Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 29:31-50; 30–35 (Enhet 8)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 29:31–50; 30–35 (Enhet 8)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 29:31-50; 30-35 (enhet 8), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 29:31-50)

Da elevene lærte om frelsesplanen i Lære og pakter 29, oppdaget de at alle Guds bud er åndelige og at Gud har gitt oss handlefrihetens gave for å foreta valg og oppleve konsekvensene av disse valgene. Da elevene overveide hvordan Adams fall bragte åndelig død, lærte de at Jesus Kristus ved forsoningen tilbyr tilgivelse og evig liv til alle dem som utøver tro på ham og omvender seg fra sine synder.

Dag 2 (Lære og pakter 30-32)

I denne leksjonen leste elevene de råd og løfter Herren ga til seks menn han kalte til å forkynne evangeliet. Leksjonen understreket at vi skulle tjene Herren av hele vår sjel, og da vil han være med oss. Elevene lærte også at ved vår trofasthet kan våre familiemedlemmer bli velsignet med tro på og kunnskap om sannheten.

Dag 3 (Lære og pakter 33-34)

Elevene studerte Herrens ord til to misjonærer, Ezra Thayre og Northrop Sweet. Elevene fant ut at hvis vi åpner vår munn for å forkynne evangeliet, vil Herren inspirere oss med hva vi skal si. Gjennom Herrens ord til Orson Pratt lærte elevene at de som forkynner evangeliet flittig og på riktig måte, vil gjøre det i kraft av Den hellige ånd.

Dag 4 (Lære og pakter 35)

Elevene leste om Sidney Rigdons omvendelse til evangeliet og studerte Herrens ord til ham. De lærte at Herren kjenner oss og har et arbeid for hver enkelt av oss å utføre, og at Gud kaller på dem som er svake, til å utføre hans verk ved hans Ånds kraft. Elevene oppdaget også at når vi holder budene og overholder våre pakter, vil Herren hjelpe oss å utføre hans verk.

Innledning

Denne leksjonen fokuserer spesielt på Herrens råd til David og Peter Whitmer etter en konferanse i Kirken i september 1830. Under konferansen avslørte Herren åpenbaringene fra Hiram Page som falske. I Lære og pakter 30 refset Herren David Whitmer for hans tro på steinen, og kalte Peter Whitmer til å ledsage Oliver Cowdery på hans misjon.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 30:1-4

David Whitmer refses for å ha latt seg overtale av mennesker

Be elevene hver for seg overveie følgende situasjoner:

  1. En ung mann har hørt på musikk som ikke oppfyller normene som er forklart i Til styrke for ungdom. Selv om han liker å høre på denne musikken, begynner han å innse at budskapene i den får ham til å miste Ånden og trekke seg bort fra sin familie, sine venner og Kirken.

  2. Etter en rekke stevnemøter med en ung mann begynner en ung kvinne å forstå, ved tilskyndelser fra Den hellige ånd, at den unge mannen sakte, men sikkert har forsøkt å overtale henne til å bryte kyskhetsloven.

Still så elevene følgende spørsmål:

  • Hvordan kan vi, i likhet med personene i disse situasjonene, forstå når vi blir bedratt?

Forklar at Lære og pakter 30 inneholder sannheter som kan hjelpe oss å forberede oss til å motta og følge advarsler fra Ånden, og hjelpe oss å unngå å bli bedratt. Be elevene se etter disse sannhetene mens de studerer dette kapitlet i dag.

For å hjelpe elevene å forstå sammenhengen i Lære og pakter 30, kan du be dem tenke på det de har lært om David Whitmer så langt i sitt studium av Lære og pakter og Kirkens historie. (Han var et av de tre vitnene om Mormons bok, og hadde hjulpet til med forsyninger under oversettelsen av Mormons bok.)

Fortell elevene at David Whitmers svoger var Hiram Page. Du kan gjerne spørre elevene hva de husker om Hiram Page fra sitt studium av Lære og pakter 28. (Han var et av de åtte vitnene om Mormons bok, og hadde funnet en stein som han hevdet at han kunne motta åpenbaring gjennom.) Forklar at da Hiram Page fortalte om sin falske seersten og åpenbaringer som kom fra den, begynte Oliver Cowdery, brødrene Whitmer og andre i Fayette-området å tro på Hirams påstander.

  • Hvorfor kan det ha vært lett for David Whitmer å bli overbevist av Hiram Page?

La elevene granske Lære og pakter 30:1-2, og besvare følgende spørsmål:

  • Hva sa Herren David Whitmer hadde gjort som kan ha gjort ham utsatt for å bli bedratt?

  • Hva sa Herren at David ikke hadde gjort?

Be elevene foreslå prinsipper vi kan lære av Lære og pakter 30:1-2. De kan foreslå noe av eller alt det følgende:

Istedenfor å frykte mennesker, skulle vi stole på at Herren vil gi oss styrke.

Vi skulle være mer opptatt av det som hører Gud til, enn av det som hører jorden til.

Vi skulle følge Ånden og rådene fra Kirkens ledere istedenfor å bli overtalt av dem som Herren ikke har kalt.

Still følgende spørsmål:

  • Hva tror du det vil si å være mer opptatt av det som hører jorden til enn det som hører Herren til? Hvordan kan vi bli fristet til å gjøre dette?

  • Hvordan kan det å fokusere mer på verdslige ting enn på det som hører Herren til, gjøre oss mer utsatt for bedrag?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Joseph Fielding Smith:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Det virker litt rart at så snart etter den fantastiske tilkjennegivelsen som [David Whitmer] hadde mottatt, og andre ganger hadde vært vitne til store utgytelser av Ånden, at han kunne glemme, men menneskenaturen er slik at vi alle trenger konstante påminnelser om vårt ansvar, ellers er vi tilbøyelige til å henfalle til en viss grad av likegyldighet. Behovet for konstant bønn og konsentrasjon om det som hører riket til, og oppriktig oppmerksomhet til vår plikt, er tydelig for de fleste av oss, for at vi ikke skal snuble. Hvor ofte har ikke Herren måttet advare sitt folk mot kjødets svakheter!” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:146).

  • Hva sier president Smith at vi må gjøre for å unngå å glemme vårt åndelige ansvar slik David Whitmer gjorde?

Du kan gjerne bruke denne anledningen til å minne elevene på behovet for å studere Skriftene daglig – ikke bare for gjøre oppgavene sine, men for å hjelpe dem å lære evangeliet, utvikle et vitnesbyrd om evangeliet og høre Herrens røst. Du kan også gjerne be elevene fortelle hva som har hjulpet dem å studere Skriftene på en meningsfylt måte.

Be en elev lese Lære og pakter 30:3-4 høyt. Be klassen følge med, og finne Herrens instruksjoner til David Whitmer.

  • Hvordan kunne det hjelpe David Whitmer å tenke på det Herren åpenbarte for ham, etter at han hadde blitt bedratt av Hiram Page?

Be elevene overveie om det finnes situasjoner i livet hvor de kanskje stoler eller fokuserer mer på “det som hører jorden til”, enn på det som er av Gud, og hvordan dette kan gjøre dem utsatt for bedrag. Be dem finne ut hva de vil gjøre for å sette større lit til Herren i slike situasjoner.

Lære og pakter 30:5-8

Peter Whitmer blir kalt til å bli med Oliver Cowdery på en misjon til lamanittene

Vis en tung gjenstand eller en pose fylt med tunge gjenstander. Be en elev komme frem foran klassen og holde gjenstanden foran seg. Mens eleven holder gjenstanden, kan du be de andre elevene lese Lære og pakter 30:5 hver for seg, og merke seg hva Herren kalte Peter Whitmer til å gjøre. Be klassen fortelle hva de finner ut.

  • Hvem skulle være presiderende leder på Peter Whitmers misjon til lamanittene?

Be en annen elev hjelpe eleven som holder den tunge gjenstanden eller posen. Be den første eleven beskrive forskjellen han eller hun føler etter å ha fått en annens støtte. Forklar at Lære og pakter 30:5-7 inneholder Herrens råd til Peter Whitmer om hvordan han skulle støtte og oppholde Oliver Cowdery i hans lederstilling. Be elevene granske disse versene, og finne bestemte ord eller uttrykk som beskriver hvordan Peter skulle oppholde Oliver.

  • Hvilke ord eller uttrykk brukte Herren til å undervise Peter om hvordan han skulle støtte og oppholde Oliver? (Se vers 6. Peter skulle lide sammen med Oliver i alle hans lidelser, be for Oliver og anerkjenne Olivers myndighet.)

  • Hva tror du det innebærer at han skulle “lid[e] sammen med ham i alle hans lidelser” (L&p 30:6)?

  • Hva kan vi lære av Herrens råd til Peter som også gjelder oss?

Én sannhet elevene kan uttrykke, er at vi skal oppholde og støtte dem Herren har kalt til å lede hans verk. Be en elev skrive dette prinsippet på tavlen.

Be elevene forklare hvordan de kan anvende dette prinsippet i sitt liv, kanskje til å støtte sine ledere i menigheten eller grenen. Oppfordre dem til å bære vitnesbyrd om de velsignelser som kommer ved å støtte dem som Herren har kalt. Oppfordre dem til å fortsette å etterleve dette prinsippet.

Neste enhet (Lære og pakter 36-40)

Spør elevene om de noen gang har blitt bedt om å adlyde et bud, uten at de helt forsto hvorfor. Hva om du blir lovet velsignelser basert på lydighet, og så ikke holder budene? I neste enhet skal elevene lære om medlemmer av Kirken som befant seg i denne situasjonen, og hva Herren underviste dem.