Seminar
Leksjon 135: Lære og pakter 128:12-25


Leksjon 135

Lære og pakter 128:12-25

Innledning

Denne leksjonen dekker den resterende delen av et brev Joseph Smith skrev til de hellige i begynnelsen av september 1842. I denne delen av brevet underviste profeten om frelse for de levende og de døde. Han oppfordret de hellige til å være trofaste i sitt arbeid for de døde og uttrykte sin glede over evangeliets gjengivelse.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 128:12-18

Joseph Smith underviser om frelse for levende og døde

Bilde
døpefont i et tempel

Vis et bilde av en døpefont i et tempel (for eksempel, “Døpefont i et tempel”, Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 121; se også LDS.org). Be elevene tenke seg at de deltar i et åpent hus for et tempel sammen med en venn som ikke er medlem av Kirken. Når dere har gått gjennom dåpsrommet, spør vennen din: “Hvorfor går dere helt under vann når dere blir døpt?” Vennen deres spør også: “Hvorfor blir dere døpt for døde mennesker?”

Minn elevene på at mens Joseph Smith gjemte seg for menn som urettmessig ønsket å arrestere ham, skrev han et brev til de hellige. I dette brevet underviste han dem mer om dåp for de døde. Be en elev lese Lære og pakter 128:12-13 høyt. Be klassen følge med, og merke seg Joseph Smiths undervisning om dåpens symbolikk.

  • Hvordan kan du bruke læresetningene i vers 12-13 til å hjelpe noen å forstå hvorfor dåp foregår ved nedsenkning?

Be en elev lese Lære og pakter 128:15 høyt. Be klassen følge med, og se etter grunner til at vi utfører dåp for de døde.

  • Hva sier dette verset om hvorfor våre forfedre trenger at vi utfører dåp for de døde? (Etter behov kan du rette elevenes oppmerksomhet mot ordene “at de ikke kan bli fullkomne uten oss”. Hjelp elevene å finne følgende læresetning: Våre forfedre som dør uten evangeliet, kan ikke utvikle seg mot fullkommenhet før de frelsende ordinanser blir utført for dem.)

Hvis elevene trenger hjelp til å besvare dette spørsmålet, kan du be en elev lese følgende uttalelse høyt:

“Dine avdøde forfedre bor på et sted som kalles åndeverdenen. Der har de anledning til å høre og ta imot Jesu Kristi evangelium. De kan imidlertid ikke motta evangeliets ordinanser for seg selv, og de kan ikke komme videre før andre gjør disse ordinansene tilgjengelig for dem.

Ditt privilegium og ansvar er å gi dine forfedre denne gaven ved å finne dem og sørge for at ordinanser blir utført på deres vegne i templet. De kan da velge om de vil ta imot det arbeidet som har blitt gjort” (Medlemsveiledning i tempelarbeid og slektshistorie [2009], 2).

  • Hva tror du dine forfedre kan føle overfor deg når du gjør dette arbeidet for dem?

  • Hva sier vers 15 er en annen grunn til at vi utfører dåp for de døde? (Når elevene har svart, skriver du følgende læresetning på tavlen: Våre avdøde forfedres frelse er nødvendig og avgjørende for vår frelse.)

  • Hvorfor tror du “deres frelse er nødvendig og avgjørende for vår frelse”? (Når elevene har fått tid til å drøfte dette spørsmålet, kan du fortelle dem at de kommer til å lære mer om denne læresetningen når de fortsetter å studere Lære og pakter 128.)

Be en elev lese Lære og pakter 128:16-17 høyt. Be klassen følge med, og se etter profeter i Bibelen som skrev om dåp for de døde. Be dem fortelle hva de finner ut.

  • Hvordan kan disse bibelversene være nyttige for en venn som ikke er medlem av Kirken?

Vis et kjede med flere ledd, eller tegn et på tavlen.

Bilde
kjede

Be en elev lese Lære og pakter 128:18 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til sammenhengen mellom leddene i et kjede og Joseph Smiths læresetninger om dåp for de døde. (Du kan gjerne minne elevene på at en evangelieutdeling er en tidsperiode hvor Herren åpenbarer sine læresetninger, sine ordinanser og sitt prestedømme. Du kan også gjerne forklare at i dette verset viser ordet barn til oss, og ordet fedre viser til våre forfedre.)

  • Hvilken sammenheng er det mellom leddene i et kjede og Joseph Smiths læresetninger om dåp for de døde? (Elevene bør nevne følgende sannhet: Dåp for de døde bidrar til å knytte oss til våre forfedre for evig. Forklar at i tillegg til dåp, er også de andre frelsende ordinansene – bekreftelse, ordinasjon til Det melkisedekske prestedømme [for menn], tempelbegavelsen og beseglingsordinansen – viktige for å sikre det sammenføyende leddet mellom våre forfedre og oss selv.)

For å hjelpe elevene å styrke sin forståelse av læresetningene og prinsippene de har funnet i Lære og pakter 128:12-18, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Joseph Fielding Smith:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Det må være en familieorganisasjon, en familieenhet, og hver enkelt generasjon må lenkes sammen med foregående kjede for å frembringe en fullkommen familieorganisasjon. Og på denne måten vil vi til sist bli en eneste stor familie med Adam som overhode; erkeengelen Mikael vil presidere over sine etterkommere” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954–56], 2:147).

Forklar at i henhold til vers 18, vil jorden bli slått med en forbannelse med mindre fedrenes og barnas generasjoner blir sammenføyet. For å hjelpe elevene å forstå denne læren, kan du lese følgende forklaring av president Joseph Fielding Smith:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Hvis det ikke fantes et sammenføyende ledd mellom fedre og barn – eller med andre ord arbeidet for de døde – da ville vi alle bli forkastet, hele Guds verk ville forgå og bli lagt øde” (Frelsende læresetninger, 2:106).

Lære og pakter 128:19-25

Joseph Smith uttrykker glede over evangeliets gjengivelse og oppfordrer de hellige til å være trofaste når de arbeider for å frelse de døde

Be elevene tenke på en gang da de har vært glade for å høre virkelig gode nyheter. Be noen elever fortelle om sine erfaringer. Når de har gjort det, kan du spørre dem om de ønsket å dele nyheten med andre, og hvorfor.

Forklar at et annet ord for nyheter er budskap. Be en elev lese Lære og pakter 128:19 høyt. Be klassen se etter budskapet Joseph Smith sa at vi har mottatt.

  • Hvilket “gledens budskap” har vi mottatt? (Jesu Kristi evangelium.)

  • Hvordan er Jesu Kristi evangelium en gledens røst for de levende og de døde?

Forklar at Joseph Smith nevnte noen av opplevelsene han hadde hatt med himmelske sendebud da evangeliet ble gjengitt gjennom ham. Be elevene skumlese Lære og pakter 128:20-21, og finne opplevelsene og sendebudene. Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner. Be elevene fortelle hva de finner ut. Når de har fortalt hva de har funnet ut, kan du sammenfatte kommentarene deres ved å skrive følgende læresetning på tavlen: Tidligere evangelieutdelingers nøkler, krefter og myndighet har blitt gjengitt i evangelieutdelingen i tidenes fylde.

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president John Taylor:

Bilde
President John Taylor

“De prinsipper [Joseph Smith] mottok, satte ham i stand til å kommunisere med Herren, og ikke bare med Herren, men også med oldtidens apostler og profeter; menn som for eksempel Abraham, Isak, Jakob, Noah, Adam, Set, Enok og Jesus og Faderen, og de apostler som levde på dette kontinent så vel som dem som levde på det asiatiske kontinent. Han syntes å være likeså godt kjent med disse menneskene som vi er med hverandre. Hvorfor? Fordi han måtte innlede en evangelieutdeling som ble kalt tidenes fyldes evangelieutdeling, og den var kjent som det av Guds tjenere i fordums tid” (The Gospel Kingdom [1987], 353.)

  • Hvilken forskjell gjør det i ditt liv å vite at evangeliet ble gjengitt til jorden gjennom himmelske sendebud?

Forklar at Lære og pakter 128:22-23 inneholder uttrykk for den glede Joseph Smith følte fordi prestedømmets nøkler hadde blitt gjengitt og fordi de hellige kunne bidra til å forløse de døde. Be en elev lese versene høyt. Be klassen følge med, og se etter ord eller uttrykk som er spesielt meningsfylte for dem. (Du kan gjerne foreslå at de markerer disse uttrykkene.) Be så elevene lese disse ordene eller uttrykkene og forklare hvorfor de er meningsfylte for dem.

Be en elev lese Lære og pakter 128:24 høyt, og be klassen se etter hva profeten ba de hellige om å gjøre. Be dem fortelle hva de finner ut.

  • Hva sier dette verset om hvilket rettferdig offer vi skulle ofre til Herren? (En bok som inneholder opptegnelsene over våre døde.)

  • Hva kan vi gjøre for å bidra til denne “boken”? Hva lærer vers 24 oss om vår deltagelse i slektshistorie og tempelarbeid? (Elevene kan bruke andre ord, men de bør nevne følgende prinsipp: Når vi gjør slektshistorisk arbeid og mottar tempelordinanser for våre forfedre, ofrer vi et rettferdig offer til Herren. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter eldste Bednars beskrivelse av deres medvirkning til de dødes frelse:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Mange av dere tror kanskje at slektshistorisk arbeid først og fremst er for de eldre. Men jeg kjenner ikke til noen aldersgrense i Skriftene eller retningslinjene fra Kirkens ledere som begrenser denne viktige tjenesten…

Det er ingen tilfeldighet at… [det har kommet frem andre redskaper] i en tid hvor unge mennesker er så kjent med et vidt spekter av informasjons- og kommunikasjonsteknologier… Ferdighetene og evnene som mange unge i dag er i besittelse av, er en forberedelse til å bidra til arbeidet med å frelse sjeler…

Jeg oppfordrer dere til å studere, finne deres forfedre og forberede dere til å utføre stedfortredende dåp i Herrens hus for deres avdøde slektninger… Jeg oppfordrer dere også til å hjelpe andre med sin slektshistorie” (“Barnas hjerter skal vendes”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 26).

  • På hvilke måter kan du delta i slektshistorie og tempelarbeid?

  • Når har du gitt offergaver i form av slektshistorie og tempelarbeid? På hvilke måter ble du velsignet da du ga disse offergavene?

Bær vitnesbyrd om velsignelsene elevene vil motta når de deltar i slektshistorie og tempelarbeid. Be elevene sette seg mål som vil hjelpe dem å gjøre slektshistorie og tempelarbeid.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 128:15. “At de ikke kan bli fullkomne uten oss, ei heller kan vi bli fullkomne uten våre avdøde”

Profeten Joseph Smith advarte og sa:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“De hellige som forsømmer [læren om frelse for de døde] på vegne av sine avdøde slektninger, gjør det med fare for sin egen frelse” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 471–72).

Lære og pakter 128:15. Velsignelser forbundet med å utføre slektshistorie og tempelarbeid

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Ønsker dere unge en sikker måte å eliminere djevelens innflytelse i deres liv på? Fordyp dere i å søke etter deres forfedre, klargjøre navnene deres for de hellige stedfortredende ordinanser som er tilgjengelige i templet, og dra så til templet for å stå som stedfortreder for dem for å motta ordinansene dåp og Den hellige ånds gave. Når dere blir eldre, vil dere være i stand til å motta de andre ordinansene også. Jeg kan ikke tenke meg noen bedre beskyttelse mot djevelens innflytelse i deres liv” (“Gleden ved å forløse de døde”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 94).

Lære og pakter 128:24. “Opptegnelsen over våre avdøde”

Ordene “våre avdøde” i Lære og pakter 128:24 sier noe om ansvaret vi har for å gjøre slektsforskning og utføre tempelordinanser for våre egne forfedre. Eldste Richard G. Scott forklarte:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Tempelarbeid og slektshistorie er ett arbeid delt i to deler…

President Howard W. Hunter sa:

‘Vi må utføre arbeidet med prestedømmets tempelordinanser som er nødvendig for vår egen opphøyelse. Så må vi utføre det nødvendige arbeidet for dem som ikke hadde anledning til å motta evangeliet i livet. Arbeidet for andre blir gjort i to trinn: først ved slektsforskning for å finne våre forfedre, og så ved å utføre tempelordinansene for å gi dem den samme mulighet som er gitt de levende…

Jeg har fått visshet om at de som engasjerer seg i slektsforskning og så utfører tempelarbeidet for dem de har funnet navnene på, vil oppleve en ekstra glede ved å motta begge halvdelene av velsignelsen’ [“Et tempelmotivert folk”, Lys over Norge, mai 1995, 6].

“Vår himmelske Fader ønsker at vi alle skal motta begge deler av velsignelsen av dette viktige stedfortredende arbeid…

Ethvert arbeid dere gjør i templet, er vel anvendt tid, men å motta ordinanser stedfortredende for en av deres egne forfedre vil gjøre tiden i templet mer hellig, og dere vil motta enda større velsignelser. Det første presidentskap har erklært: ‘Vår fremste forpliktelse er å finne og identifisere våre egne forfedre’ [Brev fra Det første presidentskap, 29. feb. 2012; uthevelse tilføyd]” (“Gleden ved å forløse de døde”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 93–94).