Seminar
Leksjon 105: Lære og pakter 101:17-42


Leksjon 105

Lære og pakter 101:17-42

Innledning

Den 16. og 17. desember 1833, mottok profeten Joseph Smith en åpenbaring angående de hellige i Missouri som hadde forlatt sine hjem for å unnslippe alvorlig forfølgelse. Mange av disse hellige hadde blitt tvunget til å forlate alt de eide. Den åpenbaringen profeten mottok, som er nedtegnet i Lære og pakter 101, blir drøftet over tre leksjoner i denne håndboken. Denne andre leksjonen inneholder Herrens beskrivelse av noen av forholdene i tusenårsriket. Den inneholder også hans råd og trøst til de hellige.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 101:17-34

Herren beskriver noen av forholdene i tusenårsriket

Be elevene nevne noen begivenheter i fremtiden som de forbereder seg på. Skriv disse begivenhetene på tavlen. Spør elevene om hva de gjør for å forberede seg til disse begivenhetene.

  • Hvorfor anstrenger de seg for å være forberedt?

Forklar at Lære og pakter 101 inneholder instruksjoner om å forberede seg til Jesu Kristi annet komme og tusenårsriket. Oppsummer Lære og pakter 101:17-21 ved å forklare at Herrens løfte om å samle de hellige i Sions by i Jackson County, Missouri, “holdes i bero, mens folket blir helliggjort til denne store gaven, og for ansvarsoppgavene som er forbundet med den.” I mellomtiden samles de ærlige av hjertet i dalene i Rocky Mountains [og i staver rundt om i hele verden]… Templer har blitt oppført… Men Sion skal likevel etableres på det utvalgte sted” (James E. Talmage, The Articles of Faith, 12. utg. [1924], 353; se også Lære og pakter – Elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 240).

Be en elev lese Lære og pakter 101:22-23 høyt. Be klassen følge med og se etter noe Herren sa at de hellige måtte gjøre for å forberede seg til hans annet komme.

  • Ifølge vers 22 og 23, hva kan vi gjøre for å forberede oss til Det annet komme? (Elevene burde uttrykke at vi kan forberede oss til Frelserens annet komme ved å påkalle hans navn, etterleve evangeliets prinsipper, samle oss, og stå på hellige steder. Skriv denne sannheten på tavlen.)

  • Hva betyr det for deg å “stå på hellige steder”? Når har du følt at du var på et hellig sted?

  • Hvordan hjelper det å samles på hellige steder sammen med andre siste-dagers-hellige, deg med å forberede deg til Frelserens annet komme?

For å forberede elevene til å forstå Herrens ord i Lære og pakter 101:24-34, forklarer du at disse versene viser til de ugudeliges ødeleggelse ved Jesu Kristi annet komme, og til forholdene som vil råde på jorden i tusenårsriket. La elevene gå sammen to og to. Be parene studere Lære og pakter 101:24-34, og se etter forhold som vil råde i tusenårsriket. Etter tilstrekkelig tid, ber du dem rapportere sine funn. Be en elev skrive opp svarene på tavlen.

  • Hvilket av forholdene på tavlen vil du være spesielt spent på å få oppleve? Hvorfor?

Lære og pakter 101:35-38

Herren forsikrer de hellige i Missouri om at hvis de holder ut i tro, vil de til sist ta del i hans herlighet

Minn elevene om at da Herren ga åpenbaringen i Lære og pakter 101, hadde de hellige i Missouri opplevd enorme vanskeligheter. Du kan gjerne be elevene oppsummere noen av vanskelighetene de lærte om i forrige leksjon.

Be en elev lese Lære og pakter 101:35-38 høyt. Be klassen følge med, og se etter sannheter Herren underviste om og råd han ga for å trøste og styrke de hellige i deres prøvelser.

  • Hvilke sannheter og råd i vers 35-38 kan ha gitt trøst til de lidende hellige i Missouri? (Når elevene svarer, spør dem hvordan hver enkelt sannhet eller hvert enkelt råd de nevner, kan ha virket trøstende på de hellige.)

  • Hvordan vil du uttrykke Herrens løfte i vers 35 med dine egne ord? (Elevene burde svare med å uttrykke et prinsipp omtrent som det følgende: De som lider forfølgelse for Frelserens navn, og holder ut i tro, vil ta del i Guds herlighet. Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen.)

Forklar at Jesu Kristi sanne disipler alltid følger ham, selv om de blir forfulgt for sin tro. Be en elev lese høyt følgende beretning, fortalt av president James E. Faust i Det første presidentskap. Før han eller hun leser, forklarer du at beretningen er om Rafael Monroy og Vicente Morales, to siste-dagers-hellige som bodde i Mexico tidlig på 1900-tallet. I 1915 ble de tatt til fange av en gruppe voldelige soldater. Be elevene lytte etter hvordan bror Monroy og bror Morales var trofaste da de utholdt forfølgelse.

Bilde
President James E. Faust

“Rafael Monroy [var] president i den lille San Marcos Mexico gren, og Vicente Morales var hans førsterådgiver… De ble fortalt at de ville bli spart hvis de ville gi fra seg sine våpen og gi avkall på sin merkelige religion. Bror Monroy fortalte dem som tok ham til fange, at han ikke hadde noen våpen. Han trakk ganske enkelt frem sin bibel og Mormons bok fra lommen. Han sa, ‘Mine herrer, dette er de eneste våpen jeg bærer. De er sannhetens våpen mot villfarelse’.

Da det ikke ble funnet noen våpen, ble brødrene grusomt torturert for å få dem til å røpe hvor det var skjult våpen. Men det var ingen våpen. Under bevoktning ble de så ført til utkanten av den lille byen, der de som hadde tatt dem til fange, stilte dem opp ved en stor ask foran en eksekusjonspelotong. Ansvarshavende tilbød dem frihet hvis de ville oppgi sin religion og slutte seg til [soldatene], men bror Monroy svarte, ‘Min religion er meg kjærere enn mitt liv, og jeg kan ikke gi avkall på den’.

De ble fortalt at de ville bli skutt og spurt om de hadde et ønske å fremsette. Bror Rafael ba om tillatelse til å be før han ble henrettet. Der, i nærvær av bøddelen, knelte han ned, og med en røst som alle kunne høre, ba han Gud velsigne og beskytte hans kjære, og ta vare på den lille strevende grenen som ville bli uten leder. Da han avsluttet bønnen, brukte han ordene Frelseren uttalte da han hang på korset, og ba for bøddelen: ‘Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør’. [Lukas 23:34.] Så ble både bror Monroy og bror Morales skutt” (“En disippel”, Ensign eller Liahona, nov. 2006, 21-22; basert på Rey L. Pratt, “A Latter-day Martyr”, Improvement Era, juni 1918, 720-26).

Be elevene tenke på ganger da de har opplevd forfølgelse (blitt ertet eller mobbet) på grunn av sin tro på Jesus Kristus og hans kirke. Du kan gjerne be noen elever om å dele sine opplevelser med de andre.

  • Når du blir forfulgt for din tro på Jesus Kristus og hans kirke, hva kan du gjøre for å svare med tro?

Lære og pakter 101:39-42

Herren erklærer at hans paktsfolk er jordens salt

For å forberede elevene til å forstå Herrens læresetninger i Lære og pakter 101:39-42, vis to eksempler på salt: ett av rent salt og ett av salt som er blandet med noe annet, for eksempel sand.

Rett elevenes oppmerksomhet mot det første eksemplet.

  • Hva er noen måter vi bruker salt på? (Svarene kan inkludere at salt kan bli brukt som smakstilsetning og konservering av mat, og som desinfiseringsmiddel på sår.)

Be en elev lese Lære og pakter 101:39 høyt, og be klassen identifisere det folket Herren sammenlignet med salt.

  • Hvem sa Herren er “som jordens salt”?

Forklar at ordet kraft viser til en spesiell smak eller kvalitet.

  • Hva tror du det betyr å være menneskenes kraft?

For å hjelpe elevene å forstå mer om hva det betyr å være menneskenes kraft, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Carlos E. Asay i De sytti:

Bilde
Eldste Carlos E. Asay

“Da Herren brukte uttrykket ‘menneskenes kraft’, snakket han om dem som representerer ham. Han snakket om dem som har omvendt seg, som er blitt vasket rene i dåpens bad, og som har sluttet pakt med ham om å påta seg hans navn og arbeide for hans sak. Videre snakket han om dem som han ved pakt ville dele sin prestedømsmyndighet med. Han snakket om deg og meg” (“Jordens salt: Menneskenes kraft og menneskers frelsere”, Lys over Norge, okt. 1980, 78).

  • Hva kan uttrykkene “jordens salt” og “menneskenes kraft” lære oss om vårt ansvar for andre?

Hjelp elevene å forstå at som Guds paktsfolk, har vi et ansvar for å hjelpe alle jordens innbyggere å motta hans velsignelser (se Abraham 2:8-11). Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: For å hjelpe alle jordens innbyggere å motta Guds velsignelser, må vi…

Be en elev lese Lære og pakter 101:40-42 høyt. Be klassen følge med, og se etter Herrens advarsler og løfter.

Påpek at vers 40 inkluderer uttrykket “hvis dette jordens salt mister sin kraft”. For å hjelpe elevene å forstå betydningen av dette uttrykket, retter du deres oppmerksomhet mot det andre eksemplet på salt. Forklar at salt mister ikke sin kraft med alderen. Det mister sin kraft når det blir blandet med andre stoffer, og blir forurenset av dem.

  • Ifølge vers 41, hva forårsaker at vi mister vår kraft som jordens salt? (Synder.) Hvorfor tror du at våre synder gjør det vanskelig for oss å hjelpe andre å motta Guds velsignelser?

  • Hvordan vil du gjengi vers 42 med dine egne ord? (Hvis elevene trenger hjelp til å svare på dette spørsmålet, kan du forklare at den som opphøyer seg selv, er stolt, mens den som fornedrer seg selv, er ydmyk for Herren.)

  • Basert på Herrens advarsler og løfter i Lære og pakter 101:40-42, hvordan vil du fullføre setningen på tavlen? (Fullfør prinsippet på tavlen ved hjelp av elevenes svar. Selv om elevene kan bruke forskjellige ord, burde de identifisere følgende prinsipp: For å hjelpe alle jordens innbyggere å motta Guds velsignelser, må vi omvende oss fra våre synder og være ydmyke.)

  • Hva kan vi gjøre hver dag som vil hjelpe oss å unngå å bli besmittet av synd?

Be elevene stille overveie om de har synd som besmitter deres liv. Oppfordre dem til å omvende seg fra disse syndene slik at de kan bli rene for Herren, og slik at de kan bli mer effektive i å hjelpe andre å motta hans velsignelser.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 101:17-21. Byggingen av byen Sion

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum talte om den tid når Herren vil befale de siste-dagers-hellige å bygge byen Sion:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Det er ingen grunn til usikkerhet eller engstelse angående oppbyggingen av Sion – det nye Jerusalem – i de siste dager. Herren ga en gang sitt folk sjansen til å bygge det Sion hvorfra loven skulle forkynnes til hele verden. De mislyktes. Hvorfor? Fordi de var uforberedt og uverdige, slik som også er tilfellet med dem av oss som riket nå består av. Når vi som et folk er forberedt og verdige, vil Herren igjen befale oss, og verket vil gå fremover – etter planen, før Det annet komme, og under ledelse av Kirkens president. Inntil da trenger ingen av oss personlig å gjøre noe for å samles i Missouri eller forberede oss for en arv i form av landeiendom der. La oss heller lære de store begreper som dette innebærer, og gjøre oss selv verdige til det arbeidet Herren kan legge på oss i vår tid. Det er fortsatt noe som må gå forut før oppbyggingen av Jackson County” (A New Witness for the Articles of Faith [1985], 586).

Lære og pakter 101:23-25. Verdensomspennende tegn og begivenheter forbundet med Det annet komme

I Lære og pakter 101:23-25, leser vi om tre verdensomspennende tegn og begivenheter som er forbundet med Frelserens annet komme. I følgende sitater, gir siste-dagers apostler profetisk innsyn i disse tegn og begivenheter:

1. “Alt kjød skal se [ham]” (L&p 101:23). Eldste Orson Pratt i De tolv apostlers quorum sa: “Guds Sønns annet komme vil i sin helhet bli av en annen natur enn noe som hittil har forekommet på jordens overflate, ledsaget av stor makt og herlighet, noe som ikke vil skje i et lite hjørne av jorden… og bli sett av noen få, men vil bli en begivenhet som vil bli sett av alle. Alt kjød skal se Herrens herlighet. Når han åpenbarer seg den annen gang vil hvert øye, ikke bare dem som på den tiden er i kjødet, i dødeligheten på jorden, men også de døde… vil se ham” (i Deseret News: Semi-Weekly, apr. 25, 1876, 1).

2. “Hver forgjengelig ting… skal fortæres” (L&p 101:24). Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte: “Ved tusenårsrikets inngang, vil jorden (Herrens vingård) bli brent. Hver forgjengelig ting vil bli fortært (L&p 101:24); alle de hovmodige og de ugudelige skal brennes som halm (Mal. 4:1; L&p 29:9; 64:23-25; 133:63-64); synderne vil bli ødelagt (Jes.13:9-14); og det vil bli en adskillelse av de rettferdige og de ugudelige. (L&p 63:54.) Bare dem som er verdige til å leve i en paradisisk eller terrestrial sfære skal være i stand til å utholde denne dagen” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 494).

3. “Alle ting skal bli nye” (L&p 101:25). Eldste Parley P. Pratt i De tolvs apostlers quorum skrev om dette nye: “En ny himmel og en ny jord er løftet fra de hellige forfatterne. Eller, med andre ord, planetsystemene skal bli forandret, renset og foredlet, opphøyd og herliggjort, i likhet med oppstandelsen, noe som betyr at all fysisk ondskap eller ufullkommenhet vil være fjernet” (Key to the Science of Theology, 10. utg. [1965], 61.)

Lære og pakter 101:29-31. Død i tusenårsriket

Bilde
President Joseph Fielding Smith

President Joseph Fielding Smith forkynte at i tusenårsriket “vil det ikke være noen død før menneskene blir gamle. Barn vil ikke dø men vil leve til de når et tres alder. Jesaja sier at dette er 100 år [se Jesaja 65:20-22]” (Frelsende læresetninger, comp. Bruce R. McConkie, [1954-66] 1:86-87.

President Smith forklarte også at døden i tusenårsriket vil bli en fredelig overgang:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Når Kristus kommer, vil de hellige som er på jorden, bli levendegjort og bli tatt opp for å møte ham. Dette betyr ikke at de som lever i dødeligheten på denne tiden, vil bli forvandlet og oppstandne, for de dødelige må forbli på jorden inntil etter at de tusen år er gått. En forandring vil imidlertid komme over alle som er igjen på jorden, de vil bli levendegjort slik at de ikke kan lide døden før de er blitt gamle. Menneskene skal dø når de er ett hundre år gamle, og forandringen til udødelighet skal skje plutselig. Det vil ikke blir laget noen graver i disse tusen år” (The Way to Perfection [1931], 298-99).

Lære og pakter 101:35-38. Å utholde forfølgelse for Kristi navn

Profeten Joseph Smith oppfordret de hellige til å utøve tro mens de utholdt sine prøvelser:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Vi ser et folk som har tatt imot en upopulær religion, og fordi de har fulgt den, er de gjentatte ganger blitt utsatt for forfølgelse. De er et folk som på grunn av sin kjærlighet til Gud og tilknytning til hans sak, har vært sultne og nakne, utsatt for farer og har måttet savne nesten alt. De er et folk som for sin religions skyld har måttet sørge over en for tidlig død blant foreldre, ektemenn, hustruer og barn. De er et folk som har foretrukket døden fremfor slaveri og hykleri, og med heder har bevart sin karakter og har stått fast og urokkelig i en tid da menneskenes sjeler ble satt på prøve. “Stå fast, Guds hellige, hold ut ennå en stund, så vil livets stormer være over, og dere vil bli belønnet av den Gud hvis tjenere dere er, og som på behørig vis vil vise sin takknemlighet for alt deres strev og alle trengsler for Kristi og evangeliets skyld. Deres navn vil gå videre til etterslekten som Guds hellige og rettskafne mennesker.”21 Vårt navn vil bli overlevert til fremtidige generasjoner. Våre barn vil stå opp og prise oss lykkelige” (i History of the Church, 4:337).

Lære og pakter 101:40. “De er kalt til å være menneskenes kraft”

Eldste Carlos E. Asay i De sytti underviste:

Bilde
Eldste Carlos E. Asay

En verdensberømt kjemiker fortalte meg at saltet ikke mister sin kraft med alderen. Det mister sin kraft når det blandes opp og forurenses…

Et menneske taper sin kraft og sine gode egenskaper når det forsøpler sitt sinn med urene tanker, vanærer sin tunge ved ikke alltid å si sannheten, og misbruker sin styrke ved å begå onde handlinger” (“Jordens salt: Menneskenes kraft og menneskers frelsere”, Lys over Norge, okt. 1980, 78).