Seminar
Leksjon 104: Lære og pakter 101:1-16


Leksjon 104

Lære og pakter 101:1-16

Innledning

Den 16. og 17. desember 1833, mottok profeten Joseph Smith en åpenbaring angående de helliges lidelser i Missouri. Denne åpenbaringen, som er nedtegnet i Lære og pakter 101, vil bli drøftet over tre leksjoner. Den første leksjonen inneholder Herrens forklaring av hvorfor han tillater at de hellige blir utsatt for lidelse. Den inneholder også hans råd og trøst til de lidende hellige.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 101:1-8

Herren forklarer hvorfor han tillater at hans folk opplever prøvelser

Tegn vedlagte kart på tavlen før leksjonen tar til. Du kan gjerne vise til kartet under leksjonen for å hjelpe elevene å forstå de historiske hendelsene i leksjonen.

Bilde
kart, Missouri

For å begynne leksjonen, stiller du følgende spørsmål:

  • Hva er noen eksempler på den forfølgelsen de hellige var utsatt for i Jackson County, Missouri? (Du må kanskje minne elevene på ødeleggelsen av de helliges trykkeri, hjem og avlinger, og da Edward Partridge og Charles Allen ble rullet i tjære og fjær.)

Oppsummer eller les følgende avsnitt eller be en elev lese den.

På grunn av pøbelvold i Jackson County, Missouri, i juli 1833, ble Kirkens ledere i Missouri enige om å forlate området. I august 1833, møttes imidlertid et råd av Kirkens generalautoriteter i Kirtland for å drøfte vanskelighetene i Missouri. De sendte instruksjoner om at de hellige i Missouri ikke skulle selge sine landeiendommer eller flytte fra området, med mindre de allerede hadde signert en avtale om å gjøre det. Kirkens ledere sendte anmodninger til myndighetene, og benyttet juridiske kanaler for å beholde sine landeiendommer i Missouri, og søke rettferdige tiltak overfor dem som var ansvarlige for volden. Etter å ha hørt om disse handlingene, og i den tro at de hellige ikke kom til å dra som planlagt, angrep nybyggere som ikke var medlem av kirken, de hellige på nytt. Om kvelden den 31. oktober 1833 angrep en mobb på ca 50 ryttere Whitmer-kolonien, vest for Independence. De rev taket av 13 hus og pisket flere menn, nesten til døde. Disse angrepene fortsatte de neste to kveldene i Independence og andre steder der de hellige bodde. Menn ble slått, og kvinner og barn ble terrorisert.

  • Hvilke spørsmål tror du de hellige i Missouri kan ha hatt på denne tiden? (Hvis elevene trenger hjelp til å besvare dette spørsmålet, kan du overveie å foreslå at de hellige kanskje kan ha undret seg over hvorfor Herren tillot at de ble forfulgt.)

Spør elevene om de noen gang har undret seg over hvorfor Herren tillater at de eller noen de kjenner, opplever lidelser.

Forklar at da de hellige i Missouri led seg gjennom disse prøvelsene, åpenbarte Herren sannheter om hvorfor han tillater at hans folk opplever lidelser. Be elevene om å lese kapittelinnledningen til Lære og pakter 101 og identifisere datoene da Joseph Smith mottok denne åpenbaringen. Be dem deretter om å skumlese resten av kapittelinnledningen for å finne ytterligere vanskeligheter som de hellige opplevde mellom pøbelangrepet den 31. oktober og datoene da denne åpenbaringen ble gitt. Be dem rapportere det de finner ut. (Etter at de har rapportert, kan du gjerne forklare at mer enn 1 000 hellige ble drevet fra sine hjem i Jackson County.)

Be en elev lese Lære og pakter 101:1-2 høyt. Be klassen følge med og identifisere en grunn til at Herren tillot at de hellige i Jackson County opplevde forfølgelse og lidelse. Be elevene rapportere det de kommer frem til.

  • Hva kan vi lære fra vers 2 om konsekvensene av å bryte Guds bud? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de burde uttrykke følgende prinsipp: Når vi bryter Guds bud, tillater Gud at vi lider.)

  • Hvorfor tror du det er viktig å forstå dette prinsippet?

Påpek at selv om mange hellige i Missouri var trofaste og lydige, led de allikevel på grunn av forfølgelse. Be en elev lese Lære og pakter 101:3-5 høyt. Be klassen følge med, og se etter en grunn til at Herren tillater at selv de lydige hellige lider. Be elevene rapportere det de kommer frem til. Du kan gjerne forklare at ordet refse betyr å disiplinere eller å irettesette, at ordet prøve betyr å teste og at ordet helliggjøre betyr å gjøre noen eller noe rent eller hellig.

  • Ifølge disse versene, hvorfor irettesetter og prøver Herren sitt folk? (Elevene burde uttrykke følgende prinsipp: Hvis vi ikke utholder irettesettelse, kan vi ikke bli helliggjort. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

  • Hvordan kan irettesettelse hjelpe oss å bli helliggjort?

  • Hvordan kan budskapet i disse versene ha påvirket de hellige i Missouri?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan det å bli irettesatt og prøvet hjelper oss å bli helliggjort, be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“I tillegg til å stimulere til omvendelse kan selve opplevelsen det er å bli irettesatt, lutre oss og forberede oss på større åndelige privilegier” (“Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 98).

Påpek at Herren henviste til Abraham som et eksempel på noen som ble irettesatt og prøvet. Du kan gjerne be en elev om å kort oppsummere beretningen om da Herren befalte Abraham å ofre sin sønn Isak (se 1 Mosebok 22:1-14). Forklar at Abrahams trofasthet under den prøven, og under andre prøvelser, forberedte ham til å motta store åndelige velsignelser (se 1 Mosebok 22:15-18). Henvis elevene til prinsippet du har skrevet på tavlen.

  • Hvordan kan denne sannheten hjelpe oss i vanskelige tider?

Be elevene lese Lære og pakter 101:6-8 stille, og se etter synder begått av noen av de hellige i Missouri, og som førte til lidelser for dem alle. Be elevene rapportere det de har funnet til klassen.

  • Hva lærer du av vers 7-8?

  • Basert på vers 8, hva har de fleste mennesker en tendens til å gjøre når livet deres er fredelig?

  • Ifølge vers 8, hva begynner noen mennesker å gjøre i sine lidelser? Hva tror du det vil si å “søke” Herren?

Oppfordre elevene til å grunne på opplevelser der deres prøvelser har ledet dem til å vende sitt hjerte til Gud.

Lære og pakter 101:9-16

Herren råder og trøster de hellige

Be en elev lese Lære og pakter 101:9 høyt, og be klassen se etter et budskap om håp som Herren ga de lidende hellige i Missouri.

  • Hvilket budskap gir Herren i vers 9 som kan hjelpe oss når vi lider under konsekvensene av våre synder? (Elevenes svar kan variere, men de burde identifisere følgende sannhet: Selv om vi har syndet, vil Herren ha medfølelse med oss. Skriv denne sannheten på tavlen. Du kan også gjerne foreslå at elevene skriver det i Skriftene sine.)

  • Hvordan kan denne sannheten gi oss håp?

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken hva de kan gjøre for å vende sitt hjerte til Herren og få oppleve hans medfølelse.

Oppsummer Lære og pakter 101:10-11 ved å forklare at selv om Herren tillot at de hellige ble forfulgt, sa han at han ville straffe de menneskene som forfulgte dem. Be en elev lese følgende avsnitt høyt, og be klassen lytte etter ytterligere prøvelser som de hellige i Missouri opplevde. Du kan gjerne be elevene om å forestille seg hvordan det ville ha vært å være vitne til eller å ha opplevd disse prøvelsene.

Pøbelen i Jackson County fortsatte å forfølge de hellige helt til alle medlemmene av Kirken var drevet ut av området. Lyman Wight rapporterte: “Jeg så ett hundre og nitti kvinner og barn som ble drevet nesten femti kilometer over prærien med bare tre skrøpelige menn i følget, i november måned, mens det på bakken lå et tynt lag med sludd, og jeg kunne lett følge sporene deres på grunn av blodet som fløt fra deres opprevne føtter på stubbmarken på den brente prærien!” (i History of the Church, 3:46, fotnote).

Mesteparten av de hellige flyktet nordover, der de måtte krysse over Missouri-elven. Like ved fergen var Missouris bredder tettpakket av flyktninger. Enkelte var heldige nok til å unnslippe med innbo og løsøre, men mange av dem mistet alt. Parley P. Pratt skrev: “I alle retninger var det hundrevis av mennesker å se, noen var i telt og andre under åpen himmel rundt leirbålene, mens det regnet i strie strømmer. Ektemenn gikk rundt og lette etter sin hustru, hustruer spurte etter sin ektemann, foreldre lette etter barna sine, og barna etter foreldrene… Scenen var ubeskrivelig, og jeg er sikker på at ved å ha sett oss, ville hjertene til alle jordens mennesker ha smeltet, bare ikke hos våre blinde undertrykkere”. (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt Jr. [1938], 102).

  • Hvilke deler av disse prøvelsene ville ha vært spesielt vanskelig for deg å være vitne til eller å oppleve?

  • Hvordan tror du at du ville ha reagert hvis du opplevde slike lidelser? (Du kan gjerne la elevene grunne på dette spørsmålet uten å svare høyt.)

Be en elev lese Lære og pakter 101:12-16 høyt. Be klassen følge med og se etter Herrens løfte til de rettferdige hellige. Be elevene rapportere det de har funnet ut. Forklar at i vers 12, viser uttrykket “hele mitt Israel” til dem som er tro mot evangeliets pakt.

  • Hvilket prinsipp lærer du fra vers 12-16? (Oppsummer elevenes svar i en uttalelse på tavlen. Svarene deres bør gjenspeile følgende prinsipp: Når vi lever rettskaffent, kan vi finne trøst i kunnskapen om at alle mennesker er i Herrens hender.)

  • I vers 16, hva tror du befalingen “vær rolig og kjenn at jeg er Gud” betyr?

  • Hvordan kan det å være “rolig” hjelpe oss å motta trøst fra Herren?

Be elevene tenke på ganger når de har følt fred, og følt seg sikker på at de var i Guds hender. Be noen elever fortelle om sine erfaringer. Du kan gjerne dele en erfaring du har hatt når du har blitt velsignet med fred under en tid med lidelse.

Oppfordre elevene til å stadig vende seg til Herren og stole på at han vil gjøre det som er best for dem.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 101:2. “[Konsekvensene] av [deres] overtredelser”

Før de hellige ble drevet bort fra Jackson County, Missouri, hadde de fått flere advarsler om at de ville lide dersom de ikke omvendte seg. For eksempel, i januar 1833 ble William W. Phelps og Sidney Gilbert irettesatt av Joseph Smith for “den ånd som [var] pustet” i brevene de hadde skrevet, om at en slik ånd var å “kaste bort Sions styrke” og ville “modne Sion for Guds truende dom”. Orson Hyde og Hyrum Smith, skrev til biskop Edward Partridge, hans rådgivere, og en gruppe høyprester sendte et advarselsbrev til Kirkens ledere i Missouri. De refererte til et brev fra Sidney Gilbert som inneholdt “lave, mørke og blinde insinuasjoner”. De fordømte også et annet brev som antydet at profeten “søkte etter kongelig makt og myndighet”. På grunn av disse overtredelsene og andre, advarte Orson Hyde og Hyrum Smith at de hellige i Missouri ville stå overfor “en svøpe og en dom” (se Documents, bind 2: juli 1831- januar 1833, bind 2 av dokumentserien The Joseph Smith Papers [2013], 367, 373-74).

Lære og pakter 101:5. Formålet med “guddommelig irettesettelse”

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Guddommelig irettesettelse har minst tre hensikter: (1) å overtale oss til å omvende oss, (2) å lutre og helliggjøre oss, og (3) å korrigere vår kurs i livet til det Gud vet er en bedre vei” (“Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 98).

Lære og pakter 101:6. “Det var krangel og trette”

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum underviste at når vi søker å etablere Sion, kan vi lære av feilene til de tidlige hellige i Missouri:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Under ledelse av profeten Joseph Smith forsøkte tidlige medlemmer av Kirken å etablere Sions sentrum i Missouri, men de kvalifiserte seg aldri til å kunne bygge den hellige byen. Herren forklarte én av grunnene til at de mislyktes:

‘De har ikke lært å være lydige mot alle de ting jeg har forlangt av dem, men er fulle av allslags ondskap og gir ikke av sine midler slik det sømmer seg for hellige, til de fattige og trengende iblant seg,

og er ikke knyttet sammen og forenet slik Det celestiale rikes lov forlanger’ (L&p 105:3-4).

‘Det var krangel og trette og misunnelse og strid og vellystige og begjærlige ønsker blant dem, derfor, ved disse ting tilsmusset de sin arv’ (L&p 101:6).

Men istedenfor å dømme disse tidlige hellige altfor strengt, skulle vi gå inn i oss selv og se om vi gjør det noe bedre.

“Sion er Sion på grunn av innbyggernes karakter, egenskaper og trofasthet. Husk at ‘Herren kalte sitt folk Sion, for de var av ett hjerte og ett sinn og levde i rettferdighet; og det var ingen fattige blant dem’ (Moses 7:18). Hvis vi vil etablere Sion i våre hjem, grener, menigheter og staver, må vi leve opp til denne normen. Det vil bli nødvendig (1) å bli forenet og av ett hjerte og ett sinn, (2) både enkeltvis og samlet å bli et hellig folk, og (3) å ta så effektivt hånd om de fattige og trengende at vi eliminerer fattigdom blant oss. Vi kan ikke vente til Sion kommer med å gjennomføre disse tingene – Sion vil komme først når vi gjennomfører dem” (“Kom til Sion”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 37-38).

Lære og pakter 101:16. “Alt kjød er i mine hender. Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”

President Gordon B. Hinckley fortalte om en gang da han ble trøstet av prinsippene i Lære og pakter 101:16:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Da jeg nylig strevde med et problem som jeg syntes var meget alvorlig, knelte jeg i bønn. Jeg fikk en følelse av fred, og disse ordene fra Herren kom til meg, ‘Vær tålmodig og vit at jeg er Gud’. Jeg vendte meg til Skriften og leste den fortrøstningsfulle uttalelsen som Herren ga til profeten Joseph Smith for 150 år siden: ‘La deres hjerter trøstes angående Sion, for alt kjød er i mine hender. Vær rolige og kjenn at jeg er Gud’. (L&p 101:16.)

Gud vever sin billedvev etter sitt eget store mønster. Alt kjød er i hans hender. Det er ikke vår oppgave å gi ham råd. Det er vårt ansvar og vår anledning å ha fred i sinn og hjerte og vite at han er Gud, at dette er hans verk og at han ikke vil tillate at det går til grunne.

Vi trenger ikke frykte. Vi behøver ikke bekymre oss. Vi trenger ikke spekulere. Det viktigste for oss er at vi gjør vår plikt i de kall som vi har fått. Og nettopp fordi de fleste siste-dagers-hellige vandrer i tro og arbeider med overbevisning, blir Kirken stadig sterkere” (“Han slumrer ikke og sover ikke”, Lys over Norge, oktober 1983, 7-8).

Eldste W. Craig Zwick i De sytti forklarte hva det vil si å være i Guds hender:

Bilde
Eldste W. Craig Zwick

“Å være i Guds hender vil si at vi ikke bare har hans årvåkne omsorg, men at vi også blir passet på og beskyttet ved hans underfulle kraft.

Gjennom alle Skriftene henvises det til Herrens hånd. Hans guddommelige assistanse tilkjennegis om og om igjen. Hans mektige hender skapte verdener og var likevel varsomme nok til å velsigne små barn” (“Herren din Gud vil ta deg ved hånden”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 34).