Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 3–7; 10; Joseph Smith – Historie 1:66–67 (Enhet 3)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 3-7; 10; Joseph Smith – Historie 1:66-67 (Enhet 3)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Lære og pakter 3–7; 10; Joseph Smith – Historie 1:66–67 (enhet 3), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 310)

Da elevene lærte om omstendighetene rundt tapet av 116 sider av manuskriptet til Mormons bok, fant de ut at Guds hensikter ikke kan forstyrres. Herrens irettesettelse av Joseph Smith for å ha gjentatt anmodningen om å gi manuskriptet til Martin Harris, lærte elevene at de skulle frykte Gud mer enn mennesker og at hvis vi er trofaste mot Herrens bud, vil han støtte oss når vi møter vanskeligheter. Etter at Joseph Smith fikk tilbake platene, lærte Herren ham at Satan ønsker å ødelegge Herrens verk og vår sjel, men hvis vi ber alltid, vil vi ha styrke til å overvinne Satan og dem som tjener ham.

Dag 2 (Lære og pakter 4)

Av Herrens svar på Joseph Smith seniors ønske om å få vite hva Herren ville at han skulle gjøre, lærte elevene at hvis de tjener Gud av hele sitt hjerte og sinn og all sin styrke, vil de stå ulastelige for ham på den siste dag. De lærte også at når de arbeider flittig for å bringe andre til Jesus Kristus, kan de også selv bli frelst. Sist, men ikke minst fant elevene frem til de guddommelige egenskapene som gjør en person kvalifisert til å bistå i Herrens verk.

Dag 3 (Lære og pakter 5)

Da Martin Harris søkte ytterligere vitnesbyrd om at platene fantes, sa Herren til Martin at han hadde kalt Joseph Smith til å bringe hans ord til verden, men at de tre vitners vitnesbyrd også skal stå som bevis for at Mormons bok er sann. Elevene lærte at hvis de vil tro på Herrens ord, vil Ånden bekrefte at de er sanne. Dette kapitlet hjalp også elevene å forstå at hvis vi oppriktig ber i ydmykhet og tro, kan vi få svar i henhold til våre rettferdige ønsker.

Dag 4: (Joseph Smith – Historie 1:66–67; Lære og pakter 6–7)

Herren underviste Oliver Cowdery viktige sannheter om å motta og oppfatte åpenbaring. Elevene reflekterte over hvordan disse sannhetene angikk dem. I tillegg lærte de at Herren taler fred til vårt sinn som et sannhetsvitne. Elevene lærte også at når vi ser hen til Jesus Kristus i tro, kan vi overvinne tvil og frykt.

Innledning

I denne leksjonen skal elevene hovedsakelig studere fra Lære og pakter 10, som ble åpenbart for profeten Joseph Smith etter tapet av de 116 manuskriptsidene til Mormons bok. Før denne åpenbaringen hadde Moroni tatt platene og urim og tummim fra profeten Joseph Smith, og profeten hadde mistet evnen til å oversette for en stund. Etter at platene ble levert tilbake, befalte Herren Joseph å ikke oversette den delen av platene som tilsvarte de tapte manuskriptsidene, på nytt. Herren åpenbarte også Satans plan om å ødelegge verket og underviste hvordan vi kan overvinne Satan.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 310

Satan forsøker å ødelegge Joseph Smith og Guds verk

Be en elev forklare omstendighetene rundt tapet av de 116 manuskriptsidene. Drøft deretter følgende spørsmål:

  • Ut fra det dere har lært av å studere Lære og pakter 3, hvorfor tror dere Joseph Smith fortsatte å stille Gud det samme spørsmålet selv etter å ha fått et klart svar?

  • Hva tror dere Joseph Smith lærte av denne opplevelsen?

  • Hvilke sannheter lærte dere av Josephs erfaring som kan hjelpe dere når dere opplever press fra andre til å gjøre noe som ikke er riktig?

Vis en enkel snare eller felle (eller lag en tegning av en på tavlen). Be noen elever sammenfatte hva de lærte av sitt studium av Lære og pakter 10 om hvordan Satan hadde til hensikt å fange Joseph Smith med de 116 tapte manuskriptsidene.

Bilde
strektegning av musefelle

Forklar at i Lære og pakter 10:20-29 beskrev Herren dem som ga etter for Satans innflytelse og tok de 116 manuskriptsidene, og hvordan Satan var i stand til å fange dem.

La elevene gå sammen to og to. Be én elev i hvert par lese Lære og pakter 10:20-29 hver for seg, og legge merke til hva disse versene lærer oss om Satans mål. Be den andre eleven lese de samme versene, og se etter hvordan Satan forsøker å nå sine mål. Når de er ferdige, ber du elevene i hvert par om å fortelle hverandre hva de har funnet ut. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du stille klassen følgende spørsmål:

  • Hva kan vi lære av Lære og pakter 10:20–29 om Satans hensikter? (Elevene kan nevne forskjellige prinsipper, men sørg for at de forstår at Satan ønsker å ødelegge Herrens verk og vår sjel. Du kan gjerne skrive denne læresetningen på tavlen. Du kan også gjerne foreslå at elevene markerer ord eller setninger som forklarer denne sannheten i vers 22-23 og 27.)

  • Ut fra det du leser i disse versene, hvordan prøver Satan å ødelegge Herrens verk og vår sjel? (Han bruker virkemidler som bedrag, sinne, smiger og løgn. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse djevelens redskaper i Skriftene.)

For å hjelpe elevene å forstå og føle betydningen av denne sannheten, kan du be dem snakke med partneren sin om følgende spørsmål (du kan gjerne skrive disse spørsmålene på tavlen eller forberede et utdelingsark før leksjonen):

  • Hvilke tegn har du sett på at Satan fremdeles bruker bedrag, sinne, smiger og løgn til å ødelegge Herrens verk og menneskenes sjeler?

  • Hvordan kan det å være oppmerksom på Satans hensikter og metoder hjelpe oss å unngå og unnslippe fellene hans?

Be elevene tenke over hvilke av djevelens metoder som nevnt i Lære og pakter 10:20-29, som de har følt eller sett, samt hva de kan gjøre for å unngå eller unnslippe Satans feller.

Forklar at i denne åpenbaringen ga Herren en befaling og et løfte om våre anstrengelser for å unngå Satans innflytelse. Be en elev lese Lære og pakter 10:5 høyt, og be klassen se etter både Herrens befaling og hans løfte.

Skriv følgende på tavlen: Når vi , vil vi ha styrke til å .

Spør elevene: Hvordan vil dere fullføre dette prinsippet i henhold til vers 5? (Elevene kan nevne en rekke prinsipper, men sørg for å understreke at når vi ber alltid, vil vi ha styrke til å overvinne Satan og dem som tjener ham.)

Be elevene repetere Lære og pakter 10:38–45. Be en elev forklare hvordan Herren kompenserte for tapet av de 116 manuskriptsidene.

Be elevene lese Lære og pakter 10:43 hver for seg, og se etter en viktig sannhet Herren ønsket at Joseph Smith skulle forstå. (Mens elevene svarer, skriver du følgende læresetning på tavlen: Guds visdom er større enn djevelens list. Du må kanskje forklare at list sikter til bruk av knep for å narre noen.)

Still følgende spørsmål:

  • Hvordan illustrerer Herrens plan for å erstatte det tapte manuskriptet denne sannheten?

  • Hvordan hjelper det deg å vite at Guds visdom er større enn Satans list?

Be elevene lese Lære og pakter 10:44-45, og se etter ytterligere bevis på sannheten som står på tavlen.

  • Hva sier Lære og pakter 10:44-45 om hvorfor de mindre plater var av større verdi enn Mormons forkortelse av de store platene som var med i de 116 tapte sidene? (De mindre platene inneholdt en førstehåndsberetning om åndelige ting. De 116 tapte sidene inneholdt en forkortet skildring av historiske hendelser.)

  • Hvordan hjelper din kunnskap om at Gud beredte en måte å kompensere for de 116 tapte manuskriptsidene på, deg å stole mer på ham?

Lære og pakter 4-7

Herren råder Joseph Smith og Oliver Cowdery til ikke å tvile eller frykte

Be elevene kort fortelle noen sannheter om personlig åpenbaring som de lærte mens de studerte Lære og pakter 6. Be dem tenke over erfaringer hvor de har følt at de har blitt opplyst og følt fred med hensyn til noe de har bedt om. Be noen elever fortelle resten av klassen om sine opplevelser.

Minn elevene på at som en del av sitt studium av Kjenn Skriftene-skriftstedet i Lære og pakter 6:36, skrev de en kort tale som beskrev hvordan man kan etterleve rådene Herren ga i dette verset. Be dem lese Lære og pakter 6:36 høyt i kor. Du kan gjerne gjenta dette for å hjelpe dem å huske det. Be så noen elever som føler seg komfortable med å holde talen sin, om å gjøre det. Du kan gjerne bære vitnesbyrd om hvordan Herren har hjulpet deg å overvinne tvil eller frykt.

Neste enhet (Lære og pakter 8–9; 11–16)

Hva er åpenbaringens ånd? Hvordan vet du når du mottar åpenbaring fra Gud? Forklar at i neste enhet skal elevene lære om prinsipper for åpenbaring som vil være til velsignelse for dem når de søker veiledning fra Gud i sitt eget liv.