Seminar
Leksjon 117: Lære og pakter 109:47-80


Leksjon 117

Lære og pakter 109:47-80

Innledning

Den 27. mars 1836 uttalte profeten Joseph Smith innvielsesbønnen for Kirtland tempel. Denne bønnen, som Herren tidligere hadde åpenbart til ham, er nedtegnet i Lære og pakter 109. Dette er den andre av to leksjoner som omhandler denne bønnen. Den dekker profetens bønn om at Herren måtte velsigne de hellige som hadde blitt undertrykt i Jackson County, Missouri, og om at Herren måtte velsigne dem som forfulgte dem. Den dekker også profetens anmodning om at folk rundt om i verden, spesielt det adspredte Israel, ville bli omvendt til evangeliets fylde og at vår himmelske Fader ville godta innvielsen av Kirtland tempel og velsigne Kirkens familier.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 109:47-53

Joseph Smith ber vår himmelske Fader om å hjelpe de hellige i Missouri

Be elevene om å forestille seg at en venn eller et familiemedlem har det vanskelig eller lider på noen måte. Be dem deretter om å forestille seg at de ikke personlig kan gjøre noe for å hjelpe denne vennen eller familiemedlemmet. Når elevene har fått tid til å tenke, kan du stille følgende spørsmål:

  • På hvilke måter kan du hjelpe til med å lindre noens lidelse, selv om det ikke er noe du personlig kan gjøre?

Etter at elevene har delt noen ideer, minn dem om at de hellige i Missouri led mye på grunn av den vold som ble forårsaket av pøbelgjengene i Jackson County. I april 1836 var profeten Joseph Smith i Kirtland, Ohio. Selv om han på denne tiden ikke var personlig i stand til å gjøre noe for å lindre lidelsene til de hellige i Missouri, gjorde han noe under innvielsen av Kirtland tempel for å hjelpe og styrke dem. Be en elev lese Lære og pakter 109:47-49 høyt. Be klassen følge med, og se etter en ting vi kan gjøre for å hjelpe andre i vanskelige tider.

  • Under innvielsen av Kirtland tempel, hva gjorde profeten for de hellige i Missouri? (Han ba for dem.)

Be en elev fungere som skriver på tavlen. Be klassen om å foreslå en sannhet vi kan lære fra profetens bønn i disse versene. (Når elevene svarer, kan skriveren skrive følgende sannhet: Våre bønner kan gi hjelp og styrke til dem som er i nød.

  • Når har du følt eller sett at bønnens kraft har hjulpet noen i nød? (Du kan gjerne påpeke at slike bønner noen ganger blir besvart gjennom den inspirasjon vi får om å hjelpe andre.)

Be en elev lese Lære og pakter 109:50 høyt. Be klassen følge med, og se etter andre personer profeten ba for.

  • Hvem andre ba profeten for?

  • Hvorfor tror du vi burde be for våre fiender? (For å hjelpe elevene å besvare dette spørsmålet, kan du gjerne foreslå at de leser Lære og pakter 109:43 og 3 Nephi 12:43-45.)

  • Hva kan vi lære av Lære og pakter 109:50 om hvordan våre bønner kan påvirke andre? (Når elevene har svart, kan du be skriveren notere følgende prinsipp på tavlen: Våre bønner kan hjelpe andre å omvende seg. Be så skriveren om å sette seg.)

Be elevene grunne på følgende spørsmål:

  • Hva om personene vi ber for, velger å ikke omvende seg?

Be en elev lese Lære og pakter 109:51-53 høyt. Be klassen følge med, og se etter ord eller uttrykk som erkjenner Herrens vilje og andres handlefrihet. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. (Før elevene leser disse versene, kan du gjerne forklare at når Skriftene tar med uttalelser om at Herren skal blotte sin arm, betyr det at Herren vil vise sin makt.)

Be elevene lese Lære og pakter 109:53 hver for seg, og se etter hva vår himmelske Fader vil gjøre for dem som omvender seg. (Du trenger kanskje å forklare at Guds vrede ofte uttrykkes i den straff eller lidelse vi opplever på grunn av våre synder, ifølge Hans vilje. Setningen “når du skuer din Salvedes åsyn” viser til vår himmelske Faders villighet til å vise nåde på grunn av sin Sønn Jesu Kristi sonoffer.)

  • Hvorfor vil vår himmelske Fader vende sin vrede bort fra dem som omvender seg? (Elevene kan bruke andre ord, men hjelp dem å identifisere følgende prinsipp: På grunn av Jesu Kristi sonoffer, vil vår himmelske Faders vrede vendes bort fra dem som omvender seg.) Skriv dette prinsippet på tavlen.)

For å hjelpe elevene å visualisere beskrivelsen i vers 53, be dem gjøre følgende:

Forestill deg at et tidligere medlem av en anti-mormon-mobb står fremfor Gud for å bli dømt. Forestill deg så at flere år før vedkommende døde, omvendte han seg oppriktig og ba om å bli tilgitt og forløst ved Jesu Kristi forsoning. Fordi Jesus Kristus har lidd for denne personens synder, vil vår himmelske Fader ta bort straffen og tilby nåde til den omvendte synder.

Oppfordre elevene til å utvikle denne holdningen mot de som har fornærmet dem eller har forårsaket lidelse for dem. Be elevene forestille seg at slike mennesker står angrende foran vår himmelske Fader. Inviter elevene til å be, slik Joseph Smith gjorde, for mennesker som har fornærmet dem eller syndet mot dem.

Lære og pakter 109:54-67

Profeten ber om at mennesker over hele verden vil bli omvendt til evangeliets fylde

Be elevene rekke opp hånden hvis de har gjort noe av det følgende:

  • Bedt for heltidsmisjonærene

  • Bedt for mennesker som undersøker Kirken

  • Bedt for mennesker som ennå ikke har hørt om evangeliet

  • På hvilke måter tror du at dine bønner hjelper disse menneskene?

Be en elev lese Lære og pakter 109:54-58 høyt. Be halve klassen se etter de mennesker Joseph Smith ba for. Be den andre halvparten se etter det profeten ba Herren gjøre for disse menneskene. Be deretter hver gruppe om å rapportere det de har funnet ut.

  • Hva ba profeten om skulle skje med alle som ville høre vitnesbyrdet til Herrens tjenere?

  • Hvilke prinsipper ser du i disse versene? (Elevene kan identifisere flere sannheter, for eksempel følgende: Tempeltjeneste forbereder oss til å bære vitnesbyrd til andre. Hvis vi ber for andre, kan deres hjerte blir bløtgjort slik at de kan motta Herrens tjenere. Når elevene identifiserer prinsipper, kan du gjerne skrive dem på tavlen.

Gi elevene en mulighet til å vitne om prinsippene de har identifisert. Du kan også gjerne dele ditt vitnesbyrd og en opplevelse som relaterer til denne leksjonen.

Oppsummer Lære og pakter 109:59-67 ved å forklare at Joseph Smith ba om at Herren måtte opprette flere staver i Sion slik at mennesker over hele verden kunne samles i dem. Han ba spesielt om at etterkommerne til profeten Jakob (Israel) skulle få komme til kunnskap om sannheten og bli omvendt til evangeliets fylde. Dette er en viktig måte som Israel blir innsamlet på i de siste dager.

Lære og pakter 109:68-80

Profeten ber for Kirken og ber Herren om å godta innvielsen av templet

Be elevene om å granske Lære og pakter 109:68-69, 71-73, 78-80 for seg selv. Du kan gjerne skrive henvisningene til disse versene på tavlen slik at elevene kan finne dem. Be elevene se etter ytterligere ønsker som profeten ba om i innvielsesbønnen. Overvei å foreslå at de markerer det de finner ut.

  • Hvem og hva ba Joseph for?

  • Hvilke fordeler kan komme ved å ta med slike ønsker i våre bønner?

Be elevene synge “Guds ånd som en ild” sammen (Salmer, nr. 2). Henled elevenes oppmerksomhet til forklaringen under salmeteksten, som forteller at denne salmen ble sunget ved innvielsen av Kirtland tempel. (Den ble sunget av et kor umiddelbart etter innvielsesbønnen.) Den synges fortsatt ved tempelinnvielser i dag.

Be en elev lese høyt følgende sammendrag av det som hendte i templet om kvelden den 27. mars 1836, etter tempelinnvielsen:

Den kvelden møttes prestedømsquorumer i templet. Joseph Smith sa at han “ga dem instruksjoner angående profetiens ånd, og kalte på forsamlingen til å tale… George A. Smith reiste seg og begynte å profetere da en lyd hørtes som lyden av brusende, mektige vinder som fylte templet, og hele forsamlingen reiste seg samtidig, påvirket av en usynlig makt. Mange begynte å tale i tunger og profetere. Andre så herlige syner, og jeg så at templet var fylt med engler og erklærte denne kjensgjerning for forsamlingen. Folk fra nabolaget kom løpende til, (de hørte den usedvanlige lyden inne i bygningen og så et klart lys som en ildsøyle hvile på templet), og var forbauset over det som fant sted” (i History of the Church, 2:428). Andre så engler sveve over templet og hørte himmelsk sang (se Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 166).

Avslutt med å vitne om de velsignelser vi kan motta når vi verdig er tilstede i templet.