Seminar
Leksjon 29: Lære og pakter 21


Leksjon 29

Lære og pakter 21

Innledning

Under ledelse av profeten Joseph Smith, ble Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige offisielt organisert 6. april 1830, i Peter Whitmer seniors hjem i Fayette i New York. Nesten 60 personer deltok på møtet, som besto av bønn, oppholdelser, ordinasjoner, forrettelse av nadverden og bekreftelser. På dette møtet fikk Joseph Smith åpenbaringen som er nå nedtegnet i Lære og pakter 21. I denne åpenbaringen erklærte Herren Joseph Smiths kall og ansvar og ba Kirkens medlemmer om å gi akt på hans ord.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 21:1-3

Joseph Smith blir utpekt som Kirkens profet og seer

Vurder å be klassen synge “Ha takk for profeten du sendte” (Salmer, nr. 17) som en del av den daglige andakten. Når du begynner leksjonen, nevner du denne salmen og stiller følgende spørsmål:

  • Hvorfor er du takknemlig for en profet?

Forklar for elevene at i sitt studium av Lære og pakter 21, kommer de til å lære sannheter som kan øke deres forståelse av profeters oppgave. For å gi elevene litt historisk bakgrunn for denne åpenbaringen, kan du sammenfatte informasjonen som er gitt i innledningen til denne leksjonen.

Be en elev lese Lære og pakter 21:1 høyt. Be elevene følge med, og legge merke til titler Joseph Smith skulle bli kjent under. Be så elevene fortelle hva de har funnet ut.

  • Hva betyr det at Herren kalte Joseph Smith som seer?

  • Hva betyr det at Herren kalte Joseph Smith som profet?

For å hjelpe elevene å forstå disse titlene og det ansvar som er forbundet med dem, kan du be to elever lese høyt følgende beskrivelser av en seer og en profet. Be dem lese hver uttalelse sakte, og stoppe opp litt etter hver setning. Be resten av klassen lytte etter setninger som gir mening for dem, og å være forberedt på å forklare hvorfor.

Bilde
Eldste John A. Widtsoe

“En seer er en som ser med åndelige øyne. Han oppfatter betydningen av det som synes uklart [eller skjult] for andre. Derfor er han en som fortolker og klargjør evige sannheter. Han forutser fremtiden i lys av fortid og nåtid. Dette gjør han ved Herrens kraft, som virker direkte gjennom ham, eller indirekte ved hjelp av guddommelige hjelpemidler som urim og tummim. Kort fortalt er han en som ser, som vandrer i Herrens lys med åpne øyne” (John A. Widtsoe, Evidences and Reconciliations, arr. G. Homer Durham, 3 bind i 1 [1960], 258).

En profet er “en person som er kalt av Gud og taler for ham. Som en Guds budbringer, mottar en profet befalinger, profetier og åpenbaringer fra Gud. Det er hans ansvar å bekjentgjøre Guds vilje og sanne karakter for menneskene og vise betydningen av hans handlemåte med dem. En profet fordømmer synd og forutsier konsekvensene av den. Han forkynner rettferdighet. Fra tid til annen kan profeter bli inspirert til å forutsi fremtiden til menneskenes beste. Hans hovedansvar er imidlertid å bære vitnesbyrd om Kristus” (Veiledning til Skriftene, “Profet”, scriptures.lds.org).

Når hver definisjon er lest, ber du noen elever fortelle hvilke setninger de la merke til.

Før du fortsetter, kan det være nyttig å kort snakke med elevene om følgende definisjoner av de andre titlene som finnes i første vers av Lære og pakter 21:

Oversetter: En som (1) omarbeider skrevne eller talte ord til et annet språk eller (2) gjør en eksisterende oversettelse tydeligere ved å forbedre eller korrigere den eller ved å gjengi tapt materiale (se Veiledning til Skriftene, “Oversette”, scriptures.lds.org).

Apostel: Et spesielt vitne om Jesus Kristus (se Bible Dictionary, “Apostle”).

Eldste: “Den riktige tittelen som gis alle bærere av det Melkisedekske prestedømme” og en som har blitt kalt til heltidstjeneste for Jesus Kristus (se Bible Dictionary, “Elders”).

  • Hvordan hjelper titlene som ble gitt Joseph Smith, deg å forstå hans viktige bidrag til gjenopprettelsen?

Be elevene lese Lære og pakter 21:2-3 hver for seg, og legge merke til hva Gud inspirerte Joseph Smith til å gjøre. Be elevene fremlegge det de fant ut. (Elevene bør uttrykke sannheten at Gud befalte Joseph Smith å gjenopprette Jesu Kristi kirke.)

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å vite at Joseph Smith ble kalt av Gud til å gjenopprette og lede Jesu Kristi Kirke?

Bilde
Profeten Joseph Smith

Vis elevene bildet Bror Joseph (Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 87; se også LDS.org), og bær vitnesbyrd om sannheten du beskrev ovenfor.

Lære og pakter 21:4-9

Kirkens medlemmer skulle gi akt på Joseph Smiths ord

Minn elevene på at Herren ga denne åpenbaringen på dagen da Kirken ble organisert. At denne åpenbaringen ble gitt på denne dagen, gir den spesiell betydning.

Skriv følgende ord og uttrykk fra Lære og pakter 21:4-5 på tavlen (ikke ta med definisjonene i parentes):

kirken (medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige på Joseph Smiths tid, så vel som vår egen)

hans (spesielt Joseph Smith, men kan også henvise til Kirkens nåværende president)

ord og befalinger (kan sikte til alle en profets læresetninger og råd, herunder konkrete instruksjoner gitt av Herren gjennom profeten)

i all tålmodighet og tro (kan bety at vi kan stole fullt og helt på profetens læresetninger, at vi ikke skulle være kritiske til ham, at vi skulle følge hans råd på tross av personlige svakheter han måtte ha, og at vi skulle vente tålmodig på lovede velsignelser)

Be elevene lese Lære og pakter 21:4-5 hver for seg og tenke på betydningen av ordene og setningene på tavlen. Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du spørre elevene hvordan de ville definere disse ordene og setningene. Det kan være lurt å bruke definisjonene i parentes til å veilede diskusjonen. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva sier Lære og pakter 21:4-5 om hvilke av profetens læresetninger vi skulle gi akt på? (Vi skulle gi akt på “alle de ord og befalinger som han skal gi [oss]”.)

  • Hvorfor kan det noen ganger kreve tålmodighet og tro å gi akt på en profets ord?

  • Hvordan hjelper det deg å vite at profeten mottar veiledning og befalinger fra Herren, å motta hans ord “i all tålmodighet og tro”? (L&p 21:5).

Be elevene lese Lære og pakter 21:6 hver for seg, og legge merke til tre velsignelser som gis dem som mottar profetens ord i tålmodighet og tro. (Du kan gjerne forklare at å ryste betyr å rykke løs eller løsne noe fra en støtte eller en beholder. Én tolkning av dette verset kan derfor være at når himlene ryster “til [vår] gavn”, vil åpenbaringer og velsignelser bli “løsnet” og utøst over dem som følger levende profeter.)

  • Hvordan vil dere sammenfatte Herrens løfter til dem som gir akt på profetens ord? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle uttrykke følgende prinsipp: Hvis vi gir akt på profetens ord, vil vi bli beskyttet mot den onde. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.)

  • Hvordan kan det å gi akt på profetens ord “drive mørkets makter bort”?

For å hjelpe elevene å forstå prinsippet de nettopp har funnet, kan du be en av dem om å lese høyt følgende utdrag om stevnemøter (eller et annet utdrag du selv velger) fra Til styrke for ungdom. Be resten av klassen høre godt etter og merke seg den profetiske rettledningen og de lovede velsignelsene. Når eleven har lest, ber du elevene fortelle hva de har funnet ut.

“Et stevnemøte er en planlagt aktivitet for at en ung mann og en ung kvinne skal lære å kjenne hverandre bedre. I kulturer der det er akseptabelt å ha stevnemøter, kan disse bidra til at du lærer å praktisere sosiale ferdigheter, utvikler vennskap, har sunn moro og til slutt finner en evig ledsager.

Du skulle ikke ha stevnemøter før du er minst 16 år. Når du begynner å ha stevnemøter, gå sammen med ett eller flere andre par. Unngå å ha hyppige stevnemøter med samme person. Å innlede seriøse forhold for tidlig i livet kan begrense det antall andre personer du møter, og vil også kunne føre til umoral. La dine foreldre bli kjent med dem du går ut med.

Velg å bare ha stevnemøter med personer som har høye moralnormer og som du kan fastholde dine egne normer sammen med. Husk at en ung mann og en ung kvinne som går ut sammen, har ansvar for å beskytte hverandres ære og dyd” (Til styrke for ungdom [hefte, 2011], 4; se også LDS.org).

  • Når har du eller noen du kjenner, blitt velsignet ved å gi akt på den levende profets ord og befalinger?

Oppfordre elevene til å tenke over hva de må gjøre for å motta velsignelsene som loves i Lære og pakter 21:6. Forsikre dem om at når de oppriktig følger profetens ord, vil de motta store velsignelser nå og i evigheten.

Be en elev lese Lære og pakter 21:7-9 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til profeten Joseph Smiths rettferdige ønsker og adferd.

  • Hva lærer disse versene oss om profeten Joseph Smith?

  • Hvordan tror du disse versene også gjelder for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges nåværende president?

Lære og pakter 21:10-12

Oliver Cowdery blir anerkjent som eldste og forkynner

Fortell elevene at på det første møtet i Kirken ble Oliver Cowdery ordinert til eldste av profeten Joseph Smith, og profeten ble ordinert til eldste av Oliver Cowdery. Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 21:10-12.

Du kan gjerne påpeke at i vers 10 omtaler Herren Oliver Cowdery som “min apostel” (se også L&p 20:2-3). Forklar at på gresk betyr apostel “en som er utsendt” (Veiledning til Skriftene, “Apostel”, scriptures.lds.org). Oliver Cowdery ble utsendt av Jesus Kristus og befalt å vitne om Frelseren. Selv om Oliver ble gitt apostoliske ansvar, var han ikke medlem av De tolv apostlers quorum. Han hjalp imidlertid til med å finne de mennene som ble kalt som medlemmer av dette quorumet da det ble organisert i 1835.

  • Hva sier Lære og pakter 21:11 om hva Oliver Cowdery ble bedt om å gjøre? (Bære Herrens navn.)

  • Hva betyr det for deg å bære Herrens navn?

Avslutt dagens leksjon med å oppmuntre elevene til å følge tilskyndelser de mottar om hvordan de kan bære Herrens navn og representere Kirken i sin familie, lokalsamfunnet og verden.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 21. Joseph Smiths beskrivelse av 6. april 1830

Med hensyn til det som skjedde 6. april 1830, da Kirken ble formelt organisert, sa profeten Joseph Smith:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Den hellige ånd ble utgytt over oss i umåtelig stor grad – noen profeterte, mens vi alle priste Herren, og vår jubel var stor” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 137).

Lære og pakter 21. Joseph Knights beretning om 6. april 1830

Joseph Knight sr. skrev om gleden profeten Joseph Smith følte denne minneverdig dagen, da hans far, Joseph Smith sr., ble døpt:

“Det er én ting jeg vil nevne [om] den kvelden [da] gamle bror Smith og Martin Harris [ble] døpt. Joseph ble fylt med Ånden i den grad at han fikk se sin far, og Harris… var så overstrømmende lykkelig… at det syntes som om verden ikke kunne holde på ham. Han gikk ut på gårdsplassen og syntes å ønske å komme seg ut av syne for alle, og hikstet og gråt og syntes å være så full av følelser at han ikke kunne leve… Han var mer påvirket enn jeg har sett noen annen mann. Men hans glede virket fullstendig. Jeg tror han innså hvilket stor arbeid han hadde påbegynt, og ønsket å gjennomføre det” (som sitert i Dean Jessee, “Joseph Knight’s Recollection of Early Mormon History”, BYU Studies, årg. 17, nr. 1 [1976], 37; rettskrivning og bruk av store bokstaver standardisert).

Lære og pakter 21:5. “Hans ord skal dere motta som om de kom fra min egen munn”

President Ezra Taft Benson understreket hvor viktig den levende profet og Kirkens president er:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“For å hjelpe dere gjennom de avgjørende prøvene som ligger foran oss, skal jeg gi dere flere deler av en stor nøkkel som, hvis dere vil bruke den, vil krone dere med Guds herlighet og bringe dere til seier til tross for Satans raseri…

Her er den store nøkkel: Følg profeten. Og her er fjorten grunnprinsipper for å følge profeten, presidenten for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige…

For det første: Profeten er det eneste menneske som taler på vegne av Herren i alle ting.

For det andre: Den levende profet er viktigere for oss enn standardverkene.

For det tredje: Den levende profet er viktigere for oss enn en avdød profet.

For det fjerde: Profeten vil aldri føre Kirken på villspor.

For det femte: Profeten behøver ingen spesiell verdslig utdannelse eller attest for å kunne tale om et emne eller handle i en hvilken som helst sak, når som helst.

For det sjette: Profeten behøver ikke si: ‘Så sier Herren’ for å gi oss hellig skrift.

For det syvende: Profeten forteller oss det vi trenger å vite, ikke alltid det vi ønsker å vite.

For det åttende: Profeten er ikke begrenset til menneskers logikk.

For det niende: Profeten kan motta åpenbaring om en hvilken som helst sak, timelig eller åndelig.

For det tiende: Profeten kan engasjere seg i samfunnsspørsmål.

For det ellevte: De to gruppene som har vanskeligst for å følge profeten, er de stolte som er lærde, og de stolte som er rike.

For det tolvte: Profeten vil ikke nødvendigvis være populær i verden eller blant de verdslige.

For det trettende: Profeten og hans rådgivere utgjør Det første presidentskap – Kirkens høyeste quorum.

For det fjortende: Følg den levende profet og Det første presidentskap, og bli velsignet. Forkast dem, og høst lidelse” (“Fjorten grunnprinsipper for å følge profeten” [tale under en andakt ved Brigham Young University, 26. feb. 1980], 1, 6, speeches.byu.edu).

Lære og pakter 21:5-6. “I all tålmodighet og tro”

President Harold B. Lee forklarte verdien av å gi akt profetens råd, også når våre egne synspunkter kan avvike fra disse rådene:

Bilde
President Harold B. Lee

“Den eneste sikkerhet vi som medlemmer av denne kirken har, er å gjøre nøyaktig det Herren sa til Kirken den dagen den ble organisert. Vi må lære å lytte til de ord og bud som Herren gir gjennom sin profet, ‘etter hvert som han mottar dem og vandrer i all hellighet for meg… som om de kom fra min egen munn, i all tålmodighet og tro’ (L&p 21:4–5). Det vil være enkelte ting som krever tålmodighet og tro. Dere vil kanskje ikke like det som kommer fra Kirkens autoritet. Det kan gå på tvers av deres politiske oppfatning. Det kan gå på tvers av deres sosiale oppfatning. Det kan virke inn på noe av deres sosiale liv. Men hvis dere lytter til dette med tålmodighet og tro, som om det kom fra Herrens egen munn, har dere løfte om at ‘helvetes porter ikke [vil] få makt over dere… og Gud Herren vil drive mørkets makter bort fra dere og få himlene til å ryste til deres gavn og til sitt navns ære’ (L&p 21:6)” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee [2000], 84–85; se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 45).

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
Eldste M. Russell Ballard

“Det er ingen liten ting, mine brødre og søstre, å ha en Guds profet i vår midte. Store og fantastiske velsignelser blir oss til del når vi lytter til Herrens ord som gis oss gjennom ham. Å vite at [Kirkens nåværende president] er Guds profet pålegger oss også på samme tid et ansvar. Når vi hører Herrens rettledning uttrykt i ordene til Kirkens president, skulle vi reagere positivt og straks. Historien viser at det fører til sikkerhet, fred, fremgang og lykke når vi svarer på profetisk rettledning slik oldtidens Nephi gjorde: ‘Jeg vil gå og gjøre det som Herren har befalt’” (“Hans ord skal I motta”, Liahona, juli 2001, 80).