Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 20–23 (Enhet 6)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 20-23 (Enhet 6)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 20-23 (enhet 6), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 20:1-36)

Denne leksjonen la vekt på at Joseph Smith var kalt av Gud til å organisere Jesu Kristi kirke. Den hjalp elevene å forstå at Mormons boks fremkomst er bevis for gjenopprettelsens sannhet. Elevene oppdaget også grunnleggende sannheter om Guddommens karakter og natur.

Dag 2 (Lære og pakter 20:38-67)

Elevene studerte prestedømsembeder og deres plikter, og lærte at hvis vår himmelske Faders sønner mottar høyere embeder i prestedømmet, kan de få flere ansvarsoppgaver og muligheter til å tjene andre. Elevene studerte også ansvaret prestedømsbærere har for å forrette evangeliets ordinanser og våke over og hjelpe Kirkens medlemmer.

Dag 3 (Lære og pakter 20:37, 68–84)

Elevene lærte om ordinansene dåp og nadverden. For at dåpen skal anerkjennes av Gud, må den utføres av en som har riktig myndighet, og utføres på riktig måte. Elevene overveide også løftet om at hvis de er trofaste mot sine dåpspakter og tar verdig del i nadverden, kan de alltid ha Ånden med seg.

Dag 4 (Lære og pakter 21-23)

Da elevene lærte om omstendighetene rundt den offisielle organiseringen av Kirken, studerte de følgende sannheter: Gud inspirerte Joseph Smith til å gjenopprette Jesu Kristi kirke. De som gir akt på profetens ord, vil bli beskyttet mot djevelen og motta himmelens velsignelser. Dåp må utføres av en som har myndighet fra Gud. Når vi ønsker å tjene Herren, kan vi motta konkret veiledning fra ham, og Herren vil velsigne oss når vi følger den veiledning han gir oss.

Innledning

Kirken ble organisert basert på åpenbaringer fra Herren til profeten Joseph Smith. Denne leksjonen understreker hvor viktige Herrens åpenbaringer til sine profeter er.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 20-21

Herren organiserer sin kirke

Forbered de tilhørende bildene på to adskilte ark. Ikke la elevene se bildene før du følger instruksjonene nedenfor.

Bilde
tilfeldige linjer
Bilde
skisser av kvadrater

Fortell elevene du skal vise dem to bilder og at de skal prøve å tegne det de ser. Forklar at de kommer til å se hvert bilde i bare ett sekund, så de bør følge godt med. Vis dem det første bildet, gi dem tid til å tegne, og vis dem så det andre bildet og gi dem tid til å tegne.

  • Hvilket bilde var lettest å tegne?

Vis begge bildene samtidig. *Forklar at begge bildene har samme antall linjer.

  • Hvorfor var det andre bildet lettere å tegne? (Tolv linjer i en gjenkjennelig rekkefølge er lettere å tegne.)

  • Hva kan vi lære av å tegne disse to bildene?

Forklar at da Jesus Kristus gjenopprettet sin kirke, ga han flere åpenbaringer om hvordan den skulle organiseres og hvem som skulle lede Kirken.

  • Hvordan gir det å ha en profet og 12 apostler orden i Kirken?

Be en elev lese Lære og pakter 20:1-2 høyt, og be så en annen elev lese Lære og pakter 21:1-3 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til det første Jesus Kristus gjorde for å opprette orden i sin kirke.

  • Hva sier disse versene om hva Frelseren gjorde for å opprette orden og bidra til å organisere sin kirke? (Han kalte Joseph Smith som profet og ga ham befalinger og veiledning om hvordan han skulle organisere Kirken.)

Sammenfatt elevenes svar ved å skrive Gud befalte Joseph Smith å gjenopprette hans kirke på tavlen.

  • Hvorfor tror du det å ha en profet er avgjørende for gjenopprettelsen av Jesu Kristi kirke?

Be elevene fortelle hvordan deres studier i løpet av uken har hjulpet dem å få større forståelse av Joseph Smith og hans oppgave med hensyn til å gjenopprette Jesu Kristi kirke. Bær vitnesbyrd om at Joseph Smith mottok åpenbaring og veiledning for å opprette Herrens kirke, og at gjennom Joseph Smith satte Herren sitt rike på jorden i orden.

Be elevene lese Lære og pakter 21:5-6 hver for seg, og legge merke til tre velsignelser som loves dem som mottar profeten Joseph Smiths ord med tålmodighet og tro. Når de har lest, kan du forklare at disse løftene også gjelder når en følger den levende profeten.

  • Hvordan vil du sammenfatte velsignelsene som loves dem som gir akt på profetens ord? (Dette er én måte å uttrykke prinsippet på: Hvis vi gir akt på profetens ord, vil vi bli beskyttet mot den onde og motta himmelens velsignelser.)

  • Hvorfor er det å gi akt på (godta og etterleve) og ikke bare høre profetens ord, viktig for å kunne motta disse velsignelsene?

  • Når har du eller noen du kjenner blitt beskyttet mot djevelen ved å følge den levende profetens ord?

Be elevene tenke på en læresetning fra den levende profet som de kanskje må bli flinkere til å gi akt på eller etterleve. Oppfordre dem til å gjøre noe for å følge denne læresetningen i dag.

Skriv ordene “Vi vet at…” på tavlen.

Minn elevene på at Lære og pakter 20 ble lest høyt på noen av Kirkens tidlige konferanser for å minne medlemmene av den nye kirken på mange viktige sannheter i Jesu Kristi evangelium. Del elevene i fire grupper. Be hver gruppe lese en av følgende henvisninger, og legge merke til læresetninger som kan tas med under overskriften “Vi vet at…”

Når elevene har fått tid til å studere versene, kan du be dem fortelle hvilke læresetninger de fant. Be en elev være skriver og skrive disse sannhetene på tavlen etter hvert som elevene nevner dem.

Læresetningene elevene finner, kan for eksempel være:

Gud lever og er uendelig, evig og uforanderlig (vers 17).

Vi er skapt i Guds bilde og lignelse (vers 18).

Gud ga sin enbårne Sønn for å bli korsfestet og oppstå (vers 21–23).

Alle må omvende seg, tro på Jesus Kristus, bli døpt og holde ut i tro for å bli frelst (vers 25, 29).

Når elevene er ferdig med å ramse opp sannhetene de fant i disse versene, kan du be dem om å velge en som er meningsfylt for dem, og som de selv vet er sann. Be noen elever bære vitnesbyrd om sannheten de valgte, og forklare hvorfor denne sannheten er viktig for dem.

Avslutt med å bære vitnesbyrd om sannhetene dere har snakket om i dag, og uttrykke din takknemlighet for å tilhøre Herrens gjenopprettede kirke.

Neste enhet (Lære og pakter 24-29)

Hva om du møtte en som ikke var profeten, men hevdet å motta åpenbaring for hele Kirken? I neste enhet skal elevene lære hvordan profeten Joseph Smith taklet dette problemet. De skal også lære om noen av tegnene på Det annet komme.