Seminar
Leksjon 13: Lære og pakter 4


Leksjon 13

Lære og pakter 4

Innledning

Denne åpenbaringen, som ble gitt til Joseph Smith senior, profetens far, i februar 1829, var den første av mange tidlige åpenbaringer som ble gitt til enkeltpersoner som ønsket å hjelpe Herren i hans verk (se også L&p 11-12; 14-16; 25). I denne ble Joseph Smith senior kalt til å arbeide i Guds tjeneste. I tillegg skisserte Herren kvalifikasjoner og viktige egenskaper for dem som tjener ham.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 4:1-3

Joseph Smith sr. blir kalt til å arbeide i Guds tjeneste

Begynn med å be elevene grunne på følgende spørsmål:

  • Har du noen gang hatt et ønske om å tjene Gud, og ønsket å vite hans vilje med hensyn til hvordan du best kunne hjelpe til med å utføre hans verk?

Forklar at Joseph Smiths far hadde et slikt ønske, men han visste ikke hva Herren ønsket at han skulle gjøre. I februar 1829 besøkte Joseph Smith sr. og hans hustru Lucy sin sønn Joseph Smith jr. i Harmony, Pennsylvania. Under dette besøket mottok Joseph Smith jr. en åpenbaring som svar på sin fars spørsmål. Lære og pakter 4 er Herrens svar, hvor han forklarte egenskapene han forventer av dem som deltar i hans verk.

Minn elevene på at da denne åpenbaringen kom, hadde Kirken ennå ikke blitt organisert, og prestedømmet hadde ennå ikke blitt gjengitt. Be elevene lese Lære og pakter 4:1 hver for seg, og se etter hvordan Herren beskrev den gjenopprettelsen som så vidt hadde begynt å utfolde seg.

  • Hvilket ord brukte Herren til å beskrive evangeliets gjengivelse i de siste dager?

  • På hvilke måter var evangeliets gjengivelse “vidunderlig”?

Be en elev lese Lære og pakter 4:2 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren ønsker av dem som trer inn i hans tjeneste. (Du må kanskje forklare at ordene trer inn betyr å begynne.)

  • Hva sier dette verset om hva Herren forventer av dem som tjener ham?

  • Hva betyr det å gjøre noe av “hele deres hjerte,… all makt, sinn og styrke”?

For å hjelpe elevene å forstå dette uttrykket, kan du be dem beskrive hvilke handlinger eller egenskaper de forventer å se i en person som prøver å tjene Gud av hele sitt hjerte, og av all sin makt, sinn og styrke. Du kan også be dem gi eksempler på personer de kjenner som tjener Herren på denne måten.

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis vi tjener Gud av hele vårt hjerte, all vår makt, sinn og styrke, .

For å hjelpe elevene å identifisere et prinsipp i Lære og pakter 4:2, still følgende spørsmål:

  • Ifølge Lære og pakter 4:2, hvilken velsignelse kommer ved å tjene Gud “av hele [vårt] hjerte, og av all [vår] makt, sinn og styrke”? (Mens elevene svarer, kan du be én av dem fullføre setningen på tavlen. Den skulle se omtrent ut som følgende setning: Hvis vi tjener Gud av hele vårt hjerte, og av all vår makt, sinn og styrke, kan vi stå ulastelige for ham på den siste dag. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dette uttrykket i Skriftene sine.)

  • Hvorfor tror du at det å tjene Herren av hele vårt hjerte, vårt sinn og vår styrke vil gjøre det mulig for oss å stå ulastelige for Gud?

Oppfordre elevene til å grunne på hvordan det må føles å stå i Guds nærhet og være “ulastelig”. Du kan gjerne be en eller to elever om å dele sine tanker.

Be en elev lese Lære og pakter 4:3 høyt. Be elevene følge med, og se etter en egenskap vi trenger for å hjelpe Herren i hans verk.

  • Hvilken egenskap trenger man for å hjelpe Herren i hans verk? (Et ønske om å tjene Gud.)

Du kan gjerne forklare at noen mener at Lære og pakter 4 bare gjelder for heltidsmisjonærer. Men Joseph Smiths far, som denne åpenbaringen ble gitt til, ble ikke kalt som heltidsmisjonær. Han fulgte imidlertid rådet i Lære og pakter 4:2-3 resten av sitt liv, og han virket hengivent når som helst og hvor som helst han ble kalt. Han var et av de åtte vitner om Mormons bok, og en av de første til å bli døpt da Kirken ble offisielt organisert 6. april 1830. Han virket også som Kirkens første patriark og som assisterende rådgiver til Det første presidentskap.

Rådene i denne delen kan anvendes på alle som ønsker å tjene Herren, og på de mange måtene vi kan bygge opp Guds rike på.

  • Hvordan kan vi hjelpe Herren i hans arbeid, i tillegg til misjonærtjeneste på heltid?

For å gi elevene ideer om hvordan de kan handle ifølge sitt ønske om å fremme Herrens verk nå, kan du be et klassemedlem lese høyt følgende uttalelse fra Til styrke for ungdom:

“Noe av den viktigste tjeneste du kan gi, er den du gir i ditt eget hjem. Du kan også tjene i dine oppdrag i Kirken, på skolen og i samfunnet. Du kan gjøre tjeneste ved å utføre tempelarbeid og slektshistorisk arbeid. Du kan yte tjeneste nå ved å dele evangeliet med andre og som heltidsmisjonær i fremtiden. Den mest meningsfylte tjeneste uttrykkes i enkle, dagligdagse gode gjerninger. Søk Den hellige ånds veiledning hver dag for å få vite hvem du kan tjene og hvordan du kan hjelpe til med å dekke deres behov. Følg Frelserens eksempel når du tjener andre” (Til styrke for ungdom [hefte, 2011], 32).

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken hvordan de konkret ønsker å hjelpe Herren i hans arbeid i denne fasen av sitt liv.

Lære og pakter 4:4

Marken er klar til innhøsting

Bilde
tegning av korn

Ta om mulig med deg litt korn til klassen. Hvis du ikke har noe tilgjengelig, kan du vise elevene et bilde av en kornåker eller tegne et enkelt bilde av et kornaks på tavlen. Forklar at korn som hvete eller bygg, skifter farge mens det vokser. Når kornet er ungt, er det grønt, men etter hvert som det modnes, blekner det. Når kornet er klart til innhøsting, blir det ofte beskrevet som “hvitt”.

Bilde
tegning av korn

Skriv følgende ord på tavlen: åker, innhøstning, sigd. Be en elev lese Lære og pakter 4:4 høyt. Før han eller hun leser, kan du forklare at i dette verset sammenlignet Herren verdens innbyggere med en kornåker. Be klassen følge med, og se etter hvordan Herren beskriver åkeren (eller verdens innbyggere).

  • Hva sier Herren om marken sin (eller verdens innbyggere)?

  • Hva tror du “marken er allerede hvit til innhøstning” betyr? (Verdens innbyggere er beredt til å bli innsamlet til Herren og hans kirke.)

Spør om noen kan forklare hva en sigd er og hva den brukes til. (En sigd er en buet kniv som brukes til å høste korn. Du kan gjerne tegne et enkelt bilde av en sigd på tavlen.)

Bilde
tegning av sigd
  • Hva tror du det betyr å kraftig støte frem med din sigd? (Arbeide flittig for å bringe andre til Jesus Kristus.)

  • Ifølge Lære og pakter 4:4, hvilken velsignelse mottar de som arbeider flittig for å bringe andre til Jesus Kristus? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de identifiserer følgende sannhet: Når vi arbeider flittig for å bringe andre til Jesus Kristus, kan vi også motta frelse selv. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.)

  • Hvordan hjelper det å hjelpe andre å komme til Jesus Kristus, også oss å komme til ham?

For å hjelpe elevene å styrke sitt vitnesbyrd om dette prinsippet, be noen få av dem gi eksempler på hvordan de har følt seg nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus når de har arbeidet for å hjelpe andre å komme til dem. Du kan også gjerne dele din egen erfaring med eller ditt vitnesbyrd om dette prinsippet.

Lære og pakter 4:5-7

Herren gir oversikt over kvalifikasjoner og viktige egenskaper for å tjene ham

Be elevene nevne noen få yrker. Velg ett eller to av yrkene de nevner, og be dem nevne kvalifikasjoner og nødvendige egenskaper man trenger for å lykkes i dette yrket. Be elevene lese Lære og pakter 4:5 hver for seg, for å finne egenskapene som gjør en person kvalifisert til å fremme Herrens verk. (Du kan gjerne be en elev skrive disse egenskapene på tavlen etter hvert som klassen finner dem. Du kan også gjerne foreslå at elevene markerer dette i Skriftene sine.)

Be en elev lese Lære og pakter 4:6 høyt. Be klassen følge med og merke seg ytterligere egenskaper Herren råder sine tjenere til å “komme i hu”. (Du kan gjerne be en elev skrive disse egenskapene på tavlen ved siden av de fra vers 5.)

Be elevene identifisere en sannhet fra vers 5-6 om hva utvikling av guddommelige egenskaper lar oss gjøre. Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle finne frem til følgende sannhet: Våre anstrengelser for å utvikle guddommelige egenskaper vil hjelpe oss å bli kvalifisert til å bistå i Herrens verk. (Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen. Du kan også gjerne foreslå at elevene skriver det i Skriftene ved siden av Lære og pakter 4:5-6.)

  • Hvordan kan utvikling av hver av egenskapene i vers 5-6 hjelpe oss å bli mer effektive til å fremme Herrens verk?

  • Hvilke av egenskapene som er nevnt i disse versene, ønsker du å utvikle mer fullstendig? Hvorfor?

Be en elev lese Lære og pakter 4:7 høyt mens klassen merker seg hvordan vi kan søke etter og utvikle disse egenskapene.

  • Hva vil det si å “be” og å “banke på”?

  • Hvordan tror du bønn kan hjelpe oss å utvikle guddommelige egenskaper?

For å runde av leksjonen, kan du gjerne be elevene vitne om velsignelsene de har mottatt fordi de har fremmet Herrens verk.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 4. Instruksjoner til dem som ønsker å virke i Kirken

President Joseph Fielding Smith i Det første presidentskap erklærte:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“[Lære og pakter 4] er veldig kort, bare syv vers, men det inneholder nok råd og instruksjoner til et helt livs studium. Ingen har mestret det ennå. Det var ikke ment som en personlig åpenbaring til Joseph Smith, men å være til nytte for alle som ønsker å tre inn i Guds tjeneste. Det er en åpenbaring til alle medlemmer av Kirken, og ikke minst til alle som har prestedømmet. Kanskje finnes det ingen annen åpenbaring i våre Skrifter som uttrykker bedre undervisning om hvordan Kirkens medlemmer kan kvalifisere seg til Guds tjeneste, og i så forkortet form som denne åpenbaringen. Den er like bred, høy og dyp som evigheten. Ingen eldste i Kirken er kvalifisert til å undervise i Kirken eller bringe budskapet om frelse til verden før han har absorbert, i det minste delvis, denne himmelsendte undervisning” (Church History and Modern Revelation, 2 bind. [1953], 1:35).