Seminar
Leksjon 35: Lære og pakter 29:1-29


Leksjon 35

Lære og pakter 29:1-29

Innledning

Kort tid før en konferanse i Kirken som ble holdt 26. september 1830, mottok profeten Joseph Smith en åpenbaring mens seks eldster var tilstede. I denne åpenbaringen lærte disse eldstene om innsamlingen av Frelserens utvalgte før hans annet komme.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 29:1-13

Herren vitner om sin forsoning og sitt ønske om å samle sitt folk

Før leksjonen skriver du følgende på tavlen: “Oppløft deres hjerter og være glade” (L&p 29:5).

  • Hvorfor er det av og til vanskelig å følge dette rådet? Hva er noen måter du har funnet for å følge dette rådet?

Forklar at Lære og pakter 29:1-3 inneholder Frelserens ord som kan hjelpe oss å oppløfte vårt hjerte og være glade.

Bilde
Kristus og barna

Vis bildet Kristus og barna (Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 47; se også LDS.org) og, om mulig, et bilde av en høne som samler kyllingene sine. Spør om noen kan beskrive hvordan og hvorfor en høne samler kyllingene sine. (Hvis elevene ikke vet det, kan du forklare at når en høne aner fare, kaller hun på kyllingene sine. Når de kommer til henne, samler hun dem under vingene sine for å beskytte dem.) Be en elev lese Lære og pakter 29:2 høyt.

  • Hvordan er Frelseren som en høne som samler og beskytter kyllingene sine?

  • Hva må kyllingene gjøre for å bli trygt innsamlet og beskyttet under morens vinger? (Forklar om nødvendig at kyllingene må gjøre en innsats for å gå til sin mor.)

Skriv følgende på tavlen: Jesus Kristus vil samle oss når vi…

  • Hva sier Lære og pakter 29:2 om hva vi må gjøre for å bli innsamlet av Frelseren? (Bruk elevenes svar til å fullføre prinsippet på tavlen: Jesus Kristus vil samle oss når vi lytter til hans røst, ydmyker oss og påkaller ham i bønn.)

Forklar at fra begynnelsen av har profeter profetert om Israels innsamling. Israels hus – Herrens paktsfolk – vil bli samlet i de siste dager før Kristi komme (se 10. trosartikkel). Herren samler sitt folk når de utøver tro på ham og holder hans bud.

For å hjelpe elevene å forstå og føle sannheten og betydningen av dette prinsippet, kan dere snakke om følgende spørsmål:

  • På hvilke måter kan vi høre Frelserens røst? (Svarene kan omfatte at vi kan høre hans røst gjennom Skriftene, læresetninger fra levende profeter og apostler, og inspirasjon fra Den hellige ånd.)

  • Hvordan er det å lytte til Frelserens røst forskjellig fra bare å høre hans røst?

  • Hvorfor tror du vi må være ydmyke for å bli innsamlet av Frelseren?

Be elevene tenke på tilfeller da de har følt seg nær Frelseren ved å studere Skriftene, følge levende profeters ord eller be til vår himmelske Fader. Gi noen elever anledning til å fortelle om disse erfaringene, og minn dem om at noen erfaringer er for hellige eller personlige til å dele.

Henvis til skriftstedet du skrev på tavlen før leksjonen.

  • Hvordan kan tanken på å bli samlet inn av Frelseren hjelpe deg å oppløfte ditt hjerte og være glad?

Be en elev lese Lære og pakter 29:1, 3. Be klassen følge med, og finne en grunn til å oppløfte vårt hjerte og være glade. Be så elevene nevne et prinsipp fra disse versene som forklarer hvorfor vi kan oppløfte vårt hjerte og være glade.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen av dem fortelle hvilket prinsipp de fant. (Svarene bør gjenspeile følgende prinsipp: Fordi Frelseren har sonet for våre synder, kan vi oppløfte vårt hjerte og være glade.)

  • Hvordan har ditt vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning gjort deg lykkelig? (Når elevene har svart på dette spørsmålet, kan du også gi ditt svar.)

Forklar at én måte Frelseren samler mennesker på er ved vår innsats for å dele evangeliet med andre. I åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 29, talte han gjennom Joseph Smith til seks eldster og befalte dem å forkynne hans evangelium.

Be elevene lese Lære og pakter 29:4-6 hver for seg. Be dem se etter ord og setninger som angår misjonærarbeid. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hvilke ord og setninger fant du? Hva lærer disse ordene eller setningene oss om opplevelsen av å dele evangeliet med andre?

Be en elev lese Lære og pakter 29:7-8 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Frelserens forklaring på hva disse seks eldstene ble kalt til å gjøre, og hvorfor.

  • Hva kalte Frelseren disse eldstene til å gjøre? (“Til å gjennomføre innsamlingen av [hans] utvalgte.”) Hvordan beskrev Frelseren sine utvalgte? (De som hører hans røst og ikke forherder sitt hjerte.)

  • Hvordan bidrar misjonærer til å gjennomføre innsamlingen av de utvalgte?

Forklar at da denne åpenbaringen ble gitt, var Kirkens medlemstall lite. De hellige kunne “samles til ett sted” (L&p 29:8). Men etter hvert som Kirken vokste, befalte Herren de hellige å samles på forskjellige steder. I dag samles vi i Sions staver der vi bor.

  • Hvor samles vi i dag? (Svarene kan omfatte boliger, møtehus og templer.)

Gi et sammendrag av Lære og pakter 29:9-13 ved å forklare at i disse versene erklærte Frelseren at han vil komme tilbake til jorden med kraft og herlighet. De hærskarer som skal komme sammen med Frelseren i herlighet ved hans annet komme, vil være trofaste hellige som har levd i alle perioder av jordens historie. De rettferdige døde vil oppstå, og de ugudelige vil bli tilintetgjort. Jesus Kristus vil “bo i rettferdighet hos menneskene på jorden i tusen år” (L&p 29:11).

Lære og pakter 29:14-21

Jesus beskriver noen av tegnene som vil komme forut for hans annet komme

Forklar at Israels innsamling er en del av vår forberedelse til Frelserens gjenkomst. Herren har åpenbart andre tegn som vil finne sted før hans annet komme. Be elevene lese Lære og pakter 29:14-21 hver for seg, og se etter tegn som vil finne sted før det annet komme. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse tegnene i Skriftene sine eller skriver dem i notatboken eller skriftstudiedagboken.

Før elevene leser disse versene, kan du understreke at vi ikke vet hvordan eller når disse profetiene vil bli oppfylt.

Når elevene har fått tid til å studere disse versene, kan du forklare at selv om disse tegnene vil komme på grunn av ugudelighet, vil de påvirke alle mennesker på jorden, også de rettferdige. Du kan gjerne lese følgende uttalelse av profeten Joseph Smith:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Angående Menneskesønnens komme… [er det] en uriktig oppfatning at de hellige vil unnslippe straffedommer mens de ugudelige skal lide, for alt kjød er underkastet lidelser, og ‘de hellige skal også bare så vidt unnslippe’ [se L&p 63:34]. Men mange av de hellige vil unnslippe, for de rettferdige skal leve ved tro [se Habakkuk 2:4]. Til tross for dette vil mange av de rettferdige bli offer for sykdom, pest, osv. på grunn av kjødets svakhet, men likevel bli frelst i Guds rike” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 249).

  • Hvorfor ønsker du å være innsamlet som en av Frelserens utvalgte når disse tingene skjer?

Forklar at hvis vi har tro på Jesus Kristus og følger ham, kan vi alltid føle fred, selv i tider som de som er beskrevet i denne åpenbaringen. For å understreke denne sannheten, kan du be elevene lese noen av eller alle disse versene: Johannes 14:27; 16:33; Lære og pakter 59:23.

Be en elev lese Lære og pakter 29:17 høyt. Be klassen se etter konsekvensen av å nekte å omvende seg.

  • Hva er konsekvensen av å nekte å omvende seg? (Elevene bør uttrykke følgende prinsipp: Hvis vi ikke omvender oss, vil ikke Jesu Kristi sonende blod rense oss. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dette prinsippet i Lære og pakter 29:17.)

Forsikre elevene om at den viktigste forberedelsen vi kan gjøre for det annet komme, er å komme til Frelseren, omvende oss og bli renset for våre synder. Be elevene tenke etter om de trenger å omvende seg fra noe, og hva de må gjøre for å bli renset for synd.

Lære og pakter 29:22-29

Frelseren åpenbarer sannheter om hva som vil skje etter tusenårsriket, herunder den endelige dom

Gi hver elev ett av følgende skriftsteder fra Lære og pakter 29: vers 22, vers 26 eller vers 27-28. Be elevene lese sine tildelte vers hver for seg, og finne én ting som vil skje på slutten av tusenårsriket. (For elever som skal lese Lære og pakter 29:26, kan det være lurt å forklare at erkeengelen Mikael er Adam. Se L&p 107:54.) Når elevene har fått tid til å granske sine tildelte vers, ber du dem fortelle hva de har funnet ut, fra og med vers 22.

Be en elev lese Lære og pakter 29:27 høyt, og be klassen legge merke til hvilken velsignelse som gis de rettferdige ved den endelige dom.

  • Hvilken velsignelse vil vi motta hvis vi har blitt innsamlet til Frelseren? (Elevene bør nevne følgende læresetning: De som har levd rettskaffent og kommet til Jesus Kristus, vil få evig liv. Du kan gjerne oppfordre dem til å markere denne sannheten i Lære og pakter 29:27.)

Avslutt med å henge bildet av Jesus Kristus og barna på tavlen. Skriv så ordet Meg på tavlen. Be elevene tenke på hvor de ville plassere ordet meg dersom dets plassering symboliserer deres nærhet til Frelseren. Be elevene fortelle om erfaringer de har hatt når de har fulgt tilskyndelser som har bragt dem nærmere Frelseren. Be dem velge én ting de vil gjøre for å handle ifølge det de har lært i dag, og komme nærmere ham.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 29:7. “Dere er kalt til å gjennomføre innsamlingen av mine utvalgte”

I en tale til Kirkens unge menn bekreftet eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum vårt ansvar for å samle Guds utvalgte:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

Deres misjon vil være en hellig anledning til å bringe andre til Kristus og forberede Frelserens annet komme.

Herren har lenge talt om de nødvendige forberedelsene for hans annet komme. Til Enok erklærte han: ‘Rettferdighet vil jeg sende ned fra himmelen, og sannhet vil jeg bringe frem fra jorden… og jeg vil la rettferdighet og sannhet fare frem over jorden likesom en flom for å samle mine utvalgte fra jordens fire hjørner.’ [Moses 7:62.] Profeten Daniel profeterte at i de siste dager ville evangeliet rulle frem til jordens ender som en ‘stein [som blir] revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender’. [Daniel 2:45.] Nephi sa at Kirken i de siste dager ville være liten i antall, men utbredt over hele jorden. [Se 1 Nephi 14:12–14.] Herren erklærte i denne evangelieutdeling: ‘Dere er kalt til å gjennomføre innsamlingen av mine utvalgte.’ [Lære og pakter 29:7.] … Deres misjon er en stor mulighet og et stort ansvar knyttet til denne lovede innsamling og deres evige fremtid” (“Verden må forberedes for det annet komme”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 50–51).

Lære og pakter 29:7-9. De hellige skal samles i Sions staver

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte hvor de hellige skulle samles:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Sions staver blir… organisert på jordens ender. La oss i denne forbindelse overveie disse sannhetene: En Sions stav er en del av Sion. Man kan ikke danne en Sions stav uten å danne en del av Sion. Sion er de rene av hjertet, og vi oppnår et rent hjerte gjennom dåpen og ved lydighet. En stav har geografiske grenser. Å danne en stav er som å grunnlegge en hellighetens by. Enhver stav på jorden er innsamlingsstedet for Israels tapte får som bor innenfor dens område.

Innsamlingsstedet for peruanere er i Sions staver i Peru, eller på de stedene som snart vil bli staver. Innsamlingsstedet for chilenere er i Chile, for bolivianere i Bolivia, for Koreanere i Korea og så videre over hele jordens lengde og bredde. Det adspredte Israel i alle nasjoner er kalt til å samles i Kristi fold, eller Sions staver, etter hvert som disse etableres i deres nasjoner” (“Come: Let Israel Build Zion”, Ensign, mai 1977, 118).