Seminar
Leksjon 59: Lære og pakter 53-55


Leksjon 59

Lære og pakter 53-55

Innledning

I juni 1831 mottok profeten Joseph Smith åpenbaringene som er nedtegnet i Lære og pakter 53-55. Åpenbaringene inneholdt Herrens instruksjoner til noen medlemmer av Kirken som bodde i Ohio, men snart skulle flytte til Missouri. I disse åpenbaringene talte Herren til Sidney Gilbert, Newel Knight og William W. Phelps og ga dem instruksjoner som gjaldt deres oppgaver i Kirken og deres talenter.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 53

Herren kaller Sidney Gilbert til å være eldste og reise sammen med Joseph Smith til Missouri

Be to elever komme frem foran klassen. Be den ene om å undervise den andre i hvordan en bestemt oppgave skal utføres. Den ene eleven kan for eksempel lære den andre å knytte en bestemt type knute, brette et papirfly eller danse en bestemt form for dans. (Be om mulig en elev på forhånd om å være forberedt på å undervise en ferdighet.)

  • Hvorfor er det viktig at eleven følger alle instruksjoner i denne demonstrasjonen? Hva ville skje hvis han eller hun bestemte seg for å ignorere en del av instruksjonene?

Minn elevene på at Herren hadde kalt misjonærer til å reise til Missouri (se L&p 52). Forklar at en ny konvertitt som het Sidney Gilbert, fant ut at han ikke var nevnt som en av disse misjonærene. Han gikk til profeten Joseph Smith og spurte hva Herren ønsket at han skulle gjøre. Profeten spurte, og fikk åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 53, som gir Sidney noen innledende instruksjoner.

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par lese Lære og pakter 53:1-5 sammen, og legge merke til instruksjonene Herren ga Sidney Gilbert. Oppfordre dem til å markere hver instruksjon de finner.

  • Hvilke instruksjoner ga Herren Sidney Gilbert? (Etter hvert som elevene forteller hva de har funnet ut, kan det være nyttig å forklare at bror Gilberts oppdrag å “være en fullmektig for kirken”, blir forklart mer fullstendig i Lære og pakter 57:6-10, 15.)

Forklar at Herren viste til denne listen med instruksjoner som “de første ordinanser som [Sidney skulle] motta” (L&p 53:6). Ordet ordinans viser noen ganger til en regel eller forordning. Be en elev lese Lære og pakter 53:6 høyt, og be klassen se etter når Herren ville gi Sidney resten (“de øvrige”) av hans instruksjoner.

  • Hva kan vi lære av vers 6? (Vurder å foreslå at elevene krysshenviser dette skriftstedet til Lære og pakter 52:4–5. Elevene husker kanskje at de fant følgende prinsipp i forrige leksjon: Når vi trofast følger Guds instruksjoner, åpenbarer han mer av sin vilje for oss.)

Lære og pakter 54

Herren befaler de hellige i Colesville å forlate Thompson, Ohio og flytte til Missouri

Forklar at i april 1831 ledet Newel Knight en gruppe hellige fra Colesville, New York for å slutte seg til de hellige i Ohio. I mai ba profeten Joseph Smith biskop Edward Partridge om å la de hellige bosette seg på jordeiendommer i Thompson, Ohio som Leman Copley tidligere hadde inngått en pakt om (eller lovet) å gi til dette formålet. De sådde avlinger der og begynte å gjøre andre utbedringer på eiendommen. Men selv om de samarbeidet om å bearbeide jorden, begynte de å bli egoistiske og grådige. Situasjonen ble verre da Leman Copley kom hjem fra sin misjon til shakerne og begynte å tvile på sin tro (se L&p 49 og leksjon 56). Han forkastet sitt voksende vitnesbyrd om det gjengitte evangelium, og han beordret de hellige til å forlate eiendommen. Han tok også 60 dollar i betaling fra dem. Fordi Leman hadde brutt sin pakt, hadde disse hellige nå ikke noe sted å bo. Newel Knight spurte profeten hva de skulle gjøre. (Se Documents, Volume 1: June 1828–June 1831, bind 1 av dokumentserien av The Joseph Smith Papers [2013], 334–335.)

Be en elev lese Lære og pakter 54:1-3 høyt, og be klasse se etter hva de hellige måtte gjøre for å forbedre sin situasjon.

  • Hvorfor tror du omvendelse og ydmykhet ville hjelpe disse hellige?

Påpek at Herren var misfornøyd med de hellige i Thompson som hadde brutt sine pakter. Be elevene lese Lære og pakter 54:4-5 hver for seg, og se etter ord og setninger Herren brukte for å beskrive hva som skjer når en pakt blir brutt.

  • Hva tror du det betyr at en pakt blir “ugyldig og uten virkning”? Hvilke velsignelser mister vi når vi ikke holder våre pakter?

Be elevene lese Lære og pakter 54:6 hver for seg, og legge merke til en velsignelse vi mottar når vi holder våre pakter og adlyder budene. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. De kan bruke forskjellige ord, men svarene bør formidle følgende prinsipp: Hvis vi holder våre pakter og adlyder Herrens bud, vil vi få barmhjertighet. Skriv dette prinsippet på tavlen.

  • Når har du sett at Herren viser barmhjertighet mot dem som holder sine pakter med ham?

Oppfordre elevene til å holde paktene de inngikk ved dåpen, og til å adlyde budene, slik at de kan motta barmhjertighet fra Herren.

Sammenfatt Lære og pakter 54:7-9 ved å forklare at da disse hellige hadde mistet sine hjem på Leman Copleys eiendom, befalte Herren dem å reise til Missouri. De skulle utpeke en til å betale utgiftene på veien. Herren sa at når de kom til Missouri, skulle de arbeide for sitt livsopphold der til Herren skulle berede et sted hvor de kunne slå seg ned.

For å hjelpe elevene å finne ut hvordan Herren ønsket at disse hellige skulle reagere på sine prøvelser, kan du be en elev lese Lære og pakter 54:10 høyt. Be klassen følge med, og finne Herrens råd til disse hellige.

  • Hva er ifølge din erfaring noen velsignelser vi får når vi er “tålmodige i trengsel”?

  • Hvem sa Herren ville “finne hvile for sin sjel”? (Be elevene besvare dette spørsmålet med en “hvis-da”-setning. Når de svarer på spørsmålet, kan du skrive dette prinsippet på tavlen: Hvis vi søker Herren tidlig, vil vi finne hvile for vår sjel.)

For å hjelpe elevene å forstå hva det vil si å finne hvile for vår sjel, kan du lese følgende uttalelse av eldste Per G. Malm i De sytti:

Bilde
Eldste Per G. Malm

“Å finne hvile for vår sjel innebærer fred i sinn og hjerte, noe som følger av å lære og følge Kristi læresetninger” (“Hvile for deres sjel”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 101).

For å hjelpe elevene å forstå noe av hva det vil si å søke Herren tidlig, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hva tror du det vil si å søke Herren tidlig? (Svarene kan omfatte at det betyr å søke ham i våre unge år, at det betyr å søke ham tidlig hver dag, og at det betyr å søke hans hjelp før prøvelsene kommer.)

  • Hvorfor tror du vi finner hvile for vår sjel når vi søker Herren tidlig?

  • Hvordan er det å søke Herren tidlig, før en tid med prøvelser, annerledes enn å søke ham midt i prøvelsen?

Be elevene svare på følgende spørsmål i notatboken eller skriftstudiedagboken. Du kan gjerne skrive disse spørsmålene på tavlen eller ha dem på et utdelingsark:

  • På hvilke måter kan du søke Herren tidlig, før prøvelser som kan komme i fremtiden?

  • Hva kan du gjøre for å søke Herren tidlig hver dag?

  • Hva kan du gjøre for å søke Herren nå, mens du er i din ungdom?

Når elevene har fått tid til å skrive, ber du noen av dem om å uttrykke sine tanker.

Lære og pakter 55

Herren kaller William W. Phelps til å bistå med skriving og trykking av Kirkens materiale

Be på forhånd en elev komme til klassen forberedt på å vise et talent eller en ferdighet. Forsikre deg om at elevens presentasjon vil innby Ånden. Du kan også be elevene skrive på tavlen noen talenter og ferdigheter de har sett i hverandre. Henvend deg så til en elev ved navn, og still følgende spørsmål:

  • Hvorfor tror du dine talenter og ferdigheter er forskjellige fra talentene og ferdighetene til andre i klassen?

  • Hvorfor tror du at du har blitt velsignet med disse talentene og ferdighetene?

Be elevene lese kapitteloverskriften til Lære og pakter 55 hver for seg, og legge merke til en av William W. Phelps’ ferdigheter. Be dem fortelle hva de finner ut.

Forklar at William W. Phelps kjøpte en Mormons bok to uker etter at den ble lagt ut for salg. Dette førte til at han ble omvendt. Han sa senere: “Til tross for at mitt legeme ikke ble døpt inn i denne kirken før… juni 1831, var mitt hjerte der helt siden jeg ble kjent med Mormons bok” (i Documents, Volume 1: June 1828–June 1831, 337). 14. juni 1831, kort tid etter at bror Phelps kom til Kirtland, mottok profeten Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 55.

Be en elev lese Lære og pakter 55:4 høyt, og be klassen se etter et annet talent William W. Phelps hadde. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. Be en annen elev lese Lære og pakter 55:5 høyt, og be klassen finne stedet der bror Phelps ble kalt til å drive sin skrive- og trykkerivirksomhet. (Herren befalte ham å reise sammen med Joseph Smith og Sidney Rigdon til Missouri.)

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Gud kan bruke våre talenter, ferdigheter og evner til å velsigne sine barn.

  • Hvordan har du sett Gud bruke noens talenter og evner til å velsigne hans barn?

Be elevene tenke på et talent eller en evne de har, og hvordan de kan bruke denne evnen til å hjelpe andre og fremme Herrens verk. Be noen få elever dele sin innsikt.

Rund av leksjonen ved å vise til de læresetninger og prinsipper som er skrevet på tavlen. Be noen elever velge en sannhet, og fortelle hvorfor den er viktig for dem og hva de vil gjøre for å bli flinkere til å bruke den i sitt liv.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 55. William W. Phelps’ bidrag til Kirken

William W. Phelps startet den første trykkpressen for Kirken i Missouri. Han utga Kirkens første avis, The Evening and the Morning Star. Han hjalp til med å samle, utarbeide og publisere åpenbaringene i Budenes bok i 1833 og senere i 1835-utgaven av Lære og pakter. Han hjalp til med å utarbeide Kirkens første salmebok, og skrev teksten til en rekke salmer, blant annet “Guds ånd som en ild”, som ble sunget ved innvielsen av Kirtland tempel. Han ga 500 dollar til fullførelsen av dette templet.

Lære og pakter 55:6. Joseph Coes bidrag til Kirken

Joseph Coe, som var en tidlig konvertitt til Kirken i New York, kom til Kirtland i 1831. Han reiste til Missouri sammen med Joseph Smith og Sidney Rigdon, og forlot Kirtland 19. juni 1831. Senere, igjen i Kirtland, ble han utnevnt til Kirkens generalagent. Han førte tilsyn med tomtekjøp i 1833, blant annet 42 hektar av Peter Frenchs gård, hvor Kirtland tempel skulle bygges. Han ble kalt til høyrådet i Kirtland i februar 1834. I juli 1835 hjalp han til med kjøpet av egyptiske mumier og papyrusruller, noe som førte til at Joseph Smith utarbeidet Abrahams bok.