Seminar
Leksjon 86: Lære og pakter 84:1-44


Leksjon 86

Lære og pakter 84:1-44

Innledning

I september 1832 vendte misjonærene tilbake til Kirtland i Ohio etter å ha forkynt evangeliet i Øststatene. Under deres gledelige gjenforening mottok profeten Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 84. Han mottok åpenbaringen i løpet av to dager: 22. og 23. september 1832. I denne håndboken er kapittel 84 fordelt på tre leksjoner. Denne første leksjonen fokuserer på Herrens instruksjoner om prestedømmet og hvordan prestedømmet kan forberede oss til å motta alt som vår himmelske Fader har.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 84:1-30

Herren erklærer at et tempel skal bygges, og forklarer hensikten med prestedømmet

Ta om mulig med en kopi av noens prestedømslinje til klassen (din egen eller et familiemedlems). (Du kan gjerne skrive av prestedømslinjen på tavlen.) Hjelp elevene å forstå at en prestedømslinje viser hvordan prestedømsmyndighet har blitt overdratt fra én prestedømsbærer til en annen, fra Jesus Kristus til en prestedømsbærer i dag.

Forklar at Lære og pakter 84 inneholder en åpenbaring om prestedømmet og hvordan det er til velsignelse for vår himmelske Faders barn. Den første delen av åpenbaringen inneholder Moses prestedømslinje. Be elevene hver for seg skumlese Lære og pakter 84:6-19, og se etter hvordan Moses kunne spore sin prestedømsmyndighet til Gud.

  • Hvorfor tror du det er viktig at prestedømsmyndighet går i direkte linje tilbake til Gud? (Se Hebreerne 5:4.)

Be en elev lese Lære og pakter 84:17 høyt. Be klassen følge med og merke seg setningen som beskriver prestedømmets evige natur (“uten dagers begynnelse eller års ende”). Du kan gjerne vitne om at prestedømmet er Guds evige kraft og myndighet, og fortelle hvor takknemlig du er for at Gud har overdratt denne myndigheten til menneskeheten, til gavn for sine barn.

Be en elev lese Lære og pakter 84:19-22 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hvilke velsignelser vi kan motta gjennom Det melkisedekske prestedømme.

  • Hvilke velsignelser kan vi ifølge vers 19-22 motta gjennom Det melkisedekske prestedømme? (Elevene kan gi flere svar. Sørg for at de finner følgende læresetning: I Det melkisedekske prestedømmes ordinanser blir guddommelighetens kraft tilkjennegitt. Skriv denne læresetningen på tavlen.)

  • Hvilke av de frelsende ordinanser må utføres i kraft av Det melkisedekske prestedømme? (Bekreftelse, overdragelse av Det melkisedekske prestedømme, tempelbegavelse og besegling i templet. Skriv disse ordinansene på tavlen.) Hvordan har du sett guddommelighetens kraft tilkjennegitt i disse ordinansene?

  • Hva sier vers 22 om hvorfor det er viktig at vi mottar Det melkisedekske prestedømmes ordinanser? (“Guddommelighetens kraft” som tilkjennegis i disse ordinansene, gjør det mulig for oss å se Guds ansikt og leve.)

Skriv følgende sannhet på tavlen: For å bli Gud lik og være i hans nærhet, må vi motta Det melkisedekske prestedømmes ordinanser.

Vis til listen over Det melkisedekske prestedømmes ordinanser på tavlen.

  • Hvilke av disse ordinansene kan bare mottas i templet?

Når elevene har svart, leser du følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Templet er målet for hver aktivitet, hver leksjon og hvert skritt fremover i Kirken… Templets ordinanser er helt avgjørende. Vi kan ikke vende tilbake til Guds herlighet uten dem” (“Forbered deg til templets velsignelser”, Liahona, okt. 2010, 42).

Be en elev lese Lære og pakter 84:23 høyt. Be klassen følge med, og finne ut hva Moses gjorde for å forberede sitt folk til å se Guds ansikt. Be elevene fortelle hva de finner ut. Du kan gjerne forklare at ordet helliggjøre betyr å rense og gjøre hellig. Vi blir helliggjort ved Jesu Kristi forsoning.

Gi et sammendrag av Lære og pakter 84:24-30 ved å forklare at fordi Israels barn forherdet sine hjerter, mistet de muligheten til å motta Det melkisedekske prestedømme og de tilhørende ordinansene i dette liv. Herren fortsatte imidlertid å hjelpe dem å utvikle seg. Han lot det lavere prestedømme, eller Det aronske prestedømme, fortsette å være hos dem (se L&p 84:26–27).

Lære og pakter 84:31-44

Herren forklarer prestedømmets ed og pakt

Be en elev som har prestedømmet, om å svare på følgende spørsmål:

  • Hvordan blir du velsignet fordi du har prestedømmet? Hvordan blir du velsignet fordi andre har prestedømmet?

Be en elev lese Lære og pakter 84:31-32 høyt. Be klassen følge med, og se etter uttrykket Herren brukte om dem som har prestedømmet.

  • Hvordan omtalte Herren dem som har prestedømmet? (Hjelp elevene å forstå at uttrykket “Mose sønner” viser til dem som har Det melkisedekske prestedømme, og at uttrykket “Arons sønner” viser til dem som bærer Det aronske prestedømme.)

Skriv følgende uttrykk på tavlen: Prestedømmets ed og pakt.

Forklar at Lære og pakter 84:33-44 er kjent som prestedømmets ed og pakt. Disse versene gir en oversikt over (1) paktene en person inngår når han mottar prestedømmet, og (2) løftene Herren gir til trofaste prestedømsbærere.

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis de som mottar prestedømmet, vil , vil Gud .

Be elevene studere Lære og pakter 84:33-44 hver for seg eller to og to sammen. Be dem fullføre setningen på tavlen basert på disse versene.

  • Hvordan fullførte du setningen? (Elevene bør forstå følgende prinsipp: Hvis de som mottar prestedømmet, vil foredle sine kall, følge Herren og hans tjenere og gi akt på det evige livs ord, vil Gud helliggjøre dem og gi dem alt han har.)

Be en elev lese følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley høyt:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Vi foredler vårt prestedømme og forstørrer vårt kall når vi tjener med flid og entusiasme i de stillinger vi kalt til ved rett myndighet… Vi foredler vårt kall og forstørrer vårt prestedømmes potensiale når vi gir av oss selv til mennesker i nød og gir styrke til dem som vakler… Vi foredler vårt kall når vi vandrer i ærlighet og integritet” (“La oss foredle våre kall”, Lys over Norge, juli 1989, 42).

Forklar at når vi mottar kall i Kirken, har vi anledning til å forberede oss selv og andre til å motta prestedømmets frelsende ordinanser. Be en elev lese følgende uttalelse av president Thomas S. Monson:

Bilde
President Thomas S. Monson

“Hva vil det si å foredle et kall? Ganske enkelt ved å utføre den tjeneste som er forbundet med det… Jeg håper av hele mitt hjerte og min sjel at alle unge menn som mottar prestedømmet, vil hedre dette prestedømme og være tro mot den tillit han får når det overdras” (“Prestedømmets kraft”, Liahona, jan. 2000, 58, 60).

  • Hvordan kan bærere av Det aronske prestedømme foredle sine kall i prestedømmet?

  • Når har du blitt velsignet fordi noen har foredlet sitt kall?

Hjelp elevene å forstå at velsignelsene ved prestedømmets ed og pakt ikke bare er for prestedømsbærere. Guds største velsignelser kommer til menn og kvinner som er beseglet til hverandre i templet. Les følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Én dag vil søster Nelson og jeg bo sammen i nærheten av vår familie og Herren i all evighet. Vi vil ha vært trofaste mot paktene vi har inngått i templet og prestedømmets ed og pakt, som har forsikret oss, med Herrens egne ord, om at ‘alt som min Fader har, skal bli gitt [dere]’ (L&p 84:38).

“Trofaste søstre har del i prestedømmets velsignelser. Tenk på disse ordene: ‘Alt som min Fader har’… Det betyr at ingen jordisk belønning – ingen annen suksess – kan oppveie de gaver Herren vil gi dem som elsker ham, holder hans bud (se Moroni 4:3) og holder ut til enden (se L&p 14:7)” (“Identity, Priority, and Blessings”, Ensign, aug. 2001, 10).

For å hjelpe elevene å forstå de konkrete løftene Herren gir som en del av prestedømmets ed og pakt, kan du skrive følgende ufullstendige setning på tavlen: Herren lover å …

Be elevene lese om igjen Lære og pakter 84:33-34, 38, 42 hver for seg. Be dem nevne velsignelsene Herren lover som en del av prestedømmets ed og pakt. Du kan gjerne skrive svarene deres på tavlen. De kan nevne at Herren vil (1) helliggjøre oss ved Ånden (se vers 33), (2) fornye vårt legeme (se vers 33), (3) regne oss blant Abrahams ætt – med andre ord, gi oss velsignelsene som er lovet Abraham og hans etterkommere (se vers 34), (4) gjøre oss til sine utvalgte (se vers 34), (5) gi oss alt Faderen har (se vers 38), og (6) gi sine engler befaling om å våke over oss (se vers 42). (Når elevene nevner løftet i vers 38, kan du gjerne oppfordre dem til å tenke på Guds egenskaper og herlighet, ikke materielle eiendeler. Vi kan for eksempel motta hans sannhet, hans kjærlighet, hans glede og hans fred. Vi kan bli velsignet med en fylde av hans kraft.)

Be elevene fortelle hvorfor prestedømmet er meningsfullt for dem. Vurder å bære vitnesbyrd om prestedømmets velsignelser.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 84:3-5. “Denne generasjon”

I Lære og pakter 84:3-5 leser vi Herrens åpenbaring om at et tempel skulle bygges i byen det nye Jerusalem i delstaten Missouri. I denne åpenbaringen, som ble gitt i 1832, sa Herren at templet skulle bygges i “denne generasjon” (L&p 84:4–5). Dette templet har ennå ikke blitt bygget, men Herren har befalt sine hellige å bygge mange andre templer. Herren har midlertidig fritatt sitt folk fra å bygge templet i byen det nye Jerusalem (se L&p 124:49-51).

Når det gjelder uttrykket “denne generasjon”, skrev president Joseph Fielding Smith:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Denne erklæringen har blitt en snublesten for noen, og det har vært forskjellige tolkninger av betydningen av en generasjon. Noen mener at en generasjon er ett hundre år, andre at det er ett hundre og tyve år, og andre at en generasjon slik det er brukt i dette og andre skriftsteder, viser til en periode som ikke er tidsbegrenset. Frelseren sa: ‘En ond og utro slekt krever tegn.’ Dette viste ikke til en bestemt tidsperiode, men til en periode med ugudelighet. En generasjon kan bety tiden for denne nåværende evangelieutdeling. Videre er uttalelsen i denne åpenbaringen betinget i ovennevnte sitat. ‘For sannelig, denne generasjon skal ikke helt gå bort,’ osv. Vi har ikke til hensikt å feste en tolkning til denne uttalelsen, men bare si at disse tingene er i Herrens hender og at han vil oppfylle sine hensikter når han anser at tiden er inne” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:337).

Lære og pakter 84:24-25. “Derfor tok han… det hellige prestedømme”

I Lære og pakter 84:25 leser vi at Herren tok det hellige prestedømme bort fra Israels barn som var sammen med Moses i ørkenen. Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte at Herren “tok Det melkisedekske prestedømme, som forvalter evangeliet, bort fra dem i den forstand at det ikke fortsatte og ble overdratt fra én prestedømsbærer til en annen i ordets vanlige betydning. Prestedømmets nøkler ble fjernet med Moses slik at alle fremtidige prestedømsordinasjoner krevde spesiell guddommelig godkjenning” (The Mortal Messiah, 4 bind [1979–81], 1:60).

President Ezra Taft Benson forklarte videre:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Gjennom Joseph Smiths oversettelse lærer vi at Herren… instruerte Moses: ‘Jeg vil ta bort prestedømmet fra deres midte, [og] derfor… min hellige orden, og dens ordinanser.’ (JSO, 2 Mosebok 34:1; uthevelse tilføyd.)

Dette høyere prestedømme, med dets tilhørende ordinanser, ble tatt bort fra Israel inntil Jesu Kristi tid…

Mellom Moses og Kristus var det bare bestemte profeter som hadde retten til det høyere prestedømme og de velsignelser som kunne få menneskene inn i Guds nærhet” (“Hva jeg håper dere vil lære deres barn om templet”, Lys over Norge, mai 1986, 5).

Lære og pakter 84:28. Ordinert av en engel

I følgende uttalelse viser eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum til Lære og pakter 84:28, og forklarer at da døperen Johannes var åtte dager gammel, ble han ordinert eller utvalgt til å utføre en misjon – han ble ikke ordinert til prestedømmet på det tidspunktet. Johannes ble ordinert til å styrte jødenes rike og til å berede veien for Herren. En engel erklærte at han ville det.

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Lukas sier: ‘Da kom Guds ord til Johannes, Sakarias’ sønn, i ørkenen.’ Senere sier Johannes: ‘Han som sendte meg for å døpe med vann, han sa til meg’ det og det. (Johannes 1:33.) Hvem som sendte ham, vet vi ikke. Vi vet at ‘han ble døpt mens han ennå var i sin barndom [da han var åtte år gammel], og ble ordinert og gitt denne myndighet av en Guds engel da han var åtte dager gammel [, ikke til Det aronske prestedømme, men] til å omstyrte jødenes rike og gjøre Herrens vei rett for hans folks åsyn, til å berede dem for Herrens komme, han som har fått all makt i sin hånd’. (L&p 84:24.) Vi vet ikke når han mottok Det aronske prestedømme, men han fikk det helt åpenbart etter sin dåp, i den alder som var riktig, og før han ble sendt av en som han ikke nevner, for å forkynne og døpe med vann” (The Mortal Messiah, 4 bind [1979–81], 1:384–85).

(Lære og pakter 84:33-44. Frimodighet på grunn av prestedømmets ed og pakt

President Henry B. Eyring talte om den frimodighet prestedømsbærere skulle ha når de inngår prestedømmets ed og pakt:

Bilde
President Henry B. Eyring

“Å leve opp til mulighetene i eden og pakten gir den største av alle Guds gaver – evig liv. Dette er et av formålene med Det melkisedekske prestedømme. Ved å holde paktene når vi mottar prestedømmet og fornye dem i tempelseremonier, blir vi lovet ved en ed av vår himmelske Fader, Elohim, at vi skal motta fylden av hans herlighet og leve slik han lever. Vi vil bli velsignet med å være beseglet til en familie for evig, med løfte om evig forøkelse…

Det er minst to grunner til at dere bør føle trygghet istedenfor motløshet pga. straffene som vil følge av at man enten ikke holder eden og pakten eller velger ikke å ta imot den. Enten dere mottar eden og pakten og finner den for vanskelig, eller dere lar være å prøve, er straffen den samme. Det er derfor ingen tvil om at det beste for dere og for meg er å motta det hellige prestedømme og prøve av hele vårt hjerte å holde dets pakter. Hvis vi velger ikke å prøve, mister vi helt klart muligheten til å oppnå evig liv. Hvis vi prøver og lykkes med Guds hjelp, oppnår vi evig liv.

Det er enda en grunn til å bestemme dere nå for å prøve av hele deres hjerte å kvalifisere dere for denne ed og pakt og ha tro på at dere vil lykkes. Gud lover dere den hjelp og kraft som, hvis dere utøver tro, vil sørge for at dere lykkes.

La meg beskrive noen av velsignelsene dere vil motta når dere går fremad i tro.

For det første, det at dere i det hele tatt har blitt tilbudt eden og pakten viser at Gud har utvalgt dere fordi han kjenner deres styrke og kapasitet. Han har kjent dere siden dere var sammen med ham i åndeverden. Med hans forutkunnskap om deres styrke har han latt dere finne Jesu Kristi sanne kirke og bli tilbudt prestedømmet. Dere kan føle selvtillit fordi dere har bevis på hans tillit til dere.

For det annet, når dere prøver å holde deres pakter, har Frelseren lovet sin personlige hjelp. Han har sagt at når dere går fremad og hedrer prestedømmet: ‘Der vil jeg også være, for jeg vil gå foran dere. Jeg vil være ved deres høyre og ved deres venstre hånd, og min Ånd skal være i deres hjerter og mine engler rundt om dere og støtte dere’ [L&p 84:88]” (“Tro og prestedømmets ed og pakt”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 61–62).