Seminar
Leksjon 94: Lære og pakter 88:118-141


Leksjon 94

Lære og pakter 88:118-141

Innledning

Dette er den siste av fire leksjoner om Lære og pakter 88. Åpenbaringen ble gitt på en konferanse av høyprester 27. til 28. desember 1832 (vers 1-126) og 3. januar 1833 (vers 127-141). Denne leksjonen dekker Lære og pakter 88:118-141. I denne delen av åpenbaringen befalte Herren en gruppe prestedømsbærere å organisere Profetenes skole under ledelse av Joseph Smith. De som gikk på skolen, skulle lære sammen ved studium og ved tro, og vise hverandre kjærlighet og vennskap.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 88:118-126

Herren beskriver et mønster for læring

Begynn med å drøfte følgende spørsmål:

  • Hva lærer dere om på skolen akkurat nå? Hjemme? På jobben? I kirken?

  • Hvordan er det å lære om skolefag som matematikk eller naturfag, forskjellig fra å lære evangeliet? Hvordan kan det ligne?

Forklar at i Kirtland i Ohio var det i januar 1833 en gruppe prestedømsbærere som fulgte Herrens befaling om å møtes i det som ble kalt Profetenes skole for å forberede seg til å forkynne evangeliet over hele jorden. Når de møttes, underviste Herren disse brødrene om hvordan de kunne bli oppbygget, eller oppløftet ved Ånden når de lærte sammen. Be elevene se etter prinsipper om læring mens de studerer Lære og pakter 88:118-141 i dag.

Be en elev lese Lære og pakter 88:118 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan medlemmene av Profetenes skole skulle søke lærdom.

  • Hvordan skulle disse brødrene søke lærdom?

  • Hva tror du det vil si å lære “ved studium og også ved tro”?

For å hjelpe elevene å forstå hva det vil si å lære ved tro, kan du be en av dem lese høyt følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Læring ved tro krever åndelig, mental og fysisk anstrengelse og ikke bare passiv mottakelse…

Læring ved tro kan ikke overføres fra en lærer til en elev gjennom en forelesning, en demonstrasjon eller et eksperiment. I stedet må en elev utøve tro og handle for å kunne tilegne seg kunnskapen” (“Søk lærdom ved tro”, Liahona, sep. 2007, 16).

Forklar at vi kan lære ved tro når vi aktivt og ydmykt deltar i læringsmuligheter og deretter praktiserer det vi lærer. Vi lærer når vi utøver vår tro ved lydighet.

  • Legg merke til at Herren på begynnelsen av vers 118 antydet at noen ikke hadde tro. Hva kan vi lære av dette verset om hvordan vi kan styrke vår tro? (Hjelp elevene å finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi aktivt prøver å lære ved studium og tro, vil vår tro på Jesus Kristus vokse. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.)

For å hjelpe elevene å forstå noen tilfeller der de kan anvende dette prinsippet i sitt liv, kan du lese høyt følgende situasjoner. Etter å ha lest hver av dem, kan du be elevene forklare hvordan vedkommende aktivt kunne prøve å lære ved studium og ved tro. Be dem også om å forklare hvordan dette ville hjelpe vedkommende å vokse i tro.

  1. En ung kvinne leser Skriftene regelmessig, men hun stopper sjelden opp for å tenke på det hun leser. Hun føler ikke at hun har så mye nytte av å lese Skriftene.

  2. En ung mann deltar på sine møter i Kirken og liker å delta i klassediskusjoner. Noen ganger føler han seg tilskyndet til å gjøre endringer i livet sitt basert på det han lærer, men han pleier som regel ikke å følge disse tilskyndelsene.

Når klassen har drøftet disse situasjonene, kan du stille følgende spørsmål:

  • Når har du følt din tro vokse som følge av at du aktivt har forsøkt å lære ved studium og ved tro? Hvordan bidro dine handlinger til å styrke din tro?

Be elevene lese Lære og pakter 88:119-120 stille, og se etter hva Herren kalte John Murdock til å gjøre. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Forklar at som følge av befalingen om å bygge huset som er beskrevet i vers 119, bygget de hellige etter hvert Kirtland tempel. Mens templet var under bygging, møttes Profetenes skole i det øvre rom i Newel K. Whitneys butikk i Kirtland.

  • Hvordan kan rådet i vers 119 også gjelde stedet hvor brødrene møttes til Profetenes skole? Vårt hjem? Din personlige innsats for å studere på skolen? (Profetenes skole fulgte prinsippene som fremsettes i dette verset. Vårt hjem kan være et sted for bønn, faste, tro, læring og orden.)

La elevene gå sammen to og to. Be elevene granske Lære og pakter 88:121-126 sammen med partneren sin, og finne ut hvordan Herren forventet at brødrene i Profetenes skole skulle oppføre seg. Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner. Mens elevene studerer disse versene, skriver du følgende instruksjoner på tavlen, som hvert par skal følge sammen når de har gransket skriftstedet:

Finn ut hvilke deler av rådet som er spesielt nyttige for ungdom som ønsker å lære evangeliet. Snakk om hvorfor dere tror disse handlingene er viktige for å hjelpe noen å lære evangeliet.

Etter at elevene har fått tilstrekkelig tid til å lese og drøfte Herrens råd, kan du be noen av dem forklare hva de har lært under samtalene sine. Når de svarer, kan du vurdere å bruke noen av følgende spørsmål og forklaringer til å hjelpe dem å forstå noen av Herrens råd:

  • Hva tror du det innebærer å “avstå fra alt tomt snakk… latter… og lettsindighet” (vers 121)? Hvorfor kan det å avstå fra å gjøre disse tingene i åndelige sammenhenger være nyttig i vår innsats for å lære det som er hellig?

Forklar at møtene i Profetenes skole skulle være hellige. Disse instruksjonene om latter og tomt snakk betydde at de som deltok i Profetenes skole, måtte være ærbødige i hellige sammenhenger. Disse møtene skulle etter hvert finne sted i templet.

  • Legg merke til gjentagelsen av ordet alle i vers 122. Hvordan kan en klasse bli påvirket hvis alle elevene deltar i leksjonen og prøver å lære av hverandre?

  • Hvordan tror du det å sove “lenger enn nødvendig” påvirker vår evne til å lære eller føle Ånden? Hvordan tror du det å få en riktig mengde søvn og stå opp tidlig kan hjelpe oss å lære bedre?

  • Hvordan vil du sammenfatte rådet om å lære i Lære og pakter 88:118-126? (Elevene kan identifisere forskjellige prinsipper. Når de har svart, skriver du følgende prinsipp på tavlen: Å gjøre rettferdige handlinger og slutte med urettferdige handlinger vil hjelpe oss å lære og bli oppbygget.)

  • Hvilken adferd som er nevnt i versene, kan Seminar-klassen vår enten begynne eller slutte med slik at vi kan lære evangeliet bedre og bli oppbygget sammen?

Be elevene se tilbake gjennom Lære og pakter 88:121-126, og tenke over hvilket råd de trenger å bli flinkere til å følge i sitt liv. Oppfordre dem til å skrive ned et mål for å omsette det de har lært, i handling.

Lære og pakter 88:127-141

Herren fastsetter ordenen i Profetenes skole

Be elevene komme frem til tavlen og skrive noen situasjoner der de studerer evangeliet. (Svarene kan omfatte følgende: Søndagsskolen, en klasse i Unge kvinner eller et prestedømsquorum, Seminar og hjemme.) Be elevene overveie om det finnes noen i disse sammenhengene som de ikke kjenner så godt, eller som de har vanskeligheter med å komme overens med. Be dem tenke på en av disse personene mens de studerer Lære og pakter 88:127-141. Be dem grunne på følgende spørsmål:

  • Hvordan påvirker mitt forhold til dem jeg lærer evangeliet sammen med, min evne til å lære og bli oppbygget av Ånden?

Forklar at Herren forventet at medlemmene av Profetenes skole skulle skape gode forhold til hverandre mens de lærte sammen. Be noen elever bytte på å lese høyt fra Lære og pakter 88:128-134. Be klassen følge med, og se etter lærerens oppgave med hensyn til å skape et åndelig læringsmiljø i Profetenes skole.

  • Hvordan skulle læreren ved Profetenes skole skape et åndelig læringsmiljø? (Du kan gjerne forklare at læreren skulle ta imot medlemmene når de kom inn. Dette var en spesiell hilsen ved Profetenes skole.)

  • Hva legger du merke til ved hilsenen i vers 133?

Be en elev lese Lære og pakter 88:135-137 høyt. Be klassen følge med, og se etter elevens oppgave med hensyn til å skape et godt læringsmiljø.

  • Hva slags forhold skulle medlemmene av Profetenes skole ha til hverandre?

  • Hva lovet Herren i vers 137 hvis medlemmene av Profetenes skole ville følge hans instruksjoner? (Skolen skulle bli en helligdom hvor Ånden kunne oppbygge dem.)

  • Hva kan skje i våre klasser i Kirken eller i vårt hjem hvis vi følger Herrens instruksjoner i vers 128-137? (Elevene kan identifisere forskjellige prinsipper, men du kan gjerne understreke følgende: Hvis vi viser hverandre vennskap og kjærlighet, kan vi innby Ånden når vi studerer evangeliet sammen.)

Be elevene se på hilsenen i Lære og pakter 88:133 igjen.

  • Hvordan tror du vi kan vise “en beslutning som er fast, urokkelig og uforanderlig, om å være [en] venn” for klassen eller familiemedlemmer som vi kanskje ikke kjenner så godt eller strever med å være glad i?

  • Når har du opplevd et miljø for læring av evangeliet der alle var fast bestemt på å være venner? (Vurder å fortelle om dine egne erfaringer.)

Be elevene tenke på hvordan de kan utvikle en fast beslutning om å være glad i dem de lærer evangeliet sammen med. Oppfordre dem til å følge eventuelle tilskyndelser de har følt til å vise mer vennlighet og kjærlighet overfor klassekamerater og familiemedlemmer. Bær vitnesbyrd om at Herren vil hjelpe dem når de prøver å vise kjærlighet til andre.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 88:118. “Søk lærdom ved studium og også ved tro”

President Marion G. Romney i Det første presidentskap sa:

Bilde
President Marion G. Romney

“Jeg tror på studium. Jeg tror at menneskene lærer mye ved å studere. Faktisk har det vært min erfaring at de lærer lite om disse tingene slik de er, slik de var eller slik de vil bli, uten å studere. Jeg tror og vet imidlertid også, at lærdom ved studium blir betraktelig fremskyndet ved tro” (Learning for the Eternities [1977], 72).

Lære og pakter 88:121. “Avstå fra alt tomt snakk [og] fra all latter”

Ifølge Lære og pakter 88 skulle medlemmene av Profetenes skole avstå fra alt tomt snakk, all latter og kjødelige lyster fordi deres møter skulle være hellige og etter hvert ville finne sted i templet. Dette betyr ikke at latter i seg selv er syndig. Med hensyn til latter, sa president Gordon B. Hinckley:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Dere kan ha det moro. Selvfølgelig kan dere det! Vi vil at dere skal ha det moro. Vi vil at dere skal nyte livet… Vi ønsker at dere skal være robuste og muntre, synge og danse, le og være lykkelige.

Men vær ydmyke og be ofte, og himmelen vil smile til dere” (“En profets rettledning og bønn for ungdom”, Liahona, april 2001, 36).

Lære og pakter 88:138-141. Fottvetting

Når brødre som hadde prestedømmet, sluttet seg til Profetenes skole, ble de innlemmet ved fottvettingens ordinans, som skulle utføres av profeten ifølge Jesu Kristi eksempel slik det er beskrevet i Johannes 13. Med hensyn til denne ordinansen, sa eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Fottvetting er en av evangeliets ordinanser. Det er et hellig ritual som utføres av de hellige i deres tempelhelligdommer. Den utføres ikke til skue for verden eller for verdslige mennesker. I sin tid og evangelieutdeling innstiftet Jesus den i det øvre rom i forbindelse med det siste måltid.

‘Vår Herre gjorde to ting da han utførte denne ordinansen: 1. Han oppfylte den gamle loven som ble gitt til Moses, og 2. Han innførte en hellig ordinans som skulle utføres av rettmessige forvaltere blant hans sanne disipler fra den dagen av.

Som en del av alle tings gjenopprettelse, har fottvettingens ordinans blitt gjengitt i evangelieutdelingen i tidenes fylde…

Kunnskapen angående fottvetting har blitt åpenbart trinn for trinn i vår tid til en fullstendig kunnskap som nå er innlemmet i de åpenbarte ordinanser i Herrens hus’ (Mormon Doctrine, [2. utg. (1966), 829, 831])” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1966–73], 1:708, 710).