Seminar
Leksjon 28: Lære og pakter 20:37, 68-84


Leksjon 28

Lære og pakter 20:37, 68-84

Innledning

I denne delen av kapittel 20 ga Herren instruksjoner om ledelsen av sin kirke, blant annet forklaringer om kravene til dåp og bekreftelse og den riktige måten å forrette ordinansene dåp, bekreftelse og nadverden på.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 20:37, 68-74

Herren åpenbarer kravene til enkeltpersoner før og etter dåpen

Be elevene tenke på hva de ville si i følgende situasjoner:

En venn som tilhører en annen kirke, har fått et vitnesbyrd om det gjengitte evangelium. Hun spør deg: “Hva må jeg gjøre for å kunne bli døpt og bli medlem av din kirke?”

Be elevene skrive svarene på dette spørsmålet i notatboken eller skriftstudiedagboken. Be dem så lese Lære og pakter 20:37, og se etter kravene til dem som ønsker å bli døpt. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer hvert av kravene de finner. For å hjelpe elevene å forstå betydningen av dette verset, kan du gjerne forklare at personer med et “sønderknust hjerte og en angrende ånd” er ydmyke og mottakelige for Guds vilje. De føler dyp sorg for synd og et oppriktig ønske om å omvende seg.

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Før man kan bli døpt, må man…

Be en elev komme frem til tavlen og være skriver. Still klassen følgende spørsmål:

  • Basert på Lære og pakter 20:37, hva må man vise før man kan bli døpt? (Når elevene svarer på dette spørsmålet, ber du skriveren fullføre setningen på tavlen. Skriveren kan skrive noe sånt som dette: Før man kan bli døpt, må man være ydmyk, angrende, villig til å påta seg Jesu Kristi navn og fast bestemt på å tjene ham inntil enden.)

  • Hvorfor tror du man må oppfylle disse kravene for å kunne bli døpt?

Påpek at Lære og pakter 20:37 også forklarer pakten vi inngikk da vi ble døpt. Be elevene tenke over hva de gjør nå for å leve i henhold til sin dåpspakt.

Be elevene forestille seg at den samme vennen spør om hva som skjer når noen blir døpt. Når noen elever har svart, ber du en elev lese Lære og pakter 20:72-74 høyt. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dåpsmåten slik Herren beskriver den.

  • Hva sier vers 72-74 om hvordan Herren vil at dåp skal utføres? (Elevenes svar bør gjenspeile følgende prinsipp: Dåp må utføres ved nedsenkning og utføres av en som har riktig myndighet. Skriv dette prinsippet på tavlen under det forrige prinsippet.)

Be elevene lese Lære og pakter 20:68-69 hver for seg, og merke seg Herrens forventninger til hver enkelt av oss etter at vi har blitt døpt. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse forventningene.

  • Hva er noe av det du har funnet ut at Herren forventer av oss når vi blir døpt?

Merk: Elevene vil kanskje spørre om kravet i vers 68 om at nydøpte medlemmer må bli undervist av eldstene før de kan bli bekreftet. Forklar at dagens praksis med å gi undersøkere misjonærleksjonene før dåpen, gjør det mulig å bli bekreftet og motta Den hellige ånds gave kort tid etter at de er døpt.

  • Hva lærer du av vers 69 om hvordan vi viser Herren vår verdighet etter at vi er døpt? (Elevenes svar kan variere, men de bør nevne følgende prinsipp: Etter dåpen viser vi Herren vår verdighet ved vår gudelige vandel og tale. Skriv denne sannheten på tavlen under de foregående to.)

  • Hva tror du det betyr å “vise… en gudelig vandel og tale”? (Du må kanskje forklare at man tilkjennegir, eller viser, “en gudelig vandel og tale” ved handlinger, holdninger og tale som er i harmoni med Gud.)

Basert på elevenes behov, kan du vurdere å be dem slå opp en del av Til styrke for ungdom for mer konkrete råd om hvordan en ung person kan vise en “gudelig vandel og tale”.

  • Når har du sett andre “vise… en gudelig vandel og tale”? Hvordan tror du handlingene og holdningene deres påvirker andre rundt dem?

For å hjelpe elevene å anvende dette prinsippet, kan du be dem tenke over hvordan de bedre kan vise en “gudelig vandel og tale” i dagene fremover. Hvis noen av elevene synes det er greit å fortelle hvordan de har tenkt å gjøre dette, kan du be dem dele sine tanker med klassen. Du kan gjerne gjøre det samme, og bære ditt vitnesbyrd om de velsignelser som kommer når vi overholder vår dåpspakt.

Lære og pakter 20:75-79

Herren gir instruksjoner om forrettelse av nadverden

Be to elever komme frem foran klassen. Be en av elevene spille en venn som kommer til nadverdsmøtet for første gang, og ønsker å vite hvorfor brød og vann blir delt ut til forsamlingen. Be den andre eleven forklare nadverdens ordinans for vennen. Når eleven har delt sin innsikt, kan du oppfordre klassen til å se etter støtte i Skriftene for det eleven har forklart, så vel som ytterligere innsikt de kan bruke til å forklare nadverden, når de studerer de neste versene.

Be en elev lese Lære og pakter 20:75 høyt, og be klassen følge med. (Du kan gjerne forklare at vi i dag bruker vann istedenfor vin til nadverden. Se L&p 27:1–2.)

  • Hvorfor tror du vi blir bedt om å ta del i nadverden sammen ofte?

Som en del av denne samtalen kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste Melvin J. Ballard i De tolv apostlers quorum. (Du kan gjerne forklare at da eldste Ballard talte om å “komme til nadverdsbordet”, viste han ganske enkelt til praksisen med å ta del i nadverden.)

Bilde
Eldste Melvin J. Ballard

“Det eneste som kan sikre beskyttelse for enhver mann og kvinne, er å komme til nadverdsbordet hver sabbat. Vi vil ikke klare å komme så langt bort på én uke – ikke så langt bort at vi ikke ved selvransakelse kan rette opp de feil vi måtte ha begått… Veien til nadverdsbordet er veien til sikkerhet for siste-dagers-hellige” (i Bryant S. Hinckley, Sermons and Missionary Services of Melvin Joseph Ballard [1949], 151).

Skriv følgende overskrifter på tavlen:

Det vi lover Det Herren lover

Be den ene halvdelen av klassen lese Lære og pakter 20:77-79, og legge merke til hva vi lover når vi tar del i nadverden. Be den andre halvdelen lese de samme versene, og legge merke til hva Herren lover. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å studere skriftstedet, ber du dem fortelle hva de har kommet frem til. Be en elev skrive svarene deres på tavlen under de riktige overskriftene. Når elevene lager disse listene, vil de finne følgende prinsipper:

Når vi tar del i nadverden, vitner vi om at vi er villige til å påta oss Jesu Kristi navn, at vi alltid vil minnes ham, og at vi vil holde hans bud.

Når vi er trofaste mot løftene vi gir under nadverden, kan Ånden alltid være hos oss.

Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse sannhetene i sine egne skrifter.

  • Når du sammenligner listene på tavlen med Lære og pakter 20:37, hvilke likheter ser du mellom løftene vi gir under nadverden og dåpens pakt?

Forklar at når vi tar nadverden, fornyer vi pakten vi inngikk da vi ble døpt og bekreftet.

  • Hvordan kan vi vise vår villighet til å påta oss Jesu Kristi navn? (Svarene kan omfatte å stå for det som er rett, fortelle andre at vi er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, uttrykke vår tro på Ham og delta i Hans verk.)

  • Hva kan vi gjøre for alltid å minnes Frelseren?

  • Hvordan hjelper deltagelse i nadverden oss å “vise… en gudelig vandel og tale”?

For å hjelpe elevene å forstå verdien av å ha Ånden med oss, kan du be en elev lese følgende utsagn fra Tro mot pakten. Be klassen lytte etter velsignelser ved fornye vår dåpspakt.

“Du mottar store velsignelser når du holder dåpspakten. Når du fornyer den, fornyer Herren den lovede tilgivelse for dine synder. Når du er renset fra synd, kan ‘hans Ånd alltid være hos [deg]’ (L&p 20:77). Åndens konstante veiledning er en av de største gaver du kan få i jordelivet. Ånden vil lede deg på rettferdighetens og fredens veier, som fører til evig liv sammen med din Fader i himmelen og Jesus Kristus” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 104).

Be elevene tenke over (eller skrive) hvordan de vil forberede seg til å ta del i nadverden denne uken. Du kan gjerne bære vitnesbyrd om verdien av å fornye vår dåpspakt hver uke.

Lære og pakter 20:80-84

Herren ber Kirkens ledere om å føre nøyaktige medlemsopptegnelser

Sammenfatt Lære og pakter 20:81-84 ved å informere elevene om at prestedømsbærere i Kirkens tidlige tid ble bedt om å registrere navnene på dem som hadde sluttet seg til Kirken. De førte disse navnene i en bok. Navnene på dem som falt fra Kirken, ble fjernet fra boken. I tillegg skulle medlemmer av Kirken som flyttet fra ett sted til et annet, ha en attest på sitt medlemskap med seg til sine nye prestedømsledere. I vår tid fortsetter Kirkens ledere å føre omhyggelige medlemsopptegnelser, men metodene for å gjøre det er mer effektive.

Du kan gjerne avslutte med å bære vitnesbyrd om læresetningene og prinsippene dere har gjennomgått i leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 20:37, 68-74. Glede når de nærmeste blir døpt

Som en del av møtet for å organisere Jesu Kristi gjenopprettede kirke 6. april 1830, bekreftet Joseph Smith og Oliver Cowdery dem som tidligere hadde blitt døpt, og overdro Den hellige ånds gave til dem (se History of the Church, 1:61).

Joseph Smiths foreldre ble døpt og bekreftet den dagen. Dette var en gledesfylt tid for profeten, som utbrøt: “Lovet være Gud for at jeg fikk oppleve å se min egen far døpt inn i Jesu Kristi sanne kirke!” (i Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, red. Preston Nibley [1958], 168; se også History of the Church, 1:79).

Lære og pakter 20:77. “Alltid minnes ham”

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt at bønn og skriftstudium hjelper oss å holde vår dåpspakt om alltid å minnes Herren.

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Tenk på hvorfor vi ber og studerer Skriftene… Disse hellige vanene [er først og fremst] midler til alltid å minnes vår himmelske Fader og hans elskede Sønn, og er forutsetninger for at vi stadig skal kunne ha Den hellige ånds veiledning” (“Motta Den hellige ånd”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 96).

Lære og pakter 20:77, 79. “Så hans Ånd alltid kan være hos dem”

Følgende uttalelse av president James E. Faust i Det første presidentskap hjelper oss å forstå verdien av Den hellige ånds veiledning:

Bilde
President James E. Faust

“Dåp ved nedsenkning er ‘evangeliets første ordinans, og for å være fullstendig må den etterfølges av dåp ved Ånden’. [Bible Dictionary, “Baptism”, 618]…

De som er i besittelse av denne åndelige gave, kan hvis de er verdige, få større forståelse og bli beriket og veiledet på alle livets områder, både timelig og åndelig. Den hellige ånd bærer vitnesbyrd for oss om sannheten og har så sterk innvirkning på vår sjel om at Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus er en realitet, at ingen makt eller myndighet på jorden kan ta fra oss denne kunnskapen. [Se 2 Ne. 31:18.] Å ikke ha Den hellige ånd er omtrent som å ha en kropp uten immunforsvar…

De som er i besittelse av Den hellige ånd etter dåp og bekreftelse, kan motta mer lys og vitnesbyrd. Det skyldes at Den hellige ånds gave er ‘et permanent vitne og en større åndelig gave enn den sedvanlige tilkjennegivelse av Den hellige ånd’. [I James R. Clark, red., Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 6 bind (1965–75), 5:4.] Det er en høyere gave fordi Den hellige ånds gave kan være ‘et rengjøringsmiddel til å rense en person og helliggjøre ham fra all synd’. [Bible Dictionary, “Holy Ghost”, 704.]” (“Born Again”, Ensign, mai 2001, 55, 58).