Seminar
Leksjon 79: Lære og pakter 76:20–49


Leksjon 79

Lære og pakter 76:20–49

Innledning

I den første delen av synet som ble vist til Joseph Smith og Sidney Rigdon den 16. februar 1832, så de Jesu Kristi herlighet og bar vitnesbyrd om Ham. De så at Satan ble kastet ut fra Guds nærvær i foruttilværelsen på grunn av opprør. De ble også vist fortapelsens sønner, og lærte om de evige konsekvensene for dem som velger å følge Satan.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 76:20-24

Joseph Smith og Sidney Rigdon ser vår himmelske Fader og Jesus Kristus i et syn

Be klassen synge “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 66), som salme til andakten. Ordene i denne salmen kan hjelpe elevene å føle kraften i de sannhetene de skal lære i dag.

Begynn klassen med å be elevene tenke på følgende situasjon: Mens de sitter i klassen på skolen, begynner læreren å diskutere verdens religioner. Læreren spør om det er noen kristne i klassen som kan være villige til å dele sin tro om Jesus Kristus.

  • Hvis du var i denne situasjonen, hva ville du si at du tror og vet om Jesus Kristus?

Be elevene se på tabellen de fikk i forrige leksjon, som omhandler synet som er nedtegnet i Lære og pakter 76. Forklar at i dagens leksjon skal de lære om de tre første delene av synet som ble vist til Joseph Smith og Sidney Rigdon. I første del av synet, så de Faderen og Sønnen i sin herlighet. Skriv følgende tre overskrifter på tavlen:

Hva de så Hva de hørte Hva de lærte

Be elevene skrive ned overskriftene i notatboken eller skriftstudiedagboken. Be dem deretter lese Lære og pakter 76:20-24 stille og sette opp ord eller uttrykk fra versene under tilhørende overskrift. Etter tilstrekkelig tid, ber du en elev komme frem til tavlen og være skriver. Be klassen dele ordene eller uttrykkene de identifiserte under de to første overskriftene mens eleven skriver dem under de riktige overskriftene på tavlen.

  • Hvilke læresetninger i versene lærer oss om Jesus Kristus? (Be eleven som er skriver, liste opp klassens svar på tavlen under overskriften Hva de lærte.)

Elevene kan nevne en rekke læresetninger, blant annet følgende: Jesus Kristus er en levende og herliggjort person. Vår himmelske Fader og Jesus Kristus er adskilte personer. Jesus Kristus er Guds Enbårne Sønn. Jesus Kristus har skapt denne og andre verdener og vi er født sønner og døtre av Gud.

Hjelp elevene å forberede seg til å dele sine følelser og vitnesbyrd om de sannhetene de identifiserte i vers 20-24 ved å be dem besvare ett av følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker (skriv disse spørsmålene på tavlen):

Hvilke av disse sannhetene er du særlig takknemlig for, og hvorfor?

Hvilke av disse læresetningene kan du vitne om? Hvordan vet du at de er sanne?

Fullfør denne setningen: Når det gjelder Jesus Kristus, vet jeg…

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å skrive, kan du be en elev lese høyt Joseph Smith og Sidney Rigdons vitnesbyrd i L&p 76:22. Be deretter alle elevene som er villige til å dele sine egne følelser og vitnesbyrd om den oppstandne Frelser, gjøre det. Overvei å dele ditt eget vitnesbyrd om Frelseren også.

Lære og pakter 76:25-29

Joseph Smith og Sidney Rigdon ser Lucifers fall i et syn

Gi om mulig hver elev en kopi av følgende gjettelek, sant/usant, eller skriv utsagnene i gjetteleken på tavlen. Be elevene skrive om de tror hvert utsagn er sant eller usant på sin kopi eller på et ark.

  • ____1. Satan var kjent som Lucifer.

  • ____2. Satan var en ånd med myndighet i Guds nærhet.

  • ____3. Satan mente ikke å være ulydig mot vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • ____4. Det var glede i himmelen da Satan ble kastet ut.

  • ____5. Satan går til krig mot Guds hellige.

Etter at elevene er ferdige med gjetteleken, forklar at Lære og pakter 76:25-29 beskriver det synet Joseph Smith og Sidney Rigdon så av Lucifers fall. Be elevene lese disse versene hver for seg og gjøre forandringer i svarene sine basert på det de leste. Etter at elevene har korrigert sine svar, gå gjennom hvert utsagn som klasse, og be elevene forklare sine svar ved å bruke det de har lært. Utsagn 1 er sant (se L&p 76:26). Utsagn 2 er også sant (se L&p 76:25-27). Du vil kanskje forklare at navnet Lucifer betyr Lysbæreren eller Den skinnende. Han er også kjent som “Morgenrødens sønn”. (Se Bible Dictionary, “Lucifer”, se også Veiledning til Skriftene, “Lucifer”, scriptures.lds.org.)

Når elevene forklarer sine svar på utsagn 3, som er usant (se L&p 76:25, 28, hjelper du dem å forstå at Satan gjorde opprør. Han forsøkte å avsette vår himmelske Fader og ta hans makt, rike og herlighet.

  • Ifølge vers 25, hva var konsekvensen av Lucifers opprør mot vår himmelske Fader og Jesus Kristus? (Du kan gjerne be elevene skrive følgende sannhet i margen i Skriftene sine ved siden av vers 25: I foruttilværelsen, gjorde Lucifer opprør mot vår himmelske Fader, og Jesus Kristus og ble kastet ut.)

Etter at elevene har forklart sine svar på utsagn 4, som er usant (se L&p 76:26), forklarer du at Fortapelse, tittelen Lucifer fikk, betyr ødeleggelse eller fordømmelse.

Når elevene forklarer sine svar på utsagn 5, som er sant (se L&p 76:29), kan du overveie å be dem markere uttrykket i vers 29 som lærer at Satan fører krig mot Guds hellige.

  • Når begynte denne krigen med Satan? (I foruttilværelsen.) Hvilke ord i vers 29 forklarer at krigen som begynte i himmelen, fortsetter i dag? (Ordene fører og omringer brukes begge i nåtid. Du kan kanskje forklare at å omringe betyr å fullstendig omslutte.)

  • Hvordan går Satan til krig mot Guds hellige i dag?

Lære og pakter 76:30-49

Joseph Smith og Sidney Rigdon ser lidelsene til fortapelsens sønner i et syn

  • I en tid med krig, hva er en forræder?

Be elevene skumlese Lære og pakter 76:30-32, og se etter Frelserens forrædere som Herren viste Joseph Smith og Sidney Rigdon i et syn. Be elevene rapportere det de kommer frem til. Be noen få elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 76:30-35. Be klassen følge med, og se etter de valg som fører til at noen blir fortapelsens sønner.

  • Hvilke valg fører til at noen blir fortapelsens sønner? (De velger å følge Satan, fornekter sannheten, trosser Guds makt etter å ha kjent den [se L&p 76:31]; fornekter Den hellige ånd etter å ha mottatt den, og fornekter Frelseren [se L&p 76:35].)

Noen ganger er elevene bekymret for at deres kjære, som blir mindre aktive i evangeliet, er fortapelsens sønner. Forklar at fortapelsens sønner ikke er det samme som medlemmer av Kirken som har hatt et vitnesbyrd om sannheten på ett tidspunkt, men siden har blitt inaktive i evangeliet. Fortapelsens sønner begår den utilgivelige synd å fornekte Den hellige ånd.

President Spencer W. Kimball sa:

Bilde
President Spencer W. Kimball

“Synd mot Den hellige ånd krever så meget kunnskap at det åpenbart er umulig for menigmann å begå en slik synd” (Tilgivelsens mirakel [1969], 116).

Be noen få elever etter tur lese Lære og pakter 76:36-38, 44-49 høyt. Be klassen følge med, og se etter tilstanden til fortapelsens sønner.

  • Hvordan vil du beskrive den lidelse som fortapelsens sønner vil oppleve i evigheten?

  • Ifølge vers 37, hva slags død vil fortapelsens sønner være de eneste som får oppleve?

Forklar at fortapelsens sønner ikke vil bli forløst fra den annen åndelige død, og vil ikke arve et herlighetsrike etter oppstandelsen. I stedet vil de lide i all evighet.

Påpek at i løpet av synet om fortapelsens sønner, lærte Joseph Smith og Sidney Rigdon en sannhet som gir håp. For å hjelpe elevene å identifisere denne sannheten, ber du elevene tenke på den beste nyheten de har fått i løpet av den siste uken. (Du vil kanskje ta frem noen eksempler på gode nyheter fra aviser eller andre kilder.) Be en elev lese Lære og pakter 76:39-43 høyt, og be klassen følge med mens de ser etter noen gode nyheter verden har fått.

  • Hvilke gode nyheter har verden fått? (Du kan kanskje forklare at ordet evangelium bokstavelig talt betyr gode nyheter.)

For å hjelpe elevene å identifisere de læresetninger som undervises i Lære og pakter 76:39-43, be dem skrive en kort overskrift i notatboken eller skriftstudiedagboken som oppsummerer de “gode nyhetene” som undervises i disse versene. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du noen få av dem dele sine overskrifter med klassen. Etter at elevene har svart, kan du gjerne foreslå at de markerer uttrykkene i vers 39-43 som underviser følgende læresetning: Gjennom Jesu Kristi forsoning, vil alle Guds barn, bortsett fra fortapelsens sønner, arve en plass i et herlighetsrike.

  • Hvorfor er Jesu Kristi forsoning “gode nyheter” for deg?

Du kan gjerne avslutte denne leksjonen med å dele ditt svar på dette spørsmålet.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 76. Motta synet

Philo Dibble var tilstede da Joseph Smith og Sidney Rigdon mottok dette synet. Han beskrev Joseph og Sidneys opplevelse:

“Det synet som er nedtegnet i Lære og pakter ble gitt i ‘Far Johnsons’ hus i [Hiram], Ohio, og mens Joseph og Sidney var i ånden og så himlene åpne seg, var det også andre menn i rommet, kanskje tolv, og jeg var en stund en av dem… Jeg så herligheten og følte kraften, men så ikke synet…

Joseph sa, med jevne mellomrom, ‘Hva ser jeg?’, i likhet med hva man kanskje sier når man ser ut av vinduet og ser noen som ikke alle i rommet kunne se. Deretter fortalte han hva han hadde sett eller hva han så på. Så svarte Sidney, ‘Jeg ser det samme.’ Like etter kunne Sidney si, ‘Hva ser jeg?’ Og så gjentok han det han hadde sett eller som han så, og Joseph svarte, ‘Jeg ser det samme.’

Denne formen for samtale foregikk med korte mellomrom helt til synet var avsluttet…

Joseph satt rolig og bestemt hele tiden midt i en slående herlighet, mens Sidney var slapp og blek og tilsynelatende like slunken som en fille. Da Joseph så dette, bemerket han, med et smil: ‘Sidney er ikke vant til dette slik jeg er.’” (i “Recollections of the Prophet Joseph Smith”, The Juvenile Instructor, 15. mai 1892, 303-4).

Lære og pakter 76:22. “Dette vitnesbyrd som vi gir om ham, det siste av dem alle”

Profeten Joseph Smith og Sidney Rigdons vitnesbyrd i Lære og pakter 76:22 er et nytt vitnesbyrd fra vår tid om realiteten av Faderen og Sønnen. Joseph og Sidney ikke bare så, men hørte også, og deres vitnesbyrd står som et vitne for alle folkeslag. Hyrum M. Smith og Janne M. Sjodahl forklarer uttrykket “det siste av dem alle” som følger: “Dette er det siste vitnesbyrd om den kjensgjerning at Han lever, et oppstandent og herliggjort vesen, ikke det endelige vitnesbyrd, med det siste frem til den tiden da dette synet ble gitt” (Doctrine and Covenants Commentary [1972], 448). Ved å si “det siste av dem alle”, mente ikke Joseph og Sidney at de ville være de siste som fikk et slikt vitnesbyrd og vitne.

Lære og pakter 76:26. “Morgenrødens sønn”

President George Q. Cannon i Det første presidentskap kommenterte Satans tittel “Morgenrødens sønn”:

Bilde
President George Q. Cannon

“Noen har kalt ham morgenrødens sønn, men her er det en morgenrødens sønn – en blant mange, uten tvil. Denne engelen var en stor personlighet, det er det ingen tvil om. Opptegnelsene vi har fått som omhandler ham, viser tydelig at han hadde en svært høy posisjon, at var høyt ansett, og at han var mektig i sin sfære” (“Discourse by President George Q. Cannon”, Latter-day Saints’ Millennial Star, 5. sept. 1895, 563–64).

Lære og pakter 76:32-35. Å bli en fortapelsens sønn og fornekte Den hellige ånd

Profeten Joseph Smith sa følgende om én slags oppførsel som gjør en person til en fortapelsens sønn – fornektelse av Den hellige ånd.

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Hva må et menneske gjøre for å begå den utilgivelige synd? Det må motta Den hellige ånd, få himlene åpnet for seg og kjenne Gud, og så synde mot Den hellige ånd. Etter at et menneske har syndet mot Den hellige ånd, er det ikke lenger mulig å omvende seg. Han må si at solen ikke skinner selv om han ser det, han må fornekte Jesus Kristus etter at himlene er blitt åpnet for ham, han må med åpne øyne fornekte at frelsesplanen er sann” (i History of the Church, 6:314).

President Spencer W. Kimball beskrev det som følger:

Bilde
President Spencer W. Kimball

“De… har sunket så lavt at de har mistet all lyst og evne til å omvende seg” (Tilgivelsens mirakel [1969], 118).

Lære og pakter 76:35. “Idet de selv har korsfestet ham og gjort ham åpenlyst til spott”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum fastslo:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Den utilgivelige synd består i å korsfeste Guds Sønn på nytt og åpent spotte ham. (Hebreerne 6:4-8; L&p 76:34-35.)… Han begår derved mord ved å samtykke i Herrens død. Det vil si, ved å ha en fullkommen kunnskap om sannheten og gå ut i åpent opprør, setter han seg i en stilling hvor han ville ha korsfestet Kristus selv om han hadde full visshet om at han var Guds Sønn. Kristus blir således korsfestet på nytt og åpent spottet. (L&p 132:27.) (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 816-17).

Lære og pakter 76:44. “Derfor frelser han alle unntatt dem”

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum forklarte to av de forskjellige betydningene av å bli frelst:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“For siste-dagers-hellige kan det å bli ‘frelst’ også bety å bli frelst eller befridd fra den annen død (som er den endelige åndelige død) ved forsikring om et herlighetsrike i den kommende verden (se 1 Kor. 15:40-42). På samme måte som oppstandelsen er universell, forsikrer vi at alle som noensinne har levd på jordens overflate – med meget få unntak – er sikret frelse i denne betydning…

Profeten Brigham Young forkynte denne lære da han sa at ‘enhver som ikke synder bort nådens dag og blir en djevelens engel, vil komme frem og arve et herlighetsrike’ (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Brigham Young [1997], 288). Denne betydningen av frelst adler hele menneskerasen ved vår Herre og Frelser Jesu Kristi nåde…

Og endelig, på en annen måte som er kjent og enestående for siste-dagers-hellige, brukes ordene frelst og frelse også om opphøyelse eller evig liv (se Abr. 2:11). Dette kalles av og til ‘frelsens fylde’ (Bruce R. McConkie, The Mortal Messiah, 4 bind, [1979-81], 1:242). Denne frelse krever mer enn omvendelse og dåp ved behørig prestedømsmyndighet. Den krever også at man slutter hellige pakter, deriblant evig ekteskap, i Guds templer, og er trofast mot disse paktene ved å holde ut til enden” (“Er du blitt frelst?”. Lys over Norge juli 1998, 61-62).