Seminar
Leksjon 110: Lære og pakter 105


Leksjon 110

Lære og pakter 105

Innledning

I lydighet mot Herrens instruksjoner, opprettet profeten Joseph Smith og omtrent 200 andre frivillige og rekrutter det som ble kjent som Sions leir, for å dra og hjelpe de hellige som var blitt drevet ut av Jackson County, Missouri. Den 22. juni 1834, mens de lå i leir nær Fishing River i Missouri, mottok Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 105. I denne åpenbaringen informerte Herren de hellige om at Sions land ikke ville bli forløst på dette tidspunktet. Herren ga også instruksjoner angående hva som måtte skje for at Sion skulle bli forløst en gang i fremtiden.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 105:1-19

Herren instruerer de hellige om å vente på Sions forløsning

Før klassen får du tak i en papirkopp, en gummistrikk, og tre biter hyssing. Omkretsen av gummistrikken må være mindre enn omkretsen av koppen. Knytt hyssingbitene til gummistrikken med like mellomrom.

Bilde
pappkrus, gummistrikk, hyssing

Begynn leksjonen ved å be om tre frivillige. Sett kruset på en flat overflate, og be de frivillige om å løfte opp kruset bare ved hjelp av gummistrikken og hyssingene. Fortell dem at de ikke kan ta på strikken, de må holde i hyssingbitene. (For å gjennomføre denne oppgaven, må elevene arbeide sammen og dra samtidig i hver av hyssingbitene med lik kraft for å utvide strikken nok til å kunne plassere den rundt koppen og deretter løfte den.)

Etter at elevene er ferdige med denne aktiviteten, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvilken rolle spilte enhet i gjennomføringen av denne oppgaven?

Minn elevene på at i februar 1834, ledet Herren profeten Joseph Smith og andre til å samle timelige midler og rekruttere frivillige for å hjelpe de hellige som var blitt drevet ut av Jackson County, Missouri, med å ta tilbake sine landeiendommer. Når elevene begynner dagens drøftelse av Lære og pakter 105, oppfordrer du dem til å se etter den rollen enhet spilte i de helliges forsøk med å ta tilbake Sions land.

Be elevene huske fra sitt studium av Lære og pakter 103 antallet frivillige som Herren ønsket skulle ta del i Sions leir (500) og det antall han krevde som et minimum (100). Be en elev lese følgende avsnitt høyt. Be klassen lytte etter det antall mennesker som faktisk meldte seg frivillig til Sions leir da gruppen opprinnelig dro av sted.

Responsen på profeten Joseph Smiths og andres anstrengelser med å rekruttere frivillige og ressurser til Sions leir ble ikke så vellykket som de hadde håpet på. Da leiren, eller hæren, begynte sin marsj i begynnelsen av mai 1834, var det bare 122 personer som hadde meldt seg frivillig. Sions leir rekrutterte ytterligere frivillige langs veien mot Missouri. Da gruppen som Hyrum Smith og Lyman Wight hadde rekruttert fra området rundt Michigan møtte Joseph Smiths gruppe tidlig i juni 1834, besto Sions leir av bare så vidt over 200 menn, 12 kvinner, og 9 barn (se Alexander L. Baugh, “Joseph Smith and Zion’s Camp”, Ensign, juni 2005, 45).

Be en elev lese Lære og pakter 105:7-8 høyt. Be klassen følge med, og se etter en grunn til hvorfor noen av Kirkens medlemmer valgte å ikke hjelpe sine brødre og søstre i Missouri. Be så elevene rapportere det de har funnet ut.

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 105:1-6. Be klassen følge med, og se etter hvordan ulydighet og mangel på enhet hadde påvirket medlemmer av Kirken. (For å hjelpe elevene å bedre forstå betydningen av vers 5, kan det være nyttig å forklare at “Det celestiale rikes lov” inneholder alle lover og prinsipper vi må etterleve, ordinansene vi må motta og paktene vi må holde for å arve Det celestiale rike.)

  • På hvilke måter hadde Kirkens medlemmer mislyktes i å være forenet og lydige?

  • Ifølge disse versene, hva må vi gjøre for hjelpe til med å bygge opp Sion? (Når elevene svarer, hjelper du dem å identifisere følgende prinsipp: For å hjelpe til med å bygge opp Sion, må vi være forenet og lydige i alt Gud ber om.)

  • Hvorfor tror du samhold og lydighet er nødvendig for at Sion skal kunne bygges opp?

  • Hvilke erfaringer har hjulpet deg å forstå betydningen av at Kirkens medlemmer er forenet?

Forklar at de som meldte seg frivillig til Sions leir, opplevde mange utfordringer og mirakler under sin ekspedisjon. Be en elev lese følgende avsnitt høyt. Be klassen grunne på hvordan de kan ha reagert på noen av utfordringene.

Sions leir marsjerte omtrent 1450 km gjennom 4 delstater, mellom 30-60 km hver dag i 45 dager. Leirens medlemmer opplevde fotblemmer, varme og fuktige værforhold, knapphet på mat og usunn mat. Noen ganger fikk intens tørst noen av leirens medlemmer til å drikke sumpvann der mygglarver hadde blitt silt ut (noen ganger ved at de brukte tennene som sil) eller til å drikke vann av hestenes spor etter at det hadde regnet. Under ekspedisjonen ble Sions leir også ofte truet med vold fra andre. (Se Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok, 2. utg. Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 143-45.)

  • Hvordan tror du at du ville ha reagert på disse utfordringene?

Forklar at etter at medlemmene i Sions leir ankom Missouri, fikk de vite at Daniel Dunklin, guvernøren i Missouri, ikke ville holde sitt løfte om å hjelpe de hellige å returnere til sine landeiendommer i Jackson County. Til tross for disse nedslående nyhetene, fortsatte Sions leir til Jackson County, i påvente av ytterligere instruksjoner fra Herren.

Opplys elevene om at de nødvendige instruksjonene kom i en åpenbaring fra Herren den 22. juni 1834, etter at Sions leir hadde marsjert i nesten syv uker og var bare omtrent 15-30 km fra Jackson County. Be en elev lese Lære og pakter 105:9-14 høyt. Be resten av klassen følge med, og se etter hva Herren sa de skulle gjøre angående Sions forløsning.

  • Hva befalte Herren at leiren skulle gjøre angående Sions forløsning?

  • Hvis du hadde vært et medlem av Sions leir, hva ville du kanskje ha følt hvis du fikk høre denne åpenbaringen like før du nådde bestemmelsesstedet?

  • Hvilke grunner ga Herren til at Sion ikke ville bli forløst på dette tidspunktet?

Be en elev lese Lære og pakter 105:18-19 høyt. Be klassen se etter hvorfor Herren befalte Sions leir å reise helt til Missouri og deretter åpenbarte at de ikke skulle føre de hellige tilbake til sine landeiendommer i Sion på dette tidspunktet.

  • Ifølge disse versene, hvorfor befalte Herren Sions leir å reise hele veien til Missouri og så åpenbare at Sion ikke ville bli forløst ennå? (Dette var en trosprøve. Det kan være nyttig å forklare at en trosprøve kan være en prøve på hvorvidt vi vil velge å stole på og adlyde Herren, uansett hva våre omstendigheter er.)

  • På hvilke måter ble troen til medlemmene av Sions leir prøvd under denne opplevelsen?

  • Hva kan vi lære av disse versene? (Ett prinsipp elevene kan identifisere, er at Gud har forberedt store velsignelser for dem som er trofaste gjennom sine prøvelser.)

  • Når har du eller noen du kjenner, opplevd en trosprøve? Hvordan har trosprøver forberedt deg for større velsignelser?

Fortell elevene at mange menn som hadde tatt del i Sions leir, ble velsignet med muligheter til å tjene i Herrens rike. I februar 1835, ble De tolv apostlers quorum og De syttis første quorum organisert. Ni av de opprinnelige apostlene og alle medlemmene av De syttis quorum hadde tatt del i Sions leir. (Se Kirkens historie i tidenes fylde, 151)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av profeten Joseph Smith. Be klassen lytte etter den rolle Sions leir hadde i å forberede menn til lederskapsposisjoner:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Gud ville ikke at dere skulle slåss. Han kunne ikke organisere sitt rike med tolv menn til å åpne døren til evangeliet for jordens nasjoner, og med sytti menn under deres ledelse til å følge i deres fotspor, uten at han tok dem fra en gruppe menn som hadde tilbudt sitt liv, og som hadde ytt et stort offer på samme måte som Abraham” (i History of the Church, 2:182; se også Kirkens historie i tidenes fylde, 151).

Del ditt vitnesbyrd om betydningen av å stole på og adlyde Herren når vår tro blir prøvd.

Lære og pakter 105:20-41

Herren underviser de hellige om hva de må gjøre før Sion kan bli forløst

Oppsummer Lære og pakter 105:20-37 ved å forklare at Herren fortalte de hellige i Missouri hvordan de skulle reagere på den forfølgelse de opplevde mens de ventet på Sions fremtidige forløsning. Han rådet dem til å være ydmyke og unngå å lage strid. Han forklarte at de måtte bli helliggjort som forberedelse til Sions endelige forløsning. Som han hadde sagt tidligere i den samme åpenbaringen, måtte de “bli undervist mer fullkomment, høste erfaring og mer fullkomment forstå sine plikter og hva [han] forlange[t] av deres hånd” (L&p 105:10).

  • Hva er noen måter vi burde reagere på forfølgelse på?

Be elevene lese Lære og pakter 105:38-41 stille og velge et uttrykk fra versene som oppsummerer det Herren befalte de hellige å gjøre som svar til de som undertrykte dem.

  • Ifølge vers 40, hvilke velsignelser ville de hellige i Missouri få hvis de søkte etter å opprette fred med andre? (Elevene svar burde gjenspeile følgende prinsipp: Hvis vi søker å opprette fred med andre, da vil alle ting samvirke til vårt beste.)

  • Hva kan vi gjøre for å opprette fred med andre?

  • Hvordan har du blitt velsignet når du har søkt å opprette fred, også med dem som kanskje har forfulgt deg?

Be elevene om å grunne på en ting de kan gjøre bedre for å søke å opprette fred med andre i sitt liv, spesielt når de er blitt behandlet galt, og å skrive et mål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 105. Avreise til Sions leir

Før de dro fra Kirtland, Ohio, lovet Joseph Smith brødrene “at hvis de alle ville leve slik de skulle for Herren og holde hans bud,… skulle de alle komme trygt tilbake” (i Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 143). Hvis ikke, advarte profeten, ville de lide under Guds vrede.

Med disse forsikringene dro medlemmene av Sions leir av sted, med visshet om at de satte sitt liv i fare ved å delta i denne ekspedisjonen. Heber C. Kimball uttrykte følelsene mange hadde på denne tiden:

Bilde
Heber C. Kimball

Vi startet den 5. mai (1834), og dette var i sannhet en høytidelig morgen for meg. Jeg tok avskjed med min hustru og mine barn og venner, uten å vite om jeg skulle få se dem igjen i kjødet, da jeg selv og mine brødre var truet av fiender både der i landet og i Missouri, at de ville ødelegge oss og utrydde oss fra landet” (i Orson F. Whitney, The Life of Heber C. Kimball [1945], 40).

Mange av mennene i Sions leir etterlot seg familier med lite eller ingen penger og uten noen inntektskilde. For å forebygge alvorlige vanskeligheter, opparbeidet medlemmer av Kirken hager slik at kvinnene og barna kunne høste mais og andre avlinger mens hæren var borte. Gjennomsnittsalderen for mennene i leiren var 29 år. Profetens søskenbarn George Albert Smith var 16 år gammel, og Addison Greene var 14 år gammel. Den eldste var 79 år. Joseph Smith, som var blitt valgt til “øverstbefalende for Israels hæravdelinger”, var bare 28 år gammel. (Se Kirkens historie i tidenes fylde, 142-52.)

Lære og pakter 105. Herrens beskyttelse av Sions leir

Under ekspedisjonen ble Sions leir ofte truet med vold fra andre. Herren oppfylte imidlertid det løftet som står i Lære og pakter 103:20. Joseph Smith sa, “Til tross for at våre fiender kom med stadige trusler om vold, fryktet vi ikke. Heller ikke nølte vi med å fortsette vår reise, for Gud var med oss, og hans engler gikk foran oss, og troen i vår lille gruppe var urokkelig. Vi vet at vi ble ledsaget av engler, for vi så dem” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 288-89).

Lære og pakter 105:5. Det celestiale rikes lov

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Det celestiale rikes lov er… evangeliets lov og pakter, som omfatter at vi alltid minnes Frelseren og at vi lover lydighet, offer, innvielse og trofasthet” (“Kom til Sion”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 38).

President Ezra Taft Benson sa:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Evangeliets lov omfatter alle lover, prinsipper og ordinanser som er nødvendig for vår opphøyelse” (The Teachings of Ezra Taft Benson [1988], 337).

Lære og pakter 105:19. “En prøve på deres tro”

Befalingen om å returnere til Kirtland uten å kjempe for de hellige i Missouri var en trosprøve for mange medlemmer av Sions leir. Noen gjorde åpent opprør og falt fra Kirken senere. Tidligere på reisen hadde profeten advart medlemmene av Sions leir om at deres splittelse, misnøye og ulydighet ville føre en plage (en stor lidelse eller sykdom) over dem. Som et resultat av sinne og grunnløse klager mot Herrens befalinger om å ikke kjempe, gjentok profeten denne advarselen. Den 24. juni 1834 ble flere medlemmer av Sions leir angrepet av kolera. Epidemien spredde seg og forårsaket sterk diaré, kraftig oppkast og sterke kramper i bena. Før den var over, ble omtrent 68 personer, inkludert Joseph Smith, angrepet av sykdommen, og 13 av leirens medlemmer og 2 lokale medlemmer døde. Joseph Smith sa at den 2. juli fortalte han dem at “hvis de ville ydmyke seg for Herren og inngå en pakt om å holde hans bud og følge mine råd, skulle straffedommen stanses fra da av, og det skulle aldri mer oppstå kolera blant dem. Brødrene inngikk denne pakten ved å rekke opp hånden, og straffedommen opphørte” (i History of the Church, 2:120).

Herren godtok offeret til leirens medlemmer og velsignet dem for det de var villige til å gjøre. I juli 1832 oppløste profeten Joseph Smith Sions leir. Mens noen ikke besto sin trosprøve og forlot Kirken, ble de som var trofaste styrket av denne opplevelsen.

Eldste Franklin D. Richards i De syttis presidentskap forklarte:

Bilde
Eldste Franklin D. Richards

“Ekspedisjonen Sions leir ble av mange vurdert som en ulønnsom og lite suksessfylt episode. En bror i Kirtland som ikke deltok i leiren, møtte Brigham Young da han kom hjem og spurte, ‘Hva oppnådde dere på denne håpløse reisen til Missouri sammen med Joseph Smith?’ ‘Alt vi dro for’, svarte Brigham Young. ‘Jeg ville ikke ha byttet den erfaring jeg fikk på den ekspedisjonen, mot all den rikdom som finnes i Geauga County’, fylket som Kirtland den gang var en del av. (B. H. Roberts, “Brigham Young, A Character Sketch”, Improvement Era, bind. 6 [Juni 1903], s. 567.)” (“The Purpose of Life: To Be Proved”, Ensign, des. 1971, 50).

Sions leir ga en mulighet for dens medlemmer til å vise Herren og seg selv dybden i sin trofasthet og hengivenhet til Herrens verk. Som Abraham, gikk mange av Kirkens tidlige ledere gjennom en prøve som var laget for å oppfylle guddommelige hensikter. Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum sa, “De som marsjerte i Sions leir, utforsket ikke landsbygden i Missouri, men sine egne muligheter” (“Notwithstanding My Weakness”, Ensign, nov. 1976, 14).