Seminar
Leksjon 18: Lære og pakter 11-12


Leksjon 18

Lære og pakter 11-12

Innledning

Kort tid etter gjengivelsen av Det aronske prestedømme i mai 1829 besøkte to menn profeten Joseph Smith i Harmony, Pennsylvania: Joseph Smiths bror Hyrum og Joseph Knight senior. Begge uttrykte sitt ønske om å tjene Gud og hjelpe til med evangeliets gjengivelse. Lære og pakter 11 inneholder Herrens åpenbaring til Hyrum Smith angående hvordan han kunne grunnfeste Sions sak. Lære og pakter 12 inneholder Herrens åpenbaring til Joseph Knight senior og hvordan han også kunne bidra til å grunnfeste Sions sak.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 11:1-14

Hyrum Smith finner ut hvordan han kan bidra til å grunnfeste Sions sak

Be elevene tenke på en gang de ønsket å slutte seg til eller delta i en verdig aktivitet eller sak, som å planlegge en aktivitet i Kirken, utføre tjeneste for noen i nød, eller delta i en skoleklubb eller organisasjon.

  • Hva måtte dere gjøre for å delta i aktiviteten eller saken? (Elevene kan foreslå ting som å melde seg på, fylle ut skjemaer, snakke med de ansvarlige, eller andre handlinger som viste deres ønske om å delta.)

Be elevene lese kapitteloverskriften i Lære og pakter 11 og 12, og se etter navnene på to personer som ønsket å delta i Herrens verk. Be deretter elevene lese Lære og pakter 11:27 og 12:7 hver for seg og finne ut hvem andre Herren har bedt om å delta i sitt verk.

  • Hvem andre har Herren bedt om å delta i sitt verk? (Alle som ønsker å hjelpe ham.)

For å hjelpe elevene å forstå sammenhengen i Lære og pakter 11, kan du forklare at åpenbaringen i dette kapitlet var rettet til Hyrum Smith, som kom fra Palmyra, New York til Harmony, Pennsylvania, for å snakke med sin bror Joseph. Hyrum var trolig klar over ting som nylig hadde hendt, for eksempel fremgangen med oversettelsen av Mormons bok. Han ønsket å vite hvordan han kunne hjelpe Joseph med Herrens arbeid. Profeten adspurte Herren, og mottok denne åpenbaringen. (For å hjelpe elevene å forstå hvor viktig dette ønsket er i Herrens arbeid, kan du gjerne foreslå at de markerer ordene ønske og ønsker i Lære og pakter 11:3, 8, 10, 14, 17, 21, 27.)

Be elevene lese Lære og pakter 11:5-9 hver for seg. Be halvparten av klassen merke seg velsignelser Herren lovet Hyrum. Be resten av klassen merke seg hva Hyrum ville måtte gjøre for å motta disse velsignelsene. (Når elevene svarer, må du kanskje forklare at “Guds mysterier” [L&p 11:7] er åndelige sannheter som bare kan kjennes ved åpenbaring.)

  • Hvilke sannheter kan vi lære fra Lære og pakter 11:8 om ønsket om å utføre Herrens verk? (Etter hvert som elevene svarer, legg vekt på følgende sannheter: (1) Vi kan motta velsignelser fra Gud i henhold til våre rettferdige ønsker. (2) hvis vi ønsker å gjøre Guds arbeid, vil vi være et redskap til å gjøre mye godt.

Skriv følgende spørsmål på tavlen: Hva kan jeg gjøre for å være “et redskap til å gjøre mye godt” i min generasjon?

Be noen få elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 11:10-14. Be klassen følge med, og se etter rådet Herren ga Hyrum som ville hjelpe ham å utrette mye godt. Når elevene har lest ferdig, kan du be noen få elever skrive det de har funnet under spørsmålet på tavlen. Du kan også gjerne foreslå at elevene kopierer denne listen i notatboken eller skriftstudiedagboken. (De kommer til å legge mer til på listen underveis i leksjonen.)

  • Hva tror du det betyr å sette sin lit til Ånden?

  • Ifølge Lære og pakter 11:12-13, hvordan du kan gjenkjenne Åndens innflytelse? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle identifisere følgende sannheter: (1) Herrens Ånd leder oss til å gjøre godt, til å være ydmyk, og til å dømme rettferdig. (2) Ånden opplyser vårt sinn og fyller vår sjel med glede.)

Mens dere snakker om disse sannhetene, kan du gjerne oppfordre elevene til å repetere Kjenn Skriftene-skriftstedet Lære og pakter 8:2-3. Du kan også gjerne foreslå at elevene skriver denne Kjenn Skriftene-henvisningen i margen ved siden av Lære og pakter 11:12-14.

  • Ifølge Lære og pakter 11:12-13, hva er noen måter Ånden kan påvirke vårt sinn og vårt hjerte?

  • Når har du følt Åndens innflytelse på en av disse måtene? Hvordan fikk denne opplevelsen deg til å “gjøre godt”?

Lære og pakter 11:15-30

Herren befaler Hyrum Smith å forberede seg til sitt kall til å forkynne

Be en elev lese Lære og pakter 11:15-16 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren ville at Hyrum Smith skulle forberede seg til å gjøre. Hjelp elevene å forstå at Hyrum Smith ble befalt å ikke forkynne før han ble kalt til å gjøre det.

  • Hva sier disse versene om hvorfor Hyrum Smith skulle “vent[e] litt til” før han ville bli kalt til å forkynne evangeliet? (Du må kanskje forklare at ordene “inntil du skal få mitt ord, min klippe, min kirke og mitt evangelium” sikter til det faktum at Kirken ennå ikke var organisert, og Mormons bok ennå ikke var publisert.)

Be en elev lese Lære og pakter 11:17-20 høyt mens klassen følger med, og se etter hva Herren sa at Hyrum måtte gjøre for å bli en effektiv forkynner av evangeliet. Du kan gjerne legge elevenes svar til listen på tavlen. Du kan også gjerne be elevene skrive ned svarene sine.

  • Hva tror du det vil si å holde deg til Herren av hele ditt hjerte? (Du må kanskje forklare at i denne sammenhengen betyr ordene holde seg til å være bestemt og urokkelig i å holde fast i noe.)

  • Hvilket uttrykk er gjentatt i Lære og pakter 11:18 og 20? (Du kan også gjerne påpeke at uttrykket “hold mine bud” også finnes i vers 6 og 9.)

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Å holde budene forbereder oss åndelig til å utføre Herrens arbeid.

  • Hvordan vil det å holde budene i dag forberede deg til misjonærtjeneste, ekteskap og tjeneste i Kirken i årene som kommer?

Be en elev lese Lære og pakter 11:21-22 høyt. Be klassen følge med, og se etter noe annet Hyrum måtte gjøre for å hjelpe ham å bli en effektiv forkynner av evangeliet.

  • Hva sa Herren at Hyrum måtte gjøre for å kunne forkynne hans ord til folket? (Du kan gjerne legge studere Skriftene til listen på tavlen.)

  • Hva er forskjellen på å studere Skriftene for å kjenne Guds ord, og bare å lese Skriftene?

  • Hva lovet Herren Hyrum og andre som følger mønsteret i Lære og pakter 11:21-22? (Elevene skulle identifisere følgende prinsipp: De som studerer Herrens ord, vil motta hans Ånd og kraft til å overbevise andre om evangeliets sannhet.)

Lære og pakter 12

Herren gir Joseph Knight råd om hvordan han kan bidra til å grunnfeste Sions sak

Gi elevene navnene på noen berømte personer. Spør om de har hørt om personene du nevner, og be dem kort forklare hvorfor de er så kjente. Spør så om de har hørt om en mann ved navn Joseph Knight sr.

  • Tenk på personer i din menighet eller gren som virker trofast og i det stille. Hvordan bidrar de til å bygge opp Guds rike?

For å hjelpe elevene å lære om Joseph Knight sr. og hans bidrag til evangeliets gjengivelse, kan du be en elev lese høyt kapitteloverskriften til Lære og pakter 12. Forklar at Joseph Knight senior ikke er godt kjent i dag, men han ga profeten Joseph Smith mat og andre forsyninger under det viktige arbeidet med å oversette Mormons bok. Lære og pakter 12 inneholder en åpenbaring som Herren ga Joseph Smith, rettet til Joseph Knight senior i mai 1829. Be en elev lese Lære og pakter 12:6-8 høyt. Be klassen følge med og merke seg de gode egenskapene som de som ønsker å fremme Herrens verk, skulle ha.

  • Ifølge Lære og pakter 12:8, hvilke egenskaper krever Herren av dem som ønsker å fremme hans verk?

  • Hvordan utvikler du disse egenskapene i ditt liv?

Fortell elevene at Joseph Knight sr. konsekvent prøvde å utvikle og praktisere disse gode egenskapene. Han ga timelig og åndelig hjelp til Joseph Smith gjennom hele profetens virke. Mange år etter at Joseph Smith mottak åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 12, skrev han følgende angående Joseph Knights trofasthet:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Joseph Knight senior,… har vært lojal og trofast, rettferdig og eksemplarisk, rettskaffen og snill, uten noensinne å vike hverken til høyre eller til venstre… Han er en rettskaffen mann” (History of the Church, 5:124).

For å oppmuntre elevene til å reflektere over og anvende det de har lært i dag, kan du be noen få elever fortelle hvordan de ville fullføre følgende setning: “For å hjelpe Herren med hans verk, vil jeg…”

Du kan gjerne avslutte med å uttrykke hvordan du ville fullføre denne setningen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 11:2. Guds ord er “skarpere enn et tveegget sverd”

Eldste Orson Pratt i De tolv apostlers quorum beskrev kraften i Guds ord:

Bilde
Eldste Orson Pratt

“Et budskap som er enkelt og sant, når det sendes fra Gud – når det kunngjøres ved guddommelig myndighet av guddommelig inspirerte menn, gjennomtrenger sinnet som et skarpt tveegget sverd, og skjærer i stykker dypt rotfestede fordommer, de jernharde senene av gamle feiltagelser og tradisjoner som er gjort hellige med årene, og gjort populære ved menneskers visdom. Det skiller med usvikelig nøyaktighet mellom sannhet og løgn – mellom Kristi lære og menneskers lærdom. Det knuser med fullkommen letthet ethvert argument som menneskenes lærdom kan mobilisere mot det. Oppfatninger, trosbekjennelser oppfunnet av uinspirerte mennesker og læresetninger utarbeidet ved teologiske fakulteter, forsvinner alle som morgendugg – alle reduseres til ubetydelighet sammenlignet med et budskap som kommer direkte fra himmelen” (“Divine Authority – or was Joseph Smith Sent of God?” Orson Pratt’s Works on the Doctrines of the Gospel [1945], 1:1).

Lære og pakter 11:9. Hva betyr “Tal ikke om annet enn omvendelse til denne generasjon”?

President Joseph Fielding Smith sa:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Når Herren kaller sine tjenere til ikke å forkynne annet enn omvendelse, mener han ikke at de ikke kan forkynne om dåp og formane folket til å adlyde Herrens bud, men han ønsker at alt de sier og gjør, er i den hensikt å bringe folk til omvendelse. Enhver misjonær som ikke gjør dette i sin tjenestegjerning, forsømmer sin plikt” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:57).

Tro mot pakten lærer oss følgende om omvendelse:

Omvendelse er et av evangeliets første prinsipper (se 4. trosartikkel). Det er nødvendig for din lykke i dette livet og i all evighet. Omvendelse er mye mer enn bare å erkjenne at du har gjort noe galt. Det er en forandring i sinn og hjerte som gir deg et nytt syn på Gud, på deg selv og på verden. Det innebærer å vende seg bort fra synd og å be Gud om tilgivelse. Motivet er kjærlighet til Gud og et oppriktig ønske om å adlyde hans bud” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 110).

Lære og pakter 11:25. “Fornekt ikke åpenbaringens ånd”

Bilde
President Joseph Fielding Smith

President Joseph Fielding Smith forklarte at disse rådene til Hyrum Smith også er “gode råd til alle oss i dag. Det finnes noen medlemmer av Kirken som tilsynelatende klager fordi Herren ikke gir åpenbaringer som innlemmes i Lære og pakter, slik han gjorde i begynnelsen, og de spør hvorfor åpenbaring har opphørt i Kirken. Vanligvis er det slik at disse kritikerne ikke trofast holder de bud Herren allerede har gitt, og deres øyne er blinde for den kjensgjerning at åpenbaring og veiledning fra Herren kontinuerlig tildeles Kirken. Ingen som har dømmekraftens ånd, kan unngå å se at Herrens hånd har ledet dette folk fra begynnelsen, og denne veiledning tilkjennegis i dag som i andre tider, til alle som er ydmyke og har en angrende ånd. (Se Jakobs bok 4:8.)” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:57; se også Lære og pakter – elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 26).