Seminar
Leksjon 2: Innledningen til Lære og pakter


Leksjon 2

Innledningen til Lære og pakter

Innledning

Lære og pakter inneholder “guddommelige åpenbaringer og inspirerte erklæringer som er gitt for å opprette og styre Guds rike på jorden i de siste dager” (Innledningen til Lære og pakter). Gjennom ydmykt studium av Lære og pakter kan elevene styrke sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og motta personlig åpenbaring.

Undervisningsforslag

Lære og pakter inneholder åpenbaringer mottatt av profeten Joseph Smith og hans etterfølgere

Innled leksjonen med å stille elevene følgende spørsmål:

  • Hvilke bøker tror dere hele verden ville ha nytte av å lese? Hvorfor? (Vurder å vise noen bøker som du vil foreslå.)

Etter at elevene har svart ber du en elev lese følgende uttalelse av Joseph Smith: Be klassen lytte etter hva profeten sa om Lære og pakter.

Bilde
Profeten Joseph Smith

“[Lære og pakter er] Kirkens grunnvoll i disse siste dager og er til gagn for verden, idet den viser at nøklene til mysteriene i vår Frelsers rike igjen er betrodd mennesket” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 191).

Forklar at Lære og pakter er så nyttig for verden at president Joseph Fielding Smith erklærte at “den har større verdi for oss enn alle jordens rikdommer” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954-56], 3:160). Oppfordre elevene til å merke seg i løpet av dagens leksjon hvordan et studium av Lære og pakter kan være til nytte for dem.

Be elevene slå opp på tittelsiden i Lære og pakter. Forklar at for at Lære og pakter skal være til nytte, må vi først forstå hva lære og pakter er. Be en elev lese høyt tittelsiden og den første setningen av innledningen.

  • Hvordan vil du definere ordet lære? Hva er en pakt? Hva er åpenbaring? (Du må kanskje forklare at en læresetning er en grunnleggende, evig sannhet i Jesu Kristi evangelium, en pakt er en hellig avtale mellom Gud og hans barn, og åpenbaring er kommunikasjon fra Gud til hans barn. Du kan gjerne skrive disse definisjonene på tavlen og foreslå at elevene kopierer dem på tittelsiden i Skriftene.)

Be elevene slå opp på det åttende avsnittet av innledningen til Lære og pakter (som begynner med “I åpenbaringene…”). Forklar at dette avsnittet inneholder eksempler på noen av læresetningene som finnes i Lære og pakter. Be elevene lese første setning hver for seg, og finne en eller flere læresetninger de er interessert i å lære mer om.

  • Hvilke læresetninger er du mest interessert i å lære mer om? Hvordan tror du at du vil ha nytte av større kunnskap om og forståelse av disse sannhetene?

Forklar at selv om kunnskap om disse læresetningene er av avgjørende betydning, er den største verdien av Lære og pakter å finne i den viktigste sannheten den inneholder. Be en elev lese den siste setningen av avsnitt åtte høyt, og be klassen følge med og se etter sannheten som gjør Lære og pakter så verdifull.

  • Hva gjør Lære og pakter “meget verdifull”? Hvorfor er et vitnesbyrd om Frelseren så verdifullt?

  • Hvordan kan ditt studium av Lære og pakter styrke ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Ved å studere åpenbaringene i Lære og pakter kan vi styrke vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Be elevene tenke over hvordan et sterkere vitnesbyrd om Frelseren kan hjelpe dem. Vurder å fortelle hvordan et studium av Lære og pakter har styrket ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

For å hjelpe elevene å forstå hvordan det å studere Lære og pakter kan styrke deres vitnesbyrd om Jesus Kristus, kan du be en elev lese høyt den andre setningen i første avsnitt av innledningen. Be klassen følge med og finne ut hvem sin røst de vil høre gjennom Lære og pakter. Etter at elevene svarer, kan du skrive følgende prinsipp på tavlen: Når vi studerer Lære og pakter, kan vi høre Frelserens røst.

Be en elev lese Lære og pakter 18:34-36 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan vi kan høre Herrens røst når vi studerer Lære og pakter.

  • Hva kan vi bære vitnesbyrd om hvis vi studerer Lære og pakter?

Du kan gjerne forklare at i Lære og pakter viser som regel benevnelser som “Herren” eller “Gud” til Jesus Kristus. Han er den som taler i hele Lære og pakter.

Be en elev lese det tredje avsnittet av innledningen høyt. Be klassen følge med, og se etter ord som beskriver Frelserens røst. (Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner.)

  • Hvilke ord brukes til å beskrive Frelserens røst?

  • Hvilke fordeler kan komme av å være i stand til å høre og gjenkjenne Herrens røst? (Forklar at i ukene som kommer, vil elevene lære om andre måter å høre Herrens røst på, og forstå når han taler til dem.)

For å hjelpe elevene å få ytterligere forståelse av hvordan et studium av Lære og pakter kan være nyttig i deres liv, kan du vurdere å vise bilder av noen av de personene som er knyttet til åpenbaringene i Lære og pakter: Bror Joseph (Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 87; se også LDS.org), Emma Smith (nr. 88), Døperen Johannes overdrar Det aronske prestedømme (nr. 93), Det melkisedekske prestedømme gjengivelse (nr. 94), Elijah viser seg i Kirtland tempel (nr. 95). Forklar at når de studerer åpenbaringene i Lære og pakter, vil de lære viktige ting om disse personene. Be en elev lese de to første setningene av det sjette avsnittet av innledningen (fra og med “Disse hellige åpenbaringer…”). Be klassen følge med og identifisere under hvilke omstendigheter åpenbaringene i Lære og pakter ble mottatt.

Bilde
Profeten Joseph Smith
Bilde
Emma Smith
Bilde
Døperen Johannes overdrar Det aronske prestedømme
Bilde
Det melkisedekske prestedømmes gjengivelse
Bilde
Elijah viser seg i Kirtland tempel
  • Hvilke uttrykk i dette avsnittet beskriver under hvilke omstendigheter disse åpenbaringene ble mottatt? (“Som svar på bønn”, “i trengselstider”, og “faktiske situasjoner”.)

Vis et papirark hvor ordet Du er skrevet på det. Påpek at i likhet med personer i Kirkens historie, opplever vi også situasjoner hvor vi trenger guddommelig veiledning. Be elevene beskrive situasjoner som kan oppstå i løpet av skoleåret, der de kan ha nytte av Herrens veiledning. Be en elev skrive svarene på tavlen.

Forklar at hver åpenbaring elevene kommer til å studere i år, er et ytterligere vitnesbyrd om at Gud virkelig lever, at han taler til sine barn, og at han veileder sin kirke.

  • Hvordan kan disse vitnesbyrdene hjelpe deg når du er i vanskelige omstendigheter?

  • Basert på det du har lest i sjette avsnitt av innledningen, hva må vi gjøre for å motta guddommelig veiledning i våre vanskelige stunder?

Hjelp elevene å finne frem til et prinsipp i sjette avsnitt ved å skrive følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis vi , da vil Herren .

Be elevene oppsummere det de har lært, ved å fullføre denne setningen. Elevene kan bruke forskjellige ord, men svarene bør gjenspeile følgende prinsipp: Hvis vi ber om hjelp i vanskelige tider, da vil Herren gi oss veiledning.

Be elevene slå opp avsnitt fire og fem av innledningen. Gi et sammendrag av disse avsnittene ved å forklare at de gir en oversikt over viktige hendelser i gjenopprettelsen av Jesu Kristi kirke på jorden, herunder det første syn og andre guddommelige tilkjennegivelser, oversettelsen av Mormons bok, gjengivelsen av prestedømmets myndighet og nøkler, samt organiseringen av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Fortell elevene at de vil lære mer om disse hellige begivenhetene i løpet av sitt studium. Forklar at disse guddommelige opplevelsene kom da profeten Joseph Smith og andre søkte Herrens hjelp og veiledning.

  • Når har du opplevd en situasjon der du trengte Herrens hjelp eller veiledning, og så fikk den?

Be elevene slå opp “De tolv apostlers vitnesbyrd om sannheten av boken Lære og pakter” i innledningen. Be en elev lese de to første avsnittene høyt (fra og med “Vi er derfor villige til…”). Be klassen følge med og finne ord eller uttrykk som gjør inntrykk på dem.

  • Hvilke ord eller uttrykk fra De tolv apostlers vitnesbyrd om Lære og pakter skiller seg ut for deg? Hvorfor?

Når elevene har svart, kan du minne dem på at i begynnelsen av leksjonen ble de oppfordret til å finne ut hvordan et studium av Lære og pakter kan være til nytte for dem. Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken hvordan de håper Lære og pakter vil komme dem til nytte, og hva de vil gjøre for at dette skal skje.

Når elevene er ferdige med å skrive, kan du utfordre dem til å studere Lære og pakter ydmykt hver dag dette skoleåret for å hjelpe dem å høre Frelserens røst og motta veiledning fra ham. Du kan gjerne avslutte med å bære vitnesbyrd om hvordan ditt studium av Lære og pakter har hjulpet deg å oppleve disse velsignelsene i ditt liv.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva er forholdet mellom Mormons bok og Lære og pakter?

President Ezra Taft Benson sa følgende om forholdet mellom Mormons bok og Lære og pakter:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“Mormons bok og Lære og pakter er bundet sammen som åpenbaringer fra Israels Gud for å samle og forberede hans folk til Herrens annet komme…

Mormons bok og Lære og pakter vitner om hverandre. Man kan ikke tro den ene og ikke den andre…

Lære og pakter er det ledd som binder sammen Mormons bok og det videre gjenopprettelsens verk ved profeten Joseph Smith og hans etterfølgere…

“Mormons bok bringer mennesker til Kristus. Lære og pakter bringer mennesker til Kristi rike, ja, til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, ‘den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate’ [L&p 1:30]. Jeg vet det.

Mormons bok er ‘sluttstenen’ i vår religion, og Lære og pakter er dekkstenen med fortsatt åpenbaring i de siste dager. Herren har satt sitt godkjenningsstempel både på sluttstenen og dekkstenen” (“Mormons bok og Lære og pakter”, Lys over Norge, juli 1987, 77).

Fra åpenbaring til publisering: Forskjellige utgaver av Lære og pakter

I november 1831 møtte profeten Joseph Smith noen eldster i Hiram, Ohio. Gruppen besluttet å samle og offentliggjøre noen av åpenbaringene som profeten hadde mottatt. De valgte ut 65 åpenbaringer og ga samlingen tittelen Budenes bok. Sommeren 1833 hadde de fleste av samlingene blitt trykt, men en mobb ødela nesten alle eksemplarene. Derfor finnes det svært få eksemplarer av disse i dag. En annen utgave ble godkjent og utgitt i 1835. Denne utgaven inneholdt “Lectures on Faith” [forelesninger om tro] (se innledningen til Lære og pakter) og 103 åpenbaringer. Denne utgaven var derfor den første med tittelen Lære (forelesningene) og pakter (åpenbaringene). (Se History of the Church, 2:243-251.)

Ytterligere utgaver (hver med nye åpenbaringer eller med mindre forbedringer av organiseringen) ble trykt fra tid til annen frem til 1981, da Kirken utga en ny utgave av trippelkombinasjonen på engelsk, med utvidede fotnoter og krysshenvisninger og et nytt emneregister. Den gangen ble profeten Joseph Smiths syn om Det celestiale rike fra 1836, og president Joseph F. Smiths syn om de dødes forløsning fra 1918, begge kanonisert av Kirken i 1976, og opprinnelig lagt til i Den kostelige perle, innlemmet i Lære og pakter som kapittel 137 og 138. 1981-utgaven har 138 kapitler og to offisielle erklæringer, Manifestet, som ble utstedt av president Wilford Woodruff i 1890, og erklæringen om prestedømmet, som ble utstedt av president Spencer W. Kimball i 1978. 1. mars 2013 bekjentgjorde Det første presidentskap en ny utgave av Skriftene på engelsk. De fleste av justeringene som ble gjort i denne utgaven, er i studiehjelpemidlene eller kapitteloverskriftene i Lære og pakter, eller inneholder mindre rettskrivningsrettelser i teksten. (For mer detaljert informasjon om de forskjellige utgavene, se i oversikten over åpenbaringene i “Corresponding Section Numbers in Editions of the Doctrine and Covenants”, JosephSmithPapers.org/reference/library.)