Seminar
Leksjon 72: Lære og pakter 66


Leksjon 72

Lære og pakter 66

Innledning

Etter at William E. McLellin ble døpt sommeren 1831, tok han imot et kall om å forkynne evangeliet. I oktober reiste han til Ohio for å delta på en konferanse i Kirken. Der møtte han profeten Joseph Smith, og den 29. oktober 1831, ba han Joseph Smith om å henvende seg til Herren på hans vegne. Som svar på denne henvendelsen, ga Herren Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 66. Denne åpenbaringen inneholder konkrete råd angående bror McLellins åndelige status, hans kall om å forkynne evangeliet, og hans muligheter til å motta store velsignelser.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 66:1-3

Herren erklærer at William E. McLellin er velsignet fordi han har mottatt evangeliet

Før klassen skriver du følgende diagram på tavlen.

Bilde
linjediagram

Når leksjonen begynner, kan du be elevene studere diagrammet på tavlen. Be dem hver for seg tenke over hvor de ville plassere seg selv i oversikten. Foreslå også at de vurderer i hvilken retning de beveger seg – nærmere Gud eller lenger bort fra ham. Be så en elev lese høyt følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap. Be klassen lytte etter hvordan vi kan komme nærmere Gud.

Bilde
President Henry B. Eyring

“Hvis du ønsker å holde deg nær til noen som du har kjær, men som du er adskilt fra, vet du hvordan du skal få det til. Du vil finne en utvei til å snakke med dem, du vil lytte til dem, og dere vil oppdage hvordan dere kan gjøre ting for hverandre. Jo oftere dette skjer og jo lenger det varer, jo dypere hengivenhet vil dere få for hverandre. Hvis det gikk lang tid uten at dere snakket sammen, lyttet til hverandre eller gjorde noe for hverandre, ville båndene bli svakere.

Gud er fullkommen og allmektig, og du og jeg er kjødelige. Men han er vår Fader, han elsker oss, og han gir oss den samme mulighet til å komme nærmere ham som en kjærlig venn ville. Og du kan gjøre det på stort sett samme måte: Snakke med ham, lytte til ham og gjøre ting for ham”” (“Hvordan komme nærmere Gud”, Lys over Norge, juli 1991, 63).

  • Ifølge president Eyring, hvordan kan vi komme nærmere Gud? Hva tror du det betyr å snakke, lytte og gjøre?

Forklar at i Kirkens tidlige dager, kom en mann ved navn William E. McLellin nærmere Gud da han lærte om det gjengitte evangelium. Han ble døpt 20. august 1831. Kort tid senere ble han ordinert til eldste, og han ledsaget Hyrum Smith som misjonær i noen uker. I oktober 1831 reiste han til Ohio til en konferanse i Kirken. Der møtte han profeten Joseph Smith. Den 29. oktober, ba bror William E. McLellin i lønndom om at Herren måtte åpenbare svar på fem bestemte spørsmål gjennom Joseph Smith. Uten å avsløre spørsmålene for Joseph Smith, ba bror McLellin om en åpenbaring. Da profeten dikterte åpenbaringen som står i Lære og pakter 66, fant bror McLellin at alle hans spørsmål ble besvart. Herren ga ham instruksjoner og advarsler for å hjelpe ham å holde seg trofast og til slutt motta evig liv.

Be en elev lese Lære og pakter 66:1-2 høyt. Be klassen følge med, og se etter grunner til at Herren velsignet bror McLellin på den tiden denne åpenbaringen kom.

  • Hvorfor hadde bror McLellin vært i stand til å motta velsignelser fra Herren? (Fordi han hadde vendt seg bort fra sine synder, mottatt Herrens sannheter og tatt imot evangeliets fylde.)

Be elevene lese Lære og pakter 66:3 hver for seg, og legge merke til hva Herren sa bror McLellin fortsatt måtte gjøre for å behage ham. Be elevene fortelle hva de finner ut.

  • Hva tror du det vil si å være “ren, men ikke helt”? (Du må kanskje hjelpe elevene å forstå at selv om bror McLellin hadde gjort store fremskritt og hadde blitt velsignet for sin innsats, hadde han fortsatt behov for å omvende seg fra noen synder.)

  • Hva kan vi lære av Herrens råd i vers 3? (Elevene burde identifisere følgende læresetning: Vi er blitt befalt å omvende oss fra alle våre synder. Skriv denne læresetningen på tavlen.)

  • Hvorfor tror du det er nødvendig at vi omvender oss fra alle våre synder, ikke bare noen av dem?

Be elevene lese vers 3 om igjen hver for seg, og se etter hva Herren ville gjøre for å hjelpe William E. McLellin å omvende seg fra alle sine synder.

  • Hva kan dette verset lære oss om hvordan Herren vil hjelpe oss i vår omvendelse? (Elevene burde uttrykke følgende prinsipp: Herren vil vise oss det vi trenger å omvende oss fra. Skriv denne sannheten på tavlen.)

  • Hva er noen måter Herren kan vise oss det vi trenger å omvende oss fra?

Be en elev lese følgende uttalelse av president Henry B. Eyring: Be klassen lytte etter hvordan vi kan be Herren om hjelp til å omvende oss.

Bilde
President Henry B. Eyring

“Et av spørsmålene vi må stille vår himmelske Fader i personlig bønn, er dette: ‘Hva har jeg gjort eller ikke gjort i dag som du er misfornøyd med? Hvis jeg bare kan få vite det, vil jeg straks omvende meg av hele mitt hjerte.’ Denne ydmyke bønnen vil bli besvart” (“Utsett det ikke”, Liahona, jan. 2000, 40).

Oppfordre elevene til å tenke på velsignelser de har mottatt når de har vendt seg bort fra synd og mottatt evangeliet. Be elevene søke for å få vite hva de trenger å omvende seg fra slik at de kan motta enda større velsignelser.

Lære og pakter 66:4-13

Herren befaler William E. McLellin å forkynne evangeliet, forsake all urettferdighet og fortsette trofast inntil enden

Henvis igjen til Herrens løfte om at han ville vise William E. McLellin de syndene han trengte å omvende seg fra. Be en elev lese Lære og pakter 66:4 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva annet Herren lovet å vise bror McLellin. Be elevene rapportere det de kommer frem til.

  • Hvorfor er det en velsignelse å vite hva Gud ønsker for oss?

La elevene gå sammen to og to. Be parene lese Lære og pakter 66:5-9 sammen, og se etter hva Herren ønsket at bror McLellin skulle gjøre. Be elevene fortelle hva de finner ut. Be elevene fortelle det de finner ut.

  • Ifølge vers 8-9, hvilke velsignelser ville bror McLellin motta hvis han trofast ville gjøre Herrens vilje? (Herren skulle være med ham og velsigne ham slik at han kunne styrke de trofaste og helbrede de syke.)

  • Hva kan disse versene lære oss om velsignelser vi kan motta når vi følger Herrens vilje for oss? (Elevene bør identifisere følgende prinsipp: Hvis vi trofast gjør Herrens vilje, vil han være med oss og velsigne oss slik at vi kan utføre det han krever av oss. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Forklar at i tillegg til å gi bror McLellin instruksjoner om hva han skulle gjøre, ga Herren ham også en advarsel. Be en elev lese de to første setningene i Lære og pakter 66:10 høyt. Før han eller hun leser, kan du forklare at den første setningen inneholder ordet tynget. Forklar at noe tynger oss hvis det sperrer veien for oss eller gjør en oppgave svært vanskelig å utføre.

  • Herren befalte bror McMullin å “avstå fra all urettferdighet”. Hvordan kunne urettferdighet, eller synd, tynge bror McMullin i hans misjonærarbeid? Hvordan tynger urettferdighet oss, åndelig?

Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Herren ønsker at vi skal forsake alle ting som kan tynge vår åndelige fremgang.

Oppfordre elevene til å tenke over ting i sitt liv som kan tynge dem.

Les den tredje setningen i Lære og pakter 66:10 høyt, og be klassen se etter en konkret advarsel Herren ga bror McLellin.

  • Hva sier vers 10 om hvilke fristelser bror McLellin strevde med?

  • I vers 10, hva kan vi lære om Herrens kjennskap til hver enkelt av oss? (Hjelp elevene å forstå at Herren kjenner våre konkrete utfordringer og fristelser, akkurat slik han kjente bror McLellins. Overvei å be elevene skrive denne sannheten ved siden av vers 10.)

  • Hvorfor tror du det er viktig å forstå at Herren kjenner våre konkrete utfordringer og fristelser?

Påpek at i tillegg til å kjenne våre utfordringer og fristelser, kjenner Herren våre styrker og ferdigheter. Han vet alt om hver enkelt av oss. Med en forståelse av at han elsker oss og kjenner oss fullkomment, kan vi søke å følge hans vilje med tillit til og tro på Ham.

Be en elev lese Lære og pakter 66:11-13 høyt. Be klassen følge med, og se etter ytterligere råd Herren ga William McLellin. Be klassen se etter hvilke velsignelser Herren lovet hvis bror McLellin ville følge dette rådet. Be elevene rapportere det de kommer frem til.

  • Hva må vi ifølge vers 12 gjøre for å motta evig liv? (Hjelp elevene å forstå at hvis vi er trofaste til enden, vil vi motta evig liv. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

  • Hva betyr det for deg å trofast holde ut til enden?

Forklar at da denne åpenbaringen ble gitt, hadde bror McLellin fått et vitnesbyrd om det gjengitte evangelium. Etter at åpenbaringen var gitt, vitnet han om Joseph Smiths profetiske kall. Han sa, “Joseph Smith er en sann Herrens profet… og… har makt og mottar åpenbaringer fra Gud” (Brev fra William E. McLellin til slektninger, 4. aug. 1832, RLDS Archives, 4; sitert av M. Russell Ballard, “What Came from Kirtland” [Kirkens skoleverks temakveld for Unge voksne, 6. nov. 1994], 8, speeches.byu.edu). Bror McLellin virket trofast i mange år, og ble kalt som et av de første medlemmene av De tolv apostlers quorum i denne evangelieutdeling. Han var imidlertid ikke trofast til enden. Han vendte seg faktisk mot profeten Joseph Smith, og ble utelukket i 1838. Du kan gjerne lese følgende avsnitt høyt:

“Mens Joseph Smith satt i fengsel i Richmond, Mo., gikk McLellin, som var en stor og aktiv mann, til sheriffen og ba om privilegiet å få piske profeten. Tillatelsen ble gitt under forutsetning av at Joseph ville slåss. Sheriffen gjorde kjent McLellins forespørsel, som Joseph gikk med på, hvis lenkene hans ble fjernet. McLellin nektet deretter å slåss med mindre han kunne bruke en klubbe, som Joseph sa seg villig til, men sheriffen ville ikke tillate dem å kjempe på slike ulike vilkår” (“History of Brigham Young”, Millennial Star, 17. des. 1864, 808).

Henled elevenes oppmerksomhet til diagrammet på tavlen, og foreslå at de overveier en gang til hvor de ville plassere seg selv i diagrammet. Be dem tenke på følgende spørsmål:

  • Hva vil du gjøre for å komme nærmere Gud og fortsette trofast inntil enden?

Bær vitnesbyrd om læresetningene dere har drøftet, og oppfordre deltagerne til å anvende dem.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 66 William E. McLellins fem spørsmål

Ti år etter at William E. McLellin ble utelukket av Kirken, skrev han om den åpenbaringen Joseph Smith mottok som nå er nedtegnet i Lære og pakter 66:

Bilde
William E. McLellin

“Jeg mottok gjennom ham, og skrev fra hans munn en åpenbaring angående meg selv. Jeg hadde forventet og trodd at da jeg så broder Joseph, skulle jeg motta en, og jeg gikk til Herren i lønndom, og ba på mine knær om at han måtte åpenbare svaret på fem spørsmål gjennom sin profet, og det uten at han hadde noe kjennskap til at jeg hadde fremlagt et slikt ønske. Jeg vitner nå i frykt for Gud om at alle spørsmål som jeg slik hadde fremlagt for Herren Sebaot, ble besvart til min fullstendige tilfredsstillelse. Jeg ønsket det som et vitnesbyrd om at Joseph var inspirert. Og til denne dag betrakter jeg det som et bevis jeg ikke kan gjendrive” (i Ensign of Liberty, of the Church of Christ, jan. 1848, 61).

Vi vet ikke hva bror McLellins fem spørsmål var. Men, basert på hans uttalelse om at åpenbaringen besvarte hans spørsmål, kan vi anta at han var bekymret for sitt forhold til Herren, og at han ønsket å få vite hva Herren ville at han skulle gjøre.