Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 101:43-101; 102-5 (Enhet 22)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 101:43-101; 102-105 (Enhet 22)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 101:43-101; 102-105 (enhet 22), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 101:43-101102)

Elevene studerte tre lignelser som Herren brukte til å undervise de hellige om sin vilje angående Sions forløsning. Da de studerte, lærte elevene følgende prinsipper: Ved tempelarbeid, et rettskaffent liv og å følge profetene, forbereder vi oss til å motstå den onde. Når vi adlyder Herrens bud, blir vi styrket til å kunne motstå åndelige og fysiske fiender. Når vi kommer til templet, får vi beskyttelse og forbereder oss til evig liv, og Gud har gitt oss handlefrihet, evnen til å velge, men vi er ansvarlige for våre valg.

Dag 2 (Lære og pakter 103)

Da elevene studerte Herrens instruksjoner angående Sions forløsning, fant de velsignelser vi mottar når vi er lydige mot Herrens bud og konsekvenser når vi ikke er lydige. Elevene lærte også at Jesu Kristi disipler er villige til å gi sitt liv for hans skyld, og at all seier og herlighet kommer til oss ved vår flid, trofasthet og troens bønn.

Dag 3 (Lære og pakter 104)

Av Herrens instruksjoner om å omorganisere den forente orden, lærte elevene at Herren skapte jorden og at alle ting på den er hans. De fant prinsippet om at vi er ansvarlige for å bruke det som Herren har gitt oss, til å hjelpe andre. Elevene lærte også om velsignelser vi kan motta ved å være ydmyke og trofaste og påkalle Herrens navn.

Dag 4 (Lære og pakter 105)

Etter at Sions leir ankom Missouri, åpenbarte Herren at Sion ikke ville bli forløst på det tidspunktet. Av Herrens instruksjoner til de hellige lærte elevene følgende prinsipper: Vi må stå sammen og være lydige mot alt Gud ber oss om for at Sion skal kunne bygges opp. Gud har beredt store velsignelser til dem som er trofaste gjennom sine prøvelser, og hvis vi går inn for å skape fred med andre, vil alle ting samvirke til vårt beste. Herrens tidsplan er ofte forskjellig fra vår egen.

Innledning

Denne leksjonen vil hjelpe elevene å anvende erfaringene fra Sions leir i sitt eget liv.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 105

Herren åpenbarer hva de hellige skal gjøre med hensyn til vanskelighetene i Sions land

Før leksjonen finner du et pappkrus, en gummistrikk og tre hyssingbiter. Omkretsen av gummistrikken må være mindre enn omkretsen av kruset. Knytt hyssingbitene til gummistrikken med like mellomrom.

Bilde
pappkrus, gummistrikk, hyssing

Begynn leksjonen ved å be om tre frivillige. Sett kruset på en flat overflate, og be de frivillige om å løfte opp kruset bare ved hjelp av gummistrikken og hyssingene. Fortell dem at de ikke kan ta på strikken, de må holde i hyssingbitene. (For å utføre denne oppgaven, må elevene samarbeide og trekke samtidig i hver av hyssingene med like stor kraft for å strekke gummistrikken nok til å feste den rundt kruset og så løfte det.)

Når elevene er ferdige med denne aktiviteten, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvilken rolle spilte samhold for å utføre denne oppgaven?

Minn elevene på at i løpet av deres studium denne uken, hadde de anledning til å studere åpenbaringer fra Herren angående Sions leir og dens oppgave å hjelpe de forviste hellige i Sion. Oppfordre elevene til å se etter hvilken rolle samhold spilte i de helliges forsøk på å gjenvinne Sions land gjennom hele leksjonen i dag.

Be elevene fortelle historien om Sions leir, basert på det de har lært under sitt studium av Lære og pakter 103 og 105. Du kan gjerne stille følgende spørsmål for å hjelpe elevene når de repeterer det de har lært:

  • Hvorfor trengte de hellige i Sion (Jackson County, Missouri) hjelp? (Mobbene hadde tvunget dem bort fra eiendommene sine.)

  • Hva var Sions leir? (En gruppe på vel 200 menn, 12 kvinner og 9 barn – frivillige og rekrutter – ledet av profeten Joseph Smith og organisert i lydighet mot Herrens instruksjoner.)

  • Hva var den opprinnelige hensikten med Sions leir? (Å bringe nødvendige ressurser til de forviste hellige i Missouri, og å hjelpe dem å gjenvinne sine eiendommer i Jackson County.)

Minn elevene på at åpenbaringen som finnes i Lære og pakter 105, ble gitt 22. juni 1834, etter at Sions leir hadde reist i nesten syv uker og var bare 15-30 kilometer unna Jackson County. Spør klassen om noen kan huske instruksjonen Herren ga Sions leir om Sions forløsning på dette tidspunktet. (De skulle vente med å hjelpe de forviste hellige å gjenvinne Sions land. Hvis elevene trenger hjelp til å huske denne detaljen, kan du be dem skumlese Lære og pakter 105:9.)

Be en elev lese Lære og pakter 105:3-9 høyt. Be klassen følge med og repetere noen av grunnene Herren ga til å utsette Sions forløsning.

  • Hvilke grunner ga Herren for ikke å la de hellige få tilbake sine landområder og boliger i Sion på det tidspunktet?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av disse versene om hva vi må vi gjøre for å bygge opp Sion? (Elevene kan foreslå forskjellige prinsipper, men hjelp dem å identifisere følgende: Vi må stå sammen og være lydige mot alt Gud ber oss om for at Sion skal kunne bygges opp. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.)

For å hjelpe elevene å forstå dette prinsippet bedre, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter eldste Christoffersons forklaring på hva Sion er og hva som må skje for at det skal bli opprettet.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Sion er både et sted og et folk.…

Sion er Sion på grunn av innbyggernes karakter, egenskaper og trofasthet. Husk at ‘Herren kalte sitt folk Sion, for de var av ett hjerte og ett sinn og levde i rettferdighet; og det var ingen fattige blant dem’ (Moses 7:18). Hvis vi vil etablere Sion i våre hjem, grener, menigheter og staver, må vi leve opp til denne normen. Det vil bli nødvendig (1) å bli forenet og av ett hjerte og ett sinn, (2) både enkeltvis og samlet å bli et hellig folk, og (3) å ta så effektivt hånd om de fattige og trengende at vi eliminerer fattigdom blant oss. Vi kan ikke vente til Sion kommer med å gjennomføre disse tingene – Sion vil komme først når vi gjennomfører dem” (“Kom til Sion”, Ensign og Liahona, nov. 2008, 37, 38).

Vurder å stille noen av følgende spørsmål for å hjelpe elevene å utdype sin forståelse av Sion:

  • Hva er Sion?

  • Hva må skje for at Sion skal kunne opprettes?

  • Hvorfor tror du samhold og lydighet er nødvendig for at Sion skal kunne bygges opp?

  • Hvilket herlighetsrikes lover adlyder de som står sammen, ifølge Lære og pakter 105:3-5?

  • Hva kan du gjøre for å styrke samholdet i familien eller i Kirkens klasser eller quorumer? Hvordan kan du oppmuntre andre i disse gruppene til å stå sammen og være lydige mot Herren?

  • Hvordan vil det å gjøre disse tingene hjelpe deg og andre å opprette Sion?

  • Hvilke erfaringer har hjulpet deg å forstå hvor viktig det er med samhold i en gruppe?

Be elevene tenke på en ting de kan gjøre for å styrke samholdet i familien eller i sine klasser eller quorumer i Kirken. Be elevene å drøfte med en partner hva de vil gjøre. Bær vitnesbyrd om hvor viktig det er å stå sammen og være lydige når vi ønsker å oppnå Herrens hensikter.

Forklar at Herren avsluttet åpenbaringen i Lære og pakter 105 med å undervise de hellige om hvordan de skulle forholde seg til sine fiender. Be en elev lese Lære og pakter 105:38-41 høyt. Be klassen følge med og velge en setning fra versene som sammenfatter hvordan Herren befalte de hellige å reagere mot sine undertrykkere. Be så elevene forklare hvorfor de valgte disse setningene.

  • Basert på Herrens læresetninger i disse versene, hvilken velsignelse kan vi motta når vi prøver å skape fred med andre? (Vurder å oppfordre elevene til å markere ord og uttrykk som lærer oss følgende prinsipp: Hvis vi prøver å skape fred med andre, vil alle ting samvirke til vårt beste.)

  • Hvilke velsignelser har du sett når du eller noen du kjenner, har prøvd å være en fredsstifter?

Oppfordre elevene til å prøve å skape fred i sin omgang med andre.

Neste enhet (Lære og pakter 106-108; 137)

Spør elevene om de noen gang har lurt på hva som skjer med dem som dør uten å bli døpt eller uten å høre Jesu Kristi evangelium. Forklar at i neste enhet vil de finne svar på dette spørsmålet. De vil også lære om det opprinnelige navnet på Det melkisedekske prestedømme og prestedømsembedenes funksjoner.