Seminar
Leksjon 80: Lære og pakter 76:50-80


Leksjon 80

Lære og pakter 76:50-80

Innledning

Mens han arbeidet med oversettelsen av Bibelen den 16. februar 1832, gjorde Joseph Smith inspirerte endringer i Johannes 5:29 angående oppstandelsen av de rettferdige og de urettferdige. Etter å ha sett et syn av Faderens og Sønnens herlighet, Lucifers fall og fortapelsens sønner, ble Joseph Smith og Sidney Rigdon vist et syn av dem som skal få del i de rettferdiges oppstandelse, innbyggerne av det celestiale og terrestriale rike.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 76:50-70

Herren åpenbarer kravene til og velsignelsene ved å motta opphøyelse i Det celestiale rike

Ta med en stykke brød og ingrediensene til å lage brød, til klassen. (Eller, du kan bruke en annen slags bakverk som krever flere ingredienser.) Skriv Oppskrift på brød på tavlen. Be elevene navngi ingrediensene som er i brød, og vis dem frem etter hvert som elevene nevner dem. (Hvis du ikke har ingrediensene, kan du liste dem opp på tavlen etterhvert som de blir nevnt.) Fortell elevene at prosessen med brødbaking kan hjelpe dem å forstå de sannheter de vil identifisere i sitt studium av Lære og pakter 76:50-80.

Hjelp elevene å gjennomgå bakgrunnen for Lære og pakter 76 ved å stille følgende spørsmål:

  • Hva gjorde Joseph Smith og Sidney Rigdon før de mottok synet som er nedtegnet i Lære og pakter 76? (Oversatte og grunnet på Johannes 5:29. Hvis elevene trenger hjelp med å huske denne bakgrunnen, be dem skumlese den siste setningen i kapittelinnledningen.)

Be en elev lese Johannes 5:29 høyt. Forklar at Joseph Smith og Sidney Rigdon grunnet på Johannes’ beskrivelse av de rettferdiges oppstandelse, og de urettferdiges oppstandelse da de mottok synet som er nedtegnet i Lære og pakter 76.

Be en elev lese Lære og pakter 76:50 høyt. Be klassen se etter hva Joseph Smith og Sidney Rigdon ble vist etter synet om fortapelsens sønner.

  • Ifølge vers 50, hvem så profeten og Sidney Rigdon etter synet om fortapelsens sønner? (De som skal komme frem i de rettferdiges oppstandelse.)

Forklar at Lære og pakter 76:50-80 beskriver dem som vil oppstå i de rettferdiges oppstandelse. Be elevene skumlese Lære og pakter 76:70 og identifisere den første gruppen av mennesker som vil oppstå i de rettferdiges oppstandelse. Be elevene rapportere det de kommer frem til.

Skriv Oppskrift på å bli en celestial person på tavlen. Forklar at som en del av dette synet åpenbarte Herren for Joseph Smith og Sidney Rigdon en beskrivelse av dem som vil arve Det celestiale rike. Be elevene lese Lære og pakter 76:51-53 hver for seg, og se etter kravene (ingrediensene) for å bli en celestial person. Forklar elevene at når de finner et krav, kan de komme frem til tavlen og skrive det de har funnet.

Etter at elevene har skrevet kravene på tavlen, vil du kanskje hjelpe dem å bedre forstå noe av læren i disse versene.

  • Hva tror du det vil si å “[motta] Jesu vitnesbyrd”? (L&p 76:51). (Svarene kan omfatte å ha tro på Frelserens guddommelige misjon og følge hans evangelium.)

  • Hvordan kan noen “seire ved tro”? (L&p 76:53). (Å “seire ved tro” betyr å overvinne fristelser og synder ved å utøve tro på Jesus Kristus og utholde alle prøvelser.)

  • Hva betyr det å bli “beseglet ved Forjettelsens hellige ånd”? (L&p 76:53). (Du må kanskje forklare at Forjettelsens hellige ånd er Den hellige ånd. Vi blir beseglet ved Forjettelsens hellige ånd når Den hellige ånd vitner for Faderen om at vi har mottatt hans evangeliums frelsende ordinanser, og at vi trofast har holdt de paktene vi har inngått. Den hellige ånd kan også bekrefte for oss at vår trofasthet mot ordinanser og pakter er akseptabel for Gud.)

Oppsummer kort Lære og pakter 76:54-68 ved å forklare at disse versene inneholder mange av velsignelsene de opphøyede innbyggerne i Det celestiale rike vil få. Hvis tiden tillater det, kan du be noen få elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 76:54-68. Be klassen følge med, og se etter disse velsignelsene. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer de velsignelsene som er spesielt meningsfylte for dem.

  • Hvilke velsignelser er spesielt meningsfylte for deg? Hvorfor?

Be en elev lese Lære og pakter 76:69-70 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som ellers kreves for at en person kan komme inn i Det celestiale rike.

  • Selv om vi streber etter å ha alle de nødvendige ingrediensene i vårt liv, hva forteller disse versene at vi fortsatt trenger for å bli verdige til å arve Det celestiale rike? (Når elevene har svart, skriver du følgende læresetning på tavlen under: Oppskrift på å bli en celestial person: Vi kan bli fullkommengjort bare gjennom Jesu Kristi forsoning)

Forklar at selv om vår beste innsats for å holde alle budene ikke gjør oss fullkommen, gjør våre anstrengelser det mulig for oss å motta Frelserens nåde og bli renset ved hans “fullkomne forsoning ved [at han utgyter] sitt eget blod” (L&p 76:69). Denne sannheten kan oppmuntre oss til å holde budene og motta de frelsende ordinanser, slik at vi kan motta disse evige velsignelsene. Be elevene grunne på følgende spørsmål og skrive sine svar i notatboken eller skriftstudiedagboken.

  • Hvordan kan læresetningen i vers 69 hjelpe oss å overvinne motløshet når vi gjør alt vi kan, for å kunne motta opphøyelse i Det celestiale rike?

Når de har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever dele sitt svar med klassen. Overvei å dele ditt eget vitnesbyrd om Frelserens rolle i å hjelpe oss å bli fullkomne.

Lære og pakter 76:71-80

Joseph Smith og Sidney Rigdon blir vist Det terrestriale rike i et syn

Be en elev lese Lære og pakter 76:71 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Joseph Smith og Sidney Rigdon ble vist etterpå. Be elevene rapportere det de kommer frem til.

  • Ifølge dette verset, hvordan er herligheten i Det terrestriale rike forskjellig fra herligheten i Det celestiale rike?

Forklar at Skriftene bruker forskjellige intensiteter av lys som stråler fra månen og solen til å symbolisere forskjellen mellom det terrestriale og Det celestiale rikes herlighet. Selv om innbyggerne i både Det celestiale og Det terrestriale rike skal være med i de rettferdiges oppstandelse, vil de som mottar et celestialt legeme, oppstå med større herlighet og velsignelser enn dem som mottar et terrestrialt legeme.

Be elevene lese Lære og pakter 76:72-80 hver for seg, og se etter hvordan innbyggerne i Det terrestriale rike er forskjellige fra innbyggerne i Det celestiale rike. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å lese, ber du dem beskrive forskjellene de har funnet.

  • Ifølge disse versene, hva er noen generelle beskrivelser av dem som vil arve Det terrestriale rike? (Svarene kan inneholde følgende: De “som døde uten loven” [vers 72]; de “som ikke mottok Jesu vitnesbyrd mens de var i kjødet, men mottok det senere” [vers 73–74]; “hederlige mennesker som ble forblindet ved menneskers list” [vers 75]; og de “som ikke er tapre i Jesu vitnesbyrd” [vers 79].)

For å hjelpe elevene å bedre forstå henvisningen til dem som døde uten loven, eller som mottok evangeliet etter sin død (se vers 72-74), forklar at Herren ga ytterligere innsikt for slike personer da han åpenbarte for Joseph Smith den endelige fremtiden til hans bror Alvin, som døde før han kunne bli døpt. Be en elev lese Lære og pakter 137:7-9 høyt. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hvilken ytterligere avklaring ga Herren om dem som ville ha akseptert evangeliet dersom de hadde fått leve?

  • Ifølge Lære og pakter 137:9, hvem vil dømme oss etter våre gjerninger og vårt hjertes ønsker?

Les høyt følgende uttalelse: “Husk at bare Gud, som kjenner den enkeltes hjerte, kan foreta den endelige dom av en person” (Tro mot pakten – en oppslagsbok i evangeliet [2004], 22). Understrek at siden kun Herren kan kjenne vårt hjerte, skulle vi ikke foreta vurderinger av hvilket rike vi tror at andre vil arve.

  • Hva tror du det betyr å bli “forblindet ved menneskers list”? (L&p 76:75). (Noen mennesker er blinde for hvor viktig Jesu Kristi evangelium er, på grunn av verdslig innflytelse.) Hvordan blir noen mennesker i dag forblindet ved menneskers list?

For å hjelpe elevene å forstå uttrykket “de som ikke er tapre i Jesu vitnesbyrd” (L&p 76:79), be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Hva betyr det å være tapper i vitnesbyrdet om Jesus?…

Tapperhetens store hjørnesten i rettferdighetens sak, er lydighet mot hele evangeliets lov…

Å være tapper i Jesu vitnesbyrd er å tro på Kristus og hans evangelium med urokkelig overbevisning…

Men dette er ikke alt. Det er mer enn å tro og vite. Vi må være ordets gjørere, ikke bare dets hørere. Det er mer enn tjeneste bare med munnen. Det er ikke bare å bekjenne med munnen at Frelseren er Guds Sønn. Det er å være lydig og innrette seg, og være personlig rettferdig…

Å være tapper i Jesu vitnesbyrd er å… ‘[holde] ut til enden’. (2 Ne 31:20.) Det er å etterleve vår religion, å praktisere det vi forkynner, og å holde Guds bud” (“Be Valiant in the Fight of Faith”, Ensign, nov. 1974, 35).

  • Tenk på noen du kjenner som du regner for å være tapper i sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Hvilke egenskaper og handlinger viser deres tapperhet?

  • Hva har hjulpet deg å være tapper i ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

  • Hva kan vi oppnå hvis vi er tapre i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus? (Når elevene svarer, burde de identifisere følgende prinsipp: Hvis vi er tapre i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus, kan vi oppnå Guds celestiale rike. Legg denne sannheten til Oppskrift på hvordan å bli en celestial person på tavlen.)

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken én ting de kan gjøre for å bli mer tapper i sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Del ditt vitnesbyrd om at hver enkelt av dem har mulighet til å komme til Det celestiale rike.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 76:51-53, 69-70. Å bli celestiale personer

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum forklarte hvilken rolle lydighet og forsoningen har i å hjelpe oss å bli verdige til Det celestiale rike:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Den endelige dom [er ikke bare] en evaluering av alle gode og onde handlinger – hva vi har gjort. Den er en erkjennelse av den endelige følge av våre handlinger og tanker – hva vi har blitt. Det er ikke nok for noen bare å utføre de ytre handlinger. Budene, ordinansene og paktene i evangeliet er ikke en liste over innskudd som kreves på en konto i himmelen.

Jesu Kristi evangelium er en plan som viser oss hvordan vi kan bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli… Denne plettfrie og fullkomne tilstand kommer ved en vedvarende prosess bestående av pakter, ordinanser og handlinger, stadig flere riktige valg og fortsatt omvendelse…

Jeg vitner takknemlig om Faderens plan, som gjør at vi, på grunn av oppstandelsen og vår Frelsers forsoning, har forsikring om udødelighet og anledning til å bli det som er nødvendig for å få evig liv” (“Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40-43).

Lære og pakter 76:67. “Enoks og Den førstefødtes menighet”

Enok og hans folk, som kan kalles Enoks kirke, forsamling eller menighet, lyktes med å etablere Sion, og ble tatt opp til himmelen. Å bli et medlem av Den førstefødtes kirke krever at vi er verdige til å ta bolig i Enoks samfunn, noe som bare er mulig gjennom personlig rettskaffenhet, lydighet mot ordinansene og Herrens hus, og Jesus Kristi forsoning.

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte hva det vil si å være medlem av den førstefødtes kirke:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som vier seg til rettferdighet, slik at de kan motta opphøyelsens høyere ordinanser, blir medlemmer av Den førstefødtes kirke. Dåpen er inngangsporten til selve Kirken, men celestialt ekteskap er porten til medlemskap i Den førstefødtes kirke, den innerste sirkel av trofaste hellige som er arvinger til opphøyelse og en fylde av Faderens rike” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 139).

Lære og pakter 76:69. Fullkommenhet

President for De tolv apostlers quorum, Russell M. Nelson, forklarte betydningen av fullkommenhet i Herrens plan:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Den fullkommenhet som Frelseren ser for seg for oss, er mye mer enn feilfri innsats. Det er den evige forventning som Herren gir uttrykk for i sin store forbønn til sin Fader – at vi måtte bli fullkommengjort og kunne leve sammen med dem i de kommende evigheter [se Johannes 17:23-24]…

Fullkommenhet består i å oppnå evig liv – den slags liv som Gud lever…

Som avlede barn av himmelske foreldre, er [vi] begavet med muligheten til å bli som dem, på samme måte som jordiske barn kan bli som sine jordiske foreldre.

Herren gjenopprettet sin kirke for å hjelpe oss å forberede oss til å bli fullkomne…

Det fullkomne menneske… er det ferdige menneske… den herliggjorte sjel!

Vi trenger ikke å bli motløse fordi om våre oppriktige anstrengelser for å bli fullkomne nå virker besværlige og endeløse. Fullkommenhet kommer etterhvert. Fullt ut kan den først komme etter oppstandelsen, og kun ved Herren. Den venter alle som elsker ham og holder hans bud. Den omfatter troner, riker, fyrstedømmer, velde og herredømmer [se L&p 132:19]. Det er endemålet som vi må holde ut for å nå. Den er den evige fullkommenhet som Gud har i vente for hver enkelt av oss” (“Fullkommenhet kommer etter hvert”, Lys over Norge, jan. 1996, 86).

Lære og pakter 76:69-70. Alle medlemmer av Kirken har mulighet til å motta opphøyelse i Det celestiale rike

President George Albert Smith underviste om muligheten alle har for å komme til Det celestiale rike:

Bilde
President George Albert Smith

“Noe av det vakreste i Jesu Kristi evangelium er at det fører oss alle til samme nivå. Det er ikke nødvendig å være stavspresident eller medlem av De tolvs quorum for å oppnå en høy plass i Det celestiale rike. Det ringeste medlem av Kirken vil, hvis han holder Guds bud, vil like meget som enhver annen oppnå en opphøyelse i Det celestiale rike. Det fine med Jesu Kristi evangelium er at det likestiller oss alle så sant vi går inn for å etterleve Herrens bud… Vi har samme mulighet til opphøyelse” (I Conference Report, okt. 1933, 25).

Biskop Joseph L. Wirthlin i Det presiderende biskopsråd vitnet: “Vi er alle kandidater til Det celestiale rike” (i Conference Report, april 1952, 118).

Lære og pakter 76:58, 71. Å bli guder og motta Faderens fylde

Som avkom av Gud Faderen har vi mulighet til å bli som han er. Å motta Faderens fylde er å motta hans herlighet og velsignelser i fullt mål. Hvis vi etterlever Frelserens læresetninger, holder hans bud og anvender hans forsoning i vårt liv, kan Faderen opphøye oss slik at vi blir ham lik, leve slik han lever og glede oss over den evige lykke slik som han gjør.

Lære og pakter 76:79. “Tapre i vitnesbyrdet om Jesus”

President Ezra Taft Benson beskrev hva det vil si å være tapper i vitnesbyrdet om Jesus på Kirkens generalkonferanse i april 1982. Se “Tapre i vitnesbyrdet om Jesus”, Lys over Norge, okt. 1982, 126.