Seminar
Leksjon 66: Lære og pakter 60-62


Leksjon 66

Lære og pakter 60-62

Innledning

Den 8. august 1831, forberedte Joseph Smith og flere eldster seg på å forlate Independence, Missouri og vende tilbake til Ohio. Herren ga eldstene instruksjoner med hensyn til å forkynne evangeliet på reisen – instruksjoner som nå er nedtegnet i Lære og pakter 60. På den tredje dagen av reisen møtte gruppen farer på elven Missouri. De neste to dagene, 12. og 13. august, mottok profeten Joseph Smith to åpenbaringer fra Herren. Disse åpenbaringene er nå nedtegnet i Lære og pakter 61 og 62. De inneholder instruksjoner, advarsler, trøst og oppmuntring.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 60

Herren befaler eldstene å forkynne evangeliet på reisen fra Missouri til Ohio

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen: Kan du huske en gang da du nølte med å fortelle andre om din tro eller var uvillig til å bære vitnesbyrd om evangeliet?

Innled leksjonen ved å be elevene grunne på spørsmålet på tavlen. Mens elevene grunner, kan du gjerne dele ditt svar på dette spørsmålet ved å bruke en erfaring fra ditt eget liv.

Forklar at en gruppe eldster hadde reist fra Ohio for å delta i innvielsen av området og tempeltomten i Independence, Missouri. Herren hadde befalt dem å forkynne evangeliet for andre på reisen til Missouri (se L&p 52:9-10). Lære og pakter 60 inneholder Herrens ord til flere av disse eldstene da de forberedte seg til å vende tilbake til Ohio. Be elevene lese Lære og pakter 60:1-2 hver for seg, og se etter grunnen til at Herren ikke hadde behag i noen av disse eldstene.

  • Hvorfor hadde ikke Herren behag i noen av eldstene? (Han sa: “De vil ikke åpne sin munn, men… skjuler… det talent som jeg har gitt dem.” De hadde med andre ord ikke delt sitt vitnesbyrd om evangeliet med noen.)

  • Ifølge Lære og pakter 60:2, hvorfor hadde ikke noen av eldstene delt sitt vitnesbyrd med andre?

Be en elev lese Lære og pakter 60:3 høyt. Be klassen følge med, og identifisere hva som kan skje hvis vi ikke deler vårt vitnesbyrd med andre.

  • Hva kan skje hvis vi ikke deler vårt vitnesbyrd med andre? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men burde identifisere følgende prinsipp: Vi kan miste vårt vitnesbyrd hvis vi ikke deler det med andre.)

  • Hvorfor tror du at vi må dele vårt vitnesbyrd med andre for at vi skal få beholde det? Når har du følt at ditt vitnesbyrd har vokst fordi du har delt det med andre?

Oppfordre elevene til å dele sitt vitnesbyrd med andre når de får anledning til det. Oppsummer resten av Lære og pakter 60 ved å forklare at Herren befalte disse eldstene å forkynne evangeliet på reisen tilbake til Ohio.

Lære og pakter 61

Herren gir rettledning til Joseph Smith og andre eldster på deres reise til Ohio

Be elevene tenke på en gang de var bekymret for sin sikkerhet og følte at Herren beskyttet dem. Forklar at den 11. august 1831, oppdaget profeten Joseph Smith og ti eldster at de var i fare da de reiste med kano i de kraftige strykene på Missouri River. Joseph Smith fortalte at på den tredje dagen av reisen “tilkjennega mange av farene som er så vanlige på elvene i vest seg, og etter at vi hadde slått leir ved elvebredden… så bror [William W.] Phelps i fullt dagslys ødeleggeren i sin mest uhyggelige kraft, fare over vannene. Andre hørte lyden, men så ikke synet” (i History of the Church, 1:203). Før dette synet hadde “noen uoverensstemmelser og vonde følelser utviklet seg blant brødrene” (B. H. Roberts, A Comprehensive History of the Church, 1:262-63). Den kvelden drøftet brødrene sine vanskeligheter, og de fleste av dem var i stand til å tilgi hverandre. Neste morgen ba Joseph Smith, og mottok åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 61.

Be en elev lese Lære og pakter 61:2, 20, 36-37 høyt. Be klassen følge med, og se etter ord og uttrykk som kan ha gitt trøst til disse eldstene.

  • Hvilke ord eller uttrykk fant du som kan ha trøstet disse eldstene? (Når elevene svarer, kan du be dem forklare hvordan ordene og uttrykkene de nevner kan ha virket trøstende.)

Forklar at i denne åpenbaringen, sa Herren at “mange utryddelser” ville finne sted på vannene i de siste dager (se L&p 61:5, 14-19). Herren talte også om sin makt Be en elev lese Lære og pakter 61:1 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren sier om sin makt.

  • Hvordan beskriver Herren sin makt i dette verset? (Etter at elevene har svart, skriver du følgende læresetning på tavlen: Herren har all makt.)

Du kan gjerne påpeke at på grunn av William W. Phelps’ syn av ødeleggeren på vannene har noen antatt at Satan har makt over vannene. Lære og pakter 61:1 bekrefter imidlertid at Herren har all makt – også makt over vannene.

Be en elev lese Lære og pakter 61:6, 10 høyt. Be klassen følge med og se etter uttrykk som kan ha hjulpet eldstene å sette ytterligere pris på Herrens makt. Be elevene fortelle det de finner ut, og fullfør deretter uttalelsen på tavlen slik at den lyder som følger: Herren har all makt, og han er i stand til å bevare oss.

  • Hvilke opplevelser har du hatt som har styrket ditt vitnesbyrd om Herrens makt, og at Herren er i stand til å beskytte oss mot fare?

Du kan gjerne oppsummere resten av Lære og pakter 61 ved å forklare at Herren ga ytterligere instruksjoner for å veilede disse eldstene på reisen tilbake til Ohio.

Lære og pakter 62

Herren roser trofastheten til en gruppe eldster på vei til Independence, Missouri

Skriv følgende spørsmål på tavlen:

Hvilken farge skal jeg ha på skjorten min i dag?

Bør jeg gå i kirken på søndag?

Bør jeg reise på misjon? Hvis ja, når?

Hvis mamma tilbyr seg å lage favorittmåltidet mitt, hva bør jeg velge?

Hvem bør jeg gå på stevnemøter sammen med? Hvor bør vi gå for å spise når vi er på stevnemøtet?

Be elevene overveie hvilke av disse spørsmålene som er mest viktig for Herren.

Forklar at da Herren instruerte eldstene som reiste fra Missouri til Ohio, hjalp han dem å forstå at noen av avgjørelsene de måtte ta, var mer viktig for ham enn andre. Be elevene se etter innsikter i Lære og pakter 62 som kan veilede dem når de skal ta avgjørelser.

Be en elev lese Lære og pakter 62:1-3 høyt. Be klassen følge med, og se etter uttrykk som viser at eldstenes innsats for å forkynne evangeliet var viktig for Herren.

  • Hvilke uttrykk fant dere? Hvordan viser disse uttrykkene hva Herren mente om innsatsen til disse misjonærene?

For å hjelpe elevene å overveie eksempler på ting som er viktig for Herren og ting som ikke er viktig, skriv følgende oversikt på tavlen eller forbered den som et utdelingsark. Ikke ta med opplysningene som står i parentes. Avhengig av elevenes behov, kan du la dem gjøre dette alene eller sammen med partnere. Eller dere kan fullføre aktiviteten som en klasse.

Hva som var viktig for Herren

Hva som ikke var viktig for Herren

L&p 60:5

(At eldstene kom seg fort frem til St. Louis)

(Om eldstene laget eller kjøpte en farkost til å reise i)

L&p 61:21-22

(At eldstene kom seg fort frem og at de fullførte sin misjon)

(Om de reiste på vann eller over land)

L&p 62:5-7

(At eldstene var trofaste, bar sitt vitnesbyrd om evangeliet, og hjalp til med å samle de hellige)

(Om alle eldstene reiste sammen eller to og to, om de red på hest, muldyr eller i vogner)

Når elevene er ferdige med oversikten, stiller du følgende spørsmål:

  • Hvilke forskjeller ser du på det som var viktig for Herren, og det som ikke var viktig?

  • Hvordan kan dette mønsteret veilede deg når du tar avgjørelser?

Forklar at Lære og pakter 62:8 lærer oss et prinsipp som kan veilede oss når vi skal ta avgjørelser. Be elevene lese dette verset stille, og se etter prinsippet. Be dem rapportere det de finner ut. Elevene kan bruke andre ord, men de burde uttrykke følgende prinsipp: Når vi skal ta avgjørelser, må vi stole på vår dømmekraft og Åndens veiledning. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver dette prinsippet med egne ord i Skriftene sine.

  • Hvorfor tror du det er viktig å både stole på vår dømmekraft og på Åndens veiledning når vi skal ta avgjørelser?

  • Når har du tatt en avgjørelse basert på din egen dømmekraft, i tillegg til Åndens veiledning? Hvordan ble du velsignet for å gjøre det?

Bær vitnesbyrd om de sannheter dere har drøftet i denne leksjonen. Be elevene grunne på hvordan de kan handle ifølge de sannheter de har lært fra Lære og pakter 60-62. Du kan gjerne be en eller to elever fortelle om hvordan de har tenkt å handle ifølge en av disse sannhetene.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 61:5-19. Hvordan er vannene forbannet?

Herrens ord i Lære og pakter 61:5-19 forbyr ikke siste-dagers-hellige å reise på eller svømme i vannet. Da Herren beskrev forbannelsen over vannene i de siste dager, kan han ha henvist til skriftsteder i Johannes’ åpenbaring, der apostelen Johannes beskrev den ødeleggelsen som vil finne sted i vannene før Jesu Kristi annet komme (se Johannes’ åpenbaring 8:8-11; 16:2-6). I Lære og pakter 61, henviser Herren spesielt til farene på “disse vann”, som betyr Missouri River (se L&p 61:5, 18). President Joseph Fielding Smith forklarte noen av skadene som har blitt forårsaket av Missouri River:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“I forbindelse med farvannene Missouri-Mississippi, har vi år etter år sett store ødeleggelser på dem, og fra dem. Millioner på millioner av dollar går tapt nesten hvert år når denne store elven går over sine bredder. Mange har mistet livet når flommen feier over landet, og selv på denne tilsynelatende rolige eller trege elven kan det oppstå stormer som bringer ødeleggelse. Sannelig har Herrens ord vært, og er ved å bli oppfylt når det gjelder disse farvann” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:224).

Lære og pakter 62 Historisk bakgrunn

Da Joseph Smith og andre reiste østover til Ohio, traff de fire eldster som var på vei vestover til Independence, Missouri. En av disse eldstene, John Murdock, hadde blitt syk mens han forkynte evangeliet på reisen fra Ohio. John og hans ledsager, Hyrum Smith, var innlosjert i Chariton, Missouri, mens de ventet på at Johns sykdom skulle gå over. Der møtte de to andre eldster, David Whitmer og Harvey Whitlock, som også hadde vært trofaste mot budet om å forkynne evangeliet på vei til Missouri. Etter at disse fire eldstene møtte Joseph Smith i Chariton og mottok Herrens instruksjoner som nedtegnet i Lære og pakter 62, kjøpte de en hest sammen, noe som gjorde at John Murdock kunne få en lettere reise til Sion.