Seminar
Leksjon 39: Lære og pakter 33-34


Leksjon 39

Lære og pakter 33-34

Innledning

I oktober 1830 kalte Herren Ezra Thayre og Northrop Sweet til å forkynne evangeliet. Denne åpenbaringen, som er nedtegnet i Lære og pakter 33, inneholder instruksjoner om hvordan disse mennene skulle forkynne evangeliet. Kort tid senere, i åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 34, roste Herren Orson Pratt for hans tro, og befalte ham også å forkynne evangeliet.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 33:1-6

Herren kaller Ezra Thayre og Northrop Sweet til å forkynne evangeliet

Før leksjonen skriver du følgende på tavlen: Basun, munn, øre, en åker som er klar til å høstes. (Vis om mulig bilder av disse tingene.) I begynnelsen av leksjonen kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvilken sammenheng kan det være mellom disse tingene og misjonærarbeid?

For å hjelpe elevene å forstå bakgrunnen for Lære og pakter 33, kan du forklare at Ezra Thayre bodde i nærheten av familien til Joseph Smith sr. Han hadde blitt kjent med medlemmer av familien Smith gjennom arbeid de hadde utført for ham fra tid til annen. I oktober 1830 ble Ezra Thayre og en annen innbygger i Palmyra, Northrop Sweet, døpt inn i Kirken. Kort tid etterpå mottok profeten Joseph Smith en åpenbaring til disse to mennene, som nå er nedtegnet i Lære og pakter 33.

Be elevene lese Lære og pakter 33:1-2 hver for seg, og legge merke til ord og uttrykk som angår tegningene (eller ordene) på tavlen. (Bildet av munnen vil bli behandlet senere i denne leksjonen.) Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hva tror du “åpne deres ører og lytt til Herren deres Guds røst” betyr? Hvordan kan vi vise Herren at våre ører er åpne for å lytte til hans røst?

  • Hva tror du det vil si å forkynne evangeliet “som med en basuns lyd”?

Forklar at Herren ofte bruker kjente gjenstander, som for eksempel en basun, som symboler for å forkynne sitt evangelium og hjelpe oss å forstå evige sannheter. Be en elev lese Lære og pakter 33:3 høyt. Be klassen følge med, og merke seg flere symboler Herren brukte i denne åpenbaringen.

  • Hva tror du Herrens vingård symboliserer? (Verden.)

  • Hvem kan arbeiderne i Herrens vingård symbolisere? (Medlemmer av Herrens kirke.)

  • Hva tror du “det er den ellevte time” betyr? (Dette er den siste evangelieutdeling og den siste gangen Herren vil opprette sitt rike på jorden før sitt annet komme.)

Be elevene lese Lære og pakter 33:4 hver for seg, og legge merke til hvordan Herren beskrev tilstandene i verden i 1830.

  • Hvilke ord eller setninger i dette verset skiller seg ut for deg? Hvorfor? Hva kan vi gjøre for å styrke oss mot verdens ødeleggende innflytelser?

Skriv følgende på tavlen: Herren har og er .

Gi elevene noen minutter til å tenke over hva Herren har gjort eller gjør for å bidra til å styrke dem mot verdens fordervelse. Forklar at i Lære og pakter 33:5-6, erklærte Herren noe han har gjort og én ting han gjør for å bidra til å styrke oss mot verdens fordervelse. Be en elev lese disse versene høyt. Be klassen følge med, og finne ut hva Herren har gjort og vil gjøre for å styrke oss.

  • Hva sier disse versene er noe Gud har gjort, og noe han nå gjør, som kan styrke oss mot verdens fordervelse? (Når elevene svarer, kan du be en elev fylle ut det som mangler i setningen på tavlen. Elevenes svar bør gjenspeile følgende prinsipp: Herren har opprettet sin kirke og samler sine utvalgte i de siste dager.)

For å hjelpe elevene å forstå denne sannheten og føle dens betydning, kan du la dem arbeide to og to sammen og drøfte sine svar på følgende spørsmål. Du kan lese disse spørsmålene høyt, skrive dem på tavlen eller dele dem ut på et utdelingsark. (Ikke ta med svaret i parentes.)

  1. Hva sier vers 6 om hvem de utvalgte er? (De som vil tro på Gud og lytte til hans røst.)

  2. Med tanke på fordervelsen i verden, hvorfor kan det være viktig for Herrens utvalgte å samles?

  3. Hvordan har ditt medlemskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige styrket deg mot verdens fordervelse?

Lære og pakter 33:7-18

Herren gir Ezra Thayre og Northrop Sweet instruksjoner for å undervise evangeliet

Vis til tegningen av en munn (eller ordet munn) på tavlen. Be elevene lese Lære og pakter 33:7-10 hver for seg, og legge merke til hva Herren sa Ezra Thayre og Northrop Sweet skulle gjøre. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis vi åpner vår munn for å forkynne evangeliet…

Be elevene bruke det de har lært av Lære og pakter 33:7-10, til å fullføre dette utsagnet. Du kan gjerne be en elev komme frem til tavlen for å skrive resten av prinsippet. Det kan skrives slik: Hvis vi åpner vår munn for å forkynne evangeliet, vil Herren inspirere oss med hva vi skal si.

  • Er det noen situasjoner hvor vi kanskje kan være motvillige til å åpne vår munn om evangeliet?

  • Når har du bestemt deg for å åpne munnen for å snakke om evangeliet, og følt deg inspirert til å vite hva du skal si? Når har du sett andre dele evangeliet med noen, og følt at de ble inspirert i det de sa?

Sammenfatt Lære og pakter 33:11-15 ved å forklare at i disse versene befalte Herren Ezra Thayre og Northrop Sweet å forkynne evangeliets første prinsipper og ordinanser – tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp og Den hellige ånds gave.

Vis igjen til prinsippet som er skrevet på tavlen. Be elevene tenke over hva vi må gjøre, i tillegg til å åpne vår munn, for at Herren kan inspirere oss til å vite hva vi skal si når vi deler evangeliet med andre. Be en elev lese Lære og pakter 33:16-18 høyt. Be klassen følge med og merke seg konkrete råd Herren ga Ezra og Northrop, som ville hjelpe dem å vite hva de skulle si som misjonærer.

  • Hvilke råd ga Herren Ezra og Northrop som kunne hjelpe dem å vite hva de skulle si som misjonærer? (Vurder å skrive elevenes svar på tavlen.)

  • Hva tror du Herren mener med sitt råd om å sørge for at “deres lamper er gjort istand og brenner, og ha olje med”? (L&p 33:17). (Til enhver tid å være åndelig forberedt og forberedt til Jesu Kristi annet komme. Dette verset henger sammen med lignelsen om de ti jomfruer, som finnes i Matteus 25:1-13 og er nevnt i Lære og pakter 45:56-57.)

  • Hvordan kan Herrens råd i disse versene hjelpe oss å være beredt til å åpne munnen for å forkynne evangeliet til enhver tid og i enhver situasjon?

Lære og pakter 34

Herren roser Orson Pratt for hans tro, og befaler ham å forkynne evangeliet

Be elevene se i kapitteloverskriften til Lære og pakter 34 for å finne et eksempel på en som ble velsignet da en annen åpnet munnen for å dele evangeliet.

  • Hvem ble velsignet i dette eksemplet? Hvor gammel var Orson Pratt da han ble døpt? Hvordan fikk han høre om evangeliet?

Be en elev lese Lære og pakter 34:1 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan Herren omtalte Orson. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. Be så klassen lese Lære og pakter 34:2–3 hver for seg for å finne ut hvorfor Herren kalte ham “min sønn”.

  • Hvorfor kalte Herren Orson sin sønn? (På grunn av Orsons tro på Herren.)

  • Hva sier Lære og pakter 34:3 at Herren gjorde for “alle dem som” tror på ham? (For å hjelpe elevene å forstå at sannheten i dette verset gjelder likt for kvinner, kan det være lurt å foreslå at de leser Lære og pakter 25:1.)

Be en elev lese Lære og pakter 34:4-6 høyt. Be elevene følge med, og legge merke til hva Herren sa ville gi Orson flere velsignelser.

  • Hvorfor tror du vi blir “mer velsignet” når vi underviser andre i evangeliet?

Be en elev lese Lære og pakter 34:10-11 høyt. Be elevene følge med, og legge merke til velsignelser som gis dem som flittig deler evangeliet med andre.

  • Hvilke velsignelser gis dem som flittig underviser i evangeliet? (Når elevene svarer, kan du gjerne skrive følgende prinsipp på tavlen: De som flittig underviser i evangeliet, vil gjøre det ved Den hellige ånds kraft.)

  • Hvilken velsignelse er lovet dem som er trofaste? (Du kan også gjerne skrive dette prinsippet på tavlen: Hvis vi er trofaste, vil Herren være med oss.)

  • Hvordan kan sannheten i Lære og pakter 34:11 hjelpe deg i en periode med motløshet?

Det kan være lurt å avslutte med å fortelle om en gang da du følte at Herren var med deg fordi du var trofast mot ham. Du kan også gjerne vitne om sannhetene dere har drøftet i denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 33. Northrop Sweet

Northrop Sweet ble døpt som medlem av Kirken av Parley P. Pratt i Palmyra, New York i oktober 1830. Han ble kalt på misjon i oktober 1830 (se L&p 33). Han hadde flyttet til Kirtland, Ohio i juni 1831, der han ble ordinert til eldste. Han forlot imidlertid Kirken kort tid senere og forsøkte å danne en annen kirke, og hevdet da at Joseph Smith var en falsk profet.

Lære og pakter 33:1. Guds ord er levende og kraftig

Herren brukte noen imponerende bilder til å beskrive kraften i sitt ord. Tanken om at Guds ord er kraftig er lett å forstå, for ved hans ord blir alt fra himmelen til menneskehjertet påvirket. Ordene “skarpere enn et tveegget sverd så det kløver både ledd og marg, sjel og ånd” beskriver malende hvordan Guds ord kan skjære gjennom til selve hjertet (se også 1 Nephi 16:1–2).

Ezra Thayres omvendelse er et eksempel på hvordan Guds ord er levende og kraftig. Ezra Thayre fortalte:

“Da Hyrum begynte å tale, rørte hvert ord meg dypt i hjerteroten. Det var som om hvert eneste ord var rettet til meg. Gud straffet meg og naglet meg fast. Jeg mistet helt kontrollen over meg selv. Tårene trillet nedover kinnene. Jeg var veldig stolt og sta. Det var mange der som kjente meg, så jeg våget ikke å se opp. Jeg satt til jeg hadde gjenvunnet fatningen før jeg våget å se opp. De sang noen salmer, og det fylte meg med Ånden. Da Hyrum var ferdig, fant han frem en bok og sa: ‘Her er Mormons bok.’ Jeg sa: La meg få se den. Så åpnet jeg boken, og jeg ble overveldet av så utsøkt glede som ingen penn kan beskrive og ingen tunge kan uttrykke. Jeg lukket boken og sa: Hva koster den? ‘Fjorten shilling’ var svaret. Jeg sa: Jeg tar boken. Jeg åpnet den igjen, og jeg følte Ånden dobbelt så sterkt, slik at jeg ikke visste om jeg var i verden eller ikke. Det føltes virkelig som om jeg var i himmelen.

Martin Harris stormet bort til meg for å fortelle meg at boken var sann. Jeg sa at det behøvde han ikke å fortelle meg, for jeg visste like godt som ham at den var sann” (i Lyndon W. Cook, The Revelations of the Prophet Joseph Smith: A Historical and Biographical Commentary of the Doctrine and Covenants [1985], 47–48).

Lære og pakter 33:9. Mange kornbånd skal bli lagt på deres rygger

Hva betyr det at vi kan få “mange kornbånd” lagt på ryggen? Dette uttrykket sikter til avlinger, eller kornbånd, som høstes fra en åker. Å få “mange kornbånd” lagt på ryggen betegner en stor og rik avling. Dette er et symbolsk uttrykk som symboliserer stor fremgang i misjonærarbeidet.

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum gikk nærmere inn på betydningen av denne analogien:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Kornbåndene i denne lignelsen symboliserer nydøpte medlemmer av Kirken. Låvene er de hellige templer. Eldste Neal A. Maxwell forklarte: ‘Når vi døper, skulle vi helt klart rette vårt blikk forbi døpefonten til det hellige tempel. Den store låve som disse kornbånd skulle samles i, er det hellige tempel’ (i John L. Hart, “Make Calling Focus of Your Mission”, Church News, 17. sept. 1994, 4). Denne instruksjonen klargjør og understreker viktigheten av hellige tempelordinanser og -pakter – for at kornbåndene ikke skal gå til spille” (“Ha en hederlig anseelse og plass”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 97).

Lære og pakter 34:1. Orson Pratt

Orson Pratt beskrev hvordan han viste tro på Jesus Kristus som ung mann:

Bilde
Eldste Orson Pratt

“Fra jeg var ti til nitten år gammel, så jeg mye av verden og ble kastet omkring uten noe permanent bosted. Men ved Guds nåde ble jeg holdt borte fra mange av ondene som unge mennesker blir utsatt for. De tidlige inntrykkene av moral og religion som ble innpodet i meg av mine foreldre, er noe jeg alltid har hatt med meg, og jeg har ofte følt en sterk lengsel etter å bli forberedt på en fremtidig tilstand. Jeg begynte imidlertid ikke oppriktig å søke Herren før høsten 1829. Jeg begynte da å be svært inderlig og omvende meg fra enhver synd. I nattens stillhet, mens andre sov på sine puter, trakk jeg meg ofte tilbake til et lønnlig sted på de ensomme jorder eller den enslige villmark, og bøyde meg for Herren og ba i flere timer med et sønderknust hjerte og en angrende ånd. Dette var min trøst og min glede. Mitt hjertes største ønske var at Herren skulle åpenbare sin vilje for meg” (i The Orson Pratt Journals, red. Elden J. Watson [1975], s. 8-9).

Lære og pakter 34:10. “Oppløft din røst”

I lydighet mot Herrens bud som er nedtegnet i Lære og pakter 34:10, løftet Orson Pratt sin røst for å forkynne evangeliet. Kort tid etter å ha mottatt denne åpenbaringen, bega Orson Pratt seg ut på misjon til Colesville, New York. På en annen misjon noen år senere reiste Orson “til fots nesten 6500 km, deltok på 207 møter… døpte 104 personer og organiserte flere nye grener av Kirken” (Orson Pratt, “History of Orson Pratt”, Millennial Star, 4. feb. 1865, 72). I løpet av sitt liv i tjeneste “krysset han havet seksten ganger på misjoner for å frelse sjeler” (“Orson Pratt”, Contributor, nov. 1881, 61).