Seminar
Leksjon 14: Lære og pakter 5


Leksjon 14

Lære og pakter 5

Innledning

Selv om Martin Harris mistet de 116 manuskriptsidene sommeren 1828, ønsket han fortsatt å hjelpe til med frembringelsen av Mormons bok. I mars 1829 reiste Martin fra sitt hjem i New York for å besøke Joseph og Emma Smith i Harmony, Pennsylvania. Mens han var der, ba Martin om å få et vitnesbyrd om at Joseph hadde gullplatene. Joseph Smith adspurte Herren og mottok åpenbaringen som nå er kjent som Lære og pakter 5. I denne åpenbaringen erklærte Herren at tre vitner skulle bli kalt til å vitne om Mormons bok, og informerte Martin om hva han måtte gjøre for å kvalifisere seg til å bli et av disse vitnene.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 5:1-22

Herren vil frembringe sitt ord i de siste dager, og vitner vil vitne

Be elevene svare på følgende spørsmål:

  • Hva er noe du bare har hørt om, men ønsker å se med egne øyne? Hvorfor ønsker du å se det?

Etter at noen få elever har svart, be elevene lese Lære og pakter 5:1 hver for seg, og se etter hva Martin Harris ønsket å se med egne øyne. Når elevene finner ut hva Martin ønsket å se, kan du spørre dem om de skulle ønske at de fikk se gullplatene. Be en eller to elever om å forklare sine svar.

For å hjelpe elevene å forstå hvorfor Martin søkte nok et vitnesbyrd om at platene fantes, kan du forklare at i mars 1829 planla Martin å reise fra sitt hjem i New York for å besøke Joseph og Emma Smith i Harmony, Pennsylvania. Hans hustru Lucy Harris var imidlertid opprørt fordi hennes mann brukte så mye tid og penger på utgivelsen av Mormons bok. Hun var også sint på Joseph Smith fordi han hadde avslått hennes tidligere anmodninger om å få se gullplatene. Hun anmeldte Joseph og samlet et antall personer som var villige til å vitne om at han hadde løyet om at platene fantes. I tillegg til trusselen om søksmål mot Joseph, advarte disse personene Martin og sa at hvis han ikke sluttet seg til dem for å vitne om Joseph Smiths påståtte bedrag, ville Martin være medskyldig med Joseph og havne i fengsel sammen med ham. Den gangen hadde aldri Martin sett gullplatene, selv om han hadde virket som skriver for Joseph. Da Martin kom til Joseph, uttrykte han sitt ønske om å få enda et vitnesbyrd om at gullplatene virkelig fantes. Han trodde kanskje at hvis han kunne få se platene selv, ville han være beredt til å vitne i retten om at de fantes, og renvaske seg selv og Joseph Smith for svindel. Etter at Joseph hadde lyttet til Martins anmodning om å få se platene, adspurte han Herren og mottok åpenbaringen i Lære og pakter 5.

Be en elev lese Lære og pakter 5:2-3 høyt. Be klassen følge med for å finne ut hvordan Herren ba Joseph Smith besvare Martin Harris’ anmodning.

  • Hvordan ba Herren Joseph svare Martin?

  • Hvorfor kunne ikke Joseph Smith vise Martin Harris platene?

Be elevene grunne på hvorfor Herren ikke har latt gullplatene bli vist frem for verden. Be en elev lese følgende uttalelse av president Joseph Fielding Smith:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Ofte når [folk]… hører historien om Mormons boks fremkomst, spør de om platene finnes på et eller annet museum hvor de kan sees. Noen av dem som har litt vitenskapelige opplæring [foreslår] at hvis lærde kunne få se og undersøke platene og lære å lese dem, ville de vitne om sannheten av Mormons bok og Joseph Smiths sannferdighet, og hele verden ville da bli omvendt” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:40).

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par lese etter tur Lære og pakter 5:5-10 høyt, og se etter hvorfor Herren ba Joseph Smith om ikke å vise platene til verden.

  • Hvilke grunner ga Herren til at Joseph Smith ikke skulle vise platene til verden? (Hvis folk ikke trodde på Herrens ord slik de ble åpenbart gjennom Joseph Smith, ville de fremdeles ikke tro selv om de fikk se platene [se L&p 5:7]; Herren holdt platene tilbake fra verden i en vis hensikt [se L&p 5:9].)

  • Hva lærer Lære og pakter 5:10 oss om Joseph Smiths unike kall? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men forviss deg om at de identifiserer følgende sannhet: Herren kalte Joseph Smith til å overbringe hans ord til verden.) Du vil kanskje foreslå at elevene skriver denne sannheten i Skriftene sine ved siden av L&p 5:10.)

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å ha et vitnesbyrd om denne?

Be en elev lese Lære og pakter 5:11 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren sa han ville gjøre for å støtte Joseph Smiths vitnesbyrd om Mormons bok. Etter at elevene har fortalt hva de har funnet ut, skriv følgende sannhet på tavlen: De tre vitners vitnesbyrd vil stå som bevis på Mormons boks sannhet.

Be elevene lese Lære og pakter 5:11-15 hver for seg, og se etter hva de tre vitner skulle høre, se og bli pålagt å gjøre. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. Be elevene rapportere det de har funnet ut.

  • Hvordan er det nyttig å vite at i tillegg til Joseph Smith, kalte Herren tre vitner som så platene og hørte Herren erklære at de var sanne?

Forklar at i tillegg til å befale Joseph Smith og de tre vitner å bære vitnesbyrd, sørget Herren for et annet middel hvorved vi kan vite at Mormons bok er sann. Be en elev lese Lære og pakter 5:16-18 høyt. Be klassen følge med og se etter hva Herren lovet dem som tror på Mormons bok.

  • Hva sa Herren at han ville sende over dem som tror på hans ord? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle identifisere følgende prinsipp: Hvis vi tror på Herrens ord, vil han bekrefte ordenes sannhet ved Hans ånd.)

For å hjelpe klassen å forstå hvordan de kan anvende sannhetene som uttrykkes ovenfor, kan du be en elev lese følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson. Be elevene lytte etter hva vi skulle gjøre når vi har mottatt et vitnesbyrd om Mormons bok.

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Enhver av oss må få sitt eget vitnesbyrd om Mormons bok gjennom Den hellige ånd, og så skulle vårt vitnesbyrd i tillegg til Mormons bok deles med andre slik at de også kan få vite gjennom Den hellige ånd at den er sann” (“Mormons bok og Lære og pakter”, Lys over Norge, juli 1987, 77).

Gi elevene noen minutter til å skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken (1) sitt eget vitnesbyrd om Mormons bok eller (2) hva de kan gjøre for å oppnå eller styrke sitt vitnesbyrd om at Mormons bok er sann. Det kan være lurt å be noen elever fortelle klassen hva de har skrevet.

Be en elev lese Lære og pakter 5:21-22 høyt, og bytte ut navnet “Joseph” med sitt eget navn. Be eleven oppsummere det Herren sier i disse versene.

  • Hvordan kan man unngå å la seg “overtale av mennesker”?

  • Hva lovet Herren at Joseph Smith ville motta hvis han ville være trofast – selv om han skulle bli “slått ihjel”? (Evig liv.)

Lære og pakter 5:23-35

Martin Harris kan kalles som et av de tre vitnene hvis han omvender seg

Vis elevene en lyspære hvis mulig (eller tegn en på tavlen). Spør hva vi må gjøre for å få lyspæren til å virke. Sett så lyspæren i en lampe. Koble lampen til, og slå den på. Forklar at akkurat som det er flere trinn for å få lys i en lyspære, oppdaget Martin Harris at det ville være flere trinn for å motta det vitnesbyrdet om platene som han ønsket av Herren.

Be elevene lese Lære og pakter 5:23-24 hver for seg, og se etter det betingede løftet Herren ga Martin Harris ved å bruke ordene hvis og da. Be en elev skrive på tavlen det han eller hun fant ut. Eleven kan skrive noe sånt som: “Hvis Martin Harris vil be i ydmykhet, tro og oppriktighet, da vil Herren la ham få se platene slik han ønsker.” Påpek at gjennom dette løftet ga Herren Martin Harris anledning til å være et vitne om Mormons bok.

  • Hva tror du det betyr å be i ydmykhet, tro og oppriktighet?

For å hjelpe elevene å identifisere en sannhet fra Lære og pakter 5:24, kan du be dem omformulere “hvis-da”-utsagnet på tavlen på en måte som kan anvendes på oss alle. Elevene skulle uttrykke noe som ligner på følgende sannhet: Hvis vi ber oppriktig i ydmykhet og tro, kan vi motta svar i henhold til våre rettferdige ønsker.

  • Hvordan tror du det å be med ydmykhet, tro og oppriktighet kan forberede oss til å motta svar fra Herren?

  • Når har du hørt eller holdt en bønn som du følte ble holdt i ydmykhet, tro og oppriktighet? Hva gjorde denne bønnen annerledes enn andre bønner du hadde hørt eller holdt?

Be en elev lese Lære og pakter 5:25-26 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren forventet at Martin Harris skulle gjøre etter at han ble et vitne om Mormons bok. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Be elevene lese Lære og pakter 5:27-28, 32 hver for seg, og se etter flere råd og advarsler Herren ga til Martin Harris.

  • Hva rådet Herren Martin Harris til å gjøre?

  • Hva sier Herren vil skje med Martin Harris hvis han ikke ydmyker seg og “får et vitnesbyrd” (L&p 5:32) fra Herren?

  • Hvordan kan vi anvende rådet i Lære og pakter 5:32 på oss selv?

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken eventuelle tilskyndelser de fikk under dagens leksjon. Du kan oppfordre dem til å fokusere på konkrete forandringer de mener de trenger å gjøre for å be med større ydmykhet, tro og oppriktighet, slik at de blir bedre i stand til å motta svar fra Herren.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 5:7, 16. Et sant vitnesbyrd kommer gjennom Den hellige ånd

President Gordon B. Hinckley ga følgende råd om ikke å stole på fysiske eller vitenskapelige bevis alene for å opprettholde vår tro på Mormons bok:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Beviset på dens sannhet, på dens ekthet og gyldighet i en verden som er tilbøyelig til å kreve bevis, finnes ikke i arkeologi eller antropologi, selv om noen kan finne hjelp i dette. Det finnes ikke i granskning av ord eller historisk analyse, selv om dette kan underbygge og bekrefte. Beviset på dens ekthet og gyldighet finnes mellom bokens permer. Prøven på dens sannhet ligger i å lese den. Det er en bok fra Gud. Fornuftige mennesker kan oppriktig tvile på dens opprinnelse, men de som har lest den og bedt angående den, har fått vite ved en kraft utenfor sine naturlige sanser at den er sann, at den inneholder Guds ord, at den forklarer det evige evangeliums frelsende sannheter, at den er ‘kommet frem ved Guds gave og kraft… for å overbevise jøde og hedning om at Jesus er Kristus’ (Tittelsiden til Mormons bok)” (“Fire hjørnestener i vår tro”, Liahona, feb. 2004, 6).

President Joseph F. Smith sa at en tilkjennegivelse som bekrefter sannheten gjennom Den hellige ånd, er sterkere enn noe vi kan oppfatte gjennom våre sanser:

Bilde
President Joseph F. Smith

“Vi kan se svært mye med vårt naturlige syn, men det kan bedras. Vi kan høre med våre ører, men de kan bedras. Våre naturlige sanser er mottakelige for bedrag… Men la meg fortelle dere at når Den allmektige åpenbarer seg for mennesket, gjør han det ved Den hellige ånds kraft, og ikke gjennom det naturlige øye eller det naturlige øre. Han taler til mennesket som om han taler til ham uavhengig av hans legeme. Han taler til ånden. Hvis derfor Gud den allmektige taler til deg og bærer vitnesbyrd om sin sannhet ved Den hellige ånds kraft,… vil du vite slik Gud vet. Det vil ikke være noe du bare tror, noe som har blitt meddelt deg gjennom dine naturlige sanser, som du kan bli forledet eller bedratt gjennom, men det vil være det som Gud har talt til hjertet, til den levende sjel, til menneskets evige vesen, som, i likhet med Gud, er uforgjengelig og evig” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith [1998], 6).