Seminar
Leksjon 50: Lære og pakter 43-44


Leksjon 50

Lære og pakter 43-44

Innledning

I februar 1831 kom Joseph Smith til Kirtland, Ohio. Da kan kom dit, fant han ut at de hellige i Kirtland hadde blitt bedratt av falske åpenbaringer. For eksempel hevdet en Mrs. Hubble å være profetinne, og at hun mottok åpenbaringer for Kirken. Joseph var bekymret over de innflytelser som hadde kommet blant de hellige i Kirtland, og spurte Herren hva han skulle gjøre. Som svar fikk han åpenbaringen som nå er nedtegnet i Lære og pakter 43. I denne åpenbaringen ga Herren de hellige instruksjoner om hva de måtte gjøre for å unngå å bli bedratt. Åpenbaringen i Lære og pakter 44 ble også mottatt i februar 1831, med instruksjoner til prestedømmet om å forkynne evangeliet og hjelpe de fattige.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 43:1-7

Herren erklærer at åpenbaringer og bud bare kommer gjennom hans utnevnte profet

Velg to salmer som klassen kan synge. For å hjelpe elevene å forstå problemet med å følge to forskjellige ledere på samme tid, kan du be to elever stå foran klassen og lede dem i å synge de to salmene samtidig. Etter noen linjer av begge salmene, stopper du sangen og stiller følgende spørsmål:

  • Hvorfor er det vanskelig å følge to forskjellige ledere og sanger på samme tid?

Forklar at i februar 1831 kom en kvinne ved navn Mrs. Hubble blant de hellige i Kirtland. Hun hevdet at hun var profetinne, at hun hadde mottatt åpenbaringer for Kirken, at hun visste at Mormons bok var sann, og at hun skulle bli lærer i Kirken. Hun klarte å bedra noen av de siste-dagers-hellige. Joseph Smith og andre var bekymret for hennes innflytelse og for andre falske åpenbaringer blant de hellige. Profeten bestemte seg for å adspørre Herren om hva som skulle gjøres, og han mottok en åpenbaring. John Whitmer, som også nylig hadde kommet til Kirtland, skrev: “Herren ga [denne] åpenbaringen for at de hellige ikke skulle bli ført vill” (Documents, Volume 1: July 1828–June 1831, bind 1 av dokumentserien av The Joseph Smith Papers [2013], 257).

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 43:1-5. Be klassen følge med, og legge merke til Herrens forklaring om hvem som kan motta åpenbaring for hele Kirken.

  • Hvem var da utnevnt til å motta bud og åpenbaringer for hele Kirken? (Joseph Smith.) Hvem er utnevnt til denne stillingen i dag? (Kirkens president.)

  • Hva kan vi lære av disse versene? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de bør nevne følgende læresetning: Bare Kirkens president kan motta åpenbaringer for hele Kirken. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver denne sannheten i Skriftene sine ved siden av vers 3–4. For å understreke hvor viktig denne læresetningen er, kan du be elevene lese Lære og pakter 21:4–6; 28:2–7.)

Forklar at i likhet med Mrs. Hubble og andre i Kirkens tidlige tid, er det noen i vår tid som ønsker å overtale andre til å følge dem og godta deres lære. Be en elev lese Lære og pakter 43:6-7 høyt. Be klassen finne frem til mønsteret Herren åpenbarte for å beskytte oss mot å bli bedratt av dem som ikke har myndighet til å lede Kirken.

Lære og pakter 43:8-16

Eldstene befales å undervise og oppbygge hverandre, og å bli helliggjort

Be elevene skrive på tavlen noen møter de deltar på som medlemmer av Kirken. Be så elevene gå sammen to og to for å snakke om følgende spørsmål:

  • Hva er noen hensikter med disse møtene?

Når elevene har snakket om dette spørsmålet, kan du gjerne be noen av dem dele svarene sine med resten av klassen. Be så en elev lese Lære og pakter 43:8 høyt, og be klassen finne ut hva dette verset lærer oss om hensikten med Kirkens møter.

  • Hva sa Herren at Kirkens eldster skulle gjøre når de samles? Hva vil det si å oppbygge hverandre? (Å bygge hverandre opp og styrke hverandre.)

  • Hva sier vers 8 om hva vi vil lære når vi underviser og oppbygger hverandre? (Elevenes svar kan variere, men de skulle uttrykke følgende prinsipp: Når vi kommer sammen, skulle vi undervise og oppbygge hverandre slik at vi kan lære å styre og lede Kirken.)

Be elevene lese Lære og pakter 43:9, 11 hver for seg, og finne ut hva vi skulle gjøre når vi har lært å styre og lede.

  • Hva skulle vi gjøre når vi har blitt undervist på våre møter i Kirken? (Elevene bør nevne følgende prinsipp: Vi skulle forplikte oss til å handle etter den kunnskapen vi får. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dette prinsippet i vers 9.)

  • Hva sier disse versene om hvordan vi blir velsignet når vi mottar kunnskap og omsetter den i handling? (Når elevene drøfter dette spørsmålet, bør du understreke følgende prinsipp: Vi blir helliggjort når vi handler ifølge sannhetene vi lærer. Du kan også gjerne forklare at å bli helliggjort er å bli hellig og renset fra synd.)

Tegn den tilhørende oversikten på tavlen.

Bilde
handling som følge av kunnskap
  • Hva tror du det vil si å “forplikte [oss] til å gå frem”?

  • Hvordan hjelper kunnskapen vi får på Kirkens møter, oss å bli helliggjort?

Be klassen tenke på velsignelsene de har mottatt når de har handlet ifølge det de har lært på Kirkens møter. Be noen elever fortelle om sine erfaringer og forklare hvordan de har blitt velsignet ved å handle ifølge det de har lært.

Gi et sammendrag av Lære og pakter 43:12-14 ved å forklare at Herren fortalte de hellige at hvis de ønsket å motta evangeliets sannheter, måtte de oppholde Joseph Smith i hans kall.

Forklar at Herren åpenbarte sannhetene i Lære og pakter 43:15-16 til siste-dagers-hellige som forberedte seg til å reise på misjon. Be så en elev lese disse versene høyt.

  • Hvordan tror du disse versene angår heltidsmisjonærenes arbeid?

Lære og pakter 43:17-35

Guds tjenere skulle forkynne omvendelse som forberedelse til det annet komme og tusenårsriket

Be elevene nevne aktiviteter eller hendelser som krever grundige forberedelser. Elevene kan nevne flere eksempler, som for eksempel en heltidsmisjon, sportsarrangementer, musikkproduksjoner, oppgaver som lærer i kirken, og prøver på skolen.

  • Hvordan tror du folk føler seg dersom de er uforberedt når tiden er inne til å delta i slike aktiviteter?

Be en elev lese Lære og pakter 43:17-18 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til en hendelse som krever at vi forbereder oss. (“Herrens store dag”, eller med andre ord Det annet komme.)

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par lese Lære og pakter 43:17-22 sammen, og legge merke til hva Herren befalte eldstene å gjøre for å hjelpe folk å forberede seg til Det annet komme. Når gruppene har fått tid til å lese, kan du stille klassen følgende spørsmål:

  • Hva befalte Herren de hellige å undervise? Hvilken sannhet kan vi lære av disse versene? (Elevene bør uttrykke at for å forberede oss til Jesu Kristi annet komme, må vi omvende oss. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.)

Minn elevene på at Herren har lovet å samle sitt folk som en høne samler sine kyllinger under sine vinger, men at mange nekter å omvende seg eller forberede seg til det annet komme (se L&p 43:23-24; se også L&p 29:1-2 og leksjon 35 i denne håndboken).

Be parene lese Lære og pakter 43:25-27 sammen, og legge merke til de forskjellige “røstene” Herren har brukt til å kalle menneskene til å komme til seg. Når de har lest, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvilke “røster” fant dere? Hvorfor tror dere det er behov for disse forskjellige røstene?

Be elevene tenke på konkrete ting de må gjøre for å omvende seg og forberede seg til det annet komme. Be en elev lese Lære og pakter 43:28-31 høyt, og be klassen se etter den store begivenheten det profeteres om i disse versene.

  • Hva er den store begivenheten det profeteres om i disse versene? (Tusenårsriket.)

  • Hva vil skje i tusenårsriket? (Elevene bør nevne følgende læresetning: I tusenårsriket vil Satan være bundet, og Jesus Kristus vil regjere sammen med sitt folk på jorden. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ord eller setninger som forklarer denne sannheten i vers 28-31. For å hjelpe elevene å forstå hvordan Satan vil bli bundet, kan du vurdere å be dem lese 1 Nephi 22:26.)

Les høyt følgende uttalelse av president George Q. Cannon i Det første presidentskap, som forklarer hvordan Satan vil bli bundet i tusenårsriket:

Bilde
President George Q. Cannon

“Vi snakker om at Satan skal bli bundet. Satan vil bli bundet ved Guds kraft, men han vil også være bundet ved Guds folks faste beslutning om ikke å lytte til ham, om ikke å la seg styre av ham” (Gospel Truth: Discourses and Writings of President George Q. Cannon, red. Jerreld L. Newquist, 2 bind [1957-74], 1:86).

  • Hvordan kan vi forberede oss nå til å bli regnet blant de rettferdige når Frelseren kommer igjen? (Når elevene svarer på dette spørsmålet, kan du repetere og vitne om sannhetene dere har snakket om i denne leksjonen.)

Lære og pakter 44

Herren befaler sine tjenere å komme sammen

Gi et sammendrag av Lære og pakter 44:1-6 ved å forklare at Herren befalte eldstene å samles til en konferanse. Herren lovet eldstene at hvis de ville være trofaste og utøve tro på ham, ville han utøse sin Ånd over dem og velsigne dem så deres fiender ikke ville få makt over dem. Herren befalte dem å forkynne omvendelse, hjelpe de fattige og organisere seg ifølge landets lover.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 43:6-7. “Ham som jeg har utpekt”

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum oppfordret oss til å følge rådene fra Kirkens president og ikke la oss lure av bedragere:

Bilde
President Boyd K. Packer

“‘Og videre sier jeg dere at det ikke skal bli gitt noen å gå ut og forkynne mitt evangelium eller bygge opp min kirke uten at han er ordinert av en som har myndighet, og som kirken vet har myndighet og er blitt behørig ordinert av kirkens ledere.’ (L&p 42:11.)

Det finnes enkelte blant oss nå som ikke er blitt behørig ordinert av Kirkens ledere, og som forteller om forestående politisk og økonomisk kaos, verdens ende…

Disse bedragerne sier at Brødrene ikke vet hva som foregår i verden, eller at Brødrene bifaller deres lære, men ikke ønsker å tale om dette fra talerstolen. Intet av dette er riktig. På grunn av stadig reisevirksomhet over hele jorden, vet Brødrene virkelig hva som foregår, og takket være profetisk innsikt er de i stand til å tyde tidens tegn.

La dere ikke narre av dem – disse bedragerne. Hvis det skal skje noen innsamling, vil det bli bekjentgjort av dem som er blitt behørig ordinert, og som Kirken vet har myndighet.

Hold dere unna alle andre. Følg deres ledere som er blitt ordinert på riktig måte, og som er blitt oppholdt offentlig, da vil dere ikke bli ledet på avveier” (“Det er godt å være lærd hvis…”, Lys over Norge, jan. 1993, 71). (Se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 87.)

Lære og pakter 43:7. “Komme inn gjennom porten”

Herren sa: “Han som er ordinert… skal komme inn gjennom porten” (L&p 43:7). President Joseph Fielding Smith forklarte denne erklæringen:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Herren vil vi skal vite at han gjør alt i sin rette orden, og når han kaller noen til å lede Kirken, vil vedkommende komme inn gjennom porten og bli ordinert av dem som har myndighet. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:138).

Lære og pakter 43:22-31. Det annet komme, tusenårsriket og “en kort tid”

Herren sa at på slutten av tusenårsriket vil Satan bli “løst igjen”, men skal “bare regjere en kort tid” (L&p 43:31). Følgende oversikt er et visuelt hjelpemiddel for å sette “en kort tid” i sammenheng.

Bilde
Oversikt over 1000 år