klassen om at de hellige i Ohio fortsatte med tro på Herrens løfte og bygget templet.

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av vers 11? (Elevene bør identifisere følgende prinsipp: Hvis vi holder budene, vil vi ha styrke til å gjøre det Herren ber oss om å gjøre.)

  • Hva er noen situasjoner du kan oppleve der dette prinsippet kan anvendes? Når har du følt at du har mottatt Herrens hjelp til å gjøre noe fordi du holdt budene?

Gi et sammendrag av Lære og pakter 95:13-17 ved å forklare at Herren ga instruksjoner om mål og funksjon for bestemte rom i Kirtland tempel. Be en elev lese vers 14 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan Herren sa han ville oppfylle sitt løfte om å gi dem kraft til å bygge templet. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. (Du kan gjerne påpeke at Herren lovet å vise tre personer hvordan templet skulle bygges. Disse tre var Det første presidentskap.)

For å hjelpe elevene å forstå hvordan dette løftet ble oppfylt, kan du be en elev lese følgende avsnitt høyt:

Joseph Smith, Sidney Rigdon og Frederick G. Williams ba sammen og så templet i et syn. Etter å ha sett de ytre detaljene, “virket det som om bygningen kom rett over [dem]”, og de så bygningens interiør som om de faktisk var inne i bygningen (se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 267). Senere, da templet nærmet seg ferdigstillelse, sa Frederick G. Williams at det så ut som modellen han hadde sett i et syn, til den minste detalj, og han kunne ikke se forskjell på den og templet slik det var bygget.

  • Hvordan ga Herren de hellige i dette eksemplet kraft til å gjøre det han hadde bedt dem om å gjøre?

Lære og pakter 96

Newel K. Whitney blir utpekt til å ta hånd om alt av Kirkens eiendom

Forklar at i Lære og pakter 96 sa Herren at biskop Newel K. Whitney skulle ta hånd om Kirkens eiendom. Templet skulle bygges på stedet som var utpekt av Herren, og biskop Whitney skulle dele resten av eiendommen i tomter til dem som ønsket en arv. Noen av disse tomtene ble tildelt ledere i Kirken som var ansvarlig for å publisere åpenbaringene. Å motta denne arven ville hjelpe dem å vie sin tid til å gjøre Herrens arbeid, som omfattet å publisere Guds ord. Be en elev lese Lære og pakter 96:4-5 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvordan det å publisere Guds ord ville hjelpe de hellige. Be elevene fortelle hva de har lært.

Forklar at i denne åpenbaringen befalte Herren også at John Johnson skulle opptas som medlem av Den forente orden, som førte tilsyn med Kirkens økonomi, publiserings- og handelsvirksomhet.

Be noen elever sammenfatte det de har lært av denne leksjonen. Oppfordre dem til å omsette i handling sannhetene de har lært.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 95:1-2. “Dem jeg elsker refser jeg også”

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum forklarte hvordan Guds refselse er tegn på hans kjærlighet:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Guds kjærlighet er så fullkommen at han kjærlig krever av oss at vi adlyder hans bud, fordi han vet at bare gjennom lydighet til hans lover kan vi bli fullkomne slik han er det” (“Kjærlighet og lov”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 27).

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Selv om den ofte er vanskelig å utholde, skulle vi virkelig glede oss over at Gud synes vi er bryet verdt å irettesette.

Guddommelig irettesettelse har minst tre hensikter: (1) Å overtale oss til å omvende oss, (2) å lutre og helliggjøre oss og (3) å korrigere vår kurs i livet til det Gud vet er en bedre vei…

La oss be om hans kjærlige irettesettelse” (“Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 98, 100).

Lære og pakter 95:4. “Min underlige gjerning”

Uttrykket “min underlige gjerning” kommer fra Jesaja 28:21, hvor Herren sa han ville irettesette et folk som ikke trodde de hadde noe behov for å omvende seg. Evangeliets gjengivelse og opprettelsen av den sanne kirke på jorden er en merkelig hendelse for dem som regner tro på åpenbaring, himmelske besøk og andre åndelige saker som dårskap. Budskapet om evangeliets gjengivelse blir forkynt for mange som tror de allerede har sannheten. Noen av disse vil kunne se på våre anstrengelser som merkelige.

Lære og pakter 95:8-9. Hva er en begavelse “med kraft fra det høye”?

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“En begavelse er en gave eller en arv. I Kirken er det vanligvis snakk om en tempelordinans der medlemmer gir visse løfter og mottar en gave i form av kunnskap og åndelig kraft til gjengjeld. Begavelsen som omtales her, er imidlertid ikke den samme som senere ble forrettet i templene. Medlemmer i Kirtland med prestedømmet deltok i ‘deler av en begavelse, [mens] den fullstendige ordinans skulle utføres senere, når et tempel som var spesielt bygget for ordinansarbeide, var blitt oppført’ (Bruce R. McConkie, ‘Et nytt bud: Frels deg selv og din slekt’ Lys over Norge, aug. 1977, s. 7). Den første fullstendige begavelse i denne evangelieutdeling ble gitt av Joseph Smith i Nauvoo den 4. mai 1842.

Den begavelse som ble mottatt i Kirtland, omfattet tvetting og salving, og også fottvetting for de offisielle brødre i prestedømmet. Herren utøste også sin Ånd, og det vil si at han begavet dem med åndelig kraft, og mange mottok åpenbaringer eller andre gaver (se History of the Church, 2:308–10)” (Lære og pakter, elevhåndbok, 1. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 1985], 213).