Seminar
Leksjon 91: Lære og pakter 88:1-40


Leksjon 91

Lære og pakter 88:1-40

Innledning

President Joseph Fielding Smith sa at Lære og pakter 88 var “en av de største åpenbaringer som noensinne er gitt mennesket” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954–56] 3:147). Profeten Joseph Smith mottok denne åpenbaringen i løpet av tre dager – 27. til 28. desember 1832 og 3. januar 1833 – etter at høyprestene på en konferanse hadde bedt om å få vite Herrens vilje med hensyn til opprettelsen av Sion. Dette er den første av fire leksjoner om Lære og pakter 88. Den delen av åpenbaringen som drøftes i denne leksjonen, omfatter (1) Herrens erklæring om at han er lyset som styrer og er i alle ting, og (2) hans forklaring av lovene som styrer hans riker og deres innbyggere.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 88:1-13

Herren erklærer at han er lyset som er i alle ting

Spør elevene om de noen gang har vært i stummende mørke. Be noen av dem fortelle om sine erfaringer. Vis en lommelykt eller et stearinlys, eller tegn en av delene på tavlen.

  • Hvordan ville det å være i stummende mørke hjelpe deg å sette pris på den velsignelse som lys er?

  • Hva symboliserer lyset i Jesu Kristi evangelium?

Forklar at Lære og pakter 88 inneholder Herrens læresetninger om betydningen av lys. Profeten Joseph Smith mottok denne åpenbaringen i løpet av tre dager, etter at høyprestene på en konferanse hadde bedt om å få vite Herrens vilje med hensyn til opprettelsen av Sion.

Be elevene lese Lære og pakter 88:1-2 hver for seg, og se etter hva Herren sa om hvordan han og englene føler det når hans tjenere ber om å få vite hans vilje.

  • Hvorfor tror du Herren er fornøyd og englene fryder seg når vi ber om å få vite Herrens vilje?

  • Hvordan er det å vite Guds vilje som et lys for dem som søker det?

Sammenfatt Lære og pakter 88:3-5 ved å forklare at Herren underviste disse brødrene at de kunne få en forsikring om evig liv gjennom Den hellige ånd, som også kalles Talsmannen og Forjettelsens Hellige Ånd.

Be en elev lese Lære og pakter 88:6-13 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren sa om kilden til alt lys. Be elevene fortelle det de finner ut.

  • Hvilken betegnelse brukes i vers 7 på sannhetens lys?

  • Hva sier vers 12-13 om hvor alt lys kommer fra?

  • Hvordan påvirker Gud sitt skaperverk gjennom Kristi lys? (Hjelp elevene å finne følgende læresetning: Gjennom Kristi lys gir Gud lys og liv til hele sitt skaperverk. Du kan gjerne skrive denne læresetningen på tavlen. Elevene kan også nevne at Kristi lys er den lov som styrer universet og dens innbyggere, og at det “skjerper” vår forstand. Skjerpe betyr å levendegjøre. Fordi dette ordet blir brukt senere i åpenbaringen, kan du vurdere å be elevene skrive denne definisjonen i margen i Skriftene ved siden av vers 11.)

Etter behov kan du legge til elevenes forklaring av Kristi lys ved å forklare at det er “guddommelig energi, kraft og innflytelse som utgår fra Gud gjennom Kristus og gir liv og lys til alle ting” (Veiledning til Skriftene, “Kristi lys”, scriptures.lds.org).

For å hjelpe elevene å vurdere hvordan de blir velsignet ved Kristi lys, kan du skrive følgende kategorier på tavlen:

Fysisk lys Forstand Liv Lov

Be elevene skrive eksempler på tavlen på hvordan disse tilkjennegivelsene av Kristi lys påvirker dem daglig. (Noen eksempler kan være evnen til å se, evnen til å lære og forstå sannhet, at det vokser planter og dyr som gir oss mat og klær, og evnen til å kjenne forskjell på godt og ondt.)

  • Hvordan kan sannhetene vi har drøftet om Kristi lys, hjelpe deg å sette pris på Herrens innflytelse i ditt liv?

Lære og pakter 88:14-40

Herren forklarer at det finnes lover forbundet med herlighetsrikene

Vis en hanske, og forklar at den forestiller en fysisk kropp. Be en elev ta på seg hansken og bevege fingrene. Forklar at hånden får hansken til å bevege seg, eller gir den liv.

  • Hvis hansken forestiller en fysisk kropp, hva kan hånden forestille? (Et åndelegeme.)

Be en elev lese Lære og pakter 88:15 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren kalte kombinasjonen av ånden og kroppen.

  • Hva kalte Herren kombinasjonen av ånd og kropp? (Ånden og kroppen er menneskets sjel. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer denne læresetningen.)

  • Hvordan kan det som påvirker den fysiske kroppen, også påvirke ånden? (Når elevene svarer, kan du oppfordre dem til å gi noen eksempler.)

For å hjelpe elevene å forstå sammenhengen mellom kroppen og ånden, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson. Be klassen lytte etter hvordan ånden og kroppen kan påvirke hverandre.

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Det er ingen tvil om at fysisk helse påvirker ånden, ellers ville Herren aldri ha åpenbart Visdomsordet. Gud har aldri gitt noe timelig bud – det som påvirker vårt legeme, påvirker også vår ånd…

Synd svekker. Det påvirker ikke bare [ånden], men også legemet. Skriftene er full av eksempler på den fysiske kraft som de rettskafne skal ha. På den annen side kan synd man ikke har omvendt seg fra, føre til både mental og fysisk sykdom” (“I Hans fotspor”, Lys over Norge, feb. 1989, 6).

  • Hvordan kan det å forstå sammenhengen mellom kropp og ånd hjelpe deg å ta riktige avgjørelser?

For å forberede elevene til å snakke om sannheter om oppstandelsen, kan du be eleven som står foran klassen, om å fjerne hansken fra hånden sin og legge den på et bord eller en stol.

  • Hva kan denne handlingen symbolisere? (Fysisk død.)

  • Hva skjer med sjelen ved døden? (Ånden og kroppen blir adskilt.)

Be eleven ta på seg hansken igjen.

  • Hva kan denne handlingen symbolisere? (Oppstandelse.)

  • Hva skjer med sjelen ved oppstandelsen? (Ånden og kroppen blir gjenforenet.)

Be en elev lese Lære og pakter 88:14, 16-17 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan Herren beskrev oppstandelsen. Be elevene fortelle det de finner ut.

  • Hvem gjorde det mulig for vår sjel å bli forløst? (Når elevene svarer, skriver du følgende læresetning på tavlen: Jesus Kristus gjorde det mulig for vår sjel å bli forløst.)

  • Hva vil de “fattige og saktmodige” sjeler arve etter at sjelen har blitt forløst? (Jorden.)

Be en elev lese Lære og pakter 88:18-20 høyt. Be klassen følge med, og merke seg hva som vil skje med jorden før forløste sjeler kan arve den.

  • Hva vil skje med jorden før forløste sjeler kan arve den?

  • Hvem vil ifølge vers 19 være på den helliggjorte jorden?

Skriv følgende spørsmål på tavlen: Hvem vil være kvalifisert til å bo i Det celestiale rike og nyte vår himmelske Fader nærhet? Be elevene grunne på hvordan de vil besvare dette spørsmålet.

Forklar at akkurat slik jorden vil motta herlighet etter at den er helliggjort, vil også kroppen vår bli forandret og motta herlighet i oppstandelsen. Alle mennesker vil imidlertid ikke motta samme grad av herlighet.

Be elevene lese Lære og pakter 88:21-24 hver for seg, og finne ut hva som avgjør hvilken herlighetsgrad en person mottar i oppstandelsen.

  • Hva avgjør hvilken herlighetsgrad en person mottar i oppstandelsen? (Skriv følgende læresetning på tavlen. Du kan også gjerne foreslå at elevene skriver den i margen i Skriftene sine. I oppstandelsen vil vi motta herlighet ifølge den lov vi adlyder.)

For å hjelpe elevene å forstå denne sannheten, kan du be dem lese Lære og pakter 88:25-33 sammen med en partner. Be dem se etter hvordan lydighet mot Kristi lover vil påvirke jorden og hver enkelt av oss. Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner.

  • Hva fant du som underbygger sannheten at i oppstandelsen vil vi motta herlighet ifølge den lov vi adlyder?

  • Legg merke til at i vers 28 viste Herren til dem “som er av en celestial ånd”. Hva tror du det betyr å være “av en celestial ånd”?

Hjelp elevene å forstå at de som er av en celestial ånd, er personer som lever i henhold til Det celestiale rikes lov. Minn klassen på at vi vet av Lære og pakter 76 at Det celestiale rikes lov innbefatter å ha et vitnesbyrd om Jesus Kristus, å holde budene, å inngå og å holde pakter, å overvinne ved tro og å motta Forjettelsens Hellige Ånd (se L&p 76:50–53, 69–70).

  • Hvordan beskriver Herren i Lære og pakter 88:28-29 den oppstandne kroppen til dem som mottar celestial herlighet?

  • Hva sier Lære og pakter 88:30-31 om hva slags kropp en person vil motta hvis han eller hun bare adlyder en terrestrial eller telestial lov på jorden? (Hjelp elevene å forstå at vår oppstandne kropp i herlighet vil samsvare med den slags ånd vi har blitt.)

For å hjelpe elevene å forstå læren om at vi mottar herlighet ifølge den lov vi adlyder, kan du be dem arbeide i grupper på tre eller fire og gjøre følgende oppgaver. Du kan dele ut kopier av instruksjonene eller skrive dem på tavlen.

  1. Drøft følgende spørsmål: Hva er noen fordeler ved å følge trafikkreglene? Hva er noen konsekvenser av å bryte trafikkreglene?

  2. Les Lære og pakter 88:34-35, og se etter konsekvensene av å etterleve og å nekte å etterleve Guds lover. Snakk om det dere finner ut.

  3. Lære og pakter 88:40 beskriver egenskapene til dem som vil bli tiltrukket av Det celestiale rike. Studer dette verset sammen, og finn egenskapene. Snakk så om hva vi kan gjøre for å utvikle eller styrke disse egenskapene i vårt liv.

Når elevene har snakket om disse egenskapene i gruppene sine, kan du bære ditt vitnesbyrd om lyset som fyller vårt liv når vi gjør vårt beste for å etterleve Herrens lover. Be elevene fortelle hvordan de har sett denne sannheten i sitt eget liv. Hjelp elevene å anvende det de har lært, ved å be dem skrive et mål som vil hjelpe dem å etterleve Det celestiale rikes lov og bli velsignet med disse egenskapene. Be noen elever dele sine mål med resten av klassen, hvis de føler seg vel med å gjøre det.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 88:3-4. “En annen talsmann”

“Noen har trodd at uttrykket ‘en annen talsmann’ i Lære og pakter 88:3 viser til Den annen talsmann, eller et personlig besøk av Frelseren. Herren lovet imidlertid i dette verset at denne talsmannen skulle ‘dvele i deres hjerter’… Talsmannen som loves i Lære og pakter 88, er ‘Forjettelsens Hellige Ånd’ (v. 3), ‘det løfte jeg gir dere om evig liv’ (v. 4)” (Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001, 198).

President Joseph Fielding Smith forklarte:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Forjettelsens Hellige Ånd er ikke… Den annen talsmann. Forjettelsens Hellige Ånd er… Den hellige ånd [som] anbringer godkjennelsens segl på enhver ordinans som utføres i rettferdighet… [L&p 132:7], og når paktene brytes, fjerner han stempelet” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954--56], 1:57).

Lære og pakter 88:6-13. Kristi lys

“Kristi lys ‘utgår fra Guds nærhet for å fylle det uendelige rom’. Det er ‘lyset som er i alt, som gir alle ting liv, som er den lov alt styres ved’ (L&p 88:12-13; se også vers 6-11). Denne kraften er en positiv innflytelse i alle menneskers liv (se Johannes 1:9; L&p 93:2). I Skriftene kalles av og til Kristi lys for Herrens ånd, Guds ånd, Kristi ånd eller Livets lys.

Kristi lys må ikke forveksles med Den hellige ånd. Det er ingen person, slik Den hellige ånd er. Dets innflytelse leder folk til det sanne evangelium, til å bli døpt og motta Den hellige ånds gave (se Johannes 12:46; Alma 26:14-15).

Samvittigheten er en tilkjennegivelse av Kristi lys som gjør oss i stand til å skjelne mellom godt og ondt. Profeten Mormon forkynte: ‘Kristi Ånd er gitt til alle mennesker, så de kan skjelne godt fra ondt. Derfor forteller jeg dere hvordan dere skal dømme, for alt som innbyr til å gjøre godt og tilskynder til å tro på Kristus, kommer ved Kristi kraft og gave. Derfor kan dere ha en fullkommen kunnskap om at det er av Gud… Og nå, mine brødre, ettersom dere kjenner det lys dere kan dømme ved, nemlig Kristi lys, se til at dere ikke dømmer feilaktig, for med den samme dom som dere dømmer, skal dere også bli dømt’ (Moroni 7:16, 18)” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 96).

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
President Boyd K. Packer

“For å beskrive Kristi lys vil jeg sammenligne det med solens lys. Sollyset er kjent for alle. Det er overalt og kan ses og føles. Selve livet er avhengig av sollys.

Kristi lys er som sollyset. Også det er overalt og gis til alle.

På samme måte som mørket må vike når sollyset viser seg, blir ondskap jaget bort av Kristi lys.

Det finnes ikke mørke i sollys. Mørke må underkaste seg det. Solen kan skjules av skyer eller av jordens rotasjon, men skyene vil forsvinne, og jorden vil fullføre sin omdreining…

Kristi lys er like universelt som selve sollyset. Overalt hvor det finnes menneskelig liv, finnes Kristi ånd. Hver levende sjel er i besittelse av det. Det støtter alt som er godt. Det inspirerer til alt som vil være til menneskenes velsignelse og nytte. Det gir næring til selve godheten” (“Kristi lys”, Liahona, april 2005, 13).

Lære og pakter 88:21-24, 34-35. Vi kan velge å adlyde Det celestiale rikes lov

Eldste Delbert L. Stapley i De tolv apostlers quorum foreslo en egenvurdering av vår lydighet mot celestial lov:

Bilde
Eldste Delbert L. Stapley

“Kanskje det ville være lurt av hver enkelt av oss å revurdere oss selv for å finne ut hvor vi i dag står med hensyn til den grunnleggende lov for Det celestiale rike – lydighetsloven. Resultatene bør vise oss hvilket rike vi har valgt som vårt mål. For eksempel:

  1. Studerer og tenker jeg på Skriftene for å bli kjent med Guds vilje og forstå hans bud angående sine barn?

  2. Følger jeg rådene fra Guds levende profet, eller velger jeg bare ut det jeg er enig i, og ignorerer det andre?

  3. Søker jeg råd og veiledning fra min biskop og stavspresident om saker som opptar meg og min familie?

  4. Prøver jeg oppriktig å disiplinere meg og la mine fysiske lyster være underkastet min vilje?

  5. Gjør jeg alt jeg kan for å omvende meg fra tidligere eller nåværende synder og gjøre dem godt igjen ved å gjøre det rette?

  6. Har jeg en innstilling preget av tro på Gud, selv om jeg opplever prøvelser, motgang og lidelse? Og bærer jeg min byrde uten å klage?

Å holde Guds bud er ikke en vanskelig byrde når vi gjør det av kjærlighet til Ham som så nådig har velsignet oss. Frelseren bønnfalt oss om å ‘ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler.

For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.’ (Matteus 11:29-30.)

Vår villighet til å overholde Guds bud vitner om vår tro på ham og vår kjærlighet til ham. En opprørsk holdning kan ikke arve Det celestiale rike” (“The Blessings of Righteous Obedience,” Ensign, nov. 1977, 20–21).