Seminar
Leksjon 140: Lære og pakter 132:1–2, 34–66


Leksjon 140

Lære og pakter 132:1–2, 34–66

Innledning

Mens profeten Joseph Smith arbeidet med inspirerte revisjoner av Bibelen i 1831, ba han Herren om forståelse med hensyn til at oldtidens patriarker hadde mer enn én hustru. Profeten begynte da å motta åpenbaring som svar på sine spørsmål. I årene som fulgte befalte Herren profeten og andre siste-dagers-hellige å etterleve prinsippet om flergifte. I juli 1843 mens Kirken hadde hovedsete i Nauvoo, Illinois, nedtegnet profeten åpenbaringen han hadde mottatt. Lære og pakter 132 handler om Herrens læresetninger angående flergifte, herunder råd til Joseph og Emma Smith.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 132:1–2, 34-48

Herren åpenbarer prinsippet om flergifte

Begynn med å forklare at mens Joseph Smith arbeidet med den inspirerte oversettelsen av Det gamle testamente i 1831, leste han om noen av oldtidens profeter som praktiserte flergifte (også kalt polygami). Under denne praksis er én mann gift med mer enn én nålevende hustru. Profeten studerte Skriftene, grunnet på det han lærte, og til slutt fremsatte han sine spørsmål angående flergifte for vår himmelske Fader i bønn.

Skriv 1 Mosebok 16:1-3 på tavlen. Forklar at disse versene beskriver Sarai og Abrams handlinger, som senere ble kjent som Sara og Abraham. Be en elev lese disse versene høyt. Be klassen følge med og tenke på eventuelle spørsmål de måtte ha om denne hendelsen i Abram og Sarais liv.

Be elevene lese Lære og pakter 132:1 hver for seg og merke seg hva profeten Joseph Smith spurte om mens han studerte skriftsteder i Det gamle testamente om praktisering av flergifte. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. (Du kan gjerne forklare at ordet medhustru er en benevnelse på kvinner i Det gamle testamente som, i den tiden og kulturen de levde, var lovlig gift med en mann, men hadde en lavere sosial status enn en hustru. Medhustruer var ikke en del av praktiseringen av flergifte i vår evangelieutdeling.)

Skriv følgende spørsmål på tavlen: Hvorfor ville Herren befale rettferdige menn og kvinner å etterleve prinsippet flergifte til bestemte tider?

Forklar at i deres studium av Lære og pakter 132 kan elevene finne svar på spørsmålet på tavlen og andre spørsmål de måtte ha angående flergifte. Be dem skrive ned læresetningene og prinsippene de oppdager i løpet av sitt studium i dag.

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 132:34-36. Be klassen følge med og merke seg hvorfor Abraham og Sara begynte å praktisere flergifte.

  • Hva sier vers 34 om hvorfor Sara ga Abraham en annen hustru? Hva lærer dette oss om prinsippet flergifte? (Mens elevene svarer, skriver du følgende prinsipp på tavlen: Flergifte er godkjent av Herren når han befaler det.)

  • Hva bidro Sara og Abrahams lydighet til å oppfylle? (Herrens løfter til Abraham, herunder løftet om at Abraham skulle få etterkommere like tallrike som stjernene [se Mosebok 15:5].)

For å styrke elevenes forståelse av prinsippet du har skrevet på tavlen, kan du foreslå at de skriver Jakobs bok 2:27, 30 i Skriftene i nærheten av Lære og pakter 132:34. Be en elev lese disse versene høyt. Forklar at monogami (ekteskap mellom én mann og én kvinne) er Guds norm for ekteskap med mindre han befaler noe annet.

Be en elev lese Lære og pakter 132:37-38 høyt. Be klassen følge med og se etter ord og uttrykk som beskriver tilfeller da Herren befalte praktisering av flergifte. Be elevene fortelle hva de kommer frem til.

Sammenfatt Lære og pakter 132:39, 41–43 ved å forklare at Herren bekreftet at når folk praktiserer prinsippet om flergifte i henhold til hans befaling, er de ikke skyldige i synden ekteskapsbrudd. Men hvis noen praktiserer flergifte under noen omstendighet som Herren ikke befaler, er de skyldig i ekteskapsbrudd. (Legg merke til at ordet ødelagt i vers 41 viser at de som bryter sine hellige pakter, vil bli adskilt fra Gud og hans paktsfolk [sammenlign med Apostlenes gjerninger 3:22–23; 1 Nephi 22:20].)

Be elevene lese Lære og pakter 132:40 hver for seg og merke seg hva Herren sa at han ville gjøre.

  • Hva sier vers 40 om hva Herren ville gjøre? (Gjenopprette alle ting. Forklar at “alle ting” henviser til evangeliets lover og ordinanser som hadde blitt åpenbart i tidligere evangelieutdelinger. Skriv følgende prinsipp på tavlen: Befalingen om å etterleve loven om flergifte i de siste dager var en del av gjenopprettelsen av alle ting. [Se også Apostlenes gjerninger 3:20–21.])

Be en elev lese Lære og pakter 132:45, 48 høyt. Be klassen følge med og merke seg hva Herren overdro til Joseph Smith for å tilveiebringe gjenopprettelsen av alle ting.

  • Hva overdro Herren til Joseph Smith for å tilveiebringe gjenopprettelsen av alle ting? (Prestedømmets nøkler og kraft.)

  • Hva lærer vi av vers 45 og 48 om flergifte? (Mens elevene svarer, skriver du følgende prinsipp på tavlen: Flergifte kan bare godkjennes gjennom prestedømsnøklene som er gitt til Kirkens president.)

Forklar at tidlig i denne evangelieutdeling, som en del av gjenopprettelsen av alle ting, befalte Herren noen av de tidlige hellige å praktisere flergifte ved hjelp av de prestedømsnøkler som profeten Joseph Smith og etterfølgende presidenter av Kirken – Brigham Young, John Taylor og Wilford Woodruff – hadde. I 1890 mottok president Woodruff, som handlet med disse samme prestedømsnøkler, åpenbaring om at praktiseringen av flergifte skulle opphøre (se Offisiell erklæring 1).

Lære og pakter 132:49-66

Herren gir Joseph og Emma Smith rettledning med hensyn til flergifte

Forklar at profeten Joseph Smith nølte med å begynne å praktisere flergifte. Han sa at han ikke begynte praksisen før han ble varslet om at han ville bli ødelagt hvis han ikke adlød (se “Plural Marriage”, Historical Record, mai 1887, 222). På grunn av mangel på historisk dokumentasjon kjenner vi ikke til Joseph Smiths første forsøk på å etterkomme befalingen. I 1841 hadde imidlertid profeten begynt å adlyde befalingen og å undervise den til noen medlemmer av Kirken, og de neste tre årene giftet han seg med flere hustruer i henhold til Herrens befalinger. Profeten Joseph Smiths lydighet mot Herrens befaling om å praktisere flergifte var en prøve på tro for ham og hans hustru Emma, som han elsket inderlig.

Be en elev lese Lære og pakter 132:49-50 høyt. Be klassen se etter velsignelsene Herren lovet Joseph Smith.

  • Hvilke velsignelser lovet Herren Joseph Smith?

  • Hva sier vers 50 om hvorfor Herren lovet Joseph Smith disse velsignelsene?

Be en elev lese Lære og pakter 132:52 høyt. Be klassen følge med, og se etter råd Herren ga Emma Smith.

  • Hva sier vers 52 om hva Emma ble rådet til å godta? (“Alle som er blitt gitt til min tjener Joseph” henviser til dem som var blitt beseglet til Joseph Smith.)

Forklar at i tillegg til å befale Emma å godta dem som var blitt beseglet til hennes mann, befalte Herren henne å holde fast ved hans lov og tilgi Joseph for hans overtredelser. Be elevene lese Lære og pakter 132:56 hver for seg for å finne ut hva Herren lovet Emma Smith.

  • Hva lovet Herren Emma hvis hun ville adlyde hans befalinger?

Forklar at i 1841 begynte Joseph Smith å undervise andre trofaste menn og kvinner om prinsippet flergifte. De strevde også i begynnelsen med å forstå og godta dette prinsippet. For eksempel da Brigham Young fikk høre om befalingen om å inngå flergifte, sa han at han følte at han heller ville dø enn å ta flere hustruer (se Susa Young Gates og Leah D. Widtsoe, The Life Story of Brigham Young [1930], 321). Selv om disse trofaste medlemmene av Kirken var avventende og frustrert med hensyn til befalingen i begynnelsen, mottok de personlig bekreftelse gjennom Den hellige ånd og godtok prinsippet om flergifte. Vilate Kimball, eldste Heber C. Kimballs første hustru, mottok og godtok læren om flergifte, og “var ikke i tvil om at flergifte var av Gud, for Herren hadde åpenbart det til henne som svar på bønn” (Helen Mar Kimball, i Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball[1967], 325; se også side 326-28).

Praktisering av flergifte medførte ytterligere utfordringer. Fordi praksisen i begynnelsen foregikk i det stille, begynte ryktene å gå om kirkeledere som giftet seg med flere hustruer. Disse ryktene forvrengte sannheten på det sterkeste, ærekrenket profeten og andre ledere i Kirken og bidro til større forfølgelse av de hellige.

Les Lære og pakter 132:63 høyt, fra og med ordene “for de er gitt til ham”. Før du leser, kan du forklare at dette verset hjelper oss å forstå en grunn til at Herren befalte Joseph Smith og andre å praktisere flergifte. Be klassen følge med, på jakt etter denne konkrete hensikten.

  • Hvilken befaling henviser Herren til i vers 63? (Befalingen om å bli mange og oppfylle jorden.) Hva vil det si å bli mange og oppfylle jorden? (Å få barn.)

Pek på følgende uttrykk i vers 63: “For på denne måten videreføres min Faders gjerning.”

  • Hvordan gjør det å få barn foreldre i stand til å bidra til å videreføre vår himmelske Faders gjerning?

Som en del av denne drøftingen kan du gjerne lese følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Når et barn blir født til en mann og hustru, oppfyller de en del av vår himmelske Faders plan for å bringe barn til jorden. Herren sa: ‘Dette er min gjerning og min herlighet å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv’ [Moses 1:39]. Før udødelighet må det være dødelighet” (“Barn”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 28).

  • Basert på det du har lært av vers 63, hva er én grunn til at Herren til tider innstiftet praktisering av flergifte? (Når elevene har svart, skriver du følgende prinsipp på tavlen: Herren har til tider innstiftet flergifte for å gi sitt folk flere anledninger til å oppreise rettskafne barn for ham. Du kan gjerne igjen henvise til Jakobs bok 2:30.)

Vis til spørsmålet du skrev på tavlen i begynnelsen av leksjonen: Hvorfor ville Herren befale rettferdige menn og kvinner å etterleve prinsippet flergifte til bestemte tider? Du kan gjerne be elevene sammenfatte for klassen hva de har lært av sitt studium av Lære og pakter 132 og Jakobs bok 2:27, 30, som hjelper dem å besvare dette spørsmålet.

Avslutt med å bære vitnesbyrd om profeten Joseph Smith og at han mottok og adlød åpenbaring fra Gud.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 132. Hvilken tilnærming kan vi ta til et studium av flergifte

Det finnes mye upålitelig informasjon om flergifte på Internett og i mange trykte kilder. Vær varsom og klok med hensyn til den slags informasjon. Noen forfattere som skriver om Kirken og dens historie, presenterer informasjonen tatt ut av sammenheng eller fremsetter sannheter med modifikasjoner som kan være misvisende. Hensikten med noen av disse skriveriene er å bryte ned andres tro.

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum advarte og sa:

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Det har alltid vært noen som ønsker å bringe Kirken i vanry og bryte ned andres tro. I dag bruker de Internett.

Noe av informasjonen om Kirken, uansett hvor overbevisende den er, er rett og slett ikke sann” (“Deres prøvede tro”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 41).

Når vi studerer om flergifte, er det viktig å huske mønsteret profeten Joseph Smith fulgte i sin læring av evangeliet. Han studerte, grunnet og ba for å få kunnskap.

Pålitelig historieforskning med hensyn til praktisering av flergifte finnes på josephsmithpapers.org og byustudies.byu.edu.

Lære og pakter 132:1. “Prinsippet og læren” om flergifte

Følgende beretninger bidrar til å klargjøre hva profeten Joseph Smith og andre medlemmer av Kirken følte da flergifte ble presentert første gang.

Eliza R. Snow, som ble beseglet til profeten Joseph Smith, skrev ned detaljene da profeten Joseph underviste hennes bror Lorenzo Snow om prinsippet flergifte. Hun la merke til hvilken kval og smerte prinsippet forårsaket Joseph Smith, og at han bare iverksatte prinsippet på grunn av guddommelig åpenbaring:

Bilde
Eliza R. Snow

“Profeten Joseph utøste sitt hjerte [for Lorenzo Snow], og beskrev den mentale ildprøven han gjennomgikk for å overvinne sin motvilje, den naturlige følge av utdannelse og samfunnsskikk, med hensyn til innføringen av flergifte. Han kjente Guds røst – han visste at Den allmektige hadde befalt ham å gjøre det – å være et eksempel og etablere celestialt flergifte. Han visste at han ikke bare hadde sine egne fordommer og sin egen antipati å motstå og overvinne, men hele den kristne verdens, som stirret ham i ansiktet. Men Gud, som er over alle, hadde gitt budet, og han måtte adlydes. Likevel nølte profeten og fortsatte å utsette det, til en Guds engel sto foran ham med trukket sverd og fortalte ham at med mindre han etablerte flergifte, ville hans prestedømme bli tatt fra ham, og han ville bli ødelagt! Dette vitnesbyrdet bar han ikke bare for min bror, men også for andre – et vitnesbyrd som ikke kan bestrides” (Biography and Family Record of Lorenzo Snow [1884], 69-70).

President Brigham Young forklarte:

Bilde
President Brigham Young

“Hvis noen hadde spurt meg om det var mitt valg da Joseph tilkjennega denne læren, ville jeg, forutsatt at det ikke ville redusere min herlighet, ha sagt: ‘La meg bare ha én hustru’…

Jeg hadde ikke noe ønske om å unndra meg noen plikt, heller ikke det aller minste ønske om å unnlate å gjøre det jeg ble befalt å gjøre, men det var første gang i mitt liv at jeg ønsket å dø, og jeg hadde i lang tid problemer med å komme over det. Og når jeg så en begravelse, misunte jeg liket og beklaget at det ikke var jeg som lå i kisten…

Men de hellige som etterlever sin religion, vil bli opphøyet, for de vil aldri fornekte noen åpenbaring som Herren har gitt eller måtte komme til å gi, men når de får en læresetning som de ikke fullt ut kan forstå, kan de komme til å si: ‘Herren sender meg denne, og jeg ber om at han må fri meg fra og bevare meg mot å fornekte noe som kommer fra ham, og gi meg tålmodighet til å vente til jeg selv kan forstå det’” (i “Provo Conference”, Deseret News, 14. nov. 1855, 282).

Vilate Kimball, president Heber C. Kimballs første hustru, fikk et vitnesbyrd om flergifte. Hennes datter Helen fortalte:

“‘Mor fortalte meg ofte at hun ikke var i tvil om at flergifte var av Gud, for Herren hadde åpenbart det for henne som svar på bønn.

I Nauvoo, kort tid etter at han kom hjem fra England, ble min far og andre av hans brødre undervist om læren om flere hustruer…

Far forsto situasjonen fullt ut, og den kjærlighet og ærbødighet han hadde for profeten var så stor at han heller ville ha lagt ned sitt liv enn forråde ham. Dette var en av de største prøvene på hans tro som han noensinne hadde opplevd…

Mor [Vilate Kimball] hadde lagt merke til en forandring i hans oppførsel og utseende, og da hun spurte om dette, prøvde han å unngå spørsmålene hennes. Til slutt lovet han at han skulle fortelle henne det etter en stund, hvis hun bare ville vente. Dette problemet påvirket hans sinn så sterkt at hans engstelige og herjede blikk stadig avslørte ham, og til slutt ble lidelsen hans så uutholdelig at det var umulig å styre følelsene. Han ble fysisk syk, men hans psykiske lidelser var så store at han ikke fikk sove, og han gikk frem og tilbake på gulvet nesten hele natten, og noen ganger var sjelekampen hans så voldsom at han tvinnet tommeltotter, gråt som et barn og bønnfalt Herren om å være barmhjertig og åpenbare dette prinsippet for henne…

Sjelekvalene deres var ubeskrivelige, og da hun skjønte at det var nytteløst å trygle ham lenger, trakk hun seg tilbake til rommet sitt og bøyde seg for Herren og utøste sin sjel i bønn til ham som har sagt: “Om noen mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse”…

Hun fikk se det celestiale ekteskaps orden, i all dens skjønnhet og herlighet, sammen med den store opphøyelse og heder som den ville gi henne i den udødelige og celestiale sfære, hvis hun ville ta imot den og stå på sin plass ved sin manns side. Hun så også kvinnen som han hadde tatt til ekte, og overveiet med glede den store og grenseløse kjærlighet og enhet som denne orden ville føre til, i tillegg til forøkelse av hennes manns riker, og makten og herligheten som strakte seg gjennom evighetene, verdener uten ende.

Med et ansikt som strålte av glede, for hun var fylt med Guds ånd, gikk hun tilbake til min far og sa: “Heber, det du har holdt skjult for meg, har Herren vist meg.” Hun fortalte meg at hun aldri hadde sett en så lykkelig mann som far ble da hun beskrev synet og fortalte ham at hun var tilfreds og visste at det var fra Gud.

Hun sluttet pakt om å stå sammen med ham og overholde prinsippet, en pakt hun trofast holdt, og selv om hennes prøvelser ofte var tunge og vanskelige å bære, visste hun at far også ble prøvet, og hennes integritet var urokkelig inntil enden. Hun ga min far mange hustruer, og de fant alltid en trofast venn i min mor’” (i Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball [1967], 325–28).

President John Taylor sa følgende om den gangen da prinsippet flergifte ble fremlagt:

Bilde
President John Taylor

“Jeg hadde alltid hatt en streng oppfatning av dyd, og jeg følte at som gift mann var det for meg, utenom dette prinsippet, en forferdelig ting å gjøre … Det var noe som kunne vekke de sterkeste følelser i dypet av menneskets sjel. Jeg hadde alltid holdt strengt på kyskhet… Med den holdning jeg hadde hatt, kunne derfor intet annet enn kunnskap om Gud og åpenbaringene fra Gud og deres sannhet ha fått meg til å akseptere et slikt prinsipp” (i B. H. Roberts, The Life of John Taylor, Third President of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints [1963], 100).

Lære og pakter 132:18–20. Ekteskapets evige natur

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum, som giftet seg igjen etter at hans første hustru døde, forklarte i et intervju at om emnet ekteskapets evige natur vet vi noe, men det er andre ting vi ikke vet:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Det er mange som lever på jorden, som har vært gift med mer enn én person. Noen ganger har disse ekteskapene endt med døden. Noen ganger har de endt med skilsmisse. Hva betyr det neste liv for dem med hensyn til en pakt de en gang inngikk og så videre? Jeg tror ikke de har mye til svar på dette spørsmålet. De bryr seg kanskje heller ikke om det, fordi de ikke tror at man vil leve som ektepar i det neste liv. Og hvis de ikke inngår og etterlever paktene for å gjøre det, [hva angår dem selv] har de rett! Men de som lever i den tro, slik jeg gjør, at ekteskapsforhold kan vare i all evighet, må si: ‘Hvordan vil livet bli i neste liv, når man er gift med mer enn én hustru for all evighet?’ Jeg må si at jeg ikke vet det. Men jeg vet at jeg har inngått disse paktene, og jeg tror at hvis jeg er trofast mot paktene, da vil velsignelsen vi forventer her, bli oppfylt i det neste liv” (i “Elder Oaks Interview Transcript from PBS Documentary”, 20. juli 2007, mormonnewsroom.org).

Lære og pakter 132:38-39. David og Uria

Herren erklærte at David syndet ved å ta til ekte Batseba, Urias hustru. David iscenesatte senere Urias død for å skjule sin synd. Som følge av dette falt David fra sin opphøyelse. At Davids eksempel er tatt med i Lære og pakter 132:38-39 understreker de strenge lovene for praktisering av flergifte. Selv i tider da Herren innstiftet denne praksis og befalte sitt folk å etterleve den, ble de pålagt å gjøre det i henhold til hans bud og den veiledning han ga sine tjenere som hadde de nødvendige prestedømsnøkler.

Lære og pakter 132:51-56. Hva ble Emma Smith befalt å ikke ta imot?

“Ikke noe er sagt her eller andre steder om hva Herren hadde befalt profeten Joseph å tilby sin hustru, men ifølge sammenhengen later det til at dette var en spesiell prøve på tro i likhet med den store prøve Abrahams tro ble satt på da Herren befalte ham å ofre Isak. Utover dette er det nytteløst å spekulere” (Lære og pakter – elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 314).