Seminar
Leksjon 24: Lære og pakter 19:1-22


Leksjon 24

Lære og pakter 19:1-22

Innledning

I juni 1829 leide Joseph Smith boktrykkeren Egbert B. Grandin til å trykke 5000 eksemplarer av Mormons bok til en pris av 3000 dollar. Grandin ville imidlertid ikke starte trykkingen eller kjøpe satsen før han var garantert betaling for jobben. I åpenbaringen som finnes i Lære og pakter 19, som sannsynligvis ble gitt sommeren 1829, befalte Herren Martin Harris: “Gi en del av din eiendom… [og] betal gjelden du har stiftet hos boktrykkeren” (L&p 19:34-35). Med en del av gården sin som sikkerhet, garanterte Martin Harris personlig for kostnadene til trykkingen hvis salget av Mormons bok ikke dekket kostnadene.

President Joseph Fielding Smith beskrev denne åpenbaringen, med dens læresetninger om forsoningen, som “en av de store åpenbaringene som er gitt i denne evangelieutdeling. Det er få som er viktigere enn denne” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:85).

Undervisningsforslag

Lære og pakter 19:1-3

Frelseren erklærer at han utførte Faderens vilje

Når leksjonen begynner, kan du be elevene tenke på noe de har blitt bedt om å gjøre, eller vil bli bedt om å gjøre, fordi de er medlem av Kirken. Skriv svarene deres på tavlen. Be så elevene gjennomgå listen på tavlen og velge ut ting som noen kan betrakte som vanskelig. (Dette kan eksempelvis være å betale tiende, reise på misjon og omvende seg.)

  • Hvorfor kan disse tingene være vanskelige for noen å gjøre?

For å hjelpe elevene å forstå den historiske bakgrunnen for Lære og pakter 19, kan du lese innledningen til denne leksjonen høyt.

Be elevene lese Lære og pakter 19:1-3 hver for seg, og se etter sannheter om Frelseren. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. Som en del av samtalen bør du sørge for at elevene finner følgende læresetninger: Jesus Kristus utførte sin Faders vilje. Jesus Kristus vil dømme oss etter våre gjerninger. Tegn følgende oversikt på tavlen, og bruk disse sannhetene som overskrifter for de to kolonnene. Be elevene lage en lignende oversikt i notatboken eller skriftstudiedagboken og fylle den ut i løpet av leksjonen. La det være rikelig med plass på tavlen til å fylle ut oversikten som vist senere i leksjonen.

Jesus Kristus utførte sin Faders vilje.

Jesus Kristus vil dømme oss etter våre gjerninger.

  • Hvordan kan kunnskap om disse sannhetene om Frelseren ha hjulpet Martin Harris å føle fred med hensyn til sin beslutning om å selge en stor del av gården sin?

Lære og pakter 19:4-12

Jesus Kristus forklarer evig og uendelig straff

I oversikten på tavlen skriver du Lære og pakter 19:4-12 under overskriften “Jesus Kristus vil dømme oss etter våre gjerninger”. Be elevene lese Lære og pakter 19:4 hver for seg, og legge merke til en sannhet om dommen som vi alle burde overveie. Be dem fortelle hva de finner ut. Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de finner følgende læresetning: Alle mennesker må omvende seg eller lide. Be en elev skrive denne læresetningen på tavlen under “Lære og pakter 19:4-12”.

Forklar at Lære og pakter 19:5 inneholder Frelserens forklaring at han ikke vil tilbakekalle sin dom. Dette innebærer at de som ikke omvender seg, vil bli straffet for sine synder. Be en elev lese Lære og pakter 19:5 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan Frelseren beskrev tilstanden til dem som ikke omvender seg, og derfor vil motta hans dom.

  • Hva vil de som ikke omvender seg, oppleve?

  • Hvordan kan Lære og pakter 19:5 motivere oss til å omvende oss?

Skriv følgende setning på tavlen under “Alle mennesker må omvende seg eller lide”: Uendelig eller evig straff.

  • Hva tenker du på når du hører eller leser ordene “uendelig eller evig straff”?

Be elevene lese Lære og pakter 19:6-12 hver for seg, og se etter hvordan Herren definerer uendelig eller evig straff. Når elevene har svart, visker du ut ordene uendelig eller evig på tavlen og erstatter dem med ordet Guds.

  • Hva tenker du på når du leser eller hører ordene “Guds straff”?

Du må kanskje forklare at i Skriftene sikter ikke ordene uendelig straff og evig straff til hvor lenge noen vil lide for sine synder. Frelseren sa: “Jeg er uendelig, og den straff som gis fra min hånd, er uendelig straff, for Uendelig er mitt navn” (L&p 19:10). Derfor, når han nevner uendelig straff eller evig straff, snakker han om den straff han vil håndheve i henhold til guddommelig lov og rettferdighetens krav.

Lære og pakter 19:13-22

Frelseren uttaler seg om sin lidelse for synd

I oversikten på tavlen skriver du Lære og pakter 19:13-17 i kolonnen med overskriften “Jesus Kristus vil dømme oss etter våre gjerninger”. Forklar at vers 13-17 inneholder en advarsel til Kirkens medlemmer. Be elevene lese Lære og pakter 19:13-17 hver for seg, og legge merke til konsekvensene for dem som velger å ikke omvende seg.

  • Hva vil skje med dem som omvender seg fra sine synder? (Elevene bør nevne følgende læresetning: De som velger å ikke omvende seg, vil motta straffen for sine synder. Skriv denne sannheten på tavlen under “Lære og pakter 19:13-17”.)

Skriv Lære og pakter 19:16-19 i kolonnen med overskriften “Jesus Kristus vil dømme oss etter våre gjerninger”. Be en elev lese Lære og pakter 19:16-19 høyt. Be klassen følge med, og merke seg grunnen Frelseren ga til at han led for våre synder.

  • Hvilken grunn ga Frelseren til at han led for våre synder? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de bør nevne følgende læresetning: Frelseren led for våre synder så vi kunne omvende oss og slippe å lide slik han gjorde.)

  • Hva sier disse versene om hva som gjorde det mulig at våre synder kunne bli tilgitt? (Når elevene svarer, skriver du følgende utsagn i oversikten på tavlen under “Lære og pakter 19:16-19”: Jesu Kristi lidelse og hans forsonende blod tilfredsstilte rettferdighetens krav. Derfor kan de som omvender seg, motta barmhjertighet.)

  • Hvordan kan kunnskap om sannhetene vi har funnet så langt i dag, påvirke ditt ønske om å omvende deg?

For å hjelpe elevene å forstå valget vi alle har om enten å omvende oss eller ta straffen for våre synder, kan du be dem lese følgende uttalelse av eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Neal A. Maxwell

“Det vil ende med at vi enten velger Kristi måte å leve på eller hans måte å lide på! Det vil være enten ‘lide likesom jeg’ (L&p 19:16–17) eller seire ‘likesom [han]… har seiret’ (Åpenbaringen 3:21)” (“Den som seirer… likesom jeg og har seiret”, Lys over Norge, juli 1987, 63).

I oversikten på tavlen skriver du Lære og pakter 19:15, 18-19 under overskriften “Jesus Kristus utførte sin Faders vilje”.

Forklar at de fleste beretninger om Jesu Kristi lidelse er gitt av andre enn ham selv (se Matteus 26:36-39; Lukas 22:39-44). Lære og pakter 19 inneholder Frelserens personlige beretning om hans lidelse. Be elevene lese Lære og pakter 19:15, 18-19 hver for seg, og legge merke til hvordan Frelseren beskrev lidelsen han opplevde under forsoningen. Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner. Skriv elevenes svar på tavlen under “Lære og pakter 19:15, 18-19”. Den endelige oversikten kan se omtrent slik ut:

Jesus Kristus utførte sin Faders vilje.

Jesus Kristus vil dømme oss etter våre gjerninger.

L&p 19:15, 18-19

Frelserens lidelse var stor, intens og tung å utholde.

Frelserens lidelse fikk ham til å skjelve av smerte og blø fra hver pore.

Jesus Kristus led både fysisk og åndelig.

Frelseren ba om å få slippe å drikke den bitre kalk.

Frelseren utførte Faderens vilje og “fullendte [sine] forberedelser for menneskenes barn” (L&p 19:19).

L&p 19:4-12

Alle mennesker må omvende seg eller lide.

Guds straff

L&p 19:13-17

De som velger å ikke omvende seg, må lide straffen for sine synder.

L&p 19:16-19

Jesu Kristi lidelse og hans forsonende blod tilfredsstilte rettferdighetens krav. Derfor kan de som omvender seg, motta barmhjertighet.

  • Hva syns du om at Frelseren tok straffen for dine synder?

  • Hvordan kan kunnskap om Frelserens lidelse ha hjulpet Martin Harris da han overveide ting som tapet av de 116 manuskriptsidene eller å gi avkall på en del av sin eiendom for å finansiere trykkingen av Mormons bok?

  • Når har din kunnskap om Frelserens forsoning hjulpet deg å takle noe vanskelig? (Minn elevene på at noen opplevelser er for hellige eller personlige til å fortelle om.)

Be en elev lese Lære og pakter 19:20 høyt. Be elevene følge med, og legge merke til en setning som sikter til en gang da Martin Harris opplevde lidelse for sine synder.

  • Hvorfor tror du det at Ånden trekker seg bort fører til lidelse?

Be elevene lese Lære og pakter 19:13, 15, 20 igjen, hver for seg, og legge merke til befalingen i hvert vers og advarslene i vers 15 og 20.

  • Hvordan viser Herrens befaling om å omvende oss, hans kjærlighet til oss?

Be elevene skrive sitt vitnesbyrd i notatboken eller skriftstudiedagboken om en læresetning eller et prinsipp de lærte fra Lære og pakter 19:1-22.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 19: Kapitteloverskriften. “En befaling fra Gud og ikke fra mennesker til Martin Harris”

I mars 1830, flere måneder etter at Joseph Smith sannsynligvis mottok åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 19, var Joseph Knight sr. vitne til en samtale mellom Joseph Smith og Martin Harris om salget av Mormons bok:

“‘Bøkene vil ikke selge, for ingen ønsker dem.[’] Joseph sier: ‘Jeg tror de vil selge bra.’ Han sier: ‘Jeg ønsker en befaling [eller åpenbaring fra Herren].’ ‘Hvorfor?’ spør Joseph, ‘utfør det du har fått.’ ‘Men’, sier han, ‘jeg trenger en befaling’… Han insisterte tre eller fire ganger på at han måtte ha en befaling” (Dean Jessee, “Joseph Knight’s Recollection of Early Mormon History”, BYU Studies, årg. 17, nr. 1 [1976], 37).

Joseph Smiths instruksjon “utfør det du har fått” synes å henvise til åpenbaringen i Lære og pakter 19, hvor Gud allerede hadde gitt Martin Harris en befaling om å “gi fritt [av sin eiendom] til trykkingen av Mormons bok” (L&p 19:26).

Lære og pakter 19:2, 19. “Jeg som har… fullendt Faderens vilje med meg, ham jeg tilhører”

Bilde
Eldste Neal A. Maxwell

Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum sa at “det å underkaste sin vilje [er] virkelig det eneste personlige vi har å legge på Guds alter. Alt det andre vi ‘gir’ … er faktisk det han allerede har gitt eller lånt oss. Men når du og jeg til sist underkaster oss ved å la vår vilje bli oppslukt av Guds vilje, da gir vi ham virkelig noe! Det er det eneste vi har som virkelig er vårt.” (“Bli oppslukt av Faderens vilje”, Lys over Norge, jan. 1996, 23).

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte at Frelseren alltid var villig til å underkaste seg Faderens vilje:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Det Kristus synes mest opptatt av å understreke om sin oppgave – utover personlige dyder, utover storartede prekener og til og med utover helbredelse – er at han underkastet seg Faderens vilje” (“Therefore, What?” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 8. aug. 2000], 8, LDS.org).

Lære og pakter 19:6, 11-12. “Uendelig pine” og “evig straff”

President J. Reuben Clark i Det første presidentskap ga følgende innsikt om “Guds straff”:

Bilde
President J. Reuben Clark

“Når Herren kommer for å gi oss vår belønning… og vår straff, føler jeg at [Frelseren] vil gi den straffen som er det minste vår overtredelse vil berettige. Jeg tror han i sin rettferdighet vil ta med all den uendelige kjærlighet, velsignelse, barmhjertighet, godhet og forståelse han er i besittelse av…

Og på den annen side tror jeg at når det kommer til vår belønning for god oppførsel, vil han gi oss det maksimale som kan gis i lys av alt vi har krenket ham med” (“As Ye Sow…”, Brigham Young University Speeches of the Year [3. mai 1955], 7).

President Joseph Fielding Smith forklarte betydningen av uendelig pine og evig straff:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“I Lære og pakter kan vi lese at evig straff, eller evindelig straff, ikke betyr at vedkommende som blir fordømt, vil bli straffet i all evighet… Når et menneske derfor betaler straffen for sine misgjerninger og ydmykt omvender seg og mottar evangeliet, kommer han ut av fengselet og blir anvist en herlighetsgrad i henhold til sin verdi og hva han har gjort seg fortjent til” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954-1956], 2:135-36).

Eldste James E. Talmage i De tolv apostlers quorum ga ytterligere innsikt om betydningen av evig straff:

Bilde
Eldste James E. Talmage

“‘Evig straff’… betyr ikke at den enkelte lidende eller synder for evig og alltid vil bli utsatt for dette og lide. Ingen mann vil bli holdt i helvete lenger enn nødvendig for å gjøre ham til noe bedre. Når han kommer til det stadiet, vil fengselsdørene bli åpnet, og det vil være jubel blant menneskenes skarer som ønsker ham velkommen inn i en bedre tilstand” (i Conference Report, april 1930, 97; se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 37).

Lære og pakter 19:20. “Da jeg trakk min Ånd tilbake”

Ordene “da jeg trakk min Ånd tilbake” kan ha siktet til det Martin Harris gjennomgikk etter at han mistet de 116 manuskriptsidene til Mormons bok. Lucy Mack Smith, Josephs mor, fortalte at da Martin Harris fortalte Joseph Smith om det tapte manuskriptet, “ropte han ut i sterke kvaler: ‘Å, jeg har tapt min sjel! Jeg har tapt min sjel!’” (History of Joseph Smith by His Mother, red. Preston Nibley [1958], 128).

Lidelse for synd kan finne sted både i jordelivet og etter at vi dør. Når vi synder, trekker Den hellige ånd seg bort, og vi står igjen uten den trygghet og helliggjørende kraft som hans tilstedeværelse gir. I hans fravær får vi en “smak” av den lidelse Frelseren opplevde da han led for våre synder. Omvendelsesprosessen gjør det mulig for oss å bli forsonet med vår Fader i himmelen og igjen nyte Den hellige ånds veiledning, med alle dens tilhørende velsignelser.

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap sa følgende om sammenhengen mellom å miste Den hellige ånds veiledning og behovet for omvendelse:

Bilde
President Henry B. Eyring

“Hvis dere har vanskelig for å føle Den hellige ånd, kan det være på sin plass å grunne på om det er noe dere må omvende dere fra og få tilgivelse for” (“Gifts of the Spirit for Hard Times”, Ensign juni 2007, 23).