Seminar
Leksjon 23: Lære og pakter 18:17-47


Leksjon 23

Lære og pakter 18:17-47

Innledning

Joseph Smith mottok denne åpenbaringen for seg selv, Oliver Cowdery og David Whitmer i juni 1829. Etter å ha kalt de to mennene til å forkynne omvendelse, lærte Frelseren dem hvor viktig det var å påta seg hans navn. Han nevnte at De tolv apostler snart skulle kalles, og det ønske de ville ha om påta seg Frelserens navn ‘av hele sitt hjerte’ (L&p 18:27). Herren ga Oliver Cowdery og David Whitmer ansvaret for å finne menn som kunne virke som medlemmer av De tolvs quorum.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 18:17-25

Jesus Kristus lærer oss at Hans navn er det eneste navn som vi kan bli frelst ved

Be en eller to elever skrive etternavnet sitt på tavlen. Still dem følgende spørsmål:

  • Hva betyr etternavnet ditt for deg?

  • Hvilke privilegier og ansvar følger med dette navnet? (Privilegier kan være et sted å bo, familiekjærlighet, trygghet og å vokse opp i Kirken. Ansvar kan være å bidra til å holde hjemmet trygt, behandle familiemedlemmer med respekt, gjøre husarbeid og gjøre ære på familiens navn.)

Minn elevene på at Herren kalte Oliver Cowdery og David Whitmer til å rope omvendelse (se L&p 18:6, 9, 14). Forklar at etter at Herren ga dem denne instruksjonen, talte han til dem om privilegiene og ansvaret forbundet med å påta seg hans navn.

Tegn følgende oversikt på tavlen, men ikke ta med svarene på nederste rad. Be elevene kopiere oversikten i notatboken eller skriftstudiedagboken. Be elevene lese Lære og pakter 18:17-25 hver for seg, og finne privilegier og ansvar som følger med å påta oss Jesu Kristi navn. Be dem skrive det de finner i den nederste raden i oversikten.

Privilegier

Ansvarsoppgaver

Motta og bli undervist av Den hellige ånd

Oppfordre andre til å bli døpt og holde ut til enden

Motta frelse i Faderens rike

Ha tro, håp og kjærlighet

Unngå å strides med andre kirkesamfunn

Tal sannheten med alvorlighet

Omvend deg og hold ut til enden

  • Hva sier Lære og pakter 18:23 om hvorfor det er viktig for oss å påta oss Jesu Kristi navn? (Elevene bør nevne følgende læresetning: Jesu Kristi navn er det eneste navnet som vi kan bli frelst ved. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer denne sannheten i Skriftene sine.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter eldste Ballards råd om hvordan vi skal påta oss Jesu Kristi navn:

Bilde
Eldste M Russell Ballard

“Vi påtar oss Kristi navn i dåpens vann. Vi fornyer virkningen av denne dåpen hver uke når vi tar del i nadverden og viser vår villighet til å påta oss hans navn og lover å alltid minnes ham (se L&p 20:77, 79)…

Vi er bedt om å stå som hans vitner… Dette betyr blant annet at vi må være villige til å la andre få vite hvem vi følger og hvem sin kirke vi tilhører, Jesu Kristi Kirke. Vi må helt klart gjøre dette i kjærlighetens og vitnesbyrdets ånd. Vi ønsker å følge Frelseren ved enkelt og tydelig, men ydmykt, å erklære at vi er medlem av hans kirke” (“Et navns betydning”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 79–80).

  • Hvordan foreslo eldste Ballard at vi kunne la andre få vite at vi følger Jesus Kristus?

  • I Lære og pakter 18:19-20 befalte Herren Oliver Cowdery og David Whitmer å ha tro, håp og kjærlighet og å unngå å strides med andre kirkesamfunn og deres medlemmer. Hvorfor tror du det er viktig for oss å gjøre disse tingene som etterfølgere av Jesus Kristus?

Det kan være lurt å hjelpe elevene å forstå at i Lære og pakter 18:20 sikter ikke “djevelens kirke” til et bestemt kirkesamfunn. Det sikter til enhver person, gruppe, organisasjon eller filosofi som motarbeider Jesu Kristi Kirke og Guds barns frelse.

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om hvordan de kan la andre få vite at de følger Jesus Kristus.

Lære og pakter 18:26-47

Herren åpenbarer De tolv apostlers kall og misjon

Forklar at Herren talte om andre menn enn Oliver Cowdery og David Whitmer som skulle påta seg Jesu Kristi navn og forkynne hans evangelium. Be elevene lese Lære og pakter 18:27-32 hver for seg og skrive sine svar på følgende spørsmål. (Skriv disse spørsmålene på tavlen før leksjonen, eller gi dem til hver elev på et utdelingsark.)

  1. Hvilke ønsker hadde disse tolv disiplene?

  2. Hva skulle disse mennene bli kalt til å gjøre? (Se etter 3-5 forskjellige svar.)

  3. Hvilke medlemmer av dagens Tolv apostlers quorum kan du huske? (Skriv navnene deres.)

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be elevene skrive svaret på det første spørsmålet på tavlen. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva tror dere det vil si å påta oss Jesu Kristi navn av hele vårt hjerte?

Be noen elever fremlegge sine svar på det andre spørsmålet på tavlen. Ett prinsipp elevene bør finne, er at Herrens tolv apostler er kalt til å forkynne og forrette i evangeliet i hele verden. Be en elev lese Lære og pakter 18:37-39 høyt. Be klassen følge med, og se etter ansvarsoppgaver Gud ga Oliver Cowdery og David Whitmer.

  • Hva befalte Herren Oliver og David å gjøre? (Finne menn som Herren kunne kalle som de første medlemmene av De tolv apostlers quorum i de siste dager.)

  • Hvordan kunne de vite hvem som skulle kalles som apostler? (De fremtidige apostlene skulle tilkjennegi de ønsker og gjerninger som Herren hadde nevnt.)

Forklar at Martin Harris også fikk ansvaret for å finne de tolv apostlene. De første medlemmene av De tolv apostlers quorum i de siste dager ble kalt 14. februar 1835, nesten fem år etter at Kirken ble offisielt organisert. Åpenbaringen i Lære og pakter 18 hjelper oss å forstå hvor viktig dette quorumet er ved å forklare apostlenes oppgave i Jesu Kristi Kirke.

Be elevene fremlegge sine svar på det tredje spørsmålet på tavlen ved å be dem navngi de nåværende medlemmene av De tolv apostlers quorum. Vis om mulig bilder av disse mennene. Bilder av dem finnes i mai- og november-nummeret av Ensign og Liahona og på lds.org/church/leaders.

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum. Før eleven leser, kan du forklare at eldste Holland uttalte dette i sin første generalkonferansetale som nylig kalt apostel.

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Det er helt klart at min største begeistring og den gledeligste av alle oppfatninger er at jeg har anledning til, som Nephi uttrykte det, å ‘tale om Kristus [glede meg] i Kristus,[preke] om Kristus [og] profetere om Kristus’ (2 Nephi 25:26) hvor jeg enn befinner meg og hvem jeg enn er sammen med til mitt siste åndedrag. Det kan så visst ikke være noen større hensikt eller noe større privilegium enn å være et ‘[spesielt vitne] om Kristi navn i hele verden’ (L&p 107:23).

Utover mine ord, min undervisning og mitt muntlige vitnesbyrd må mitt liv være en del av dette vitnesbyrdet om Jesus. Hele mitt vesen skulle reflektere guddommeligheten i dette verk. Jeg kunne ikke holde det ut hvis noe av det jeg noen gang kommer til å si eller gjøre, på noen måte skulle redusere deres tro på Kristus, deres kjærlighet til denne kirken eller deres respekt for det hellige kall som apostel.

Jeg lover dere – som jeg har lovet Herren og disse mine brødre – at jeg vil strebe etter å leve verdig til denne tillit og tjene Herren etter aller beste evne” (“Gjenopprettelsens mirakler”, Lys over Norge, jan. 1995, 29).

Be en elev lese Lære og pakter 18:27 høyt.

  • Hvordan hjelper det deg å vite at de som virker som apostler, har påtatt seg Jesu Kristi navn av hele sitt hjerte? Hvordan kan vi følge deres eksempel?

Be en eller to elever om å hjelpe deg med en aktivitet. Sett bind for øynene på disse elevene, eller be dem om å lukke øynene. Be noen andre elever bytte på å snakke med vanlig stemme. Be elevene med bind for øynene om å navngi dem som snakker. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hvorfor er noen stemmer lettere å gjenkjenne enn andre? (Elevene kan for eksempel svare at jo oftere vi hører en stemme, desto mer kjent og gjenkjennelig blir den.)

Be en elev lese Lære og pakter 18:34-36, 47 høyt. Be klassen følge med og finne en måte Herren sa vi kunne høre hans røst på. (Du må kanskje forklare at i vers 34 sikter “disse ord” til åpenbaringene i Lære og pakter.)

  • Hva sier disse versene om hvordan vi kan høre Herrens røst? (Elevene kan gi en rekke forskjellige svar, men sørg for at de forstår følgende prinsipp: Vi kan høre Jesu Kristi røst når vi leser Skriftene ved Åndens kraft. Skriv denne sannheten på tavlen.)

  • Hvordan hjelper skriftstudium oss å høre Jesu Kristi røst?

Hjelp elevene å forstå at vi kan høre Herrens røst på måter som ikke kan oppfattes med ørene. Ved Den hellige ånd kan vi motta følelser og budskap til vårt sinn og hjerte (se L&p 8:2–3).

Henvis til sannheten du har skrevet på tavlen.

  • Hvordan kan denne sannheten påvirke ditt syn på Skriftene? Hvordan kan den veilede deg når du velger tid og sted for å lese i Skriftene?

  • Når har du følt Herren inspirere deg når du har lest eller grunnet på Skriftene?

Oppfordre elevene til å granske Skriftene daglig og være flittige med hensyn til å søke etter og forstå Herrens røst. Gi et sammendrag av Lære og pakter 18:40-47 ved å forklare at Herren bekreftet at Oliver Cowdery, David Whitmer og fremtidige medlemmer av De tolv apostlers quorum ville få store velsignelser hvis de var trofaste med hensyn til å holde hans bud. Du kan gjerne avslutte leksjonen med å vitne om sannhetene du har snakket med elevene om.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 18:20. “Strid… mot… djevelens kirke”

Med henvisning til Lære og pakter 18:20, sa president Joseph Fielding Smith: “Vi må forstå at dette er en instruksjon til oss om å kjempe mot alt ondt, det som motsetter seg rettferdighet og sannhet” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:83). Det er ikke en oppfordring å kjempe mot andre kirkesamfunn eller deres medlemmer.

Lære og pakter 18:44. “Ved deres hender vil jeg utføre et vidunderlig verk”

President Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap har sagt:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Når vi tar etter [Frelserens] fullkomne eksempel, kan våre hender bli hans hender, våre øyne hans øyne, vårt hjerte hans hjerte

Med dette i minnet, la våre hjerter og hender være utstrakt i barmhjertighet mot andre, for enhver vandrer på sin egen vanskelige sti. Som Jesu Kristi, vår Mesters disipler er vi kalt til å støtte og helbrede fremfor å fordømme” (“Du er mine hender”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 68–69).