Seminar
Leksjon 6: Joseph Smith – Historie 1:1-20


Leksjon 6

Joseph Smith – Historie 1:1-20

Innledning

I 1838 begynte Joseph Smith arbeidet med sin offisielle historie. Der beskrev han sin familie og stedene hvor de hadde bodd. Han fortalte også om den usedvanlig sterke religiøse vekkelsen som rådet i det vestlige New York i 1820. Denne religiøse glød bragte ham til “alvorlig overveielse og stor uro” med hensyn til hvilken kirke han skulle slutte seg til (Joseph Smith – Historie 1:8). Etter å ha gransket Skriftene, spesielt Jakobs brev 1:5, bestemte Joseph seg for å be til Gud for å få svar på sine spørsmål. Som svar på hans bønn viste Gud Faderen og Jesus Kristus seg for ham.

Undervisningsforslag

Joseph Smith – Historie 1:1-4

Joseph Smith skriver en historie om kirken

Be en elev lese høyt det følgende som to misjonærer i Canada opplevde, som ble omtalt av president Thomas S. Monson (resten av beretningen kommer senere i leksjonen):

Bilde
President Thomas S. Monson

“To [misjonærer] banket på hos herr Elmer Pollard… De fremla sitt budskap og spurte om han ville be sammen med dem. Han gikk med på det, forutsatt at han kunne fremsi bønnen.

Bønnen hans forbauset misjonærene. Han sa: ‘Himmelske Fader, velsign disse to uheldige, villedede misjonærene, slik at de kan reise hjem og ikke kaste bort sin tid på å fortelle folk i Canada om et budskap som er så fantastisk og som de vet så lite om.’

Da de reiste seg, ba herr Pollard misjonærene om aldri å komme tilbake til ham. Idet de gikk, sa han hånlig til dem: ‘Dere må ikke fortelle meg at dere virkelig tror at Joseph Smith var en Guds profet!’ Så smelte han igjen døren” (“Profeten Joseph Smith underviste ved sitt eksempel”, Ensign eller Liahona, nov. 2005, 69).

  • Hva ville du ha sagt til herr Pollard hvis du var en av disse misjonærene?

  • Hvordan kan en vite at Joseph Smith var en Guds profet?

Be en elev lese Joseph Smith – Historie 1:1-2 høyt. Be klassen følge med og merke seg grunner Joseph Smith ga for å skrive sin historie og Kirkens historie.

  • Ifølge vers 1, hva var i omløp blant folk i Kirkens tidligste tid? (Mange usanne rykter som var ment å vende folk mot Kirken.)

  • Hvilken grunn ga Joseph for å skrive sin historie? (Å gi offentligheten en pålitelig og korrekt beretning om hendelsene i forbindelse med det første syn og gjenopprettelsen.)

Forklar at det fortsatt er enkeltpersoner og grupper i dag som sprer usann eller villedende informasjon om Kirken i den hensikt å undergrave tro.

  • Hva kan vi lære av Joseph Smiths grunn til å skrive sin historie, som kan hjelpe oss å unngå å bli bedratt av usann eller villedende informasjon? (De som oppriktig ønsker sannheten, skulle flittig oppsøke pålitelige kilder til informasjon om Kirken og dens historie istedenfor bare å godta informasjon de hører, herunder hva som enn måtte dukke opp som resultat av et Internett-søk.)

  • Hvorfor er det viktig at “alle som søker etter sannheten” om gjenopprettelsen, går til Joseph Smiths beretning? (Å stole på profetens beretning kan hjelpe dem å unngå å bli bedratt av usann eller villedende informasjon.)

  • Hvordan kan det å lese Joseph Smiths egne ord hjelpe noen å kjenne sannheten om hans opplevelser?

Presenter følgende advarsel fra eldste Neil L. Andersen:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Det har alltid vært noen som ønsker å bringe Kirken i vanry og bryte ned andres tro. I dag bruker de Internett.

Noe av informasjonen om Kirken, uansett hvor overbevisende den er, er rett og slett ikke sann” (“Deres prøvede tro”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 41).

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum: Be klassen lytte etter hvordan vi skulle evaluere det vi leser om Kirken og dens historie. (Du kan gjerne gi en kopi av erklæringen til hver elev, slik at de kan følge med.)

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Siste-dagers-hellige lesere skulle… være… sofistikerte i sin bedømmelse av det de leser…

Personlig vitnesbyrd er basert på Åndens vitnesbyrd, ikke på noen kombinasjon eller oppsamling av historiske fakta. Hvis vi har dette grunnlaget, kan ingen endringer av historiske fakta ryste vårt vitnesbyrd. Vår himmelske Fader ga oss dømmekraft, og vi forventes å bruke den til fulle. Men han ga oss også Trøsteren, som sa han ville lede oss til sannhet, og ved hvis kraft vi kan vite sannheten i alle ting. Det er den beste veiledning for siste-dagers-hellige som er verdige og villige til å stole på den” (“Les Kirkens historie” [tale til lærere i Kirkens Skoleverk, 16. aug. 1985], 7, LDS.org).

Be elevene fortelle hva de la merke til i eldste Oaks’ råd, og hvorfor det var nyttig.

Du kan gjerne forklare at Joseph Smith skrev denne beretningen om det første syn i 1838, som en del av en offisiell historie som skulle bli utgitt til verden. Det finnes ni kjente beretninger om det første syn – fire skrevet eller diktert av Joseph Smith og fem skrevet av andre som gjenforteller opplevelsen hans. (Du finner mer informasjon om Joseph Smiths fire beretninger om det første syn i Milton V. Backman jr., “Joseph Smith’s Recitals of the First Vision”, Ensign, jan. 1985, 8-17.)

Du kan også gjerne forklare at flere beretninger om det første syn ble utarbeidet til forskjellige tider og til forskjellige målgrupper. I disse beretningene understreket Joseph Smith forskjellige sider ved sin opplevelse av det første syn, men beretningene bekrefter den viktige sannhet at Joseph Smith faktisk fikk himlene åpnet for seg og så guddommelige sendebud, heriblant Gud Faderen og vår Herre Jesus Kristus. Ettersom beretningen fra 1838 var en del av Joseph Smiths offisielle historie og vitnesbyrd til verden, ble den tatt med i Den kostelige perle som hellig skrift.

Sammenfatt Joseph Smith – Historie 1:3-4 ved å forklare at Joseph ble født i Vermont, men flyttet til Palmyra i New York da han var 10 år gammel.

Joseph Smith – Historie 1:5-13

Midt i religiøs forvirring bestemmer Joseph Smith seg for å spørre Gud om hvilken kirke som er riktig

Forklar at Joseph Smith levde i en tid med en sterk religiøs vekkelse. Be noen elever etter tur lese høyt fra Joseph Smith – Historie 1:5-7. Be klassen lete etter ord eller uttrykk som beskriver situasjonen Joseph Smith opplevde. Be en elev skrive på tavlen ordene og uttrykkene de finner. Be deretter en elev lese Joseph Smith – Historie 1:8, 10 høyt. Be klassen merke seg Joseph Smiths beskrivelse av hva han følte i denne tiden.

  • Hva følte Joseph som følge av den religiøse vekkelsen som foregikk rundt ham?

  • Hva var noen av spørsmålene han strevde med?

  • Har noen av dere stilt lignende spørsmål? Hva gjorde dere for å finne svar?

Be elevene lese Joseph Smith – Historie 1:11 hver for seg, og se etter hva Joseph Smith gjorde for å finne svar på sine spørsmål.

  • Hvor søkte Joseph hjelp for å få besvart spørsmålene sine?

  • Hvilket prinsipp som fremsettes i Jakobs brev 1:5, hjalp Joseph Smith å ha tillit til at han kunne finne svar på spørsmålene han hadde? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle finne følgende prinsipper: Hvis vi ber til Gud i tro, vil han besvare våre bønner. Du kan gjerne forklare at Gud vil besvare våre bønner i sin egen beleilige tid og på sin egen måte.)

Be en elev lese Joseph Smith – Historie 1:12-13 høyt. Be klassen merke seg hvordan prinsippet som fremsettes i Jakobs brev 1:5 påvirket Joseph Smith.

Joseph Smith – Historie 1:14-20

Joseph Smith ser Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus

Be en elev lese Joseph Smith – Historie 1:14-15 høyt.

  • Hvorfor tror du Satan prøvde å hindre Joseph Smith i å be?

Be en elev lese Joseph Smith – Historie 1:16-17 høyt. Be klassen merke seg hvordan Joseph Smith reagerte på motstanden han opplevde. Be dem også merke seg uttrykk i Josephs vitnesbyrd som er meningsfylte for dem, eller som de kan bruke til å undervise andre om det første syn.

  • Hvilke uttrykk i disse versene er meningsfylte for deg? Hvorfor?

Skriv følgende sannhet på tavlen: Joseph Smith så Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus.

  • Hvorfor er det viktig å ha et vitnesbyrd om at Joseph Smith så Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus?

  • Hvordan fikk du et vitnesbyrd om at Joseph Smith så Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus?

Når noen få elever har båret sitt vitnesbyrd, kan du forklare at det første syn var gjenopprettelsens grunnleggende hendelse. Det første syn sørget også for svar på viktige doktrinære spørsmål. Be elevene lese Joseph Smith – Historie 1:15-17 hver for seg og se etter sannheter vi kan lære av denne beretningen. Du kan gjerne stille følgende spørsmål:

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Joseph Smith – Historie 1:15-16 som kan hjelpe oss å overvinne fristelser? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle identifisere følgende prinsipp: Hvis vi oppriktig søker Guds hjelp når Satan prøver å gjøre oss motløse, kan Gud utfri oss.)

  • Hva sier disse versene om Gud Faderens og Jesu Kristi natur? (Svarene kan omfatte følgende: Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus, lever. Vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus, er adskilte og forskjellige personer.)

  • Hva var det første ordet Gud sa til Joseph Smith? (Joseph.) Hvorfor er dette viktig å vite? Hvilke sannheter kan vi lære av dette? (Svarene kan innbefatte følgende: Vår himmelske Fader kjenner oss ved navn. Gud besvarer våre bønner.)

For å hjelpe elevene å forstå og føle betydningen av læresetningene og prinsippene de har kommet frem til i denne leksjonen, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvorfor er disse sannhetene om vår himmelske Fader og Jesus Kristus viktige å kjenne til og forstå?

  • Når har en eller flere av disse sannhetene vært til velsignelse for deg? (Minn elevene på at noen opplevelser er for hellige eller personlige til å dele.)

Forklar at Joseph Smith også mottok svar på sine spørsmål under det første syn. Be elevene lese Joseph Smith – Historie 1:18-20 stille.

  • Hva lærte Joseph som svar på sin bønn?

Minn elevene på beretningen om misjonærene som ble lest i begynnelsen av leksjonen. Be en elev lese resten av beretningen.

Bilde
President Thomas S. Monson

“De to gikk tilbake til herr Pollards dør. Herr Pollard åpnet døren og sa sint: ‘Jeg trodde jeg ba dere om aldri å komme tilbake!’

Juniorledsageren sa med alt det mot han kunne samle: ‘Da vi gikk, sa De at vi ikke virkelig trodde at Joseph Smith var en Guds profet. Jeg ønsker å vitne for Dem, herr Pollard, om at jeg vet at Joseph Smith var en Guds profet, at han ved inspirasjon oversatte den hellige opptegnelsen som er kjent som Mormons bok, at han virkelig så Gud Faderen og Jesus, hans Sønn.’ Misjonærene forlot så hans dør.

[Herr Pollard vitnet senere:] ‘Den kvelden fikk jeg ikke sove. Jeg snudde og vendte meg. Om og om igjen hørte jeg disse ordene i mitt sinn: “Joseph Smith var en Guds profet. Jeg vet det… Jeg vet det… Jeg vet det.” Jeg kunne nesten ikke vente til det ble morgen. Jeg ringte til misjonærene… De kom tilbake, og denne gangen deltok min hustru, min familie og jeg som oppriktige sannhetssøkere. Som resultat har vi alle tatt imot Jesu Kristi evangelium’” (“Profeten Joseph Smith underviste ved sitt eksempel”, 69).

Oppfordre elevene til å lese “Joseph Smith – Historie” på egenhånd, og be vår himmelske Fader hjelpe dem å styrke sitt vitnesbyrd om at Joseph Smiths beretning om det første syn er sann. Du kan også oppfordre dem til å se etter anledninger til å dele budskapet om det første syn med en annen. Avslutt med å bære vitnesbyrd om de sannheter dere har snakket om i dag.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Joseph Smith – Historie. Når ble Joseph Smiths offisielle historie utgitt?

I 1838 begynte Joseph Smith arbeidet med sin offisielle historie, som ble utgitt i avisen Times and Seasons i 1842. Denne historien ble i 1957 innlemmet i den seks bind store A Comprehensive History of the Church av B. H. Roberts. Joseph Smith – Historie, slik den finnes i standardverkene, er hentet fra Joseph Smiths offisielle historie og ble utgitt som en del av en misjonærbrosjyre kalt Den kostelige perle i 1851. Den kostelige perle ble kanonisert som hellig skrift i 1880.

Joseph Smith – Historie 1:3. Hvordan var Joseph Smiths oppvekst?

“[Joseph Smiths] foreldre, Lucy Mack og Joseph Smith senior, giftet seg 24. januar 1796 og bosatte seg på en familiegård i Tunbridge i Vermont. Joseph og Lucy leide en gård [i Sharon i Vermont] av Solomon Mack, Lucys far, sommeren 1805, og Joseph underviste også på skolen om vinteren. Det var der deres femte barn, Joseph Smith jr., ble født 23. desember 1805. Lucy og Joseph lærte sine barn religiøse leveregler, og Lucy oppfordret spesielt til studium av Bibelen. Joseph, senior var mistenksom overfor tradisjonelle kirkesamfunn, men hadde alltid sterk tro på Gud” (Den kostelige perle – elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2000], 54).

“Joseph Smith vokste opp på familiens [gård] og var nesten utelukkende under familiens innflytelse… I sine oppvekstår begynte Joseph Smith å tilegne seg og tilkjennegi egenskaper som skulle hjelpe ham å oppfylle sin forutbeskikkede misjon…

Han utviklet sterke familiebånd, lærte å arbeide hardt, tenke selv, tjene andre og elske frihet” (Kirkens historie i tidenes fylde, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 15).

“De tidligste årene av Joseph Smiths liv flyttet hans familie ofte, i forsøk på å finne fruktbar jord eller et passende levebrød… I 1811 flyttet familien Smith til det lille samfunnet West Lebanon i New Hampshire… West Lebanon ble hjemsøkt av en tyfoid-feber… Den ene etter den andre av familien Smiths barn ble syke…

Den syv år gamle Joseph jr. hadde hatt feberen i bare to uker, men fikk komplikasjoner som til slutt gjorde det nødvendig med fire operasjoner. Den alvorligste komplikasjonen medførte hevelse og infeksjon i skinnebenet i venstre legg… Joseph hadde store smerter i over to uker.” Joseph utholdt en operasjon for å fjerne infeksjonen fra benet “uten å bli bundet fast eller drikke vin eller brennevin for å sløve sansene” (Kirkens historie i tidenes fylde, 22-23).

“I 1816 reiste Joseph senior til Palmyra, New York, for å undersøke nyheten om at det der fantes god jord til lave priser. Joseph jr., som den gang var en ti år gammel gutt, husket at selv om han ikke var helt bra igjen etter operasjonen i benet, lot kusken som skulle hjelpe familien Smith på reisen, ham gå i snøen over 60 km om dagen i flere dager, og i denne tiden ble han veldig utmattet og hadde store smerter” (Den kostelige perle – elevhåndbok, 54).

“Joseph Smith senior, far i en familie på ti – de ble elleve i 1821, arbeidet hardt for å forsørge familien. Etter to år i Palmyra hadde han lagt opp nok penger til første innbetaling på en skogeiendom på 40 hektar i bykommunen Farmington like ved. Det første året ryddet han og hans sønner 12 hektar med grovt tømmer, gjorde jorden klar til dyrking og sådde hvete… Den unge Joseph mintes senere at ‘vi måtte bruke alt vi hadde for å hjelpe til med å forsørge familien’. [“History of Joseph Smith By Himself”, 1832 (skrevet i Kirtland, Ohio, mellom 20. juli og 27. nov. 1832), LDS Historical Department, Salt Lake City, s. 1.]

På denne tiden hadde Joseph svært begrensede muligheter til skolegang. Han tilskrev dette ‘de trange kår’ han vokste opp under. ‘Vi mistet muligheten til å få en utdannelse. Det får være nok å si at jeg bare fikk lære å lese og skrive og de grunnleggende regler i aritmetikk, det var alt jeg fikk av boklig lærdom’ [“History of Joseph Smith By Himself”, s. 1–2]” (Kirkens historie i tidenes fylde, 29–30).

Joseph Smith – Historie 1:15-17. Beretninger om Det første syn

Du finner mer informasjon om Joseph Smiths fire beretninger om det første syn i Milton V. Backman jr., “Joseph Smith’s Recitals of the First Vision”, Ensign, jan. 1985, 8-17. En annen nyttig artikkel om de forskjellige beretningene om det første syn er Richard L. Anderson, “Joseph Smith’s Testimony of the First Vision”, Ensign, april 1996, 10-21.

Joseph Smith – Historie 1:15-17. Betydningen av det første syn

President Gordon B. Hinckley vitnet om det første syns grunnleggende betydning for Kirken:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Hele vår sak som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige hviler på holdbarheten av dette strålende første syn. Sløret ble trukket til side for å innlede denne tidenes fyldes evangelieutdeling. Ikke noe annet vi baserer vår lære på, ikke noe vi forkynner, ikke noe vi etterlever, er av større betydning enn denne første erklæring. Jeg tør påstå at hvis Joseph Smith samtalte med Gud Faderen og hans elskede Sønn, da er alt annet han sa, sant. Det er dette punktet som er grunnlaget for den vei som leder til frelse og evig liv” (“Hva spør folk om angående oss?” Liahona, jan. 1999, 82).

Joseph Smith – Historie 1:15-17. Betydningen av det første syn og Joseph Smiths vitnesbyrd

President Joseph F. Smith forklarte betydningen av det første syn i forhold til andre hendelser som har funnet sted siden Jesu Kristi oppstandelse:

Bilde
President Joseph F. Smith

“Den største begivenhet som noen gang har inntruffet i verden siden Guds Sønns oppstandelse fra graven og hans himmelfart, var Faderens og Sønnens komme til den unge gutten Joseph Smith, for å berede veien for grunnleggelsen av Hans rike – ikke menneskers rike – som fra da av aldri skulle opphøre eller styrtes. Idet jeg har akseptert denne sannhet, faller det meg lett å akseptere enhver annen sannhet han proklamerte i løpet av sin fjorten år lange misjon i verden. Han forkynte aldri en læresetning som ikke var sann. Aldri praktiserte han noen lære han ikke var befalt å praktisere. Aldri talte han villfarelsens sak. Han var ikke i villfarelse. Han så, han hørte, og han gjorde det han var blitt befalt å gjøre. Derfor er Gud ansvarlig for det verk som ble utført gjennom Joseph Smith – Joseph Smith er ikke den ansvarlige. Ikke mennesker, men Herren selv står bak dette verk” (Gospel Doctrine, 5. utg. [1939], 495-96).

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum bekreftet at det første syn virkelig fant sted:

Bilde
Eldste M Russell Ballard

“Enten er evangeliet blitt gjengitt, eller så er det ikke. Enten gikk Frelserens opprinnelige kirke og dens lære tapt, eller så gjorde den det ikke. Enten fikk Joseph Smith dette enestående synet, eller så gjorde han det ikke. Enten er Mormons bok et annet testamente om Jesus Kristus, eller så er den det ikke. Enten ble fylden av Jesu Kristi evangelium gjengitt til jorden gjennom Guds utvalgte profet i de siste dager, eller så ble den det ikke.

Sannheten er egentlig ikke mer komplisert enn det. Enten skjedde ting slik som jeg har vitnet om, eller så gjorde de det ikke. Som en Jesu Kristi apostel i de siste dager, er mitt vitnesbyrd og vitnesbyrdet til millioner av trofaste medlemmer av Kirken over hele verden, at det jeg har fortalt dere i dag, er sant. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er blitt gjenopprettet på jorden gjennom Joseph Smith, og ledes i dag av en levende profet. Disse tingene vet jeg!” (“Gjengitt sannhet”, Lys over Norge, jan. 1995, 63).

Joseph Smith – Historie 1:15-17. Prøvelser som kommer før eller etter en åndelig opplevelse

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum talte om motgang, motstand eller mørke som kan komme før eller etter åndelige opplevelser:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Det er en tydelig og svært tankevekkende sannhet at før store øyeblikk, og så absolutt før store åndelige øyeblikk, kan det komme motgang, vanskeligheter og mørke. Livet gir oss noen av disse øyeblikkene, og noen ganger kommer de akkurat når vi nærmer oss en viktig avgjørelse eller et betydelig skritt videre i livet

… [Det forekommer også] ofte motstand etter at opplysende avgjørelser er tatt, etter at stunder med åpenbaring og overbevisning har gitt oss en fred og forvissning som vi aldri trodde vi ville miste.

Jeg tror at Gud, på våre egne, personlige måter, fører oss til lunden eller fjellet eller templet, og der viser oss hvor storslagen hans plan for oss er. Vi ser den kanskje ikke like fullstendig som Moses eller Nephi eller Jareds bror gjorde, men vi ser så mye vi trenger å se for å kjenne Herrens vilje for oss, og for å vite at han elsker oss høyere enn vi er i stand til å fatte i jordelivet. Jeg tror også at Satan og hans forpinte, beregnende, små undersåtter prøver å motarbeide slike opplevelser og dernest prøver å formørke dem i ettertid…

Å kjempe seg gjennom mørke og fortvilelse og be om lys var det som innledet denne evangelieutdeling. Det er det som holder den gående, og det er det som vil holde dere gående…

Jeg vet at det finnes motstand og vanskeligheter, men jeg bærer vitnesbyrd om herlighetens Gud, om Forløseren som er Guds Sønn, om lys og håp og en lys fremtid. Jeg lover dere at Gud lever, og at han elsker dere, hver enkelt av dere, og at han har fastsatt grenser og begrensninger for mørkets makter som kjemper mot oss. Jeg vitner om at Jesus er Kristus, som seiret over død og helvete og den falne som legger onde planer der” (“Kast derfor ikke bort deres frimodighet” [andakt ved Brigham Young University 2. mars 1999], 1, 2, 6-7, speeches.byu.edu).