Seminar
Leksjon 71: Lære og pakter 65


Leksjon 71

Lære og pakter 65

Innledning

Den 12. september 1831, flyttet Joseph Smith og familien hans fra Kirtland, Ohio, til Hiram, Ohio, ca 50 km sydøst for Kirtland. De flyttet som svar på rettledning fra Herren (se L&p 63:65). Profeten og hans familie flyttet inn sammen med familien til John og Alice Johnson, som var nye konvertitter til Kirken. En viktig grunn til å flytte fra Kirtland var å gjenoppta arbeidet med den inspirerte oversettelsen av Bibelen. Da han kom til Hiram, gjenopptok Joseph dette arbeidet. Den 30. oktober 1831, mottok Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 65. I denne åpenbaringen uttalte Herren at evangeliet ville bli spredt over hele jorden som forberedelse til Frelserens annet komme, og at de hellige skulle be om at Guds rike må vokse.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 65

Herren erklærer at evangeliet skal fylle hele jorden

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken noen ting de regelmessig ber om. Du kan gjerne be noen få elever dele hva de har skrevet, hvis de føler seg komfortabel med å gjøre det.

Be en elev lese kapittelinnledningen til Lære og pakter 65 høyt. Forklar at i denne åpenbaringen, forteller Herren oss noe vi burde be om – spesielt når vi blir vitne til oppfyllelsen av hendelsene som er profetert skal finne sted i de siste dager.

Be en elev lese Lære og pakter 65:1-2 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan Herren beskriver utbredelsen av evangeliet.

  • Hvor vil Jesu Kristi evangelium bli utbredt? (Elevene skulle oppdage følgende læresetning: Jesu Kristi evangelium vil bli utbredt over hele verden. Skriv denne læresetningen på tavlen.)

  • Ifølge vers 2, hva har Herren “overgitt mennesket” som gjør det mulig for evangeliet å fylle hele jorden? (Guds rikes nøkler. Du må kanskje minne elevene på at uttrykket “rikets nøkler” sikter til prestedømsmyndighet til å presidere over Kirken. Med disse prestedømsnøklene leder Kirkens president vår innsats for å forkynne evangeliet. Han delegerer noen av nøklene til prestedømsledere på generalplan og lokalt.)

Bilde
Daniel tyder Nebukadnesars drøm

Vis elevene bildet Daniel tyder Nebukadnesars drøm (Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 24, se også LDS.org). Be elevene forklare hva de vet om Daniels tolkning av kong Nebukadnesars drøm. (Du kan kanskje overveie å lese eller oppsummere Daniel 2:31-45. Hjelp elevene å forstå at kong Nebukadnesar hadde vært urolig på grunn av en drøm, og at Herren åpenbarte drømmen og dens betydning til Daniel. I drømmen ble en veldig billedstøtte, som symboliserte forskjellige politiske riker, ødelagt av en sten som ble revet løs uten hender fra et fjell. Stenen var liten til å begynne med, men vokste inntil den fylte hele jorden.)

  • Ifølge Lære og pakter 65:2, hva er stenen som rives løs fra fjellet uten hender? (Guds rike. Forklar at i dette verset, sikter uttrykket “Guds rike” til Guds rike på jorden – Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver dette utsagnet i Skriftene nær vers 2.)

Om mulig, gir du elevene en kopi av følgende uttalelse slik at de kan ha den i Skriftene sine. Hvis dette ikke er mulig, kan du gjerne skrive uttalelsen på tavlen før klassen, og be elevene skrive den i notatboken eller skriftstudiedagboken. Be en elev lese uttalelsen høyt.

President Gordon B. Hinckley har sagt:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Vi er borgere i det største riket på jorden – et rike som ikke ledes ved menneskers visdom, men ledes av vår Herre Jesus Kristus. Dets nærvær er reelt. Dets fremtid er sikker. Dette er riket som profeten Daniel omtalte – en sten, for å si det slik, som skulle bli revet løs fra fjellet uten hender og rulle frem og fylle jorden. (Se Daniel 2:34-35.)

“Intet jordisk menneske opprettet dette riket” (“Pillars of Truth”, Ensign, jan. 1994, 4).

  • Hvilke tegn ser du på at Daniels profeti blir oppfylt i dag?

  • Hvordan styrker dette ditt vitnesbyrd om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige?

  • Hva betyr det for deg å være en del av Guds rike på jorden?

Les høyt følgende uttalelse av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum: Før du leser, forteller du elevene at du kommer til å slutte å lese i midten av den siste setningen i uttalelsen. Be dem lytte nøye etter og tenke på hvordan de kan fullføre den siste setningen.

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“Har dere noen gang tenkt på hvorfor dere ble sendt til jorden akkurat nå? Dere ble ikke født på Adam og Evas tid, under faraoenes styre i Egypt eller under Ming-dynastiet. Dere har kommet til jorden nå, 20 århundrer etter Kristi første komme. Guds prestedømme er gjengitt til jorden, og Herren har utrakt sin hånd for å forberede verden på sin strålende tilbakekomst. Dette er en tid med store muligheter og viktige ansvarsoppgaver. Dette er din tid… En av deres viktige ansvarsoppgaver er å…” (“Verden må forberedes for Det annet komme”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 49).

Be noen få elever fortelle hvordan de vil fullføre den siste setningen i eldste Andersens uttalelse. Be deretter en elev lese Lære og pakter 65:3 høyt. Be klassen følge med, og se etter Herrens befaling til oss som medlemmer av hans rike.

  • Hva betyr det at vi skal rydde Herrens vei, tilberede Lammets bryllupsmåltid, og gjøre oss rede for Brudgommen? (Disse uttrykkene viser til det ansvar vi har for å forberede verden til Jesu Kristi annet komme.)

Skriv følgende sannhet på tavlen: Vi har et ansvar for å forberede oss selv og andre til Jesu Kristi annet komme. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver denne sannheten i Skriftene nær Lære og pakter 65:3. Forklar at eldste Neil L. Andersen vitnet om denne sannheten. Les hele den siste setningen fra uttalelsen: “En av deres viktige ansvarsoppgaver er å hjelpe til med å forberede verden på Frelserens annet komme” (“Verden må forberedes”, 49).

  • Når du tenker på ditt ansvar for å forberede deg selv og andre til Det annet komme, hvilke tanker og følelser får du?

Be en elev lese Lære og pakter 65:4 høyt, og be klassen se etter hva vi kan gjøre for å forberede oss selv og andre til Det annet komme. Be elevene rapportere det de kommer frem til.

  • På hvilke måter kan vi “[gjøre Herrens] vidunderlige gjerninger kjent blant folket”?

Be en elev lese Lære og pakter 65:5-6 høyt, og be klassen se etter ting vi skulle be om.

  • Hva sier disse versene om hva vil skulle be om når vi forbereder oss til Det annet komme? (Etter hvert som elevene svarer på dette spørsmålet, kan du be dem sammenligne vers 6 med ordene i Fadervår, i Matteus 6:10.)

  • Hvordan kan det å be om disse tingene hjelpe oss å forberede oss selv og andre til Det annet komme?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Thomas S. Monson, og be klassen lytte etter noe vi skulle ta med i våre bønner.

Bilde
President Thomas S. Monson

“Jeg vil be om at dere må fortsette å utøve deres tro og be for de områder av verden hvor vår innflytelse er begrenset, og hvor vi ennå ikke kan forkynne evangeliet fritt. Mirakler kan skje hvis vi gjør det” (“Velkommen til konferansen”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 6).

  • Ifølge president Monson, hva skulle vi be om? Hvordan vil disse bønnene bidra til forberedelsene til Det annet komme?

Be klassen igjen slå opp i Lære og pakter 65:1-2, og be en elev lese disse versene høyt.

  • På hvilke måter deltar vi i Herrens verk med å fylle jorden med Hans evangelium? (Når elevene har svarer på dette spørsmålet, kan du hjelpe dem å forstå at de kan delta i dette verket som heltidsmisjonærer. Hjelp dem også å forstå at de kan bidra i dette arbeidet nå, gjennom sin innflytelse hjemme, i menigheten eller grenen, på skolen og i samfunnet.)

Oppfordre elevene til å forberede seg selv og andre til Det annet komme.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 65. “Så himmelens rike kan komme”

Et tidlig manuskript av åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 65 inneholder følgende innledning: “En åpenbaring til seeren Joseph Smith, 30. oktober 1831, om kapittel 6i Matteus, 10. vers” (William E. McLellin copy of Revelation, 30. okt. 1831 [L&p 65], i William E. McLellin Papers, 1831-1878, Church History Library). Matteus 6:10 inneholder en del av Fadervår: “Komme ditt rike. Skje din vilje, som i himmelen, så og på jorden.” Åpenbaringen i Lære og pakter 65 viser forskjellige måter Herrens rike har kommet til jorden og vil fortsette å gå fremover på. Og den avsluttes med ord som er lik de siste ordene i Fadervår: “For ditt er riket og makten og æren i evighet. Amen” (L&p 65:6; se også Matteus 6:13).

Lære og pakter 65:2. “Inntil det har fylt hele jorden”

Selv om Kirken var veldig liten i de første få årene etter at den var organisert, hadde Joseph Smith en profetisk fornemmelse av dens store fremtid. Wilford Woodruff fortalte om en erklæring profeten kom med på et prestedømsmøte i Kirtland, Ohio, i april 1834:

Bilde
President Wilford Woodruff

“Profeten kalte på alle som hadde prestedømmet, til å samle seg i det lille skolehuset av tømmer som de hadde der. Det var et lite hus, kanskje vel fire meter i firkant. Men det rommet hele den del av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges prestedømme som da var i byen Kirtland… Da vi kom sammen, kalte profeten på Israels eldster som var der og ba dem bære vitnesbyrd om dette verk… Da de hadde gjort det, sa profeten: ‘Brødre, deres vitnesbyrd her i kveld har oppløftet meg og lært meg mye. Men jeg vil gjerne si til dere for Herrens åsyn at dere ikke vet mer om denne kirkes og dette rikes fremtid enn et lite barn på sin mors fang. Dere forstår den ikke.’ Jeg ble temmelig forbauset. Han sa: ‘Det er bare en liten håndfull av prestedømmet dere ser her i kveld, men denne kirken skal fylle Nord- og Syd-Amerika – den skal fylle verden.’” (i Læresetninger fra Kirkens presidenter: Joseph Smith [2007], 136).