Seminar
Leksjon 78: Lære og pakter 76:1-19


Leksjon 78

Lære og pakter 76:1-19

Innledning

Den 16. februar 1832, arbeidet Joseph Smith og Sidney Rigdon med inspirerte revisjoner av Bibelen (noen ganger kalt Joseph Smiths oversettelse). Mens de oversatte og grunnet på betydningen av Johannes 5:29, fikk de se et syn, som er nedtegnet i Lære og pakter 76. I løpet av dette synet, viste Frelseren en rekke konkrete syn til Joseph Smith og Sidney Rigdon, som bekreftet at Jesus Kristus lever og er guddommelig, lærte oss om Satans fall og fortapelsens sønner, og beskrev de tre herlighetsrikene og hvem som vil arve hvert rike. President Wilford Woodruff sa, “Jeg vil bare vise til ‘Synet’ [i kapittel 76], en åpenbaring som gir mer lys, mer sannhet og flere prinsipper enn noen åpenbaring i noen annen bok vi noen gang har lest. Det klargjør for oss vår nåværende tilstand, hvor vi kom fra, hvorfor vi er her og hvor vi går hen. Gjennom denne åpenbaringen kan alle vite hvordan deres fremtid og situasjon vil bli” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff [2004], 120–21).

Lære og pakter 76 vil bli undervist over fire leksjoner. Denne første leksjonen gir en kort oversikt over synet, Herrens lovede velsignelser til de trofaste, og hva Joseph Smith og Sidney Rigdon gjorde som førte til at de mottok synet.

Undervisningsforslag

Oversikt over Lære og pakter 76

Be elevene nevne noen få steder de kunne tenke seg å dra på ferie. (Skriv svarene deres på tavlen.) Sett en sirkel rundt ett av stedene som står skrevet på tavlen. Be elevene skrive ned en beskrivelse av den veien de ville måtte reise for å komme til det valgte bestemmelsesstedet. Etter ett minutt eller to, ber du elevene fortelle hva de har skrevet. Velg deretter et av stedene som står på tavlen og som er langt borte fra det første bestemmelsesstedet, og still følgende spørsmål:

  • Hvis du følger den veien du beskrev til det første bestemmelsesstedet, vil den føre deg til det andre?

  • Hvordan påvirker valget av bestemmelsessted den veien du må ta for å komme dit?

Forklar at i februar 1832 fikk profeten Joseph Smith og Sidney Rigdon se et syn som åpenbarte de mulige evige bestemmelsesstedene for menneskeheten. Dette synet, som er nedtegnet i Lære og pakter 76, beskriver de tre herlighetsgradene (eller riker) og graden av åndelig utvikling for dem som vil arve dem. Be elevene identifisere valg som fører til evig liv i Det celestiale rike mens de studerer dette synet over de neste fire leksjonene. Be dem i tillegg om å grunne på om de valg de gjør nå vil føre dem til det evige bestemmelsesstedet som vil gi dem størst glede.

For å gi et kort overblikk over innholdet i Lære og pakter 76, gi elevene en kopi av tilhørende diagram. (Du kan gjerne lage kopien så liten at elevene kan legge den inn i Skriftene sine og henvise til den når de studerer kapittel 76.) Forklar at diagrammet viser hva Joseph og Sidney så og lærte om i det synet de hadde.

Bilde
herlighetsriker

Lære og pakter 76:1-10

Herren lover velsignelser til dem som er trofaste mot ham

Be en elev lese Lære og pakter 76:1-5 høyt. Be klassen følge med, og se etter ord og uttrykk som beskriver Jesu Kristi egenskaper.

  • Hvilke av Jesu Kristi egenskaper som nevnes i disse versene er viktig for deg? Hvorfor?

Rett elevenes oppmerksomhet mot Frelserens egenskaper som er beskrevet i Lære og pakter 76:5.

  • Ifølge vers 5, hva må vi gjøre for å oppleve Frelserens barmhjertighet og nåde? (Vi må frykte ham. Forklar at i denne sammenheng vil det å frykte Herren si å ære, respektere og elske ham.)

  • Hva vi må gjøre for å motta Herrens heder? Hva tror du det vil si å tjene Herren i “rettferdighet og sannhet inntil enden”?

Be elevene lese Lære og pakter 76:6-9 hver for seg, og se etter de velsignelser Herren lover til dem som ærer og tjener ham.

  • Ifølge disse versene, hvilke velsignelser får dem som ærer og tjener Herren? (Du kan gjerne minne elevene på at ordet hemmeligheter i vers 7 viser til åndelige sannheter som bare kan kjennes ved åpenbaring.)

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis vi ærer Herren og tjener ham inntil enden, vil han hedre oss ved å…

Be elevene fullføre prinsippet på tavlen. De burde identifisere følgende: Hvis vi ærer Herren og tjener ham inntil enden, vil han hedre oss ved å åpenbare sannhet til oss.

For å hjelpe elevene å forstå hvordan Herren kan åpenbare sannhet til oss, vis frem en lyspære (eller lommelykt) og spør hvordan den kan lignes med Åndens innflytelse. Etter at elevene har svart, be en elev lese Lære og pakter 76:10 høyt. Be klassen følge med, og se etter ytterligere innsikt for hvordan en lyspære (eller lommelykt) kan lignes med Åndens innflytelse.

  • Hvordan ligner Åndens innflytelse på en lyskilde, for eksempel en lyspære? (Elevenes svar bør gjenspeile følgende sannhet: Herren opplyser oss ved Ånden.)

  • Hva betyr å opplyse? (Å gi kunnskap eller åndelig innsikt som øker vår forståelse eller hjelper oss å gjenkjenne sannhet.)

  • Når har du opplevd å bli opplyst ved Ånden? (Når elevene har svart, kan du gjerne fortelle om en erfaring du selv har hatt.)

Lære og pakter 76:11-19

Joseph Smith og Sidney Rigdon beskriver omstendighetene som førte til synet deres

Be en elev lese Lære og pakter 76:11-14 høyt. Be klassen følge med, og se etter en oppfyllelse av løftene som en nevnt i vers 5-10.

  • På hvilke måter var Joseph Smith og Sidney Rigdons opplevelse en oppfyllelse av løftene som er nevnt i vers 5-10?

Be elevene om å tenke på tilfeller da de har lest Skriftene og ikke forstått hva de leste.

  • Hva har du gjort for å bedre forstå Skriftene?

Forklar at det Joseph Smith og Sidney Rigdon gjorde før de ble vist dette synet, kan lære oss hvordan vi bedre kan forstå Skriftene og innby Den hellige ånd til å åpenbare sannhet for oss.

La elevene arbeide sammen to og to. Be en elev i hver par lese kapittelinnledningen til Lære og pakter 76 for seg selv. Be den andre eleven i hvert par lese Lære og pakter 76:15-19 for seg selv. Be elevene se etter hva Joseph Smith og Sidney Rigdon hadde gjort eller gjorde som forberedte dem til å få forståelse av Skriftene ved åpenbaring. (For å hjelpe elevene å forstå kapitteloverskriften bedre, må du kanskje forklare at ordet forskjellige betyr andre. Du kan også gjerne forklare at på Joseph Smiths tid, mente de fleste som trodde på Bibelen at etter den endelige dom ville alle mennesker enten komme til himmelen eller helvete.) Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å lese, ber du dem fortelle partneren sin hva de har funnet ut. Still så elevene følgende spørsmål:

  • Hva var det Joseph Smith og Sidney Rigdon gjorde som førte til at de fikk denne åpenbaringen? (De studerte og mediterte over Johannes 5:29.)

  • Hva vil det si å meditere over Skriftene? (Svarene kan innbefatte å grunne eller tenke over hva du leser, stille spørsmål ved det du leser, og se sammenhengen mellom det du lærer og det du allerede vet.)

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Joseph Smith og Sidney Rigdons eksempel? (Elevene kan nevne en rekke prinsipper, men sørg for å understreke følgende prinsipp: Når vi med bønnens hjelp studerer og grunner på Skriftene, forbereder vi oss på å få kunnskap fra Herren gjennom Den hellige ånd.)

For å hjelpe elevene å bedre forstå hvordan de med bønnens hjelp kan studere og grunne på Skriftene, be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter handlinger som har sammenheng med å bønnfylt studere og grunne på Skriftene. (Du kan gjerne gi elevene en kopi av denne uttalelsen slik at de kan følge med.)

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Når jeg sier ‘studere’, mener jeg mer enn å lese… Iblant kan du lese noen få vers, stoppe opp for å grunne over dem, lese dem grundig enda en gang, og mens du tenker over hva de betyr, be om forståelse, stille spørsmål i ditt sinn, vente på åndelige inntrykk og skrive ned inntrykkene og innsikten du får, så du kan huske dem og lære mer. Når du studerer på denne måten, vil du kanskje ikke lese så mange kapitler eller vers på en halvtime, men du vil åpne ditt hjerte for Guds ord, og han vil tale til deg” (“Når du en gang omvender deg”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 11.

  • Hvilke handlinger satte eldste Christofferson i sammenheng med det å bønnfylt studere og grunne på Skriftene?

  • I tillegg til eldste D. Todd Christofferson forslag, hva annet har du gjort for å bønnfylt studere og grunne på Skriftene? (Skriv elevenes svar på tavlen.)

  • Hva har du opplevd som et resultat av å bønnfylt studere og grunne på Skriftene?

Oppfordre elevene til å utøve de handlinger som har vært drøftet i dag i sitt personlige studium av Skriftene. Overvei å dele ditt vitnesbyrd om å bønnfylt studere og grunne på Skriftene.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Oversikt over Lære og pakter 76. Velg riktig vei for ønsket bestemmelsessted

Følgende historie, gjenfortalt av eldste Sterling W. Sill i De sytti, viser betydningen av å velge den vei som vil føre oss til det evige bestemmelsesstedet vi ønsker oss aller mest:

Bilde
Eldste Sterling W. Sill

“Vi kan lære mange viktige lekser av historien med tittelen ‘På feil buss’, som ble fortalt for mange år siden av Dr. Harry Emerson Fosdick. Den handler om en mann [i USA] som gikk på en buss i den hensikt å reise til Detroit. Men da han kom frem etter en lang reise, befant han seg i Kansas City. Først ville han ikke tro det. Da han spurte etter [veibeskrivelsen til] Woodward Avenue og fikk fortalt at det ikke fantes noen Woodward Avenue, ble han sint – han visste at den var der. Det gikk en tid før han innså at han til tross for sine gode hensikter og sitt oppriktige ønske, slett ikke var i Detroit, men i Kansas City. Alt var i orden bortsett fra én liten detalj. Han hadde bare tatt feil buss.

Er det ikke interessant at så mange ankommer et eller annet sted i livet hvor de aldri hadde tenkt å komme. Vi velger oss mål for ære, suksess og lykke, og så går vi av og til på de bussene som fører til steder som er belastet med vanære, fiasko og ubehagelighet. En av hovedhensiktene med vår jordiske tilværelse er å forberede oss for det livet som kommer. Og vårt mulige mål har blitt delt opp i tre store under-inndelinger, som Paulus sammenligner i ønskelighet med lyset fra solen, månen og stjernene…

Så vi vender tilbake til denne enestående tanken som er en av de viktigste i hele verden, for det første at vi vet hvor vi ønsker å dra, og for det andre at vi går på den bussen som vil føre oss dit” (“On the Wrong Bus”, New Era, juli 1983, 4, 6.)

Lære og pakter 76:11-12. “Ved Åndens kraft ble våre øyne åpnet”

Joseph Smith og Sidney Rigdon sa at mens de oversatte Johannes 5:29 var de “i Ånden” (L&p 76:11) og “ved Åndens kraft” (L&p 76:12) ble deres øyne åpnet. I denne sammenhengen, viser disse uttrykkene til en midlertidig fysisk og åndelig tilstand som kalles forklarelse. Forklarelse er definert som: “En tilstand de personer befinner seg i som midlertidig har forandret sitt utseende og sin natur - de er med andre ord blitt løftet opp på et høyere åndelig plan - så de kan tåle himmelske skapningers nærvær og herlighet” (Veiledning til Skriftene, “Forklarelse” scriptures.lds.org).

Lære og pakter 76:19. Studere og grunne på Skriftene

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap underviste om forskjellen mellom å studere og grunne, og om sammenhengen mellom det å grunne og å motta åpenbaring:

Bilde
President Henry B. Eyring

“Å lese, studere og grunne er ikke det samme. Vi leser ordene og får mange ideer. Vi studerer og finner kanskje mønstre og sammenhenger i Skriftene. Men når vi grunner, søker vi åpenbaring ved Ånden. Det å grunne er for meg den ettertanke og bønn som foregår etter at jeg har lest og studert Skriftene omhyggelig” (“Tjen med Ånden”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 60).

Eldste Marvin J. Ashton i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Marvin J. Ashton

“Ved å tenke over og overveie, gir vi Ånden anledning til å påvirke og lede. (“Der er mange gaver”, Lys over Norge, jan. 1988, 17).

Lære og pakter 76. “Synet”

Under Joseph Smiths ledelse, ble en poetisk versjon av Lære og pakter 76, vanligvis kalt “Synet”, skrevet. Diktet ble trykt 1. februar 1843, i Times and Seasons, Kirkens avis som ble utgitt i Nauvoo, Illinois, fra november 1839 til februar 1846 (se Times and Seasons, 1. feb. 1843, 82-85). Tabellen nedenfor viser deler av Lære og pakter 76, med tilhørende strofer fra diktet, samt innsikt som vi kan få fra begge.

Lære og pakter 76

Poetisk gjengivelse

Innsikt

Vers 24

“At ved ham og gjennom ham og av ham blir og ble verdener skapt, og deres innbyggere er født sønner og døtre av Gud.”

Strofe 19-20

“19. Og jeg hørte en mektig røst, som bar himmelsk bud,

han er Frelseren, den enbårne sønn av Gud –

ved ham, av ham og gjennom ham ble alle verdener skapt,

ja, alt liv i himlene så vid,

20. hvis innbyggere, også, fra den første til den siste,

blir frelst ved den selvsamme Frelseren vår;

og, selvfølgelig, alle er fødte sønner og døtre av Gud,

ved de samme sannheter og de samme krefter.”

Jesus Kristus er Frelseren ikke bare for denne verdens innbyggere, men også for innbyggere i alle verdener skapt av ham.

Vers 72-73

“Se, disse er de som døde uten loven;

og også dem som er menneskers ånder som ble holdt i varetekt og som Sønnen besøkte og forkynte evangeliet for, så de kunne dømmes som mennesker i kjødet.”

Strofe 54-55

“54. Se, disse er de som døde uten lov;

Tidenes hedninger som ei hadde håp,

og de som dvelte i skygge og død,

åndene i varetekt, ble av lyset bragt frem.

55. Til ånder i varetekt, Frelseren en gang forkynte,

og underviste dem evangeliet, med krefter fornyet;

og så ble de levende døpt for sine døde,

så de kan bli dømt som levende i kjødet.”

I motsetning til Alvin Smith, som ville ha mottatt evangeliet hvis han hadde fått muligheten til det før han døde (se L&p 137), finnes det mange som ville ha forkastet evangeliet om de hadde mottatt det i jordelivet. Men på grunn av Guds store barmhjertighet, vil disse menneskene få mulighet til å høre og akseptere evangeliet i åndenes fengsel, og bli dømt som om de var i kjødet.

Vers 74-77

“De som ikke mottok Jesu vitnesbyrd mens de var i kjødet, men mottok det senere.

Disse er de som er jordens hederlige mennesker som ble forblindet ved menneskers list.

Disse er de som mottar av hans herlighet, men ikke av hans fylde.

Disse er de som mottar av Sønnens nærvær, men ikke av Faderens fylde.”

Vers 56-57

“56. Disse er de som er jordens hederlige menn;

som ble blindet og ført bak lyset av sluhetens menn.

De mottok ikke sannheten om Frelserens først;

men gjorde det, da de i varetekt fikk høre det av enda en røst.

57. Ei tapper mot sannheten, de kronen ei fikk,

men er av den herlighet månen lignes med;

det er de som kommer i Kristi nærhet,

men ei får Faderens fylde, som på sin trone er.”

Det er mange hederlige mennesker som forkaster evangeliet i dette liv, men som senere omvender seg og mottar det når de blir undervist i åndeverdenen. De vil få en terrestrial herlighet, som sammenlignes med månens glans. De vil være i Jesu Kristi nærvær, men de vil ikke motta av Faderens fylde.