Seminar
Leksjon 155: Lære og pakter 138:7-60


Leksjon 155

Lære og pakter 138:7-60

Innledning

Denne leksjonen er den andre av to som omhandler åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 138. Da president Joseph F. Smith grunnet på noen skriftsteder i Det nye testamente, så han et syn av åndeverdenen og av de rettferdige ånder som ventet på å bli utfridd fra dødens bånd. President Smith så også at Jesus Kristus organiserte og bemyndiget rettferdige tjenere til å forkynne evangeliet til åndene i varetekt i tiden mellom sin død og oppstandelse.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 138:7-37

President Joseph F. Smith lærer hvordan evangeliet ble forkynt i åndeverdenen

Fortell elevene at mennesker over hele verden har forskjellige oppfatninger om hva som skjer med oss når vi dør. Spør elevene om de noensinne har møtt noen som har andre oppfatninger av hva som skjer med oss når vi dør. Be noen få elever fortelle om sine erfaringer. (Vær forsiktig med å si noe negativt om eller forringe andres religiøse trosoppfatninger.)

  • Hvordan kan vi vite hvilken tro om livet etter døden som er riktig? (Du kan gjerne påpeke at til og med noen siste-dagers-hellige kan ha uriktige oppfatninger om livet etter døden.)

For å legge til elevenes svar, be en elev lese følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Skriftene er prøvestenen for å måle korrekthet og sannhet” (“Den velsignelse Skriftene er for oss”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 34).

Bekreft at vi kan vite nøyaktigheten av ulike oppfatninger om livet etter døden ved å sammenligne disse overbevisningene med sannheter som Herren har åpenbart i Skriftene, for eksempel i Lære og pakter 138.

Tegn tilhørende skisse på tavlen. Du kan gjerne kort forklare at på noen måter kan hele åndeverdenen anses som et åndelig fengsel, fordi også de rettferdige ser på adskillelsen fra kroppen sin som et fangenskap (se L&p 138:49-50).

Bilde
åndenes paradis og åndenes fengsel – skisse

For å hjelpe elevene å kort repetere de sannheter de lærte i forrige leksjon om kapittel 138, gi halve klassen i oppdrag å granske Lære og pakter 138:12-15, 22 for å finne detaljer om hvem som vil gå til åndenes paradis når de dør og forholdene de vil oppleve der. Gi den andre halvdelen av klassen i oppdrag å granske Lære og pakter 138:20-22 for å finne detaljer om hvem som vil gå til åndenes fengsel når de dør og forholdene de vil oppleve. Be elevene fortelle hva de kommer frem til.

Påpek at det ikke bare er de ugudelige og opprørske som går til åndenes fengsel når de dør, men også dem som dør i sine synder uten kunnskap om evangeliet (se L&p 138:32). Minn elevene på at mens president Joseph F. Smith grunnet over skriftstedene i 1 Peters brev, åpenbarte Herren til ham hvordan menneskene i åndenes fengsel ville få muligheten til å motta evangeliets velsignelser.

Be en elev lese Lære og pakter 138:7-10 høyt. Be klassen følge med og se etter hva Peter sa at Frelseren gjorde etter at han “led døden i kjødet”.

  • Hva sa Peter at Frelseren gjorde da han gikk til åndeverdenen?

Be en elev lese Lære og pakter 138:25-28 høyt. Be klassen følge med og identifisere det president Smith undret seg over da han reflekterte over Herrens arbeide i åndeverdenen.

  • Hva var president Smiths spørsmål? (Etter at elevene har svart, kan du gjerne skrive følgende spørsmål på tavlen: Hvordan var det mulig for Herren å forkynne evangeliet til alle menneskene i åndeverden på bare tre dager?)

Be en elev lese Lære og pakter 138:29-32 høyt, og be klassen se etter svaret president Smith fikk mens han grunnet.

  • Hvordan forkynte Frelseren evangeliet til dem som var i åndenes fengsel på så kort tid?

Be elevene bruke det de lærte i vers 29-32 for å uttrykke en sannhet om hvordan evangeliet blir undervist i åndeverdenen. De burde identifisere noe lignende følgende sannhet: Under ledelse av Jesus Kristus forkynner rettferdige sendebud evangeliet for dem som er i åndenes fengsel. Du kan gjerne be elevene merke uttrykkene i vers 30 som underviser denne sannheten.

Tegn en pil fra åndenes paradis til åndenes fengsel på skissen på tavlen, for å vise at Herrens rettferdige budbringere forkynner evangeliet i åndenes fengsel.

Be en elev lese Lære og pakter 138:33-34 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herrens rettferdige budbringere underviste åndene i varetekt. Be elevene fortelle det de finner.

  • Hvilke fellestrekk er det mellom disse læresetningene og det mennesker blir lært som forberedelse for dåp i jordelivet?

  • Hva er “stedfortredende dåp”?

  • Ifølge vers 34, hvorfor må disse prinsippene i evangeliet forkynnes for dem som er i åndeverden? (Du må kanskje forklare at å “dømmes som mennesker i kjødet” betyr at alle Guds barn, levende eller døde, må få muligheten til å lære om og ta imot evangeliet slik at de kan bli dømt etter samme norm.)

Be en elev lese Lære og pakter 138:35-37 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvor mange ånder som vil få en mulighet til å ta imot Jesu Kristi evangelium.

  • Hvorfor tror du det er viktig å vite at alle vår himmelske Faders barn vil få muligheten til å høre om og ta imot evangeliet?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan alle vil høre evangeliet, forklar at selv om Frelseren bare besøkte åndeverdenen en kort periode etter sin død, organiserte han de rettferdige ånder slik at de kunne forkynne evangeliet til dem som er i åndenes fengsel. Dette arbeidet fortsetter i dag. Når mennesker som ikke har hørt om eller tatt imot evangeliet i vår tid dør, vil de også få en mulighet til å høre om og ta imot evangeliet i åndeverdenen.

Lære og pakter 138:38-60

President Smith ser de edle og store ånder som forkynner evangeliet i åndenes fengsel

Be elevene tenke på sine rettferdige familiemedlemmer eller forfedre som har dødd.

  • Har du noen gang lurt på hva de gjør i åndeverdenen?

Minn elevene på at i Lære og pakter 138:38-49 listet president Joseph F. Smith opp navnene på mange av de “store og mektige” ånder han så i åndeverdenen som ventet på at Frelseren skulle vise seg for dem etter hans død på korset. Noen av åndene som Frelseren besøkte var profeter fra Det gamle testamente og Mormons bok. Fra begynnelsen av vers 53, leser vi at president Smith også så utvalgte ånder som ville komme frem i de siste dager, inkludert profeten Joseph Smith (hans onkel) og Hyrum Smith (hans far).

Be en elev lese Lære og pakter 138:53-56 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan disse personene har bidratt mens de var på jorden til å frelse dem som befinner seg i åndenes fengsel.

  • Hvordan har Kirkens ledere i de siste dager hjulpet åndene som er i fangenskap?

Etter at elevene har funnet ut at profeter i de siste dager hjelper til med forløsningen av de døde ved å oppføre templer og utføre templets ordinanser for de døde, sett opp eller tegn et bilde av et tempel ved siden av skissen på tavlen.

  • Ifølge vers 55-56, når begynte disse lederne å forberede seg til det arbeidet de skulle gjøre her på jorden?

Be en elev lese Lære og pakter 138:57 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva trofaste eldster vil fortsette å gjøre etter at de dør.

  • Hva vil trofaste eldster fortsette å gjøre etter at de dør?

For å avklare at arbeidet i åndeverdenen ikke er begrenset til dem som bærer Det melkisedekske prestedømme, be en elev om å lese høyt følgende uttalelse av president Joseph F. Smith. Be klassen lytte etter hva trofaste kvinner gjør i åndeverdenen.

Bilde
President Joseph F. Smith

“Disse gode kvinnene som har blitt beskikket, ordinert til arbeidet,… vil bli fullt ut autorisert og bemyndiget til å forkynne evangeliet og betjene kvinnene mens eldstene og profetene forkynner det til mennene” (Gospel Doctrine, 5. utg. [1939], 461).

Du kan gjerne be elevene markere uttrykkene i vers 57 som lærer oss følgende sannhet: Etter å ha forlatt jordelivet vil trofaste hellige fortsette sitt arbeid med å forkynne evangeliet.

Be en elev lese Lære og pakter 138:58-59 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hva de døde må gjøre for å bli forløst. Be elevene fortelle det de finner.

  • Hva vil skje med dem som omvender seg i åndeverdenen? (Elevene kan bruke andre ord, men de bør nevne følgende læresetning: Ånder som omvender seg, vil bli forløst ved å adlyde templets ordinanser, bli renset ved forsoningen og motta sin belønning.)

  • Hvordan kan vi bidra i frelsesarbeidet for de døde mens vi er her på jorden? (Ved å arbeide med vår slektshistorie og delta i tempelordinanser for de døde.)

Som en del av denne drøftingen kan du gjerne be en elev lese følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Ethvert arbeid dere gjør i templet, er vel anvendt tid, men å motta ordinanser stedfortredende for en av deres egne forfedre vil gjøre tiden i templet mer hellig, og dere vil motta enda større velsignelser (“Gleden ved å forløse de døde”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 93).

Pek på bildet av templet på tavlen. Bær vitnesbyrd om at når vi drar til templet for å utføre ordinanser for de avdøde, hjelper vi dem – hvis de velger å ta imot ordinansene – å bli forløst fra åndenes fengsel og slutte seg til de rettferdige åndene i paradis.

I oversikten på tavlen kan du tegne en pil fra åndenes fengsel til åndenes paradis for å symbolisere at ånder som omvender seg, blir forløst fra åndenes fengsel.

  • Hvordan kan denne kunnskapen ha innflytelse på dine erfaringer med å gjøre slektshistorie og tempelarbeid?

  • Hvordan har du blitt velsignet ved å delta i slektshistorie og tempelarbeid? (Du kan også fortelle om noe du selv har opplevd.)

Be en elev lese Lære og pakter 138:60 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til president Joseph F. Smiths vitnesbyrd om sannhetene han nedtegnet.

Oppfordre elevene til å sette av tid til å gjøre litt slektshistorie eller tempelarbeid i de kommende ukene.

Avslutt med å dele ditt vitnesbyrd om den Herre Jesus Kristus og forsoningens velsignelser som er tilgjengelig for de levende og de døde.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 138:58. Velsignelsene ved å delta i slektshistorie og tempelarbeid

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum ga følgende løfte til de unge som deltar i slektshistorie og tempelarbeid:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Ønsker dere unge en sikker måte å eliminere djevelens innflytelse i deres liv på? Fordyp dere i å søke etter deres forfedre, klargjøre navnene deres for de hellige stedfortredende ordinanser som er tilgjengelige i templet, og dra så til templet for å stå som stedfortreder for dem for å motta ordinansene dåp og Den hellige ånds gave. Når dere blir eldre, vil dere være i stand til å motta de andre ordinansene også. Jeg kan ikke tenke meg noen bedre beskyttelse mot djevelens innflytelse i deres liv” (“Gleden ved å forløse de døde”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 94).