Seminar
Leksjon 123: Lære og pakter 115-116


Leksjon 123

Lære og pakter 115-116

Innledning

26. april 1838 mottok profeten Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 115. Der åpenbarte Herren Kirkens navn, befalte de hellige å “stå opp og la [sitt] lys skinne” (L&p 115:5), og åpenbarte sin vilje med hensyn til templet i Far West. 19. mai 1838 mottok profeten Joseph Smith åpenbaringen i Lære og pakter 116, som utpekte Spring Hill i Missouri som Adam-ondi-Ahman.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 115:1-6

Herren befaler medlemmene av sin kirke å “stå opp og la [sitt] lys skinne”

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen:

  1. Hva formidler organisasjonens navn?

  2. Hvem leder organisasjonen?

  3. Hva gjør organisasjonen?

Vis navnene eller logoene til flere passende bedrifter eller organisasjoner som elevene dine sannsynligvis er kjent med. Stopp opp etter at du har vist hver av dem, og be elevene svare på spørsmålene som står på tavlen.

Vis Kirkens navn og logo. Be elevene se etter svar på spørsmålene på tavlen om Kirkens navn mens de studerer Lære og pakter 115.

Sammenfatt Lære og pakter 115:1-3 ved å forklare at denne åpenbaringen ble gitt gjennom profeten Joseph Smith til mennene som er nevnt i vers 1-2, og til alle medlemmer av Kirken. Be elevene lese Lære og pakter 115:4 hver for seg, og legge merke til navnet Herren ga sin kirke. Når elevene svarer, kan du skrive Kirkens navn på tavlen som følger:

Jesu Kristi Kirke

av Siste Dagers

Hellige

For å hjelpe elevene å forstå betydningen av Kirkens navn, kan du be elevene snakke med en partner om hva de tror hvert ord eller uttrykk på tavlen betyr. Når de har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever dele sin innsikt om betydningen av hvert ord eller uttrykk. Hvis elevene trenger hjelp, kan du lese følgende uttalelse av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste M Russell Ballard

“Ordet The i det engelske navnet viser den gjenopprettede kirkes unike stilling blant verdens religioner.

Ordene Jesu Kristi Kirke erklærer at den er Hans kirke…

av Siste Dagers forklarer at det er den samme kirke som den Jesus Kristus opprettet under sitt jordiske virke, men som er gjenopprettet i disse siste dager…

Hellige… viser ganske enkelt til dem som prøver å gjøre sitt liv hellig ved å inngå pakt om å følge Kristus” (“Et navns betydning”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 80).

  • Hva er noen viktige sannheter som formidles av Kirkens navn?

Be en elev lese Lære og pakter 115:5 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren forventer av dem som tilhører hans kirke.

  • Hva forventer Herren av oss som medlemmer av hans kirke?

  • Hva tror du det betyr å “stå opp og la deres lys skinne” som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige?

  • Hvilken velsignelse sier vers 5 vil komme når Kirkens medlemmer følger Herrens råd om å stå opp og la sitt lys skinne? (Elevene bør nevne følgende prinsipp: Hvis vi står opp og lar vårt lys skinne, vil vårt lys være et banner for nasjonene. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer/understreker dette prinsippet i vers 5.)

For å hjelpe elevene å forstå dette prinsippet, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hva tror du det betyr at vårt lys, eller eksempel, kan være et “banner for nasjonene”? (Et banner er en fane eller et flagg som fungerer som samlingspunkt eller et inspirerende symbol. Vårt eksempel som medlemmer av Kirken kan inspirere andre og trekke dem til Herren.)

  • Hvordan kan det å følge Frelserens befaling om å stå opp og la vårt lys skinne tiltrekke andre til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan vårt lys kan hjelpe andre, kan du be en elev lese følgende beretning, som president James E. Faust i Det første presidentskap fortalte:

Bilde
President James E. Faust

“For noen år siden ble Constance, en sykepleierstudent, bedt om å prøve å hjelpe en kvinne som hadde skadet benet i en ulykke. Kvinnen motsatte seg medisinsk hjelp fordi hun hadde hatt en negativ opplevelse med noen på sykehuset. Hun var redd og hadde begynt å unngå andre mennesker. Første gang Constance kom innom, ba den skadede kvinnen henne gå igjen. Ved annet forsøk lot hun Constance komme inn. Nå var kvinnens ben dekket av store sår, og noe av kjøttet holdt på å gå i forråtnelse. Men fremdeles ville hun ikke ha behandling.

Constance benyttet seg av bønn, og en dag eller to senere kom svaret. Hun tok med seg litt hydrogenperoksid ved neste besøk. Dette var smertefritt, så den gamle kvinnen lot henne bruke det på benet. Så snakket de sammen om mer inngående behandling på sykehuset. Constance forsikret henne om at sykehuset ville gjøre oppholdet så hyggelig som mulig. En dag eller to etterpå fikk kvinnen mot til å dra til sykehuset. Da Constance besøkte henne, smilte kvinnen og sa: ‘Du overbeviste meg.’ Helt uventet spurte hun så Constance: ‘Hvilken kirke tilhører du?’ Constance fortalte henne at hun var medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Kvinnen sa: ‘Jeg visste det. Jeg visste at du var sendt til meg fra første dagen jeg så deg. Det var et lys i ansiktet ditt som jeg hadde sett hos andre av din tro. Jeg måtte ha tillit til deg.’

I løpet av tre måneder var det betente benet fullstendig helbredet. Medlemmer i menigheten der den gamle kvinnen bodde, bygget om huset hennes og satte hagen i stand. Misjonærene underviste henne, og hun ble døpt like etterpå [se Constance Polve, “A Battle Won”, New Era, april 1980, 44–45]. Alt dette hendte fordi hun så lyset i denne unge sykepleierstudentens ansikt” (“Lyset i deres øyne”, Ensign eller Liahona, nov. 2005, 22).

  • Hva gjorde Constance for å “stå opp og la [sitt] lys skinne”?

  • Hvordan var lyset i Constances ansikt et banner for den skadde kvinnen?

For å hjelpe elevene å føle hvor sant og viktig dette prinsippet er, kan du be dem tenke på en person de kjenner som er et godt eksempel på å stå opp og la sitt lys skinne. Be noen elever fortelle hvem de tenkte på og hvordan vedkommendes eksempel har vært til velsignelse for dem. Når du lytter til svarene deres, kan du stille oppfølgingsspørsmål som vil få elevene til å dele mer av det de tenker og føler.

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om hva de vil gjøre for i større grad å være et banner for andre rundt seg.

Be en elev lese Lære og pakter 115:6 høyt. Be klassen se etter velsignelser som loves dem som slutter seg til Kirken i Sions staver.

  • Hvilke velsignelser loves dem som samles i Sions staver? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Vi samles til Sions staver som et forsvar og en tilflukt.)

  • Hva trenger vi å forsvare oss mot? Hva trenger vi tilflukt fra? Hvordan har du sett at det å samles som hellige hjelper oss å forsvare oss og finne tilflukt?

Be elevene tenke på noen de kjenner som ville ha nytte av å samles med de hellige. Oppfordre elevene til å la sitt lys skinne slik at andre kan bli ledet til den fred, sikkerhet og tilflukt som Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige gir.

Lære og pakter 115:7-19

Herren befaler de hellige å bygge byen Far West og å bygge et tempel

Forklar at en av måtene å oppnå Herrens beskyttelse og sikkerhet på er ved å tilbe ham i templet. Etter at de hellige begynte å flytte til Far West, Missouri i 1836, planla Kirkens ledere å bygge et tempel som lignet på det som var i Kirtland, Ohio. Selv om det ble gjort litt foreløpig utgravning, ble videre bygging utsatt inntil Joseph Smith kunne motta ytterligere instruksjoner fra Herren. Herren åpenbarte sin vilje med hensyn til templet som en del av åpenbaringen som finnes i Lære og pakter 115.

Gi et sammendrag av Lære og pakter 115:7-16 ved å forklare at Herren åpenbarte at det skulle bygges et tempel i Far West etter det mønster han ville gi Det første presidentskap. Herren rådet også Kirkens ledere til ikke å ta opp gjeld for å bygge templet.

Be en elev lese Lære og pakter 115:17-19 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Herren ville at de hellige skulle gjøre under ledelse av Joseph Smith i Far West og nærliggende områder.

  • Hva ønsket Herren at de hellige skulle gjøre i Far West? Hva skulle de gjøre under ledelse av Joseph Smith i områdene rundt Far West?

  • Hva er det ifølge vers 19 som gjør Kirkens president i dag kvalifisert til å lede Herrens verk på jorden? (Elevene bør nevne følgende læresetning: Kirkens president har nøklene til å lede Herrens verk på jorden. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordene som fremsetter denne læren i vers 19.)

La elevene lese spørsmålene på tavlen, og be dem forklare hvordan de ville besvare dem basert på det de har lært i Lære og pakter 115.

Lære og pakter 116:1

Herren utpeker Adam-ondi-Ahman som stedet for et fremtidig møte mellom Herren og hans folk

Forklar at Joseph Smith fulgte Herrens råd i Lære og pakter 115:18 og utforsket områdene rundt Far West. Be en elev lese kapitteloverskriften til Lære og pakter 116 høyt, og be elevene se etter navnet på stedet Joseph utforsket.

Be en elev lese Lære og pakter 116:1 høyt, og be klassen se etter hva Herren åpenbarte om Spring Hill i Missouri. Du kan gjerne be elevene slå opp kartet og bildet av Adam-ondi-Ahman bakerst i Skriftene (se Kart over Kirkens historie, Kart 5, “Delstatene Missouri, Illinois og Iowa i USA” Fotografier fra Kirkens historie, nr. 10, “Dalen Adam-ondi-Ahman”).

Bilde
kart, det vestlige Missouri

Forklar at denne åpenbaringen nevner stedet for den fremtidige oppfyllelsen av en profeti som ble uttalt i fordums tid av profeten Daniel (se Daniel 7:9-10, 13-14). Denne profetien beskriver en hendelse i de siste dager der Frelseren og Adam vil besøke jorden og lede et møte før Jesu Kristi annet komme til hele verden (se L&p 27:5-14). Vurder å avslutte leksjonen med å oppfordre elevene til å synge salmen “Adam-ondi-Ahman” [kun på engelsk] (Hymns, nr. 49).

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 115:11-12. Templet i Far West

Selv om de hellige var villige til å bygge templet i Far West, var de ikke i stand til å gjøre det. Ifølge Herrens befaling la de hjørnestenene 4. juli 1838. De var imidlertid ikke i stand til å begynne byggingen av templet 26. april 1839 slik Herren hadde befalt (se L&p 115:11), fordi de ble tvunget til å flykte fra delstaten Missouri i februar samme år. Det var imidlertid flere av apostlene som vendte tilbake til tempeltomten 26. april 1839 i lydighet mot åpenbaringen i Lære og pakter 118:5, før de reiste på misjon til England.

Lære og pakter 116:1. Hva betyr “Adam-ondi-Ahman”?

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

Ahman er ett av navnene Adam kjente Gud ved. Adam-ondi-Ahman er et navn som er overført fra det rene adamittiske språk til engelsk, og som vi ikke har fått en åpenbart, bokstavelig oversettelse av. Så vidt vi kan bedømme – og dette synet kommer fra de tidlige brødrene som var sammen med profeten Joseph Smith, som var den første til å bruke navnet i denne evangelieutdeling – betyr Adam-ondi-Ahman det Guds sted eller land hvor Adam oppholdt seg” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 19–20).

Lære og pakter 116:1. “Adam skal komme for å gjeste sitt folk”

President Joseph Fielding Smith sa følgende om tiden da Adam skal komme for å besøke sitt folk:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Denne forsamlingen av Adams barn, hvor tusener og titusener er forsamlet under dommen, vil være en av de største begivenheter denne problemfylte jord noensinne har sett. Under denne konferansen, eller i dette råd, vil alle som har hatt nøkler til evangelieutdelinger, avlegge rapport om sin forvaltning. Adam vil gjøre det samme, og deretter vil han gi all myndighet tilbake til Kristus. Så vil Adam bli bekreftet i sitt kall som fyrste over sin etterslekt, og vil bli offisielt innsatt og kronet for evig i sitt presiderende kall. Deretter vil Kristus bli mottatt som kongenes Konge og herrenes Herre. Vi vet ikke hvor lenge denne sammenkomsten vil vare, eller hvor mange møter som vil bli avholdt under dette store råd. Det er tilstrekkelig å vite at det er en stor forsamling av Guds prestedømme fra verdens begynnelse og ned til vår egen tid, der rapporter skal avlegges og alle som har fått utdelinger (talenter), skal fortelle om sine nøkler og sitt virke og avlegge rapport om sin forvaltning ifølge lignelsen. Det vil bli avsagt dom over dem, for dette er en forsamling av de rettferdige, av dem som har hatt og har myndighetsnøkler i Guds rike på jorden. Dette er ikke dommen over de ugudelige. Når alle ting er beredt, og hver nøkkel og hver myndighet er satt i orden med en fullstendig og fullkommen rapport over hver manns forvaltning, da vil Kristus motta disse rapportene og bli innsatt som rettmessig hersker over denne jord. Under dette store råd vil han innta sin plass ved at han enstemmig blir godkjent av alle de tusener som i kraft av prestedømmet er forsamlet der. Dette vil skje forut for den store dag med tilintetgjørelse av de ugudelige, og vil være forberedelsen til tusenårsriket” (The Progress of Man [1952], 481–82).

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Han [Kristus] vil komme i stillhet til sin profet og sine apostler som da lever. De som har hatt nøkler og fullmakter og myndigheter i alle tidsaldre, fra Adam til i dag, vil også være tilstede. Og videre vil alle trofaste medlemmer av Kirken som da lever, og alle de trofaste hellige i alle tidsaldre, være tilstede. Det vil være den største forsamling av trofaste hellige som noensinne har vært samlet på denne jord. Det vil være et nadverdsmøte. Det vil være en dommens dag for de trofaste i alle tidsaldre. Og den vil finne sted i Daviess County, Missouri, på et sted som kalles Adam-ondi-Ahman” (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man [1982], 578–79).