Seminar
Leksjon 60: Lære og pakter 56


Leksjon 60

Lære og pakter 56

Innledning

Ezra Thayre fikk i oppdrag å bo og arbeide sammen med Joseph Smith sr. på Frederick G. Williams’ gård i Kirtland, Ohio. Bror Thayre hjalp også til med å betale noe av gjelden på eiendommen. I begynnelsen av juni 1831 ble han og Thomas B. Marsh kalt på misjon til Missouri (se L&p 52:22). På grunn av stolthet og egoisme var bror Thayre uforberedt på å dra sammen med bror Marsh. I åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 56, som ble mottatt 15. juni, opphevet Herren bror Thayres kall og utpekte en ny ledsager for bror Marsh. Herren advarte mot stolthet og underviste de hellige om at han har mye mer i vente for dem enn jordeiendommer og penger.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 56:1-13

Herren tilbakekaller Ezra Thayres misjonskall, advarer ham og ber ham omvende seg

Spør elevene om de kjenner noen som har gitt avkall på noe viktig for å adlyde et av Herrens bud. (Det kan for eksempel være en som måtte ofre for å slutte seg til Kirken, for å reise på misjon eller for å adlyde noen av Kirkens normer.) Be noen elever gi sine eksempler.

Forklar at i juni 1831 kalte Herren Ezra Thayre på misjon til Missouri sammen med Thomas B. Marsh. Ettersom bror Thayre var så opptatt av eiendom og penger, var han ikke forberedt til å dra da bror Marsh var klar, så bror Marsh gikk til Joseph Smith og spurte hva han skulle gjøre. Da profeten adspurte Herren, svarte Herren ham med åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 56.

Be en elev lese Lære og pakter 56:1-2 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Herren sa om dem som nekter å adlyde hans bud.

  • Hva sa Herren om dem som nekter å adlyde hans bud?

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: For å bli frelst, må vi…

Be elevene fullføre setningen i samsvar med vers 2. Elevene kan bruke forskjellige ord, men de bør nevne følgende prinsipp: For å bli frelst, må vi ta vårt kors opp, følge Frelseren og holde hans bud. (Fullfør prinsippet på tavlen.)

  • Hva tror du det vil si å “ta [vårt] kors opp”? (For å hjelpe elevene å forstå dette uttrykket, kan du gjerne be dem lese Joseph Smiths oversettelse av Matteus 16:24, som finnes i Veiledning til Skriftene)

  • Hvilke bud har Herren gitt som krever at du tar ditt kors opp og ofrer for å være lydig? (Du finner noen eksempler i Til styrke for ungdom.)

  • Hvilke velsignelser har du mottatt, eller vil du motta fordi du velger å være lydig?

Spør hvordan personene i de følgende eksemplene kan ta opp sitt kors og adlyde Herrens bud:

  1. En ung mann nærmer seg alderen da han vil kunne reise på misjon. Han er bekymret for alt han må forlate når han skal reise.

  2. En ung kvinne vet at ungdommene i menigheten skal besøke templet om noen måneder, men hun har ikke tempelanbefaling. Det er noe i livet hennes akkurat nå som vil hindre henne i å få en.

Forklar at hvis vi velger å ikke ta vårt kors opp, kan vi miste muligheter til å velsigne andre og motta velsignelser selv. Be en elev lese Lære og pakter 56:3-5 høyt. Be klassen se etter hva som skjedde fordi Ezra Thayre ikke var klar til å reise til Missouri. Før elevene leser, kan du gjerne forklare at ordet tilbakekalle betyr å ta tilbake eller oppheve.

  • Hva mistet Ezra Thayre fordi han ikke var klar til å dra? (Han mistet sin sjanse til å utføre misjonen og motta de velsignelser som ville ha fulgt.)

  • Hva sier vers 4 om hva Herren kan gjøre med befalingene han gir? (Elevene bør nevne følgende prinsipp: Herren kan gi en befaling eller tilbakekalle en befaling slik han selv finner det for godt.)

Spør elevene om de kan komme på eksempler fra Skriftene, eller fra Kirkens historie, på at Herren har gitt og deretter tilbakekalt en befaling. Her er noen eksempler:

  1. Etter at Herren ga en høyere lov til Moses og hans folk, gjorde Israels barn opprør og begynte å tilbe en gullkalv. Herren ga dem da en lavere lov. (Se 2 Mosebok 32–34; Joseph Smiths oversettelse, 2 Mosebok 34:1–2; L&p 84:23–27.)

  2. Under Frelserens jordiske virke, sendte han bare apostlene til medlemmer av Israels hus (se Matteus 10:5). Kort tid etter Frelserens oppstandelse ba han apostlene forkynne evangeliet for folk fra alle nasjoner (se Matteus 28:19).

  3. I denne evangelieutdelingen befalte Herren noen av de tidlige medlemmene å praktisere flergifte. Profeten Joseph Smith og mange andre ledere i Kirken syntes dette budet var vanskelig, men de adlød det. Etter å ha mottatt åpenbaring, utstedte president Wilford Woodruff manifestet, som ble godkjent av Kirken som autoritativt og bindende 6. oktober 1890. Dette medførte at det ble slutt på praktisering av flergifte i Kirken (se Offisiell erklæring 1).

Sammenfatt Lære og pakter 56:6-7 ved å forklare at Herren også endret Selah J. Griffin og Newel Knights misjonskall. Minn elevene på at de hellige i Colesville ble befalt å flytte til Missouri på grunn av vanskelighetene som Leman Copley forårsaket i Thompson, Ohio. De spurte profeten Joseph Smith om de kunne la Newel Knight lede flyttingen, slik han hadde gjort siden de forlot Colesville. Newel Knight hadde blitt kalt til å virke sammen med Selah J. Griffin før disse vanskelighetene oppsto (se L&p 52:32), så Herren befalte Selah J. Griffin å ta Ezra Thayres plass som Thomas B. Marshs ledsager, og Newel Knight til å bli hos de hellige i Colesville.

Be en elev lese Lære og pakter 56:8-11 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren befalte Ezra Thayre å gjøre etter at hans misjonskall ble tilbakekalt.

  • Hva sa Herren ville skje hvis Ezra Thayre omvendte seg? Hva ville skje hvis han ikke omvendte seg?

Forklar at Ezra valgte å omvende seg, og syv måneder senere ble han igjen kalt til å virke som misjonær sammen med Thomas B. Marsh (se L&p 75:31).

Lære og pakter 56:14-20

Herren advarer de hellige mot grådighet og stolte hjerter

Be elevene forestille seg at de har en venn som har syndet og har dårlig samvittighet. Vennen kommer til dem og spør: “Hva må jeg gjøre for å omvende meg?” Gi elevene tid til å tenke og skrive. Når de har svart, kan du be en elev lese Lære og pakter 56:14-15 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til holdninger og handlinger som hindrer at våre synder blir forlatt eller tilgitt.

  • Hva sier Lære og pakter 56:14-15 om hvilke holdninger eller handlinger som hindrer at våre synder blir forlatt eller tilgitt?

  • Hva tror du uttrykket “gå deres egne veier” betyr? Hva antyder uttrykket “deres hjerter er ikke tilfreds”? (At man ikke er fornøyd med det man har.)

  • Hva kan vi lære av vers 14 og 15 om hva som er nødvendig for å omvende seg og få tilgivelse? (Elevene kan nevne en rekke prinsipper, men sørg for å understreke følgende sannhet: Omvendelse innebærer å adlyde Herrens råd og vende seg bort fra urettferdige ønsker. Du kan gjerne be elevene skrive denne sannheten i Skriftene ved Lære og pakter 56:14–15.)

  • Hvorfor er det nødvendig å være lydig og vende seg bort fra urettferdighet for å oppnå sann omvendelse?

Forklar at omvendelse ikke bare handler om å følge en fastsatt fremgangsmåte, men krever en fullstendig forandring i hjertet – en beslutning om å adlyde Herren og vende seg bort fra all urettferdighet. Da denne åpenbaringen ble mottatt, ser det ut til at Ezra Thayres egoisme og stolthet hindret ham fra å følge Herrens råd.

  • Hvordan kan en persons stolthet påvirke hans eller hennes evne til å ha et angrende hjerte?

Be elevene lese Lære og pakter 56:16-17 sammen med en partner. Be den ene partneren se etter hvordan et ubotferdig hjerte kan vise seg i en som er rik. Be den andre partneren se etter hvordan et ubotferdig hjerte kan vise seg i en som er fattig. Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner. Be elevene forklare for partneren sin det de har funnet, og deretter snakke sammen om følgende spørsmål (du kan gjerne skrive dem på tavlen):

  • Hvilke likheter ser du i både fattige og rikes ubotferdige hjerte?

  • Hvorfor kan grådighet være et fellestrekk for både rike og fattige?

Be elevene tenke over når de kan ha sett slike holdninger i seg selv eller noen de kjenner.

Be en elev lese Lære og pakter 56:18 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til ord som beskriver hjertet til dem som vil bli velsignet.

  • Hva sier vers 18 om hvordan vårt hjerte skulle være? Hva vil det si å ha et sønderknust hjerte? Hva med en angrende ånd? (Disse uttrykkene betegner ydmykhet og underkastelse til Herren.)

  • Hvis vårt hjerte har vært grådig eller stolt, hvordan kan vi forandre oss?

Be elevene fortsette å lese Lære og pakter 56:19-20 sammen med partneren sin. Be dem se etter velsignelser Herren lovet dem som har et ydmykt hjerte. Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner.

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: De som har et ydmykt hjerte, vil…

  • Hvilke velsignelser i vers 18-20 fullfører setningen på tavlen? (Etter hvert som elevene nevner velsignelser som er nevnt i disse versene, skriver du dem på tavlen. Du kan gjerne forklare at ordet lønn viser til belønning for gode gjerninger og straff for urettferdige handlinger.)

Forklar at under innvielsesloven ble den del som ble gitt en person eller familie i henhold til deres omstendigheter, kalt en “arv” (L&p 57:7). Det er sannsynlig at i løpet av den tidlige praktiseringen av denne loven ble noen av de hellige, blant dem Ezra Thayre, overivrige etter å motta sin “arv”.

Skriv ordene Min arv ved siden av velsignelsene som står på tavlen.

  • Ut fra det vi har skrevet opp, hvordan vil du sammenfatte de velsignelser Herren har i vente for dem som har et ydmykt hjerte? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de bør finne følgende prinsipp: De som har et ydmykt hjerte, vil arve jorden.)

  • Hvordan kan velsignelsene som er beskrevet i vers 18-20, sammenlignes med eiendommene og pengene Ezra Thayre og andre tidlige hellige kan ha vært opptatt av?

Bær vitnesbyrd om velsignelsene, eller “arven”, Herren har i vente for oss hvis vi fornekter oss urettferdighet og forplikter oss til å følge hans bud.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 56:2. Ta opp vårt kors og følge Herren som misjonærer

President Ezra Taft Benson talte om forventningene til unge menn om å ofre det som er nødvendig for å utføre en misjon:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Med hensyn til å reise på misjon, har president [Spencer W.] Kimball sagt: ‘Hvor egoistisk og tankeløst ville det ikke være for en ung mann å vokse til modenhet, tilbringe sin tid på å forberede seg til sitt livsverk og sitt yrke, og være uvillig til å tjene sin Skaper i denne viktigste tjenesten i verden’ (Seminar for regionalrepresentanter, 30. september 1977)…

Unge menn, disse ord av president Kimball skulle være deres personlige motto: “Enhver mannlig siste-dagers-hellig som er verdig og istand til det, skulle reise på misjon.” (Ensign, mai 1974, s. 87) Vi ber dere om å gjøre dette offer. Vi kaller det offer fordi vi ikke har noe bedre navn på det. Det er en investering. Meld dere til denne, den største tjeneste i verden. Unndra dere ikke dette ansvar. Ikke søk om fritak for denne tjenesten av overbevisningsgrunner. Vi inviterer dere til å slutte dere til hæren … som øker i antall hver dag. Det vil bli deres oppgave å forkynne gjenopprettelsens budskap til verden. Vit at dere har vår tillit og vår kjærlighet. Vi venter at dere skal utføre denne misjon” (“Dette er en dag til å ofre”, Lys over Norge, okt. 1979, 54).

Lære og pakter 56:4. Herren befaler og tilbakekaller

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum ga innsikt i hvordan Herren noen ganger endrer den veiledning han gir Kirken. President Packer oppfordret medlemmene til å stole på åpenbaringsprosessen som gis til apostlene, og til å godta endringer i rutiner og fremgangsmåter etter hvert som de åpenbares:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Forandringer i organisasjon eller fremgangsmåter er et vitnesbyrd om at åpenbaring pågår. Selv om læresetningene står fast, gjør ikke metodene eller fremgangsmåtene det…

Evangeliets plan ble åpenbart linje på linje, bud på bud, litt her og litt der. Og det fortsetter: ‘Vi tror at han fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående Guds rike.’ (9. trosartikkel.)

Det vil bli gjort endringer i fremtiden som i fortiden. Om Brødrene skal foreta forandringer eller stå imot dem, avhenger fullstendig av de instruksjoner de får gjennom de åpenbaringskanaler som ble fastlagt i begynnelsen.

Læresetningene vil fortsatt stå fast, for evig, men organisasjonen, programmene og fremgangsmåtene vil bli forandret etter anvisning fra Ham hvis kirke dette er…

Og dessuten, alt som gis, kommer på grunn av at Herren har uttalt det, ‘enten ved [hans] egen røst eller ved [hans] tjeneres røst, det være det samme.’ (L&p 1:38) Vi kjenner hans røst når han taler” (“Åpenbaring i en verden i forandring”, Lys over Norge, jan. 1990, 13).

Lære og pakter 56:14-15. Forlatelse for synd

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum understreket resultatene av å oppleve en fullstendig forandring i hjertet ved omvendelse:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Omvendelse krever målbevissthet og vilje til å holde ut, selv om det gjør vondt. Forsøk på å lage en liste med trinn til omvendelse kan kanskje hjelpe noen, men det kan også føre til en mekanisk avkrysning av punkter uten ekte følelse eller forandring. Sann omvendelse er ikke overfladisk…

Med tro på den barmhjertige Forløser og hans makt, går mulig fortvilelse over til håp. Man forandrer sitt hjerte og sine ønsker, og den tidligere tiltalende synden blir stadig mer motbydelig. En beslutning om å oppgi og forsake synden og reparere, i den grad det er mulig, den skade man har forårsaket, dannes nå i det nye hjertet. Denne beslutningen vil snart modnes til en pakt om lydighet mot Gud. Med en slik pakt på plass, vil Den hellige ånd, den guddommelige nådes budbringer, gi lindring og tilgivelse” (“Den guddommelige gave omvendelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 40).

Lære og pakter 56:19. Herren vil belønne de ydmyke av hjertet

Følgende uttalelse av eldste Joseph B Wirthlin i De tolv apostlers quorum lærer oss prinsippet om kompensasjon som ligger i Frelserens løfte om belønning:

Bilde
Eldste Joseph B. Wirthlin

“Herren kompenserer de trofaste for ethvert tap. Det som tas fra dem som elsker Herren, vil bli tillagt dem på hans egen måte. Selv om det kanskje ikke kommer akkurat når vi ønsker det, vil de trofaste vite at hver eneste tåre i dag til slutt vil bli kompensert hundrefold med tårer av glede og takknemlighet.” (“Ta det som det kommer, og nyt det”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 28).