Seminar
Leksjon 54: Lære og pakter 46


Leksjon 54

Lære og pakter 46

Innledning

I mars 1831, nesten et år etter at Kirken ble organisert, minnet Herren de hellige om at Kirkens møter skulle ledes ved Den hellige ånd. I samme åpenbaring understreket han at personer som ikke er medlem av Kirken, ikke skal vises bort fra offentlige møter. I tillegg til å korrigere praksisen med å stenge vantro ute fra møter, underviste Herren oss om Åndens gaver.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 46:1-6

Herren gir de hellige instruksjoner med hensyn til deres møter i Kirken.

Be elevene forestille seg at de har ansvar for å planlegge et nadverdsmøte.

  • Hvordan kan du vite hva du skal ta med på dette møtet? Hvordan kan du velge musikk og avgjøre hvem som skal holde talene?

Be en elev lese Lære og pakter 46:1-2. Be klassen følge med og se etter instruksjoner Herren ga angående hvordan Kirkens møter skulle ledes. Du kan gjerne forklare at ansvaret for å lede møter omfatter ansvaret for å forberede dem. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. Svarene kan variere, men de bør uttrykke følgende prinsipp: Kirkens ledere skulle bli veiledet av Den hellige ånd når de leder møter.

  • Når har du følt at ledere har blitt veiledet av Den hellige ånd på et møte?

  • Hvordan kan alle medlemmer av Kirken innby Den hellige ånds innflytelse på Kirkens møter?

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om en måte å forbedre sin deltagelse på Kirkens møter.

Skriv følgende på tavlen: Besøkende er velkommen. Be elevene nevne steder hvor de har sett disse ordene. Spør om de har sett dem utenfor Kirkens møtehus. Be en elev lese kapitteloverskriften til Lære og pakter 46 høyt. Be klassen følge med i Skriftene sine, og se etter hvem de tidlige hellige slapp inn på sine møter. Be dem fortelle hva de finner ut. Be dem så lese Lære og pakter 46:3-6 hver for seg, og legge merke til ord eller setninger som korrigerte denne tidlige praksisen.

  • Hva kan vi lære av disse versene om hvordan Herren ønsker at vi skal behandle andre? (Elevene bør nevne følgende prinsipp: Herren har befalt oss å ønske alle mennesker velkommen til våre offentlige møter.)

  • Hvordan kan vi hjelpe andre å vite at de er velkomne på våre møter i Kirken?

For å hjelpe elevene å få en dypere forståelse av denne sannheten, kan du gi følgende eksempel:

Et ungt medlem av Kirken besøker en ny menighet sammen med familien sin for første gang. Etter nadverdsmøtet hilser et medlem av menigheten på familien og viser dem hvor de finner Søndagsskolen. Han følger den unge kvinnen til klassen og presenterer henne for læreren. De unge mennene og kvinnene i klassen viser kort at de har lagt merke til henne, og fortsetter så å snakke seg imellom, og ignorerer henne.

  • Hvordan ville denne situasjonen ha vært annerledes hvis medlemmene av søndagsskoleklassen hadde fulgt prinsippene i Lære og pakter 46:3-6?

Oppfordre elevene til å ønske velkommen dem som deltar på Kirkens møter, klasser og aktiviteter.

Lære og pakter 46:7-33

Herren forklarer hensiktene med Åndens gaver

Minn elevene på at i februar 1831 sluttet Joseph Smith seg til de hellige i Kirtland (se leksjon 50 i denne håndboken). Da han kom dit, oppdaget han at disse medlemmene av Kirken hadde lagt seg til noen uriktige skikker. En av disse var å stenge personer ute fra Kirkens møter, som forklart tidligere i denne leksjonen. En annen uriktig skikk var at enkelte medlemmer oppførte seg underlig når de deltok på Kirkens møter. De hevdet at handlingene deres var inspirert av Den hellige ånd. Noen medlemmer trodde på dem, og andre følte ikke at denne adferden var av Gud. I åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 46, forklarte Herren prinsipper som ville hjelpe de hellige å unngå å bli bedratt, og som ville hjelpe dem å forstå Åndens sanne gaver.

  • Hva vil det si å bli ført vill? (Å bli villedet eller lurt til å tro noe som ikke er sant.) Kan du komme på en gang da du ble ført vill?

Be elevene lese Lære og pakter 46:7-8 hver for seg, og legge merke til hva Herren rådet sitt folk til å gjøre for å unngå å bli ført vill. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner.

  • Hva lærer disse versene oss om hvordan vi kan unngå å bli ført vill? (Hjelp elevene å finne følgende prinsipp: Én måte å unngå å bli ført vill på er å følge Den hellige ånds veiledning i all hellighet.)

  • Hva skulle vi søke oppriktig etter, ifølge vers vers 8? (De beste gaver.)

Skriv følgende på tavlen: Hvis vi oppriktig søker de beste gaver…

Når elevene deltar i følgende aktivitet, kan du be dem se etter velsignelser som kommer når de søker Åndens gaver. Du kan gjerne forklare at Åndens gaver er “velsignelser eller evner som gis ved Den hellige ånds kraft. Gud gir minst én av disse gavene til alle trofaste medlemmer av Kirken” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 176).

Før leksjonen skriver du tallene 13 til og med 25 og 27 på tilfeldige steder på et ark. Klipp deretter arket i fjorten puslespillbiter, med ett tall på hver puslespillbit.

Fordel puslespillbitene på elevene. Avhengig av størrelsen på klassen, må du kanskje gi én puslespillbit til små grupper eller gi mer enn én puslespillbit til enkeltelever. Be klassen samarbeide om å sette sammen puslespillet.

  • Hvorfor er hver bit viktig i et puslespill?

Be en elev lese Lære og pakter 46:8-12, 26 høyt. Be klassen følge med, og se etter hensikten med gavene Gud har gitt oss.

  • Hva skal Åndens gaver brukes til? (“Til gavn for Guds barn.”)

  • Hva sier vers 9 om hvem Åndens gaver gis til? (Til dem som elsker Gud og holder hans bud, og til dem som “søker å gjøre det”.)

  • Hva sier vers 11 om hvor mange av oss som har fått en av Åndens gaver?

  • Basert på det du har lært av disse versene, hvordan vil du fullføre setningen på tavlen? (Selv om elevene kan bruke forskjellige ord, bør svarene uttrykke følgende prinsipp: Hvis vi oppriktig søker de beste gaver, vil Gud gi oss dem til gavn for andre. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordene eller setningene i Skriftene sine som fremsetter denne sannheten.)

Rett elevenes oppmerksomhet mot puslespillet de har satt sammen. Minn dem om betydningen av hver bit av puslespillet.

  • Hvorfor er alle medlemmer viktige i Herrens kirke? (Alle har en gave som kan hjelpe andre.)

Ta puslespillet fra hverandre, og gi bitene tilbake til elevene. Forklar at tallene på bitene viser til vers i Lære og pakter 46, og at hvert av disse versene nevner en av Åndens gaver. Be elevene lese høyt versene som tilsvarer tallene de har fått.

Når hvert vers har blitt lest, kan du be elevene nevne en situasjon der denne gaven kan være til nytte for Guds barn. Elevene kan ha vanskelig for å forstå noen av Guds gaver. Følgende forklaringer av noen av gavene kan hjelpe deg å lede samtalen deres:

Gaven å forstå forskjellige måter å lede på kommer ofte til uttrykk i ledere som ser hvordan andres gaver kan komme til nytte i forskjellige stillinger i Kirken.

Gaven å vite om de forskjellige tilkjennegivelser er av Gud, kommer til uttrykk i en persons evne til å se forskjellen på autentiske gaver eller Den hellige ånds tilkjennegivelser, og falske ånder, læresetninger eller bud.

Gaven å undervise i visdommens ord viser ikke til budet vi kjenner som Visdomsordet. Den viser derimot til den visdommens velsignelse som kommer til dem som vil “be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse” (Jakobs brev 1:5).

Gaven å kunne skjelne ånder gjør det mulig for en person å gjenkjenne eller forstå andres sanne hensikter og skjulte motiver. Denne gaven hjelper en person å oppdage skjulte onder og å se det gode i andre.

Tungemålsgaven og gaven å kunne tyde tunger kommer ofte til uttrykk i misjonærer som er i stand til å lære og forstå språk raskt. Disse gavene kan også nytes av dem som trenger å overvinne språkbarrierer for å lære og undervise i evangeliet.

  • Hvorfor skulle vi søke åndelige gaver? Hva tror du vi kan gjøre for å søke dem? (Det kan være nyttig å forklare at Herren kan åpenbare åndelige gaver gjennom patriarkalske velsignelser eller andre prestedømsvelsignelser.)

  • Når har du sett noen motta en åndelig gave til fordel for andre?

Be elevene granske Lære og pakter 46:30-33 på egenhånd, og finne fire ting vi skulle gjøre når vi bruker våre åndelige gaver. (Svarene kan omfatte at vi skulle be om at Guds vilje må skje, handle i Jesu Kristi navn, takke for velsignelsene vi mottar, og vandre i dyd og hellighet.)

Uttrykk takknemlighet for Åndens gaver og for deres innflytelse i ditt liv. Gi elevene anledning til å gjøre det samme. Bær vitnesbyrd om Herrens ønske om at alle skal vite at de er velkommen og trengs i hans kirke.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 46:4. Ønsk alle velkommen til Kirkens møter

Eldste L. Tom Perry i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste L. Tom Perry

“Vårt samfunn av hellige stenger ikke andre ute, men forsøker å ta dem inn, og det er bygget på apostlers og profeters grunnvoll, mens hjørnestenen er Jesus Kristus selv. Det er åpent for alle som elsker, verdsetter og har medfølelse med vår himmelske Faders barn” (“Bygg et samfunn av siste-dagers-hellige”, Liahona, juli 2001, 44).

Lære og pakter 46:11-12. “Enhver er gitt en gave”

Eldste Orson Pratt i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Orson Pratt

“Når Den hellige ånd tar bolig i en person, vil den ikke bare rense, helliggjøre og foredle ham, i samme grad som han lar seg påvirke av dens innflytelse, men også formidle til ham en gave som skal være til gavn for ham selv og andre. Ingen som er født av Ånden, og som holder seg tilstrekkelig trofast, står alene igjen blottet for en åndelig gave…

Hvert medlem mottar ikke alle disse gavene, men de fordeles på hele [Kirkens] legeme, i henhold til Åndens vilje og visdom… Noen kan ha mottatt alle disse gavene for å kunne forstå dem alle og være beredt til å oppdage falske gaver, og til å presidere over hele Kirken, slik at alle kan få nytte av dem. Disse åndelige gaver fordeles på Kirkens medlemmer i henhold til deres trofasthet og omstendigheter, naturlige evner, plikter og kall, slik at alle kan bli riktig undervist, bekreftet, fullkommengjort og frelst” (Masterful Discourses and Writings of Orson Pratt, red. N. B. Lundwall [1946], 539–41). (Se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 100.)

Lære og pakter 46:11. Åndens mange gaver

Åndelige gaver er oppført i Lære og pakter 46 og også i 1 Korinterbrev 12:1-13 og Moroni 10:8-18. Men dette er ikke de eneste åndelige gavene vi kan motta. Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Det finnes utallige åndelige gaver, og de er uendelige i mangfold. De som er nevnt i det åpenbarte ord, er bare illustrasjoner på den grenseløse strøm av guddommelig nåde som en nådig Gud gir dem som elsker og tjener ham” (A New Witness for the Articles of Faith [1985], 371).

Lære og pakter 46:12. “Til noen gis én og til andre en annen”

Eldste Marvin J. Ashton i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Marvin J. Ashton

“La meg nevne noen få gaver som ikke alltid er like tydelige eller bemerkelsesverdige, men som likevel er meget viktige…

Evnen til å kunne spørre, evnen til å lytte, evnen til å gi akt på og følge den lille stemmen, evnen til å gråte, evnen til å unngå stridigheter, evnen til å være omgjengelig, evnen til å unngå unødvendige gjentagelser, evnen til å søke rettferdighet, evnen til å la være å dømme andre, evnen til å be Gud om veiledning, evnen til å være en god disippel, evnen til å vise omsorg for andre, evnen til å overveie, evnen til å be, evnen til å bære et sterkt vitnesbyrd, og evnen til å motta Den hellige ånd” (“Der er mange gaver”, Lys over Norge, jan. 1988, 17).