Seminar
Leksjon 45: I Ohio


Leksjon 45

I Ohio

Innledning

Denne leksjonen vil gi elevene en kort oversikt over de helliges erfaringer i Ohio. I desember 1830 ble de hellige befalt å flytte til Ohio (se L&p 37:3), og i januar 1831 ble de lovet at de ville bli “begavet med kraft fra det høye” hvis de ville adlyde (L&p 38:32).

De som kom til Ohio, ble rikelig velsignet. Kontinuerlige åpenbaringer ga de hellige dypere forståelse av Jesu Kristi evangelium. I tillegg fikk de velsignelsene som kom av å bygge et tempel og forkynne evangeliet. Selv om Kirken vokste i antall og åndelig styrke i Ohio, økte også den intense motstanden mot Kirken og dens ledere. Profeten Joseph Smith bodde i Kirtland fra januar 1831 til januar 1838.

Undervisningsforslag

Kirtland, oversikt

Forklar at i januar 1831 forlot profeten Joseph Smith og hans hustru Emma, samt Sidney Rigdon og Edward Partridge, New York for å dra til Ohio. De fleste av de hellige i New York kom etter i løpet av de neste fem månedene. Følgende fire minileksjoner inneholder en oversikt over viktige hendelser i Ohio-perioden av Kirkens historie. Del klassen i fire grupper, og gi en av minileksjonene til hver gruppe. (Hvis antall elever i klassen ikke tillater dette, kan du dele klassen i mindre grupper og gi mer enn én minileksjon til hver gruppe.) Be elevene studere oversiktene sine og forberede seg til å undervise klassen i dette materialet. Når elevene har fått tid til å forberede seg, kan du be hver gruppe velge ett medlem til å undervise klassen. Hver leksjon bør ta tre til fire minutter.

Minileksjon 1 – Kirkens lov

Begynn med å stille elevene følgende spørsmål:

  • Hvorfor er det viktig med lover?

  • Hvorfor kan lover være viktige i Kirken?

Minn klassen på at Herren lovet at han ville “gi [de hellige] min lov” når de dro til Ohio (L&p 38:32). Forklar at da de hellige kom til Ohio, oppfylte Herren sitt løfte og ga en åpenbaring som kalles Kirkens lov. Denne loven, som er nedtegnet i Lære og pakter 42, omfatter bud og instruksjoner som styrer Kirkens funksjoner. Be klassen skumlese kapittelsammendraget til Lære og pakter 42 (som finnes før første vers), og legge merke til noen av lovene Herren ga de hellige.

Be elevene markere ordene “Lover som gjelder for innvielse av eiendom” i kapittelsammendraget.

Forklar at i denne åpenbaringen ga Herren innvielsesloven, som er “et guddommelig prinsipp som gjør det mulig for menn og kvinner frivillig å vie sin tid, sine talenter og sin materielle velstand til å grunnfeste og bygge opp Guds rike” (Veiledning til Skriftene, “Innvie, innvielsesloven”, scriptures.lds.org). Noen hensikter med innvielsesloven var å ta vare på de fattige, avskaffe grådighet og skape samhold blant de hellige.

Litt over et år etter at Herren åpenbarte innvielsesloven, befalte han Kirkens ledere å opprette Den forente orden. En av hensiktene med Den forente orden, som var basert på prinsippene i innvielsesloven, var å opprette lagerhus for å hjelpe Kirkens medlemmer med deres timelige behov, særlig de fattige. Dette var til velsignelse for de hellige på denne tiden, for mange medlemmer av Kirken som hadde flyttet fra New York til Ohio måtte forlate hjem og eiendom. Den forente orden skaffet også tilveie midler til å finansiere forskjellige virksomheter i Kirken, for eksempel misjonærarbeid og forlagsvirksomhet. Vi skal lære mer om innvielsesloven og dens virkning på de hellige i fremtidige leksjoner.

Minileksjon 2 – Kirtland tempel

Minn elevene på Herrens løfte om å begave de hellige “med kraft fra det høye” når de kom til Ohio (se L&p 38:32). Be en elev lese Lære og pakter 88:119 høyt. Be klassen følge med, og se etter befalingen Herren ga de hellige. Når de finner ut at Herren befalte dem å bygge et hus, kan du forklare at “huset” Herren siktet til, var et tempel. Kirtland tempel var det første templet som ble bygget i denne evangelieutdeling.

Be elevene slå opp bildet av Kirtland tempel i Skriftene (Fotografier tilknyttet Kirkens historie, fotografi 9, “Kirtland tempel”).

Forklar at Kirtland tempel tok ca tre år å bygge. Etter at templet ble innviet 27. mars 1836, begynte Herren å oppfylle sitt løfte om å begave de hellige med kraft, og de opplevde fantastiske åndelige velsignelser. For eksempel viste Herren selv seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel og erklærte at han hadde “godtatt dette hus” (L&p 110:7). Han sendte også tre himmelske sendebud – Moses, Elias og Elijah – for å gjengi viktige prestedømsnøkler til jorden. Disse nøklene skulle gi de hellige myndighet til å utføre templets ordinanser og til å besegle familier for evigheten. I tillegg ble “nøklene til Israels innsamling” gjengitt på denne tiden (L&p 110:11). Som følge av dette blir misjonærer kalt og bemyndiget til å forkynne evangeliet over hele jorden.

Minileksjon 3 – Misjonærarbeid

Be en elev lese Lære og pakter 42:6-7 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til befalingen Herren ga de hellige etter at de kom til Ohio. Når eleven har lest versene, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvilken befaling ga Herren de hellige?

  • Hva sier vers 6 om hvordan disse misjonærene skulle forkynne evangeliet?

  • Hvordan ligner dette på hvordan heltidsmisjonærene forkynner evangeliet i dag?

Forklar at så snart Kirtland tempel hadde blitt innviet og nøklene til Israels innsamling hadde blitt gjengitt, begynte Kirkens medlemmer å forkynne Jesu Kristi evangelium på flere steder. Be elevene slå opp kart 3 under Kart tilknyttet Kirkens historie i Skriftene (“Delstatene New York, Pennsylvania og Ohio i USA”).

Mens elevene ser på kartet, kan du minne dem på at Herren hadde lovet de hellige at han ville sende dem ut for å forkynne “blant alle nasjoner” (L&p 38:33). Forklar at Kirtland var et ideelt sted å begynne å sende misjonærer til hele verden fra. Kirtland lå i nærheten av flere viktige transportårer i USA. Fra Kirtland måtte misjonærene bare reise korte avstander for å få tilgang til dampbåter på Amerikas største elver og Eriesjøen. De hadde også tilgang til et nasjonalt veinett mot syd og et kanalsystem mot nord. På grunn av dette var Kirtland utgangspunktet for misjoner til Canada, andre deler av USA og Storbritannia.

Forklar at på grunn av misjonærarbeidet i denne perioden vokste Kirkens medlemstall over hele verden med flere tusen. I 1837 ble eldste Heber C. Kimball og Orson Hyde kalt sammen med fem andre på en misjon til Storbritannia, hvor de døpte rundt 2000 personer. I 1838, da de hellige forlot Kirtland på grunn av forfølgelse, var det om lag 2000 medlemmer av Kirken som bodde i Kirtland, og nesten 18 000 på verdensbasis.

Minileksjon 4 – Andre viktige åpenbaringer og hendelser

Be elevene lese Lære og pakter 42:61 hver for seg. Når de er ferdige med å lese, kan du forklare at etter at Joseph Smith kom til Ohio, fortalte Herren ham at han ville “motta åpenbaring på åpenbaring” hvis han ville spørre Gud. Be så elevene slå opp den kronologiske oversikten over innholdet i Lære og pakter (rett etter innledningen). Be dem finne ut hvor de fleste av åpenbaringene i Lære og pakter ble mottatt. Når de har funnet ut at de fleste av åpenbaringene ble mottatt i Ohio, forklarer du at de mange åpenbaringene i Ohio oppfylte Herrens ord.

For å vise klassen noen av de viktige åpenbaringene som ble mottatt i Ohio, kan du gi ett eller to av følgende kapitler fra Lære og pakter til hver elev: Lære og pakter 76; 89; 107; 137.

For hvert kapittel ber du elevene som har fått det tildelt, om å lese kapitteloverskriften og skumlese kapittelsammendraget som står før første vers. Be så hver elev fortelle hvorfor hans eller hennes tildelte kapitler er viktige. Når de svarer, må du sørge for at de nevner følgende:

Lære og pakter 76; 137 (Åpenbaringer om de tre herlighetsgrader og synet om Det celestiale rike)

Lære og pakter 89 (Visdomsordet)

Lære og pakter 107 (Åpenbaring om prestedømmet)

Når alle elevene har svart, stiller du følgende spørsmål:

  • Hvordan tror du det var for de hellige i Ohio å høre noen av disse sannhetene for første gang?

Forklar at i tillegg til disse åpenbarte sannhetene, befalte Herren også Joseph Smith å organisere Kirkens lederskap i denne perioden. Det første presidentskap, De tolv apostlers quorum og De syttis quorum ble offisielt organisert mens de hellige bodde i Ohio. I tillegg fortsatte Joseph Smith sitt arbeid med oversettelsen av Bibelen.

Motstand og frafall hjemsøker de trofaste i Ohio

Når elevene har fullført aktiviteten ovenfor, kan du forklare at samtidig som de hellige ble rikelig velsignet av Herren i Ohio, økte Satan sin motstand mot Kirken. Så snart de hellige kom til Kirtland, begynte Kirkens kritikere å angripe dem.

Be en elev lese følgende uttalelse av Joseph Smith om disse tilstandene:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Mange falske rykter, løgner og tåpelige historier ble trykt i avisene og satt i omløp overalt for å forhindre at folk undersøkte verket eller tok imot troen” (i History of the Church, 1:158).

Forklar at noen av disse negative ryktene ble startet av noen som hadde forlatt Kirken av forskjellige årsaker. I september 1831 forsøkte for eksempel et tidligere medlem av Kirken som het Ezra Booth, å fraråde folk å slutte seg til Kirken, og utga ni brev hvor han fremsatte sin kritikk av Kirken (se Documents, Volume 1: July 1828–June 1831, bind 1 av dokumentserien av The Joseph Smith Papers [2013], 203–4; se også Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 113–15). Disse brevene økte fiendtligheten mot Kirken. Forfølgelsen som fulgte slike innflytelser ble noen ganger voldelig, spesielt mot profeten og andre ledere i Kirken.

En alvorlig hendelse fant sted natten til 24. mars 1832, da en mobb på 25 til 30 mann angrep John Johnsons hjem i Hiram, Ohio, hvor Joseph og Emma Smith bodde. Mennene overmannet Joseph Smith og slepte ham ut i nattemørket. De tok kvelertak på ham, kledde av ham og prøvde å tvinge en ampulle med syre inn i munnen hans, noe som brakk en av tennene hans og gjorde at han siden plystret litt når han snakket. Så forlot de ham dekket av tjære og fjær. Da Joseph hadde kommet seg litt, klarte han å komme seg tilbake til huset. Da han kom til døren og Emma så ham dekket av tjære, som for henne så ut som blod, besvimte hun. Noen venner brukte hele natten på å rense bort tjæren. Dagen etter, som var søndag, holdt Joseph en preken hvor noen medlemmer av mobben var tilstede. Etter prekenen døpte Joseph tre personer. (Se History of the Church, 1:261-65.)

Under strabasene og forvirringen som dette angrepet medførte, ble døren til huset stående åpen. Som følge av dette fikk Josephs sønn, Joseph Murdock Smith, som allerede var syk av meslinger, “en kraftig forkjølelse” og døde fem dager senere. Samme natt ble Sidney Rigdon slept etter hælene fra sitt hjem. Han fikk dype flenger i hodet av den rue, frosne bakken, og han var delirisk i flere dager. (Se History of the Church, 1:265.)

Forklar at på tross av disse og andre vanskeligheter, fortsatte de hellige å samles i Kirtland, spesielt fra 1836 til 1838. Forfølgelsen ble imidlertid så intens i løpet av vinteren 1837 og våren 1838 at de fleste av de hellige ble tvunget til å forlate Ohio. Noen av Kirkens ledere, blant dem Joseph Smith, Sidney Rigdon og Brigham Young, måtte flykte fra Kirtland for å redde livet.

Avslutt leksjonen med å vitne om at selv om Kirken opplevde store prøvelser og forfølgelse i Kirtland, velsignet Herren rikelig dem som holdt seg trofaste.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Frafall i Kirtland

I 1833 forårsaket et annet tidligere medlem store problemer for Kirken. Doktor Philastus Hurlbut hadde vært eldste i Kirken, men ble utelukket for å ha begått hor mens han var på misjon. Selv om Kirkens ledere viste ham barmhjertighet og lot ham få tilbake sitt medlemskap, overtrådte han igjen og ble nok en gang utelukket. Hurlbut forsøkte da å bringe Kirken og Joseph Smith i vanry ved å samle beedigede skriftlige erklæringer mot Kirken og feilaktig hevde at Mormons bok var basert på et manuskript som ble skrevet av Solomon Spaulding, istedenfor å ha blitt oversatt ved Guds kraft.

Hurlbut hevdet at Sidney Rigdon i hemmelighet hadde fått tak i Spauldings manuskript, og hadde plagiert det sammen med Joseph Smith for å skape Mormons bok. Dette forsøket på å bringe Mormons bok i vanry var imidlertid helt ubegrunnet. Da Spauldings manuskript ble funnet, ble det undersøkt uten at man fant de påståtte parallellene til Mormons bok eller så mye som en likhet mellom de to. Dessuten møtte ikke engang Sidney Rigdon Joseph Smith før en god stund etter at Mormons bok ble utgitt. Oliver Cowdery vitnet om at Hurlbuts beskyldninger var falske: “‘Jeg… holdt i mine hender gullplatene som [Mormons bok] ble oversatt fra. Jeg så også uttyderne. Den boken er sann. Sidney Rigdon skrev den ikke. Herr Spaulding skrev den ikke. Jeg skrev den selv slik den kom fra profetens lepper.’ [Reuben Millers dagbok, 1848–1849, Arkivavdelingen for Kirkens familie- og slektshistorie, 21. okt. 1848, tegnsetting og staving er modernisert.]” (som sitert i James E Faust,“Some Great Thing”, Ensign, nov. 2001, 47).

Noen av Ohios innbyggere var bekymret for at Kirkens medlemmer snart ville bli så mange at de ville bli en sterk velgergruppe og få politisk makt. De betalte derfor Philastus Hurlbut for å vanære Joseph Smith og Mormons bok. Joseph Smith beklaget i et brev at Kirkens medlemmer “led stor forfølgelse på grunn av en mann ved navn doktor Hurlbut som er utelukket fra Kirken for uanstendig og utuktig adferd, og for å trosse oss, lyver han på fantastisk vis, og folk løper etter ham og gir ham penger for å bryte ned mormonismen, noe som nå setter vårt liv i fare” (“Letter to William W. Phelps and Others, 18 August 1833”, 3; se josephsmithpapers.org; rettskrivning standardisert).

Andre hendelser i Kirtland

Det var i Kirtland at Herren åpenbarte mer av Kirkens organisasjon. Følgende prestedømsembeder ble åpenbart i Kirtland-perioden: Biskop, høyprest, Det første presidentskap, patriark, høyråd, apostel og sytti.